Utløpt

Chrysler New Yorker

Imperial Brougham 4d HT 440 CID SURVIVOR / LOWMILER

Modellår
1976
Kilometer
76 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Legges ut på nytt da finansiering til kjøper gikk skeis.


Dette er en 41 år gammel survivor, loaded med utstyr som vurderes solgt.
Her har du muligheten til å kjøpe deg en Veteranbil med nybilfølelse.


Imperial var Chryslers luksusmerke. Introdusert i 1926 som en konkurrent til Duesenberg, Cord, Cadillac, Lincoln, Packard og Pierce Arrow.
Her snakker vi biler i toppskiktet i amerikansk bilproduksjon.
I 1953 skilte Chrysler ut merket som et selvstendig merke, og ingen biler ble lenger produsert med Chrysler merket.
Dette pågikk fremtil 1976 da Chrysler bestemte at merket skulle legges ned.
Salget gikk dårlig, og bilene var dyre. Og det har blitt påstått i ettertid at altfor lite annonsering og reklamering var årsaken til at bilene solgte dårlig - og dermed var utfasingen et faktum.

Produksonen av bilene fortsatte derimot med tilnærmet uforandrede biler i 1976, men bilene ble nå "ombadget" til Chrysler New Yorker Brougham, selv om de i utgangspunktet var rene Imperialer.
Amerikanerne sier "Imperial in all but the name" - som skulle bety noe slikt som Imperial hele veien, bortsett fra navnet.
Forskjellen var at nå var alt standardutstyret som var på 1975 Imperial ekstrautstyr på 1976 modellen noe som ble gjort for å få en rimeligere pris på basisutgaven, noe som igjen skulle øke salget.
Håpet man.
Men, stort sett alle 76 modell Chrylser New Yorker Broughams ble solgt med maks utstyr til de samme kundene som tidligere hadde kjøpt Imperial.
Og eneste forskjellen på 1975 og 1976 modellen var at 1976 modellen fikk større bakrute og firkantige markeringslys i bakskjermene.

I 1978 re-lanserte Chrysler Imperial navnet igjen på sine biler, og det hang med til ca 1983.


Denne bilen er en ekte sørstatsbil, levert 10 mars 1976 til legen og bilsamleren Harry Langdon Cheves i Riverside, helt sør i delstaten Georgia.
Harry hadde allerede da flere Imperial's på "CV'en" sin ettersom han kjøpte fabrikknye biler som han kjørte med noen år, før han parkerte dem på sitt eget lille bilmusem.
Harry hadde forkjærlighet for Imperial og Chryslers toppmodeller.
Denne bilen ble levert med Imperial hjulkapsler og panser-ornament, en oppgradering som kunne leveres kostnadsfritt hos Imperial/Chrysler forhandlerne til de kundene som fremdeles ønsket Imperial-preget over bilene sine.
Bilen har gullfargede "New Yorker" emblemer bak og på skjermene.

Harry drev egen legepraksis i flere byer i Georgia, og ble etter hvert en meget velholden mann.
Han byttet biler oftere og oftere, og etter nærmere 50 års legepraksis pensjonerte han seg i 2003. Da hadde han en imponerende samling med biler. En av hans store hobbyer var bilmuseet sitt der han også kjøpte inn klassiske biler til samlingen sin, samt samlet på og restaurerte tråbiler. En ekte entusiast med andre ord.

Etter hans død ble samlingen lagt ut for salg.
På et par av bildene fra samlingen hans, kan denne blå bilen skimtes i bakgrunnen bak den gule 1971 Imperialen.
Jeg kjøpte begge bilene og har selv tatt de hjem.

Denne Chrysler New Yorker "Imperialen" har gått 47.700 miles (76.000 kilometer) siden ny. Den bærer absolutt preg av det også, det er ikke mye å utsette på bilen.
Den kjører som en ny bil, nybillukta henger fortsatt i bilen, og under er den knapt støvete.
Rust er også et ikke-tema.


Georgia har et flott klima som ikke er for varmt, samt at det ikke er mye som minner om vintre der heller.
Krom, interiør og motorrom er nærmest perfekt. Harry var lege, og motstander av sigarettrøyking, og kledte askebegrene på bilene sine med filt, slik at evt mynter og nøkler som ble liggende i askebegrene ikke skulle klirre...

Dymo-tape var en ting som var vanlig på 70-tallet, og siden Harry Cheves var en systematisk og nøye herremann, så har han merket bilene sine med diverse Dymo-tape merkinger.
No Smoking står det i askebegrene, leveringsdato for bilen (delivery date) finner du i motorrommet, det samme info om lyfttrykk foran og bak og hvilken olje som skulle brukes i motoren.
Dette går igjen i flere av hans biler, og jeg har selvsagt ikke fjernet noe av det.


Bilen er også særdeles pen i lakken. Panser, venstre framskjerm og fremdør er lakkert opp på slutten av 70-tallet på grunn av riper etter noe som falt ned på bilen. Om du ikke vet det, ser du det ikke..
Resten av bilen har original lakk uten nevneverdige feil eller mangler.

Siden bilen alltid har stått i klimatisert garasje er de fleste av gummipakningene fortsatt myke og fine. Ingenting har blitt byttet ut, så alt er originalt.

Dekk og eksoanlegg er nytt, og den store 440 cid motoren maler som en katt.
440 var det største motoralternativet for denne biltypen.
Den har fått en liten service, og i bilen's papirer ligger også gjenparter på service som er utført.
Bilens pluggledninger er datostemplet 1980, så Harry ble nok overtalt av serviceverkstedet til å bytte ut de gamle.
- Det var nok den gangen slik det er i dag, at verkstedet anbefaler at "det og det byttes for sikkerhets skyld", selv om pluggledningene mest sannsynlig hadde vært like gode i mange år fremover.
Ellers ser det meste ut til å være urørt.


Av utstyr har bilen;
* 440 - 4bbl motor
* Torqueflite automatgir
* Parchment Corinthian skinninteriør
* 50/50 bench foran
* 2x 6ways elektriske seter foran
* Dual armrests foran
* Passenger seat recliner (liggesete)
* Auto Temp II klimaautomatikk
* Auto Speed Control cruisecontrol
* Power Windows
* Power Locks
* Power Brakes
* Tiltratt
* Teleskopratt
* Ventilasjonsvindu i fremdører
* Tinted windows
* Rear window defroster
* Cornering lights
* Fendermounted turn signals
* Lightspackage (innvendig).
* Reading lights rear
* Skivebrems foran
* Remote control speil passenger side (standard på førersiden).
* Chronometer (klokke)
* Time delayed lights (innvendig)
* Lys i solskjerm
* Broughham floormats
* Power antenna
* Undercoating + hood padding
* Premium wheel covers
* Fenderskirts
* Bumperguards
* Trunk dressup package
* Light package
* Glovebox light
* Electronic ignition og
* Auto handbrake release.

Produksjonsantall: 23.984 biler.

På "to do -listen" av ting som man kan gjøre, er fylling av AC anlegg som har dårlig effekt, samt tankmåler som for det meste viser tom tank (giver?).

Bilen er registrert som bevaringsverdig og påmontert tidsriktige skilt i USA-størrelse.
Neste EU-kontroll er innen utgangen av november 2021.
Bilen er amcar-forsikret og er vurdert til en god 2'er.
Kan være behjelpelig med finans.

Jeg tar dessverre ikke innbytte, og bilen selges til ny eier som forstår at garanti kan man ikke gi på en 41 år gammel urestaurert bil.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
10.03.1976
Farge
Blå
Fargebeskrivelse
Starlight blue metallic
Interiørfarge
Parchment Corinthian skinn
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
208 Hk
Sylindervolum
7,2 l
Vekt
2 355 kg
Antall seter
6
Karosseri
Sedan
Antall dører
4
Antall eiere
1
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Chassis nr. (VIN)
CS43T6C130660xxxx

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

1743 Klavestadhaugen Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 103430230
Sist endret 8. okt. 2017 21:36

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.