For sale or rent !!!! Ekstrem "One Off" 40' regatta båt Van de Stadt Open 40
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Andre
- Årsmodell
- 1999
- Lengde i fot
- 40 fot
- Bredde
- 420 cm
- Dybde
- 375 cm
- Lystall
- 1.9
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Yanmar
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 17 hk
- Maks fart
- 30 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 3 200 kg
- Reg.nummer
- NOR15064
- Materiale
- Annet
- Farge
- Mørk Grå
- Sitteplasser
- 6
- Soveplasser
- 2
Beskrivelse
Skipper søkes:Så om vi ikke selger søker vi en ansvarlig skipper som kan sette sammen et team og seile den i sommer. Båten er designet for 1-4 mannskap. Dette er din mulighet til å seile en av de raskeste båtene i Norge. Den ansvarlige får fri tilgang på båten, men må drifte den og skaffe midler til dette.. Den er IKKE lett-seilt, erfaring med Class 40 eller Open 60 er en fordel.
Har flyttet og har ikke lenger tid, så jeg selger Syllogic til svært nedsatt pris. Ny pris over 20Mil Nok.
Båten er totalt ombygget 2009, og fremstår som en 2009 modell.
Stoffet juni 2015.
Montering av nye balast kraner gjenstår, ellers svært god stand. Nye kraner medfølger.
Dette er en perfekt båt for den som liker fart og spenning. Mer ekstremt blir det ikke å seile en havseiler!! Dette er selve RoboSail båten!
Dette er en ekte Open 40 og ikke en Class 40.
Båten ble først bygget som Sailing Lab i 1997 (Tilting Mast), for så å bli ombygget til RoboSail (Rotating Mast) i 2002. Deretter bIe den i 2009 totalt ombygget (strippet helt ned, slipt, lakkert og byttet hele riggen etc.) til slik den er i dag.
Det er bare bygget EN båt av denne typen. og den ble spesialbygget av Van De Stadt sammen med Universitetet i Amsterdam. Båten ble spesialbygget i Amsterdam, av Van de Stadt sammen med Universitetet og div andre. Det finnes bare denne ene, samt en liten kopi på sjøfartsmuseet i Amsterdam.
Båten er bygget for havgående regatta. Den ble spesialbygget for å seile OSTAR; et av verdens tøffeste singlehand regatta, og en kan lese en masse om båten på nettet. Den er fremdeles rigget for shorthanded seiling, og jeg har seilt den mye alene. Men for å utnytte dens fulle potensial, tror jeg at et mannskap på 2-3 vil være et perfekt antall.
Syllogic har en form som gjør den veldig rask på kryss, samtidig som den helplaner på krysslens. Båten har seilt i 27.5 knop med den originale riggen. Den nye er en over 1 meter lengre, spesialbygget karbonmast fra Selden. Denne har PBO rigging (karbon rigg, istedenfor rodd eller wire) og innebygget hydraulisk jekk. Riggen er veldig spesiell, og hentet fra den berømte Open 60 klassen. Det samme er hydraulikken som setter forseilet. Båten er derved klar for nye eventyr i over 30 knop!
Båten har 6 vannballast tanker á 330 liter, eller ca 1 tonn på hver side, som i tillegg kan trimmes i lengderetningen. Kranene til vannballast systemet er i ferd med å bli byttet til fabrikknye i PVC. Kjølen er av type 3.7 meter finne, med bly i enden. Den kan vris for mindre motstand ved kryss-seiling. Ny pris for kjølen er over 2.2 mill.
Båten har Raymarine C-120 kartplotter og radar system, 2 stk maritime radioer, og en masse annet teknisk utstyr. Autopiloten er B&G med flere display, noen kontakt problemer bør ettergåes. Autopilot activator ny 2015.
Båtens totale bygge kostnader er svært høy.
PS: Jeg har seilt denne mye singlehanded, over 25 timer bare den siste uken. Men når sant skal sies seiler den best med to ombord (eller fler). Når en passerer 15 knop og båten planer skjer ting fort, og en dedikert rormann er en fordel. Når det blåser opp en en setter code 0 på 170m2 er flere hender bedre, selv om code 0 settes med top/down rulle på samme måte som på amerika cup båtene fra cockpit.
Utstyr
Spesifikasjon Åpen 40
Designet av Van der Stadt Design.
Bygget i 1999/2000 av Rhebergen Composites, Amsterdam (dekk og skrog) og av Vels Jachtbouw, Medemblik (utrustning etc.).
Utbedret/reparasjoner utført i 2009; inkludert komplett ny rigging, seil, dekk og maling.
Lengde (m.): 12.190
Bredde: 4.200
Dybde: 3.750
Displacement: 4.500
Ballast: 1.750
Materiale: GRP
Produsert: 1999
Motor: Yanmar 18ps med "saildrive" og 2-blads foldepropell, fungerer også som generator.
Dimensjoner
Total lengde inkl. baugspryd 13.700
Bruttovekt 900 kgs
Total mast høyde 21.700 mm
Hovedseil areal 100 m2
Jib areal 45 m2
Gennaker A3 areal 170 m2
Konstruksjon
Skrog: Karbon sandwich med rød sederkjerne. Sist malt i 2009.
Dekk: Karbon sandwich med Nomex kjerne. Sist malt i 2009.
Bulkheads etc: Carbon sandwich with foam core.
Hydraulic rotating keel fin & bulb to provide up to +/- 4 degrees extra lift (new Holmatro hydraulics in 2009). Dismountable alu-bronze keel shaft with lead T-bulb.
Two carbon rudders with carbon rudder shafts. Extendable central tiller.
Water ballast: 1.000 litres each side, divided in 3 tanks for longitudal trim. Single central scoop.
Specification Open 40
Designed by ‘van der Stadt Design’.
Built 1999/2000 by Rhebergen Composites, Amsterdam (deck and hull) and Vels Jachtbouw, Medemblik (fitting-out etc.).
Re-fitted 2009, including complete new rigging, sails, deck hardware and paint job.
Specifications
Length (m.): 12.190
Beam: 4.200
Depth: 3.750
Displacement: 4.500
Ballast: 1.750
Material: GRP
Year: 1999
Engine: Yanmar 18ps with saildrive and 2-blade folding prop, also acts as generator.
Dimensions
Overall length incl. bowsprit 13.700
Bulb weight 900 kgs
Total mast height 21.700 mm
Mainsail area 100 m2
Jib area 45 m2
Gennaker A3 area 170 m2
Construction
Hull: Carbon sandwich with red cedar core. Re-painted in 2009.
Deck: Carbon sandwich with Nomex core. Re-painted in 2009.
Bulkheads etc: Carbon sandwich with foam core.
Hydraulic rotating keel fin & bulb to provide up to +/- 4 degrees extra lift (new Holmatro hydraulics in 2009). Dismountable alu-bronze keel shaft with lead T-bulb.
Two carbon rudders with carbon rudder shafts. Extendable central tiller.
Water ballast: 1.000 litres each side, divided in 3 tanks for longitudal trim. Single central scoop.
Electrical systems
bilge pumps (1 electric, 2 manual)
ballast pumps (1 electric, 1 manual)
Electronics
B&G equipment incl. - speed, - depth, wind, - autopilot
Raymarine radar/map and gps
active radar reflector
2 x VHF
2 x built-in PC’s
battery charger
220V transducer
Accommodation
two pipe cods
simple kitchen sink
toilet prepared (taken out)
very spacious nav. station
lots of sail storage!
Deck hardware
All renewed in 2009
curved mainsail track (open 60’ style)
5 new Holmatro winches in the cockpit and Spinlock jammers to provide maximum multi-purpose usage.
The tiller extends out of the back of the cockpit to provide space for the 5th winch, saving weight. The tiller is telescopic: when on auto-pilot it takes only ½ the space in the cockpit.
All blocks on deck are Karver blocks: the highest possible strength-to-weight ratio!
All tracks are Ronstan ball bearing High-load.
There are no genoa tracks: a downhaul and inhaul provide 3-dimensional trimming. These lines are lead below deck to new Holmatro hydraulic rams that can be operated on both sides of the cockpit (carbon panels of course!!)
Rigging
Mast new custom designed carbon keel stepped Seldén mast, featuring 2 sets of swept-back spreaders and a 0 degree jumper for lateral stability. Double backstays are there for extra stability, but the mast is rigid enough to sail without them in light to moderate winds. The mast has an internal hydraulic mast jack, Lopolight carbon 3-colour/anchorlight, custom B&G masthead transducer, VHF antenna, custom swivelling radar bracket etc. A Holmatro mast winch and Spinlock ZR jammers are fitted for all foresails.
Ronstan mainsail track for boltrope and sail cars.
Boom is a custom built carbon boom, very light because it doesn’t have a vang (the curved track acts as vang).
Standing rigging is all Powerlite PBO rigging with custom integrated turnbuckles.
Rod forestay has a customized Furlex through-deck furler.
Cutterstay fitting and all other deck fittings are custom light-weight TUNED pad-eyes.
A dismountable carbon A-frame bowsprit is fitted.
Masttop backstays are dyneema and have Karver KBTi carbon-titanium blocks. Checkstays are added for stability when sailing with staysail.
Running rigging is Gleistein.
All cores are Dyna-One HS SK75, covers are polyester/Kevlar.
Sails
A full North Sails inventory:
Mainsail: 2009 North Sails 100m2
- panelled carbon
- double sided Taffeta
- full battened
- square top
- 2009 North Sails sail cover
Jib: 2009 North Sails 45m2
- panelled carbon
- double sided Taffeta
- horizontal CT furling battens
- 2009 North Sails sail cover
Downwind sails:
- masthead A3 gennaker 2011 North Sails 170m2, black
- fractional A2 gennaker North Sails (appr. 2002) with snuffer
- light genoa / code-1 North Sails (appr. 2002)
- Code-0 North Sails (appr. 2002)
- jib 4 North Sails (appr. 2002)
- staysail North Sails (appr. 2002)
- storm jib North Sails (appr. 2002)
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Fyenveien 11, 1920 Sørumsand
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.