Winga 78
Winga 78 kommer for salg 1. mai
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Winga
- Modell
- 78
- Årsmodell
- 1979
- Lengde i fot
- 26 fot
- Bredde
- 295 cm
- Dybde
- 130 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Volvo Penta D1-30
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 29 hk
- Maks fart
- 6 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 3 100 kg
- Reg.nummer
- ACK888
- Materiale
- Glassfiber
- Soveplasser
- 6
Beskrivelse
Båten kommer for salg, med flere bilder, i begynnelsen av mai. Jeg legger ut annonsen nå, før jeg tar av vindturbinen, en Silentwind Pro. Dette er dyrt utstyr som jeg vet at ikke alle vil ha, men dersom det er ønskelig kan den følge med for 13000. Da må det gis beskjed før 26. april. Det følger med et ekstra sett med blader.
Etter tre år med båten flytter vi til utlandet, og det er på tide å selge denne koselige skuta videre. Jeg kan bli med å seile båten innenfor Vestlandet. Båten har gitt mye glede på turer rundt på Vestlandet, i tillegg til en svipptur til Sverige sommeren 2022. Båten er ikke den skarpeste seileren, men til kystnært, sosialt seilas er den fantastisk. Matlagingen skjer med utsikt, med god kontakt til alle i cockpiten. Under overbygget kan du seile tørr selv i kraftig regn. Er det fint vær kan det innvendige roret kobles ut, og da får du god kontakt med båten gjennom rorkulten.
Test hos Nordisk Båttest:
http://www.winga-motorseglare.se/wingamodeller/winga_78/nordisk_battest-winga78_test.pdf
Båten er en motorseiler, men den har finnekjøl og dermed bedre seilegenskaper. Den krysser ikke veldig skarpt, men holder god fart i lens og slør. Er forholdene perfekt viser gps-sporet omtrent 50 grader reell kurs mot vinden. Gjennomsnittsfarten jeg får på langtur er 4 knop uten motor. På slør kan roret låses og båten holder kursen på egenhånd, selv i bølger på 2,5 meter. Over Skagerrak rørte vi knapt roret.
Interiør
Byssa har fått betydelig mer benkeplass ved at førerstolen er fjernet og at kjøkkenbenken har blitt bygget ut. Byssa har gasskomfyr med ovn og tre bluss, kjøleboks som går på 12v og 230v, varmt trykkvann og stikkontakt med topolet bryter. I 2022 monterte jeg dimbart arbeidslys med fire spotter over byssebenkene og stemningslys som lyser opp skap og benk under nattseilas.
Toalettet er lyst og fint, med sjøvannstoalett, vask med trykkvann, varmeovn og mye skapplass. Sjøvannstoalettet er fra 2018 med tank på 55L og tømming til vann og land. Tømming til land ble montert i 2021, med dekksgjennomføringen som holder riktig spesifikasjon for tømming i Norge og Sverige.
Salongen er lun og koselig. Her sitter alle nærme hverandre, og trenger ikke heve stemmen for å holde en samtale. På det meste har vi vært 9 personer i sofaen rundt bordet. Bordet har fått nytt understell i 2024 som gir mer beinplass og mulighet til å legge ned bordet slik at hele salongen kan bli en seng. Salongen har seks stikkontakter og fastmontert panelovn på 400w.
Babord side av salongen har blitt isolert med 19mm armaflex fra nedre del av dekk til midt på skutesiden. Det originale skrogtrekket er limt over, så det skiller seg ikke ut fra resten av interiøret. Om neste eier ønsker å fortsette dette arbeidet kan det fås med 4 m² med armaflex. Dette må gis beskjed om før 26. april.
Motor:
Volvo Penta D1-30 og 130s-b seildrev ble montert nytt i 2006. Ca. 1800 timer. Forrige oljeskift var høsten 2023. Ny sjøvannspumpe i 2021. Nytt dieselfilter i 2022. Det var mye sink igjen på seildrev sommeren 2023. Ny anode (700kr) følger med. Drivreim, noen filtre, belg, og motorolje følger med.
Motoren fikk nytt eksosmanifold/varmevekslerhus og eksosalbue i 2023 på grunn av korrosjon ved eksosalbuen, ett av de få vanlige problemene med denne motoren.
Displayet for turtalltelleren er utslitt, så jeg har beregnet timer siden jeg kjøpte båten.
Dieseltank på 75L
Seil og rigg
Båten har brøkdelsrigg med løse forseil og rullebom. Storseilet reves ved å rulle inn seilet. Alle seil er originale og i holder varierende stand. Det følger med matchende seilteip til alle seilene.
Genua og fokk er i originale, men fungerer fint til turbruk.
Storseil er i litt dårligere stand, men unntak av akter- og forliket, hvor det er ganske sprøtt og noen steder revnet. Om man taper og syr dette burde seilet holde noen år til.
Spinnaker og spinnakerbom er i fin stand. Som i de fleste tilfeller knapt brukt.
Annet utstyr:
Vindusviskere er defekt. De var nye i 2021, men stoppet å virke etter mye sjø sommeren 22. Mistenker at elektronikken i viskermotoren har fått saltvann på seg. Dersom man vil få disse til å fungere kan man prøve å skylle dem godt i ferskvann.
Problemer
Kalesjen lekker ved kraftig vestlandsregn. Følger med kalesjestoff og tråd til å reparere dette.
Overbygget lekker litt på styrbord side. Mistenker at dette er fordi en tidligere eier har fuget igjen dreneringshull. Litt lekkasje fra løygang til selvslående fokk. Kan gi veiledning for hvordan dette bør repareres.
Skroggjennomføringer er originale, og bør snart byttes.
Vinsjen til storseilfallet er treg og trenger vedlikehold.
Utstyr
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
4014 Stavanger
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.