Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde
Video

Scania K112 flott campingbuss

Modellår
1986
Kilometer
123 456 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Diesel

Beskrivelse

Hei!

Selger min hytte på hjul, da vi nå stort sett er kun er 1 voksen og 1 barn som drar på tur, og jeg skal nedgradere til bobil. Dette er min tredje buss, og egentlig en buss jeg ikke skulle selge. Dette er min hobby og hjertebarn, så vær forberedt på mye bilder og en lang annonse.

Den er veteran, så den er helt avgiftsfri. Jeg betaler kun 238 kr i mnd i forsikring hos Gjensidige, inkludert tungberging (med eget bevis som jeg har med i bussen), samt betaler for EU-kontroll en gang i året. Ingen årsavgift, ingen vektårsavgift. Ellers så er diesel og bomavgifter etter bruk, såklart. Fergekort får man med 50% rabatt mot forskudd, som vanlig.


Jeg har kostet på bussen over 100 000 kr siste året for å få den tipp topp, og slik jeg ønsket. Kan nevne f eks ny batteripakke, ny stor batterilader (det er to batteripakker, så du kan koble ut den ene ved fricamp så du alltid har startstrøm), noe nytt på eksosanlegget, en god del nytt i forstilling, nye bremsedeler, ny lufttørke, sveiset opp hjelperamme mellom akslene, sveiset opp bakre giroverføring, full smøreservice, nye dieselfilter, helt nytt kjøleskap på gass (det er to store kjøleskap med fryser, ett på gass og ett på 220v) osv osv osv..


Det er 1700 watt omformer fra 24 volt til 220v så du har alltid 220v ved både fricamp og under kjøring, til kaffetrakter, TV, kjøleskap, lys osv. Det er webasto som varmer opp motor og radiatorer, og stor gassovn for fricamping utover høsten og tidlig på vårparten. På kaldeste vinteren er det greit å stå med strømtilgang, for å være sikker (bruker da vanlig panelovn eller vifteovn).

Vann: gråvannstank er en 50 liters kanne som er helt fantastisk enkel i bruk. Det er den originale vanntanken i bussen som fylles på i trappa ved bakre dør. Det er kun kaldtvann i bussen, jeg har ikke hatt bruk for noe annet. Men det er fort gjort å sette inn en varmtvannstank hvis man vil. Vannpumpe er en 24 volts trykkstyrt pumpe som er plassert i lasterom.

Toalettrom: er det originale busstoalett-rommet med inngang fra trappa i døra bak, som er noe utvidet med dusjløsning, og en litt større vask enn originalt. Toalettet er befriende lett å tømme i forhold til kassett-toalett. Det er bare å finne en tømmeplass, parkere over sluken og åpne ventilene, så fosser det ut. Toalettet har vannspyling og vanntank som fungerer veldig bra.


Det er helårsdekk bak, og det følger med vinterdekk på felg til fremaksel, samt kjettinger, så denne kan brukes hele året (ikke krav til alpesymbol på veteranbusser, det er nok med M+S). Det er også ABS-bremser. Det aller meste av bremser ble overhalt med nye bremsebånd og skiftet "alt" for ca 500 mil siden. Luftbelger bak ble skiftet for ca 300 mil siden. Thelmabrems skal også være overhalt de senere år.

Det er justering på luftfjæringene bak, så du kan justere bussen på lufta for å kunne stå beint (følger også med store klosser såklart).


Fullverdig IKEA-kjøkken med komfyr og stekebluss på gass, kjøleskap på strøm og gass, samt stor vask.

Stort soverom bak med 6 (7) sengeplasser.

Smart-TV som kan brukes under kjøring og på fricamp via omformeren. Stort bord til gode måltid og kortspill. To herlige reclinere med gyngefunksjon og fotstøtte gir deg god komfort på tur, uansett hvor du er. Behagelige buss-stoler med justerbar rygg, armlener og magebelte gjør at milene går unna som en lek. Det følger også med buss-stoler og bord til å ha der reclinerne står, slik at det blir helt likedan på begge sider av midtgangen om ønskelig (se bilde).

Moderne førerstol med 3 punkts belte. Guidestol med magebelte gjør at du slipper å sitte fremme helt alene. Guide-mikrofon er fortsatt i drift så her kan co-pilot kjøre karaoke hele dagen. Det er høyttalere hele veien bak i bussen (originalt).

Og siden det er moro å være barnslig så er det montert et meget kraftig lydhorn på trykkluft, der du kan velge mellom mange forskjellige sanger fra et display ved førerplass. Blant annet Baby Shark osv... veldig moro.


Ble stoppet i teknisk kontroll av SVV i sommer, og fikk full sjekk på grav på kontrollplass av en gjeng ivrige kontrollører. Fikk en mangellapp, og tok EU-kontrollen i samme slengen. Alt er utbedret av autorisert verksted som kjenner denne bussen godt fra gamle dager, så nå kan du være i sikker på at alt er på stell teknisk (viktig, og dyrt!).


Den er registrert som buss, førerkort klasse D, med 10 sitteplasser (kan kjøre lovlig i 100 km/t). Denne KAN klasses ned til lastebil da den er akkurat 12 meter lang. Står 12,00 meter i vognkort, og de originale tegningene fra fabrikk viser også at denne ble bestilt som total lengde 12,00 meter fra støtfanger til støtfanger. Dette er et absolutt krav hvis man skal klasse ned til lastebil i dag.

Dette får ny eier ta seg av i såfall, muligens noe jobb med setebelter kreves hvis dette skal bli gjort (da kommer nye regler for setebelter inn tror jeg). Dette ansvaret tar isåfall ny eier på seg.


Denne bussen (hytta) passer perfekt på familie på 4-7 stk som vil ha med seg alt mulig rart på tur. Her er enorme, gjennomgående lasterom med store luker, og mange mindre rom. Flere tonn nyttelast, og overraskende "snerten" å dra på tur med.


Med full sommerferie-oppakning kjørte jeg den på 2,3 liter på mila i snitt i sommer. Dette er heller ingen sinke, du holder farten bakkene, og det er nesten helt stille når du kjører. Her er hekkmotor som er 11 meter bak deg når du kjører. Bra med dreiemoment fra den 11 liters motoren med 313 hk.

Ca 1250 omdreinger ved 80 km/t, veldig behagelig. Går også fint an å cruise i 100-110 km/t, men da går det jo litt mer diesel.


Med total lengde på 12,00 meter og en akselavstand på kun 5,8 meter er denne virkelig lett å manøvrere på trange plasser. Repstad Karrosseri i aluminium.


Bussen ble spesialbestilt av Storfjord Rutebilar for å kunne kjøre kresne turister i Geiranger. Her ble det ikke spart på noen ting, og den har et sjeldent karosseri som er ekstra høyt bygd for ekstra utsikt og bagasjeplass. Den gikk 1 år som demonstrasjonsbuss for Scania før Storfjord Rutebiler hadde den i mange, mange år. Den ble solgt av min gamle sjef på Sjøholt i Fjord1 da den ble tatt ut fra trafikk i 2005, til han jeg kjøpte den av i år (han hadde den i 19 år i garasje, og brukte den som campingbuss. Stått i garasje de siste 19 årene når den ikke har vært i bruk).


Noe småfiks er det alltid på en gammel buss! Og bussen er heller ikke strøken, selvfølgelig. Det som "irriterer" meg mest per i dag er at heve-funksjonen på luftfjæringa ("fergefunksjonen") ikke virker. Det er nok et elektrisk problem, da den virker fint helt til jeg byttet bryter. Og som tidligere nevnt i annonsen så ble giroverføringa sveiset opp igjen, men den skulle ha vært justert ca 1 cm (finjustering) for å lett kunne smette opp i øverste gir igjen. Er ikke noe problem når man har "feelingen" på girstanga, og det er nok fort gjort å fikse hvis man gidder.


Dette er en buss som er så ny at den er like god å kjøre som en ny buss (retningsstabil og støysvak, rikelig med motorkraft), og samtidig så gammel at du slipper all elektronikken som kan begynne å krangle, her er alt mekanisk og solid bygd!


Ta kontakt om du er interessert. Tror det meste er nevnt her i annonsen. Pris kan diskuteres ved rask og grei handel.


Mvh

Are Solheim, Tresfjord

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
Salgsform
Til salgs
Type bobil
Integrert
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
313 Hk
Sylindervolum
11 l
Reg. sitteplasser
10
Soveplasser
7
Antall eiere
3
Lengde
1 200 cm
Bredde
250 cm
Totalvekt
16 000 kg
Egenvekt
12 500 kg
Nyttelast
3 500 kg
Bobilen står i
Norge
Reg.nr.
UE66610
1. gang registrert
15.01.1986
Tilstandsrapport
Nei
Tilstand
Brukt
Type seng
Dobbeltseng

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Fast toalett
  • Gassalarm
  • Kjøleskap
  • Luftfjæring
  • Løse tepper
  • Radio/CD
  • Røykfri
  • Stekeovn
  • TV
  • Tilleggsvarme (f.eks Vebasto)
  • Vannbåren varme
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

6391 Tresfjord Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på UE66610

Gode råd til deg som skal kjøpe bobil

Annonseinformasjon

FINN-kode 343693839
Sist endret 17. apr. 2024 13:53

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.