SOLGT

Land Rover Range Rover

2.5 DSE

Modellår
1998
Kilometer
183 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Diesel

Beskrivelse

Range Rover P38 selges MEGET BILLIG.
Denne bilen er blitt utviklet, utbedret og vedlikeholdt av en entusiast. Grunnet kjøp av en nyere Range Rover har denne stått i garasjen siden 2015. Bilen ble avskiltet 2018 grunnet lite vits å påkoste EU-kontroll da bilen ikke var i bruk. Det kun fremvisning til EU-kontroll som skal til for å få den registrert igjen.
Årsavgift for 2019 er ikke betalt, årsavgift frem til og med 2018 er betalt.
Følgende ting er byttet, forbedret eller utbedret på bilen frem til den ble parkert:
-Skiver og klosser foran og bak. Inkludert oppsmøring av glidestempler på alle bremsekalipere. Gjøres ikke dette kan disse sette seg med ujevn bremsevirkning som resultat
-Byttet luftbelger til Arnott Gen II med livstidsgaranti. Helt nye Arnott Gen 3 med 8cm lengre fjæringsvei kan medfølge mot tillegg i pris.
-Byttet kompressor til luftfjæringen. Mener jeg kjøpte en oppgradert versjon, men husker ikke om det kun var planlagt eller om jeg faktisk gjorde dette. Den installerte kompressoren er uansett ny og virker utmerket.
-Pakket om og byttet alle tetninger i ventilblokken til luftfjæringen (EAS)
-Nedre bakluke på disse bilene er en stålramme kledd med aluminium. Denne har en tendens til å korrodere, noe som ofte er synlig i nedkant av luka. På denne bilen er nedre bakluke erstattet med en korrosjonsfri luke fra Sør-Europa og blitt rustbehandlet grundig med tynnstoff/penetrerende olje, samt voks.
-Bilen har montert en ny chip fra superchip . Dette er den mest anerkjente leverandøren til disse bilene og remapper innsprøytningsvolum og tidspunkt fullstendig og må ikke forveksles med den vesentlig billigere og dårligere måten å chippe på ved å montere powerbox . Effekten er med Superchip endret fra 136hk til ca 170hk. Bilen tåler dette fint og er nå fin å kjøre.
-Byttet oljekjøler til automatgirkasse
-Byttet ut den originale ZF 4HP22 automatgirkassen som sitter i dieselutgaven til den vesentlig sterkere ZF 4HP24 automatgirkassen som sitter montert i V8 bensinutgaven da jeg mener at 4HP22-utgaven er for svak for disse bilene.
-Bytter ut o-ringer i venstre fotbrønn på høyre side i kupé som er skaper lekkasje av kjølevæske på vei til varmeregisteret. Oppgradert o-ringer av nitril er benyttet for å sikre lang levetid
-HVAC. De tre blandingsmotorene er byttet og smurt opp slik at de ikke skal skaper problemer og gir de kjente boksymbolet i HVAC-panelet. I tillegg er alle lyspærer (spesialpærer) byttet også her.
-Bærekuler i forstilling, samt endeledd og slepestag byttet i forstilling.
-Radiator byttet til en oppgradert aluminiumsradiator
-Byttet HVAC condenser (radiator til aircondition)
-Dynamo er byttet. Jeg mener jeg satt på en noe kraftigere modell, men kan ikke helt huske. Lurer på om 105A eller 95A er originalt og at jeg satt på 140A, men som sagt ikke helt sikker på dette
-Nytt 100Ah batteri installert
-Glødeplugger byttet nylig
-Ny oppgradert vannpumpe installert rett før bilen ble tatt ut av drift. Dette grunnet at impelleren i den originale BMW vannpumpen er laget av plastikk og flere på nettet melder om at denne kan gå i oppløsning under kjøring uten forvarsel. Oppgradert versjon har en impeller av rustfritt stål.
-Samtidig med bytte av vannpumpen byttet jeg ut termostat og ikke minst viskosekoblingen til kjøleviften da denne har en begrenset levetid. Kostbart, men sikrer en riktig kjølefunksjon. Temperaturmåleren i instrumentpanelet er stabil på rett temperatur
-Diesel- og oljefilter byttet minimum hvert år da bilen var i bruk. Jeg har ikke merket at bilen bruker olje.
-Dørlåsene som styres av sentrallåsen hadde tidligere en begrenset levetid. De små motorene som driver låsefunksjonen kunne etter en del år svi seg grunnet manglende smøring. Komplette låskasser er byttet ut og mekanismen smurt opp før montering
-Motorvarmeelement er installert
-Helt ny frontrute med integrerte varmetråder, samt bakrute ble montert rett før bilen ble tatt ut av daglig drift. Helt ny list til frontrute følger med, men er ikke montert enda. Denne er bare å klipse på.
-Oppgraderte 2001 hvite og røde baklys, hvite side- og frontblinklys, samt oppgraterte fronlykter til 2001 facelift lykter med sort omramming. Originale deler er benyttet.
-Byttet taktrekk inne i kupeen til lyst beige alcantara.
-Det er tatt av skinntrekk på framseter og erstattet defekte originale setevarmeelemeter med en oppgradert versjon som vil holde. Original løsning er feildesignet med ledningsbrudd i varmeelementene på samtlige av disse bilene. Jeg vil tro denne bilen er en av meget få P38 som faktisk har varme i fremsetene som virker. Arbeidet kan selvfølgelig ikke sees og ser profesjonelt utført ut.
-Alle lyspærer i instrumentpanelet er byttet virker nå. Dette er fargede spesialpærer og svært mange av disse bilene har halvmørke instrumentpanel. Ikke en stor sak, men et irritasjonsmoment
-Byttet trykkepute på nøkkel, samt en nye nøkkel. To nøkler til sammen.
-Tilhengerfeste er montert
Effektive piggfrie vinterdekk står på originale felger på bilen. Like felger med sommerdekk følger med bilen.
Helt og pent sort skinninteriør.
Bilen har svært lite/ingen(?) rust, foruten noe begynnende rust i fremre leppe av panser. Kan utbedres hvis man vil eller la det være.
Bilen ble noe oppskrapet før den ble tatt ut av drift på høyre side. Oppretting ikke nødvendig, men sparkling er påbegynt. Dette er ikke ferdigstilt, men en relativt enkel reparasjon. Lakk fra UK i rett farge følger med bilen.
Jeg har mest sannsynlig glemt noe av arbeidet som er utført på bilen, men oversikten over gir et inntrykk av hvordan bilen er holdt. Dette er solide biler med meget god fremkommelighet. Jeg byttet denne Range Roveren med en nyere modell. P38 er etter min mening en solid og godt sammenskrudd bil.
Rovacom diagnoseverktøy kan medfølge mot et tillegg.

Bilen selges meget billig i forhold til reel verdi.

Bilen står i en tørr garasje, noe den har gjor de siste årene. Flere bilder kommer.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 618 kr (avgifter)
Pris eks omreg
21 000 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
11.09.2000
Farge
Grønn
Fargebeskrivelse
Epsom Green metallic
Interiørfarge
Sort skinn. Helt og pent.
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Effekt
170 Hk
Sylindervolum
2,5 l
Vekt
2 025 kg
Antall seter
5
Karosseri
SUV/Offroad
Antall dører
5
Antall eiere
8
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
ST45811
Chassis nr. (VIN)
SALLPAMW4WA398176

Utstyr

  • ABS-bremser
  • AUX-inngang
  • Air Condition
  • Airbag foran
  • Alarm
  • Antiskrens
  • Antispinn
  • CD-spiller
  • Cruisekontroll
  • Diesel-partikkelfilter
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete u. memory
  • Elektriske speil
  • Hengerfeste, fast krok
  • Kassettspiller
  • Kjørecomputer
  • Klimaanlegg
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Luftfjæring
  • Lyssensor
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Motorvarmer
  • Multifunksjonsratt
  • Nivåregulering
  • Oppvarmede seter
  • Radio FM
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Soltak/glasstak
  • Sommerhjul
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

1357 Bekkestua Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på ST45811

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 140601489
Sist endret 18. apr. 2019 22:28

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.