BMW 5-serie
Alpina B10 Biturbo (Historisk, Nr 232/507, Orginal)
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Da er tiden kommet for å legge ut min Alpina B10 Biturbo, bil nummer 232 av 507 produserte.
Sjelden mulighet til å skaffe seg en samler bil som dette her i Norge!
Bilen ble bestilt av Nicoles Racing Japan Co Ltd i 1990. Så bilen ble produsert og stod ferdig hos Alpina fabrikken i Buchloe Tyskland den 24 April 1991.
Etter produksjon som tok flere måneder ble bilen sendt ned til Japan med båt.
Denne bilen har vært utstilt og brukt i forhandler nettverket til Nicoles Racing Japan Co Ltd frem til bilen ble registrert 7 Februar 1994.
Har all eier historikken og alle forhandlere bilen har vært innom fra den var ny til jeg kjøpte bilen i 2014. Hovedsakelig gått rundt i Tokyo området i Japan.
Turboene ble byttet på rundt 70.000km, dette har jeg bilde dokumentasjon på, kvitteringer mm.
Alle servicer, oljeskift, vedlikehold er godt dokumentert på denne bilen.
Hel og pen i lakken og det finnes ingen rust. Aldri sett snø eller salt. Interiøret er helt og pent og bilen ser ny ut innvendig og utvendig.
Har en hel mappe med alt av dokumenter fra bilen var ny til dagen i dag. Orginale bøker og til og med dokumentet fra bilen ble bestilt via faks.
Et godt dokumentert eksemplar som er viktig på noe så spesielt som dette av en samlerbil!
Bak rutene har solfilm, dette kan tas av hvis ønskelig.
Kenwood radio med farger som matcher orginal fargene i instrumentpanel er montert (Dab,bluetooth++)
Felgene er de orginale Alpina classic 17 som ble levert på bilen når den var ny,
Har noen deler liggende som følger med (Nytt luftfilter (ny nettopp montert) oljefilter
Et velholdt eksemplar av de sjeldne. Allerede en flott klassiker og samlerbil.
En sjelden mulighet for deg som vil skille deg ut og eie noe veldig spesielt av en bil.
Selges fra Bmw samling av Alpina og Bmw entusiast!
Bilen står vinter lagret for øyeblikket så flere og bedre bilder kommer fortløpende!
Bilen er også dokumentert i Alpina-Archivet på nett
https://www.alpina-archive.com/?p=15010&nmt=B10-BiTurbo-232
—————————————————
"Historien rundt Alpina B10 Biturbo"
Året er 1989 og her er historien om verdens raskeste sedan-
I mars 1989 introduserte Alpina den raskeste bilen så langt, på Geneva motorshow, B10 BiTurbo, basert på Bmw 535i.
B10 BiTurbo tok to år å utvikle og kostet svimlende $ 3,2 millioner i Forskning og utvikling Men det lønnet seg.
Den 3,5 liters, to-turboladede sekssylindrede motoren anses å være en av de beste turboladede motorene noensinne.
I septemberutgaven av magasinet Road & Track skrev Paul Frère: “For meg er dette bilen, jeg tror dette er den beste 4-dørs i verden”.
Til tross for en grunnleggende prislapp på 146 800 DM, nesten det dobbelte av prisen på en Bmw E34 M5, ble B10 BiTurbo den mest solgte modellen i Alpina sin historie fram til B10 4,6 E39 ble presentert.
Produksjonen ble avsluttet i 1994 på grunn av avslutning av produksjonen rundt BMW M30-motoren. De siste eksemplene på 535i med M30-motoren ble levert av BMW til Alpina for å produsere de siste 50 eksemplene på B10 BiTurbo.
-Spesifikasjoner-
BMW M30-3,5 liters motoren er fullstendig demontert ned til blokka.
Alpina installerte smidde Mahle-stempler, balanserte alle bevegelige deler på nytt og bearbeidet forbrenningskamrene på nytt.
De nye stemplene, som har oljesprøytekjøling av undersiden, er installert med sterkere koblingsstenger.
Stemplene bringer kompresjonsforholdet ned til 7,2: 1. Nye ventiler - natriumkjølt på eksossiden - og en ny kamaksel er også montert.
Inntaks- og eksosanleggene er Alpinas egen produksjon.
De nye eksosmanifoldene inkluderer to Garrett T25 vannkjølte turboladere med integrerte, elektronisk kontrollerte wastegater som fører motoren gjennom en enorm intercooler, som strekker seg fra rett under nyre gitteret ned til bunnen av front spoileren.
Fordelen med to mindre turboladere er at det samme luftvolumet er mulig å oppnå, som med en større turbo, men med mye mindre turbo-lag enn en stor turbo ville klart.
Eksosanlegget - produsert av Boysen - er laget av rustfritt stål og inkluderer seks metallkjernekatalysatorer med Lambda-Sonde-kontroll.
Drivstoffinjeksjon og tenning er omprogrammert med Bosch Motronic.
B10 BiTurbo har variabel boost kontroll laget av Bosch, som kan justeres fra en bryter i bilen, det kan justeres til mellom 0,4-1,5 bar. Resultatet med full boost er en effekt på 360 hk og 520 Nm dreiemoment.
Alpina har montert en sterkere Fichtel & Sachs-Clutch kobling og en spesialutviklet Getrag 5-trinns girkasse for å overføre kreftene til den kraftige bakakselen, som inkluderer en differensial med 25 prosent sperre.
Lineære fjærer er installert rundt med antikrenge stenger og Bilstein-dempere. På baksiden kontrollerer også Fichtel & Sachs støtdempere kjørehøyden, som er hydraulisk justert av et elektronisk betjent høytrykkssystem.
17 tommer Alpina classic felgene gir plass til Girling-ventilerte skiver med Lucas 4-stempel calipere.
Michelin-dekkene høyhastighets dekk med lav profil i 235 mm bredde foran og 265 mm bredde bak.
Innvendig ble det installert Recaro sportsseter i antracitt med Alpina mønster, skinnbelagt Momo-ratt og polert tre innredning.
B10 BiTurbo har også nye instrumenter og digitale indikatorer for motor-oljetemperatur, bakaksel-oljetemperatur, turbo boost og oljetrykk.
Utvendige endringer inkluderer en spoiler foran, bakspoiler, eksosrør og hjul. Stripene er valgfrie i gull eller sølv.
Alpina hevdet en tid på 0-100 km / t på 5,6 sekunder og en toppfart på over 290 km/t. 200 km/t er passert etter rundt 19 sekunder.
Den første bilen ble levert i August 1989. Den siste bilen som ble produsert, forlot fabrikken i Buchloe i August 1994.
Totalt ble 507 eksempler produsert. (Dette tallet er langt lavere i dag)
-Prestasjoner-
Engine:
ALPINA engine typ = B7/5
Cylinder = Rekke 6
Capacity cm³ = 3430
Max output kW/hp = 265 / 360
Max torque = 520NM
Acceleration 0-100 km/t = 5.6sec
Top speed = Over 290Km/t
Fuel at 90 km/h l/100 km = 8.8
Fuel at 120 km/h l/100 km = 11.2
Fuel at urban l/100 km = 17.4
"Alpina Manufacturer Of Exclusive Automobiles"
Ønsker kun kontakt med seriøse kjøpere, ikke gidd å ta kontakt og kast bort tiden min om du ikke er interessert!!
Er du interessert så er du velkommen til en hyggelig prat!
Bilen vil også bli annonsert på utenlandske bil sider, så nå har du muligheten i Norge før den legges ut i utlandet.
Kan være vanskelig nå på telefon i arbeidstiden, send mail eller sms om du ikke få kontakt.
Ingen innbytte av interesse, kun salg!
Bmw m3, bmw m5, bmw m6, bmw z3m, bmw e30, bmw z4m, bmw 5serie, bmw e34, bmw e39, bmw e38, bmw e46, bmw e36, bmw e21, bmw, hartge, kleemann, gtr,gt-r, rs, turbo, cosworth, hamann, porsche, ferrari, maserati, amg, brabus, kompressor, samlerbil, classic, veteranbil, amcar, mc, audirs, audis, bmwm, amg
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 518 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 558 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 07.02.1994
- Farge
- Grå
- Fargebeskrivelse
- Granitsølv metallic
- Interiørfarge
- Recaro Alpina pattern
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Hjuldriftnavn
- Heck
- Effekt
- 360 Hk
- Sylindervolum
- 3 500 l
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Sedan
- Antall dører
- 4
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- Bt92528
Utstyr
- ABS-bremser
- AUX-inngang
- Air Condition
- Antispinn
- Bluetooth
- CD-spiller
- Cruisekontroll
- Diff.sperre
- El.vinduer
- Elektrisk sete m. memory
- Elektriske speil
- Handsfree opplegg
- Kjørecomputer
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Mørke ruter bak
- Oppvarmede seter
- Radio DAB+
- Radio FM
- Sentrallås
- Servostyring
- Sideairbager
- Soltak/glasstak
- Sommerhjul
- Sportsseter
- Startsperre
Selgers kjennskap til bilen
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.