Utløpt

Saab 900

900 S 2.0turbo 16

Modellår
1990
Kilometer
84 921 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Service

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Beskrivelse

Svært sjelden klassisk Saab 900 S 2.0turbo 16 i tilnærmet strøken stand.

Med noe tungt hjerte legger jeg ut "god-Saaben" og "Svarten" til salgs for min far som har hatt den nå i 11 år. Han kjøpte den i 2007 av en venn som er Saab-entusiast og motoringeniør som selv hadde bygget opp bilen fra bunn, en mann som er svært dyktig og aldri gir seg før ting er 100%.

Bilen er utrolig morsom, kjapp og god å kjøre. Sitter som støpt på veien og har en rå motorlyd og respons som bare må oppleves.

Bilen har stått i garasje hele sitt liv, og er svært godt ivaretatt. Dersom noe har vært feil eller slitt, er det blitt byttet og utbedret tvert. Min far er av typen som bestiller full service med motoren ut av bilen dersom det kun svetter litt olje mellom motor og kasse.

Bilen er kun sommerkjørt siste 12 årene.
Bilen gikk gjennom siste EU kontroll i august i år med null feil. Siste to EU kontroller med 0 feil.

5 dørs karosseri med Aero-skjørt.
Både karosseri og deler er 100% rustfri.
Interiører er strøkent med originale og elektriske Saab- skinnseter i "nystand"
Påkostet stereo-anlegg med cd-spiller
Svært sjeldne Aero 16" sommerfelger
Soltak

Bilen har i tillegg:
Original Trionic 5,5 med magnetventil
IC integrert i fanger foran
Røde tennkasetten
2,1 innsug og topp
3" downpipe og 3" hele veien bak
Shortshift girveksler
Girkasse var fabrikkny og montert i 2007
Spec 2+ klutsj (byttet senere år)
Lesjofors senkefjærer (ganske sikker på at den er senket 20 mm. fra original turbo16)
Store Saab-900 vingen
Ny custom radioator (for ett år siden, kosta 30 000)

Bilen er i strøken stand, eneste jeg kommer på er et parti med noe mattere lakk enn resten av bilen på venstre bakskjerm (men det er vanskelig å se).

PS: KM stand er egentlig 50 000 høyere enn det som står i dashbordet, fordi speedometer ble byttet. Har uansett ikke mye å si da bilen er demontert flere ganger og slitedeler er byttet og oppgradert både her og der.

Hvorfor Saab? Da min far fikk sin første jobb som nyutdannet ville han kjøpe seg bil, og en venn av ham sa at han burde kjøpe Saab for da kunne han på langtur cruise uanstrengt i 120 km/t. Det var et bilde som appellerte så han kjøpte slik i 1983 (når jeg ble født og han måtte kunne stikke av fra mutter'n) en helt ny, 3 dørs, beige 900 GL (som han forsåvidt har vedlikeholdt og kjører den dag i dag som bil nummer 1 - bilder kommer). Det var denne bilen også jeg lærte å kjøre bil i, som et lyn). Uansett, når man kjøper nytt av noe er det fort noe annet nyere som kommer og overtar og GLen hadde ikke rullet lenge før min far opplevde å bli forbikjørt av en 900 med turbo; en enkel mekanisk del som gjorde bilen mye sprekere og som opphøyde både Saab og disse bilene til noe mye mer enn en bil. Det var genialt både imagemessig og mekanisk; turbo=en del som alltid gir mer kraft ut av noe som allerede er råbra. Genialt egentlig. Saab turbo ble sjefsbilen. Det ble de intellektuelles bil i USA (har du telt Saab'er i Seinfeld og Woody Allens filmer?). De skjønte det Porsche og Ford (Mustang) har forstått først nå, at om man skal ha mye kraft uten å sluke bensin så er det mest økonomisk med en liten motor med turbo.
Uansett, så begynte dette med Turbo å brenne seg fast i hodet på min far. Og vi dro på lange bilturer (hvor også jeg lærte å kjøre bil) og hver gang jeg ble trøtt så sa min far at "ser du den bilen der borte, skal vi ta den?" Og jeg våkna opp og livnet til, og stemte i. Og så tok vi en bil eller to. Men det min far oftere og oftere sa var at "hadde vi hatt en turbo Emil, så hadde vi tatt de der også. Det blir en helt annen bil vet du når man har turbo." Det kjørte han rundt å sa i mange år i den gamle bilen uten turbo.
Så en vakker dag i 2006 så fikk jeg via min bror, som selvfølgelig også er Saab-mann, vite om Svarten; en klassisk Saab 900 turbo som går som et olja lyn. Og da ringte jeg min far og fyrte ham opp. Var det ikke på tide å realisere drømmen om Saab turbo, etter 23 år i GLen med turbo på hjernen. Min far klinte til og han var stolt. Jeg var stolt og vi var alle stolte. Dagen da han kom hjem med den var en stor dag. Og han kjørte noen turer med den til både Sverige og Finland (kjørte seg ofte vill fordi han var så gira (man blir automatisk gira bak rattet på den der Svarten)).
Noen år senere kjedet jeg meg på jobb og endte opp med å kjøpe bil. Hva ble det? Jo selvfølgelig en Saab turbo 1993 modell, klassisk. Den står i samme garasje som fattern sin nå. Også har jeg en 9-5 Aero som bruksbil. Og så kjøpte jeg en Saab til dama. Og nå blir det en til muttern. Og bror min har jaggu Saab han også. Og en god venn av meg har Saab. Og folk som har Saab er så hjelpsomme, åpne om tips og triks, flinke til å skru! haha, smarte og lette å like. Desto flere Saaber man har desto flere Saab-venner må man ha, særlig nå som delene er blitt vanskelige å få tak i og har begynt å få affeksjonsverdi på høyde med bilene. Du kan jo selge bilene i deler og få enda mer for dem enn bilen. Men ingen Saab-folk slakter bilene sine. Det er dårlig stil.

SAAB TURBO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som dere skjønner, bilen må ikke selges men den blir lite brukt så det er bedre at noen andre overtar.
Selges til høystbydende, og helst til noen som kan ta vare på denne flotte bilen.

Bilen blir veteranbil i 2020 med de fordelene det innebærer.

Bilen står på Ylvingen i Nordland, utenfor Brønnøysund.
Visning i Brønnøysund eller Ylvingen på forespørsel.

Ring Emil på 48090506 for mer info. Kun seriøse henvendelser.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 594 kr (avgifter)
Pris eks omreg
98 405 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Svart
Fargebeskrivelse
Aero-skjørt og fangere i original grå metallic
Interiørfarge
Lys grå skinn
Hjuldrift
Forhjulsdrift
Sylindervolum
2 l
Vekt
1 275 kg
Antall seter
5
Karosseri
Kombi 5-dørs
Antall eiere
3
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
VE79231
Chassis nr. (VIN)
YS3AD55LXL7023900

Utstyr

  • Alarm
  • CD-spiller
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete m. memory
  • Elektriske speil
  • Klimaanlegg
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Motorvarmer
  • Oppvarmede seter
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Seter i helskinn
  • Soltak/glasstak
  • Sommerhjul
  • Sportsseter
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

8985 Ylvingen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på VE79231

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 132887201
Sist endret 26. jun. 2019 20:04

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.