SOLGT

Bavaria Bavaria 40 Ocean

Bavaria 40 Ocean. Godt utstyrt. Ypperlig til langtur/bobåt

Pris 950 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Bavaria
Modell
Bavaria 40 Ocean
Årsmodell
2001
Lengde i cm
1219 cm
Lengde i fot
40 fot
Bredde
399 cm
Dybde
200 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta MD22L
Motortype
Innenbords
Motorstr.
50 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
9 500 kg
Reg.nummer
LG 4739
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sitteplasser
18
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Ocean serien til Bavaria er bygget med tanke på komfort for 2-4 personer i motsetning til de fleste båter som forsøker å presse inn flest mulig lugarer og bad for å tekke chartermarkedet. I denne har du en enorm akterlugar som må oppleves og ett stort romslig bad med eget dusjrom. Det er godt med skap i begge lugarer, bysse og salongen. Motorrommet er stort og man har tilkomst fra tre sider og det er mer enn nok plass til å ettermontere mye utstyr om man ønsker. Båten har ståhøyder frem til forpigg og på begge sider bak til akterlugar.

Man sitter trygt i sentercockpiten og er langt fra eventuelle bølger som måtte slå innover hekken. Man har også veldig god oversikt over både baugen og hekken på båten ved manøvrering i trange havner. På dekk er det to store stuerom bak og ett fremme. Alle fall og skjøter er trukket til cockpit og med rullegenoua og rullestorseil, seiler man lett båten alene i drittvær uten at man trenger å gå ut av cockpit for å reve.
Storseilskjøter et festet i akterkant av cockpit slik at kreftene på bommen er små og faren for bøyd/brekt bom er mye mindre enn på båter med "tyskerskjøte".

Vi kjøpte båten med tanke på å bo i den og dra på langtur og har ikke angret en dag. Den minner veldig om Najad eller Hallberg Rassy i layout og design, og selv om de båtene er hakket mer forseggjort når det gjelder finish, synes ikke vi det var verdt å betale mer enn dobbelt så mye for de.


Vi har bodd I båten i fire år pluss ett år på langtur, og har gort mange oppgraderinger for at det skulle være komfortabelt.
VI har installert et vannbårent varmesysten med varmeradiatorer i alle rom. Det er en elpatron(varmeelement) på 2,2Kw som varmer vanner fra 220V landstrøm. Denne gir vanlig innetemperatur inntil det blir minusgrader ute. Det er også en 5Kw webasto dieselvannvarmer koblet til det samme systemet, den starter automatisk hvis elpatronene ikke greier å holde det varmt nok, og den brukes når man er på tur og ikke har tilgang på landstrøm. Kombinert er det ikke noe prblem å holde 20grader inne selv om det er 20minus ute. Dette varmeanlegget går via en spesielle varmtvannstank med to ekstra innganger slik at hvis man er på tur og kjører motor, varmer den opp varmtavnnstanken som igjen varmer opp vannet i varmesløyfene i båten. Og varmtvannstanken blir også varmet opp hvis man ligger i uthavn og kjører dieselvarmeren.
Med andre ord et system med mange muligheter og har man enten 220V, diesel på tanken, eller motor som går, får man varm båt og varmt vann i springen.

Landstrømssystemet ble også forbedret med en skilletrafo slik at vi slapp å bekymre oss for tæring pga strømproblemer på bryggeanlegget. Det er tilsammen 11stk 220V uttak fordelt rund i båten, og det er selvfølgelig hovedsikring med jordfeilbryter på inntaket i båten.

Det er installert en minidatamaskin som brukes sammen med en skjerm som også har riksTV mottaker. Skjermen er montert ved kartbordet, og kan vinkles mot sofaene når den brukes som TV.
Jeg har ettermontert flere bokhyller og hyller i skap for å utnytte plassen bedre, og har selvfølgelig brukt mahogny og hyllefronter som matcher det orginale.Vi ville ha båten litt lysere innvendig og brukte da hvit folie for å legge på veggene i forkant av salongen, bak byssa og bak kartbordet. Om man heller foretrekker mørk maghogny kan folien lett trekkes av.

Gummibelgen på seildrevet og innvendige pakninger til det ble skiftet i 2010 og det ble registerreimen på motoren og. Så det burde ikke være noe større jobber enn vanlig service på motor/gear de neste årene.
Både sjøvannsfilter og forfilter til diesel ble skiftet til kvalitetsmerker som er lett å rense/skifte og som man visuellt ser tilstanden på med en gang man stikker hodet inn i motorrommet.
Timetelleren på motoren ble skiftet av tidligere eier i 2006 og den har gått 1300t etter det. Jeg vet ikke hvor mye den har gått før det, men det er ingen tegn til at båten hadde vært på havseilas før det så jeg tipper maks 500t før 2006.
Alt vedlikehold på motor blir skrevet ned og jeg har tatt før/etter bilder av stort sett alle jobber jeg gjør på båten som også følger med ved salg.

En ny spesialstøpt kasse til 10 kg norsk komposittgassflaske er montert og en slik flaske holder ca i fire måneder når vi bor ombord. Bruker man båten kun på ferie/helgeturer holder det i årevis uten at man trenger å stresse med å bytte flaske.


Langturforbedringer:
Etterhvert som vi bestemte oss for å dra på langtur gjorde vi flere oppgraderinger/forsterkninger. For å kunne heise et dedikert stormseil på eget stag, ble det montert kutterstag med forsterket feste ned i ankerbrønn og lensetakler. Disse er montert ved øvre salingshorn ,og vi i tillegg til å redusere bevegelser/pumping i masta ved kraftig motsjø også gjøre at riggen sannsynligvis står selv om forsstag/vant/akterstag skulle ryke. Både kutterstaget og lensetaklene parkeres lett langs mansten på 5min om man ikke skal bruke de og det er også lett å klatre opp og demontere de om man kun har tenkt å drive med finværsseiling langs kysten.

Ekstra store rustfrie plater ble montert som mothold for kjølboltene slik at skroget skal tåle mer om vi skulle være uheldige å seile på hval eller rev i høy fart.
Selv om vi ikke hadde problemer med roret skiftet vi rorlagrene til en forbedret type med rullelager for lenger levetid og mindre friksjon.

For å ha nok strøm og for å unngå å være avhengig av å kjøre motor eller aggregat for å lade oppgraderte vi batteribanken til 650Ah AGM batterier som tåler mange flere utladninger enn vanlige blysyrebatterier. Alle innvendige lys er skiftet til LED og alle lanterner/tricolour og dekkslys er skiftet til LED. Jeg monterte også en spesiallaget targabøyle i rustfritt stål med integrert pushpit, for å kunne montere solcellepanel og antenner ute av veien. Solcellepanelene er på tilsammen 340w og har en plassering som gjør at de veldig skjelden får skygge på seg, som veldig lett ødelegger effekten. Dete gjør at vi aldri har måtte starte motoren kun for å lade i løpet det året vi var på tur. Solcellene gir alt vi trenger til ankers og når vi seilte på havet hadde vi også en slepegenerator/vindror (følger ikke med) som gjorde at vi gikk i null da og.

Ankeret som er et Spade er testvinner i de fleste ankertester og har i kombinsjon med 100m sertifisert kjetting gjort at vi alltid har sovet trygt. Vi har aldri dregget på bunn av sand/leire/mudder/sjøgress selv om vi mange ganger har ligget ankret i kuling.

Dieseltanken fikk montert inspeksjonsluke og drenering med egen pumpe fra bunn av tank for å sikre seg mot vann i dieselen/dieseldyr.

Vi har fremdeles masse reservedeler til motor, seildrev, rigg, seil osv som ble kjøpt inn før turen og som er verdt tusenvis av kroner.

Seil:
Både genoua og storseil er rulleseil og rulles ut og reves lett av en person, uten at man trenger å forlate cockpit. Stormseilet heises på eget kutterstag og kan monteres før man legger ut på havkryss slik at det heises på ett minutt om man møter drittvær. Dette er en løsning som er mye tryggere og mer solid enn diverse produkter som trees rundt rullegenoua eller heises uten eget stag.
Ved lengere medvindsseilas har vi heist begge genouaene våres på rulleforstaget og spredd de til hver sin side med hver sin spribom. Da trenger man ikke bruke storseil og slipper faren med ufrivillig jibb, og man har en løsning som man lett kan reve alene fra cockpit om det blåser opp i motsetning til en spinnaker/gennaker.

Båten er registrert i Sjøfartsdirektoratet sitt "Norsk ordinært skipsregister" som er det offentlige/proffe skipsregisteret alle norske handelsfartøyer og registreringspliktige fritidsbåter registreres i. Det dokumenterer båtens identitet, eierskap og eventuelle heftelser. De fleste banker gir også lån med pant i båten når den er registrert her.
Gå inn på http://www.sjofartsdir.no/shipsearch/ og søk på LG4739 for å finne opplysninger om denne båten.

Kjente feil/ulemper med båten:
Teakdekkene som ble lagt på disse årsmodellene er ikke av de beste. Det løsner et hjørne her og der hvert år og man må belage seg på å bruke noen timer med natemasse/sikafleks årlig for å holde det i sjakk. Heldigvis er teaken limt på dekk og ikke skrudd med hundrevis av skruer. Så det skaper ingen lekkasjer, men er kun et estetisk problem.
Båten veltet i vinteropplag i 2006 og masta knakk og båten fikk to små hull i skroget. Mast/rigg ble skiftet og skal være bedre enn den orginale og skrogreparasjonen ble gjort hos et proft verksted. Alt dette ble gjort av eiere før meg, og jeg har papirer og bilder som viser hva som er gjort.
Etter å ha seilt båten 14000Nm det siste året og krysset Atlanteren to ganger med sterk kuling og motsjø i ukesvis uten problemer føler jeg meg helt trygg på at de reparasjonene som ble gjort er profesjonelle og at skroget er uten svakheter pga veltet.

Ønsker dere å se flere bilder av båten eller langturen vi var på kan dere finne det på: http://mari-magi.blogspot.no/

Hvis kjøper ikke har noen planer om havseilas kan jeg vurdere og gi avslag i prisen mot at jeg selger for eksempel redningsflåte og EPIRB til noen andre.
Båten ligger i havna til Hemne båtforening på Kyrksæterøra og vil være tilgjengelig for visning hele vintern.
(Jeg jobber som sjømann og kan til tider være vanskelig å nå på telefon. Får du ikke svar prøv å send en melding via Finn.no, de får jeg lest daglig.)

Utstyr

Gummibåt: Zodiac C310S (Planer med to voksne) Påhengsmotor: Mariner 4HK 1998mod (propell skiftet 2014) Elektronikk/Strøm: Batterilader Nordic Power (manson) 50A SBC-2150 (Ny 2014) Inverter 12V - 220V Nordic Power 1000w kontinuerlig (2011) Skilletrafo: Noratel 16A (2009) (Holder 220V strømmanlegget ombord adskilt fra landstrømmen på brygga for å unngå uønsket tæringsproblematikk) Autopilot: St6000 brukerpanel, type 100 computer, Whitlock DU110 elektrisk drivenhet, S100 fjernkontroll Log, dybde, vind: Raymarine ST60 instrumenter Kartplotter: Raymarine C80 som viser AIS og radaroverlay. Navionics kartbrikke for hele Norge Radar: Raymarine Pathfinder 2Kw 45cm AIS: Digital Yatch AIT2000, med egen GPS antenne og Glomex vhf/ais antemnne (2012) VHF: ICOM IC-M421 m. DSC. Baugthruster: Volvo Penta QL KBE 1207, 4Kw, 4000min, S2-1,5min, (2004) Ekstra motorinstrumenter på pidestall. (Volt, oljetrykk, kjølevannstemp) Ankervinsj: Cayman 88, 1000w, CM002113 Dynamo: Prestolite 70A med Ekstern Sterling PDAR dynamoregulator: (2012) Forbruksbatterier: 650Ah AGM (2011) (Aldri ladet ned under 50% kapasitet) Startbatteri: Scanbrit 60Ah Victron batterimåler som viser ladetilstand på forbruksbanken i % og spenning på forbeuk og startbatteri. Det er et must for å ha kontroll på hvor mye stråm man har igjen på batteriene. (2009) Targabøyle i rustfritt stål med 4stk NQ solar 85w Solcellepanel som dekker hele vårt daglige strømforbruk i uthavn. (nytt i 2012) Prostar PS-30 30A laderegulator for solceller(2014) Tricolour: Hella NaviLED trio med ankerlanterne (2012) Bærbar VHF: Standard Horizon HX300 (2013) Grundig 19tommer TV/dataskjerm med innebygget riks-TV dekoder (2009) ASUS datamaskin som bruker TV'en som skjerm. Har GPS og AIS signaler inn slik at den kan brukes som backup til kartplotter. (2009) Alle innvendige lys er LED og alle Navigasjonslanterner er skiftet til LED (komplette godkjente lanterner, ikke bare kjipe LED pærer som ikke har rett lyssektorer eller dårlig fargegjengivelse) ICE R90 mobil bredbåndsruter med ekstern antenne. Gir internettilgang langs hele kysten og et godt stykke ut til havs. Seil/rigg: Selden rigg fra 2006 med rullestorseil, Selden rodkick, akterstagstrammer, Furlex 300 rulleforstag, demonterbart kutterstag og lensetakler. Spribom/spinnakerbom 2 stk Mastetrinn opp til første saligshorn og i toppen En 110% Genoua (Elvstrøm Offshore)i dacron i god stand. Ny UV duk i 2012 Ett eldre 155% genoua i dacron, med ny UV duk i 2013. Fungerer fint i lite vind, men mister formen fort om den må reves. Ett rullestorseil i dacron med horisontale spiler. (Doyle Maxi roach) Har noen små reparasjoner, men duken er fremdeles stiv og fin. Ett stormseil i kraftig Dacron som heises på eget kutterstag. To stk reserve dyneemafall. Utstyr og reservedeler for nødreparasjon av vant og seil, reserve vant, dyneematau, swageless terminaler, seilduk, UV duk ++ Sikkerhet: Redningsflåte Viking Rescyou Pro 6pers i container. (2013 modell) Testvinner blant flåter for havseilas! Stormanker/drivanker: Seabrake GP30 Elektrisk lensepumpe johnsson 120l/min Nødpeilesender/EPIRB: GME 403G med GPS (2012) Sikkerhetsliner montert på begge sider av båten med 4stk liner med kroker, 2stk sikkerhetsseler 2 stk Seago Pacific 275Nm oppblåsbare vester med innebygget sikkerhetssele. 3stk 150Nm oppblasbare redningsvester. 2stk Helly hansen redningsdrakter. 3stk røykvarslere Gassvarsler, brannteppe og slokkespray i byssa CO/karbonmonoksid varsler i akterlugar. 3stk eldre pulverslokkeapparat 2stk skumslokkeapparat (2013) Ett automatisk branslokkingsapparat i motorrom med "halon replacement" slokkemiddel. (2013) Diverse: 11Kg gassflaske i kompositt som står i spesialstøpt brønn med drenering. 2 vanntanker på tilsammen 380L 1 dieseltank på 230L 1 septikktank på 90L Vannfilter med aktivt karbon til drikkevannet til byssa Saltvannskran i byssa med egen elektrisk pumpe, filter og skroggjennomføring. Wema vanntanksensorer og instrument (nytt i 2013) Gassovn Techimpex Classic "Shiny" 2-bluss Alle Skroggjennomføring i mottorrom er skiftet til Trudesign kompositt. Webasto Thermo top C diesel vannvarmer (2009) Alde 2200w elpatron for vannvarme (2009) Isotemp Basic 40HXCD varmtvannsbereder (2009) Anker: Spade 25Kg med 100m 8mm G40kjetting. Ankeret er testvinner i stort sett alle tester det er med i og gir sammen med 100m 8mm kjetting med en sertifisert bruddstyrke på 4000kg trygg nattesøvn i alt slags uvær vi har vært borti. Foldepropell: Flexofold W18 x 13L (Volvo Penta 17*14 fast trebladet i reserve) Dieselfilter: Racor FG 500 (2009) Stor isolert og drenert kjøleboks med Frigomatic Malta 35F kjølekompressor

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Strand, 7200 Kyrksæterøra

Annonseinformasjon

FINN-kode 52889174
Sist endret 16. jan. 2015 16:06

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.