Mazda MX-5
1,8
Beskrivelse
"Norsk" bil med full servicehistorikk. Bilen er understellsbehandlet og er i hovedsak brukt i sommerhalvåret. Jeg finner ingen tegn på rust på de kritiske stedene der disse bilene bruker å ruste (bak på kanalene og hjulbuene/skjermene foran bakhjulene), - men det er noe rust nederst på framskjermene. Disse er skrudd på, og kan byttes uten sveising.
Jeg har hatt bilen i snart 5 år, og i den perioden lagt ned utallige timer og alt for mye penger i den. Det var aldri meningen at jeg skulle selge den, men da jeg kom over en spesiell og sjelden utgave, klarte jeg ikke å stå imot. Så nå har jeg litt flere biler enn godt er. I alle fall med tanke på at jeg bor i en leilighet, og ikke i enebolig med stor tomt og garasje. Fornuften har til seiret til slutt, og bilen skal selges.
Alt jeg har gjort på bilen er gjort med tanke på at jeg skulle ha den "for alltid", så her er det ingen kvikk-fiks løsninger. Alt er utført etter beste evne, og alle deler som er benyttet er kvalitetsdeler.
Nedenfor har jeg ramset opp mye av det som er gjort med bilen, hvilke deler som er benyttet, og litt om bilens originale utstyr.
Bilen er vesentlig lavere og fastere/stivere enn originalt, og er en fryd å kjøre på svingete veier og på bane. Stort nærmere gokart er det vanskelig å komme på veien.
Slik bilen er satt opp i dag er den mer egnet for inspirert kjøring og banekjøring enn for rolig krusing.
Motor:
Original 1,8 liter twincam 16V med 131 hk
Motoren er aldri åpnet, men alt som kan gjøres uten å åpne motoren er gjort:
- Skiftet pakninger, o-ringer og simringer i 2017 (OEM)
- Vannpumpe, registerreim, strammehjul mv. skiftet i 2017 (OEM)
- Ny større Mishimoto radiator i aluminium i 2015
- Nye silikon radiatorslanger
- Ny termostat (OEM)
- Oljetrykksmåler som viser trykket, og ikke bare "av og på"
- Nye Magnecore pluggledninger i 2015
- Hyppige oljeskift med kvalitetsolje og OEM oljefilter
- Nye kraftigere motorfester i 2017 (Mazda Motorsport)
- Nytt bensinfilter (OEM)
- Nye NGK Irridium tennplugger
Drivlinje:
- Girkasse fra 2001-modell, ca 105.000 km
- Torsen linited slip differensial fra 2001, ca 105.000 km
- Nye simmerringer foran og bak på girkasse
- Ny olje på girkasse og differensial
- Nytt utløserlager og pilotlager (OEM)
- Ny slavesylinder til clutch (I.L. Motorsport)
- Ny stålomspunnet clutchslange
- Nytt lettere svingshjul (Exedy)
- Ny clutch
- Nye øvre og nedre tetninger ved girspak (lyd- og varmeisolasjon)
Innvendig:
- Originale seter i delskinn og alcantara
- Originalt skinnratt
- Girkule i skinn (fra '01 Specal Edition)
- Håndbrekk med håndtak i skinn (fra '01 Special Edition)
- Nytt trekk til girspaken i skinn
- Ny midtkonsoll med større oppbevaringsrom (I L Motorsport)
- Air bag både på fører- og passasjersiden
Understell:
- Alle bærearmer, avstivningsstag og bakre hjelperamme m.m. er sandblåst og pulverlakkert
- Samtlige foringer i understellet er nye (I.L. Motorsport)
- Nye kraftigere foringer til differensial (Mazdaspeed)
- Nye spindler/hjullagre
- Nye øvre støtdemperfester (Monroe)
- Nye Gule Koni Sport støtdempere
- Nye Eibach sportsfjærer med 30mm senk (godkjent)
- Nye bumpstops (FCM - Fat Cat Motorsport)
- Nye bærekuler oppe og nede
- Nye ABS-sensorer, alle hjul
- Nye bremsskjold, alle hjul (OEM)
- Samtlige bolter, muttere og skiver i understellet er nye (OEM)
- Nye HEL stålomspunnede bremseslanger, (godkjent)
- Nye I. L .Motorport styreledd
- Nye Garages Star aluminiumsspacere for styreracket pga. senk
- Nye OEM håndbrekkvaiere (alle tre)
- Oppgradert til større bremser fra NB Sport med:
- Nye større EBC blindborrede og slissede bremseskiver
- Kraftigere bremsekalipere fra den nyere NB Sport-utgaven, overhalt med OEM deler
- EBC Yellow Stuff bremseklosser
- Ny kraftigere Centric hovedbremsesylinder
Annet:
- Nytt eksosanlegg; alt bak manifolden er nytt inkl. katalysatoren
- Ny metallramme til spylervæskebeholder
- Ny T. R. Lane veltebøyle. Dette er en ordentlig veltebøyle, ikke en style-bar som bare er til pynt. Godkjent.
- Fartsstriper i selvklebende folie
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 594 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 75 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 10.07.1997
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- Mørk blå metallic med fartsstriper i hvit folie
- Interiørfarge
- Sort/mørk grå
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 131 Hk
- Sylindervolum
- 1,8 l
- Vekt
- 990 kg
- Antall seter
- 2
- Karosseri
- Cabriolet
- Antall dører
- 2
- Antall eiere
- 7
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- DJ18318
- Chassis nr. (VIN)
- JMZNA18P200318091
Utstyr
- ABS-bremser
- Airbag foran
- Diff.sperre
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Servostyring
- Seter i delskinn
- Sommerhjul
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.