SOLGT

Bavaria 40 Ocean

Bavaria 40 Ocean, ypperlig langtur og bobåt

Pris 950 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Bavaria
Modell
40 Ocean
Årsmodell
2001
Lengde i fot
40 fot
Bredde
399 cm
Dybde
200 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta MD22
Motorstr.
50 hk
Maks fart
10 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
10 000 kg
Reg.nummer
LG4739
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sitteplasser
16
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Båten er kommet til Kristiansand 19. juli og vil bli liggende der for visning fremover.

Beskrivelse.
Ocean serien til Bavaria er bygget med tanke på komfort til 2-4 personer i motsetning til de fleste båter som prøver å presse inn flest mulig lugarer og bad for å tilfredstille chartermarkedet. I en Bavaria Ocean har du en enorm akterlugar som må oppleves og et stort romslig bad med eget dusjrom. Det er godt med skap i begge lugarer, bysse og salong. Motorrommet har du tilgang til fra tre sider og er meget romslig. Med god plass til å ettermontere det man ønsker av ekstrautstyr. Det er full ståhøyde fra forpiggen til akterlugar.

Sentercockpiten gjør at man sitter veldig tørt og trygt, langt fra bølger som eventuelt slår inn over hekken. Ved manøvrering i havn har man veldig god oversikt fordi man står nesten midt i båten. Båten har tre store stuerom på dekk. To veldig store bak og et litt mindre framme. Alle fall og skjøter er trukket til cockpit. Storseilskjøte er festet i akterkant av cockpiten. Det reduserer faren for knekt bom mye i forhold til båter med ”tyskerskjøte”.

Vi kjøpte båten for å bo i den en stund før vi reiste på langtur. Det angrer vi ikke på. Båten kan minne om Najad eller Hallberg Rassy i layout og design, selv om de båtene kanskje er hakket mer forseggjort når det gjelder finish. Men vi syns ikke det var verdt å betale tre ganger så mye for de.

Tidligere eiere bodde også i båten før dem reiste på langtur. I den forbindelse ble det gjort mange oppgraderinger for å ha det komfortabelt.
Det er installert et vannbårent varmesystem med varmeradioatorer i alle rom. Det er en elpatron på 2,2kw som varmer vannet fra 220V. Med den holder du fint 20 grader i båten ned til 0 grader utendørs. Blir det kaldere enn det har vi en webasto på 5kw som er koblet til samme anlegg. Den starter automatisk hvis innetemperaturen synker. Alt er satt opp med termostater. Webastoen varmer selvsagt båten når man ligger uten landstrøm. Kombinasjonen av begge varmere holder 20 grader inne når det 20 minus utendørs. Varmesløyfen går vi varmtvannstanken så man får varmtvann i krana når varmeanlegget er i gang. Motoren varmer også opp varmtvannstanken. Dette gir mange muligheter om man har 220v, ligger i uthavn eller kjører motor så får man varm båt og varmt vann i krana.

Landstrømssystemet er også oppgradert med skilletrafo slik at man slipper å bekymre seg for tæring pga strømproblemer på bryggeanlegget. Det er tilsammen 11 stk 220v uttak fordelt rundt i båten. Det er selvfølgelig hovedsikring med jordfeilbryter på inntaket til båten.

Vi har installert en minidatamaskin som brukes sammen med tv som skjerm. Tv-en har også riksTV mottaker. Skjermen er montert ved kartbordet og kan vinkles mot sofaen når den brukes som tv.
Det er også ettermontert flere bokhyller og skap for å utnytte plassen bedre i båten. Der er det selvfølgelig brukt mahogny for å matche interiøret. Får å få en litt lysere båt innvendig er veggen mot forpiggen og veggene mot akterlugaren og byssa blitt foliert. Ønsker man mahognyfargen er det bare å dra av folien.

Timetelleren på motoren ble byttet av tidligere eier i 2006. Jeg vet ikke hvor mye den har gått før det, men båten hadde ingen tegn til langtur før 2006 så jeg tipper maks 500 timer. Den nye timetelleren står nå på 2500 timer. Både sjøvannsfilter og forfilter til diesel ble skiftet til kvalitetsmerker og man ser tilstanden visuelt bare man stikker hodet inn i motorrommet. Alt av vedlikehold blir skrevet ned i ei bok som følger med båten.

En ny spesialtstøpt kasse til 11kg norsk komposittgassflaske er montert. Når vi har bodd i båten og på langtur har en flaske holdt i 4-5 måneder. Da lages det meste av mat på komfyren. Bruker man kun båten på helgeturer og ferier holder det sikkert i årevis med ei flaske.

Etterhvert ble det langtur på båten. Både på oss men også av tidligere eier. Den har nå krysset atlanterhavet tur-retur to ganger. I den forbindelse ble det gjort mange oppgraderinger/forsterkninger. For å kunne heise et dedikert stormseil er det montert kutterstag med forsterket feste ned i ankerbrønn, og lensetakler. Disse er montert ved øvre salingshorn. Dette vil i tillegg hindre pumping i masta ved seiling i kraftig motsjø, røker akterstag, et vant eller forstaget vil riggen mest sannsynlig stå med kutterstag og lensetakler. Både kutterstaget og lensetakler parkeres lett ved masten om man driver med finværsseilas langs en kyst. Om man ikke vil ha dem i det hele tatt er det fort gjort å klatre opp for å fjerne det.

Ekstra store plater ble montert som mothold for kjølboltene slit at skroget skal tåle mer om vi skulle være uheldige å seile på hval eller på et rev i høy fart. Rorlagrene ble byttet i 2014 til Jefa lager med nålelager. Disse skal ha lengere levetid og mindre friksjon enn de originale.

For å lade batteriene i uthavn er det montert en forbruksbank på 600Ah AGM. AGM skal tåle mange flere utladninger enn blysyre batterier. Alle innvendige lys og alle lanterner er LED. Det er montert en spesiallaget targabøyle med integrert pushpit for å kunne montere solceller og antenner ut av veien. Det er tilsammen 340w solcelle og dem har en plassering som sjelden får skygge på seg, som ødelegger effekten veldig. Dette har gjort at vi har hatt overskudd av strøm utenom når vi oppholdt oss i områder med sjøtemperatur over 25 grader. Da trekker kjøleskapet for mye. Løsningen da ble å kjøre aggregat eller motor hver 5. Dag. Normalt så forflyttet vi oss oftere enn hver 5. dag så det var egentlig ikke noe problem.


Ankeret er et Spade anker på 25kg. Dette i kombinasjon med 100meter med sertifisert kjetting har gitt oss trygg søvn i minst 200 døgn det siste året i vind opp til storm. Vi har aldri dregget. Vi har aldre måtte resette anker fordi det ikke fikk feste på første forsøk.

Dieseltanken fikk montert inspeksjonsluke og drenering med egen pumpe fra bunn av tanken for å sikre seg mot vann i dieselen/dieseldyr.

Både genoa og storseil er rullestorseil og disse reves lett av en person uten å gå ut av cockpit. Veldig kjekt spesielt om natten ved shorthanded seilas. Stormseilet heises på eget kutterstag og kan monteres klart før man legger ut på havkryss slik at det kan heises på under et minutt om uværet kommer overraskende. Dette er en løsning som vi syns er tryggere enn alternativer som man heiser rundt genoa osv. På lengere medvindsseilaser har vi heist begge genoaene med hver sin spristake. Da slipper man å være redd for ufrivillig jib med storseilet. Vi seilte fra Kapp Verde uten å bruke storseilet. Denne løsningen gjør at det tar 20 sekunder å reve. Noe som er tryggere enn spinnaker/gennaker.

Båten er registrert i Sjøfartsdirektoratet sitt ”Norsk ordinært skipsregister” som er det proffe skipsregister alle norske handelsfartøyer og registreringspliktige fritidsbåter registreres i. Det dokumenterer båtens identitet, eierskap og eventuelle heftelser. De fleste banker gir også lån med pant i båten når den her registrert her.

Kjente feil og ulemper med båten er teakdekkene som ble lagt på disse årsmodellene er ikke av de beste. Det løsner et hjørne her og der hvert år og man må belage seg på å bruke noen timer årlig med natemasse/sikaflex for å holde det i sjakk. Heldighvis er teaken limt på dekk og ikke skrudd med hundrevis av skruer. Så det er kun et estetisk problem.
Båten sto på land på Aukra i Møre og Romsdal vinteren 2006 i en orkan. Der veltet båten, riggen knakk og skroget fikk to små hull. Riggen ble byttet og skal være bedre enn originalt og skrogreparasjonen ble gjort hos proft verksted. Alt dette ble gjort av eiere før oss. Vi har dokumentasjon på jobben. Etter å seilt båten 15000nm det siste året og krysset atlanteren to ganger i alt av vær føler vi oss veldig trygge på at reparasjonene er gjort proft og ikke gir båten noen svakheter. Båten har også seilt en runde rundt atlanteren før oss etter reparasjonene.

Ønsker dere å se flere bilder av båten kan dere besøke bloggen vår www.tone2.no eller tidligere eier http://www.mari-magi.blogspot.no/

Hvis kjøper ikke har planer om havseilas og kun ønsker å bruke båten som bobåt kan vi vurdere å redusere pris mot at vi beholder langturutstyr som flåte, epirb, pilotbøker osv. Dette avtales eventuelt nærmere

Ring eller send mail for en hyggelig båtprat.

Utstyr

Utstyr. Gummibåt Zodiac C310S Påhengsmotor Honda 5 hk firetakter 2010mod med ekstern tank Batterilader Nordic Power 50A SBC-2015 (2014) Inverter 12V-220V Nordic Power 1000w kontinuerlig (2011) Skilletrafo Noratel 16A (2009) (Holder 220V strømanlegget ombord adskilt fra landstrømmen på brygga for å unngå uønsket tæringsproblematikk) Autopilot ST6000 brukerpanel, type 100 computer, Whitlock DU110 elektrisk driverenhet, S100 fjernkontroll. Log, dybde, vind Raymarine ST60 instrumenter. Kartplotter Raymarine C80 som viser AIS og radaroverlay, Navionics kartbrikke for Norge. Noen flere medfølger Radar Raymarine Pathfinder 2kw 45cm AIS Digital Yacht AIT2000 med egen GPS antenne og Glomex vhf/ais antenne (2012) VHF ICOM IC-M421 med DSC Baugthruster Volvo Penta QL KBE 1207 4kw 4000min S2-1,5min, (2004) Ekstra motorinstrumenter på pidestall (volt, oljetrykk, kjølevannstemp) Ankervinsj Cayman 88 1000w CM002113 Dynamo Prestolite 70A med ekstern Sterling PDAR dynamoregulator (2012) Forbruksbatterier 600Ah AGM (2016) aldri vært ladet under 60% Eget startbatteri Victron batterimåler som viser ladetilstanden på forbruksbanken i % og spenning på forbruk og startbatteri. Veldig kjekt for å ha kontroll på batteriene. Targabøyle i rustfritt stål med 4 stk NQ solar 85w solcellepanel. (2012) Prostar PS-30 30A laderegulator for solcelle.(2014) Tricolour Hella NaviLED trio med ankerlanterne. (2012) Bærbar VHF Standard Horizon HX300 (2013) Grundig 19 tommer tv/dataskjerm med innebygget riks-tv dekoder. ASUS datamaskin montert inne i et skap som bruker tv som skjerm. Med gps antenne til backup som kartplotter. (2016) Alle innvendige lys er LED og alle navigasjonslanterner er skiftet til LED. (komplette godkjente lanterner, ikke bare kjipe LED pærer som ikke har rett lyssektor eller dårlig fargegjengivelse USB kontakter i akterkabin. Seil/Rigg. Selden rigg fra 2006 med rullestorseil, Selden rodkick, akterstagsstrammer, Furlex 300 rulleforstag, demonterbart kutterstag og lensetakler. 2 stk spristaker/spinnakerbommer. Mastetrinn opp til første salingshorn og i toppen. En 110% genoa. (Elvstrøm offshore) dacron i ok tilstand. En 155% eldre genoa i dacron. Fungerer fint i lite vind men mister fasongen sin når det reves. Rulleseil i dacron (Doyle Maxi Roach) uten spiler. Har noen reparasjoner men duken er fortsatt stiv og fin. Ingen av seilene er regatta seil men fungerer helt OK til turseiling. Storm seil i kraftig Dacron som heises på eget kutterstag. Noe deler for nødreparasjoner. Vaier, terminaler, tau, seilduk, UV duk følger med. Sikkerhet: Redningsflåte Viking Rescyou Pro 6pers i container. (2013) resertifisert i 2016. Redningsflåtenes Rolls Royce. Stormanker Seabrake GP30 Elektrisk lensepumpe Johnsson 120l/min Nødpeilesender EPIRB GME 403G med gps (2012) Sikkerhetsliner montert på begge sider av båten med 4 stk liner med kroker. 2 stk. Sikkerhetsseler. 2 stk Seago Pacific 275N oppblåsbare vester med innebygget sikkerhetssele 3 stk. 150N oppblåsbare redningsvester. 2 stk. Helly Hansen redningsdrakter Gassvarsler, brannteppe og slukkespray i byssa. CO/karbonmonooksid varsler i akterlugar. 3 stk eldre pulverslokkeapparater. 2 stk skumslokkeapparat. Et automatisk brannslokningsapparat i motorrom med ”halon replacement” slokkemiddel. Diverse: 11kg gassflaske i kompositt som står i spesialstøpt brønn med drenering. Vannfilter med aktivt karbon til drikkevann i byssa. Saltvannskran i byssa med egen elektrisk pumpe, filter og skroggjennomføring. Wema vanntanksensorer og instrument. Gassovn Techimpex Classic ”shiny” 2-bluss Alle skroggjennomføringer i motorrom er skiftet til Trudesign kompositt. Webasto Thermo top C diesel vannvarmer. Alde 2200w elpatron for vannvarme. Isotemp Basic 40HXCD varmtvannsbereder. Anker Spade 25 kg med 100meter 8mm G40 kjetting. Ankeret er testvinner i stort sett alle tester. Sammen med 100 meter kjetting har det gitt oss trygg nattesøvn i alt av vær vi har ankret i. Kjettingen har sertifisert bruddstyrke på 4000kg. Foldepropell Flexofold W18 x 13L (original fast propell i reserve) Dieselfilter Racor FG 500 Stor isolert og drenert kjøleboks med Frigomatic Malta 35F kjølekompressor. Pilotbøker for Portugal, Atlanterhavsøyene og Karibien  

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

4614 Kristiansand S

Annonseinformasjon

FINN-kode 97235114
Sist endret 28. sep. 2017 16:00

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.