Buddy Citi-Jet 6
, med over 80 km rekkevidde, mod
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Moderne og pen 2006 Buddy med Leaf Li-ion batterier på 13,5kWh. Reell rekkevidde over 80 km (86,1 km er rekorden hittil med hard kjøring). Batteri/lademonitoreringssystem (BMS) med balansering. Kan styres via PC eller Android app om man ønsker det. Eller bare kjøre og ikke tenke på det.
DAB+, bluetooth handsfree, streaming, AUX, USB m.m.
12V uttak for mobiltlf-lading.
Dieselvarmer.
Bilen er i topp stand. Alt fungerer.
Nye bremser (skiver og klosser) i 2017.
Ny vindusviskermotor i 2018.
Dette er den tredje Buddyen jeg bygger om til Li-ion. Vi beholder to, og selger denne tredje, fordi vi nå har nok biler for en stund.
Moderne batteriteknologi gir lavere vekt og høy driftsikkerhet i mange år fremover.
========================
Til selvbyggere som ønsker informasjon:
Jeg har ikke tid til å besvare alle henvendelsene, så jeg har oppsummert det viktigste nedenfor.
Resten får dere nesten bruke egen tid på.
Bruk google, elbilforum.no og elbilwiki og sikkert mange andre steder å finne informasjon.
Lykke til. Hilsen Georg
Batterier:
Vi har benyttet moduler fra Nissan Leaf og E-NV200. Modulene er like, selv om de er pakket forskjellig.
Hver modul inneholder 4 celler; 2 og to i parallell, og disse i serie igjen.
Nominell spenning på hver celle er 3,75V, dvs 7,5V på hver modul.
Max spenning på Li-Ion er 4,2V, dvs fullt oppladet celle.
Det vil igjen si max 8,4V pr modul.
Det er 48 moduler i serie i Leaf og E-NV200; totalt nominelt 360 volt. 24kWh.
Vi har valgt å benytte 27 moduler i hver, hvor 3 og 3 er koblet i parallell, og disse i serie igjen.
Nominell spenning (9 moduler, 18 celler) = 67,5V
Max spenning (9 moduler, 18 celler) = 75,6V
Vi har forsøkt med 30 moduler (10 i serie), men det ble for høy spenning for motorcontrolleren, og den brant. Det kostet oss kr 3.500 ekstra.
Grunnen til at vi landet på 27 moduler (3x9) er at det passer fint innunder setet, grei spenning, og OK rekkevidde. Det er 13,5 kWh sammenliknet med originalt 14,4 kWh, men bedre teknologi.
Massetettheten er mye lavere på Li-ion enn på blybatterier, så om man fjerner alle de originale batteriene vil bilen bli så lett at den føles usikker å kjøre.
Ikke noe veigrep på forhjulene.
Vi har latt det stå igjen 4 batterier foran, og fjernet alle de under setet.
Total vektreduksjon: ca 200 kg.
Batteripakker kjøpte vi brukt hos Grønvolds bildemontering i Brumunddal.
Det er sikkert andre som også selger dette.
Jeg har 15 moduler til overs, som jeg selger for kr 1.000 pr stykk. Det kan være greit om du ønsker å bygge om 2 biler fra én pakke. Da trenger du 6 ekstra moduler, og slipper å kjøpe enda en full pakke, slik vi gjorde.
BMS:
BMS kjøpte vi på aliexpress.com. Søk etter en som takler Li-ion-batterier.
Vi kjøpte en 80-A-versjon, og bruker den kun til lading, ikke forbruk.
Og så måtte vi koble inn en diode for å gi motspenning til laderen når batteriene er helt nedkjørt, for da kobler BMSen ut. Se bilde.
Batteriindikator:
Den gamle batteriindikatoren i CarControlleren kan ikke brukes. Den har en dustete algoritme som ikke skjønner noe av Li-ion-batterier, og må dessuten resettes ved batteribytte via programvare som ikke er tilgjengelig.
Bateriindikator kjøpte vi også på aliexpress.
Bateriindikatoren kobler man til JP3-7 (minus) og JP3-10 (pluss) på CarControlleren.
CarController:
Buddy frem til 2009 (gammel type) har en enklere CarController som er lett å lure til å kjøre selv om den tror den har flate batterier.
Her kortslutter man bare 'go on anyway' mellom JP4-3 og JP4-5, og setter 72V fra batteriene til JP2-12.
På 2010 og oppover (ny type) må man i tillegg koble inn JP2-1, 2-2, 2-3, 2-5, 2-7 og 2-8 på hver tredje celle, slik at CarControlleren får ca 12 volt på hver av sensorledningene. Se bilde av baterimodulene for tips.
Hvis CarControlleren på 2010 og oppover synes det er feil eller for lav spenning på minst ett av batteriene får man en 'Error 1' i displayet, og man får ikke startet bilen.
Dette er det sikkert mulig å koble seg rundt på en annen måte, men det har jeg ikke giddet å finne ut av. Dessuten ville jeg bli kvitt feilmeldingen, så derfor måtte jeg koble til sensorledningene.
Se koblingsskjemaer (mer eller mindre relevante) på elbilwiki.no.
Koblingsskinner:
Man kan bruke mye av metallet i koblingsskinnene i batteripakken, men det kan være man trenger ekstra kobberstrips.
Det kjøpte jeg på ebay.com (kobber, 2mm x 20mm x 250mm).
Alarm i instrument:
For komfort har jeg fjernet piperen/høyttaleren fra instrumentet. Når CarControlleren mener at batteriet er flatt piper det ganske mye, og det er ganske irriterende.
Lader:
Vi justerte ned ladespenningen så langt det gikk. Endte på 77,1 Volt. Det er ikke noe problem når man har BMS.
Se bilde.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 23.08.2006
- Farge
- Grønn
- Fargebeskrivelse
- Metallic
- Interiørfarge
- Sort / grå
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 18 Hk
- Vekt
- 795 kg
- CO2-utslipp
- 0 g/km
- Antall seter
- 3
- Karosseri
- Annet
- Antall dører
- 2
- Antall eiere
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Annet
- Reg.nr.
- EL01475
- Chassis nr. (VIN)
- Y29PLB0006B005485
Utstyr
- AUX-inngang
- Bluetooth
- CD-spiller
- Handsfree opplegg
- Helårsdekk
- Kupevarmer
- Lettmet. felg vinter
- Metallic lakk
- Radio DAB+
- Radio FM
- Soltak/glasstak
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.