Colin Archer Losskøyte

1989 Colin Archer, Karen Sophie II, vurderes lagt ut for salg.

Pris 200 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Colin Archer
Modell
Losskøyte
Årsmodell
1989
Lengde i fot
32 fot
Bredde
340 cm
Dybde
150 cm
Lystall
1.14
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Sabb 2G
Motortype
Innenbords
Motorstr.
16 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
10 000 kg
Materiale
Tre
Farge
Hvit
Sitteplasser
8
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Skøyta er bygget ved båtbyggerskolen i Jondal og har hatt en eier fra den var ny i 1989, og fram til 2015, da den ble kjøpt til Kragerø, fikk navnet Karen Sophie II, for å bli brukt til barne- og ungdomsarbeid og sjøspeiding.

Skroget er bygget i furu på laminerte spant. Den er enkelt innredet, og tilpasset seilturer med ungdomsgruppe. Stående rigg er i syrefaste wire. 

Utvendig blykjøl på 2 tonn som er boltet fast.


Vedlikehold, utbedringer og nytt utstyr etter 2015: 

Arbeidet er delvis gjort som kjøpte tjenester av snekker, og dels som dugnadsarbeid av speidere, speiderledere, foreldre og kystlagsmedlemmer.

2016: 

Nesten halve dekket er skiftet ut. Dårlige dekksbord og dekksspant er byttet ut, og resten av dekket er skrapet reint for gammel Coelan-olje. Hele dekket er så satt inn, først vått-i-vått med Owatrol 1 olje, og deretter med flere lag med Benarolje. Mye er gjort på dugnad, og det fagmessige arbeidet utført av båtbygger Glenn Marigård. 

Nye tau til løpende rigg er kjøpt inn, 14mm Spunflex, kjøpt hos Veteran-Rig, 4853 His ved Arendal. 

Nye spesialtilpassede madrasser er kjøpt inn fra Delecto AS i Kragerø

Ny VHF-radio Navman7110EU, Garmin echoMAP kartplotter, og AIS-sender er kjøpt inn og montert. 

9 oppblåsbare redningsvester er kjøpt inn fra Redningsselskapet. 

Skapene på styrbord side er fjernet, og erstattet med en ekstra køyeplass, i tillegg til at vi ryddet og sikret en soveplass på babord side av motoren, slik at vi nå har 6 sengeplasser om bord. 


2017: 

Babord skuteside er utbedret. Mye er gjort på dugnad, og snekkerarbeidet er utført av Einar Måhr. 

Vant på styrbord og babord side er flyttet til mer tradisjonell plassering. 

Nytt eksosbend er laget og montert av Øyvind Olsen i Kragerø Kystlag Ny dynamo er kjøpt inn og montert. 

Nytt Storseil og fokk tegnet av Jeppe Jul Nielsen i Risør, og sydd av Thor Erik Gustavsen i TEG-seil i Skien. Nye festepunkter for skjøtene er gjort ferdig. Klyver og toppseil er produsert av Lee Sail i Hong Kong. klyver og toppseil er fortsatt i god stand, og toppseil er lite brukt. 


2018: Vaterbord, rekke, fenderlist og noe av dekket på styrbord side av båten er skiftet ut. Noen områder er natet om, og oljet. 

Dekksbord mm i området rundt mastehull er skiftet ut, og hele mastehullet med forsterkninger er nytt. Ny mast fra Ånesland fabrikker, i heltre furu, med gjennomgående 6 cm hulrom i senter, for å redusere sprekkdannelse og hindre råte. Gaffel og bom er i gran. Klyverbom er laminert. 

Lensetakler er montert. 

Ny båtshake med treskaft laget og fått festepunkter i babord vant. 


2019: Vi har reparert og forlenget og forsterket storseilbommen, montert ny (brukt, men god) eksosmanifold og skiftet noen dekksbord under styrepinne bak, og ved framluka foran masten. Vi har også natet om noen områder av dekket. Ny redningsflåte for 12 personer er kjøpt inn. Den skal godkjennes hvert tredje år, og ble sist godkjent i 2022 for tre nye år, fram til våren 2025.

2020: Klyverbom ble høvlet noe ned, og forlenget.

Vi har bygd opp nye benker, skap og oppvaskkum på babord side, fått bedre plass på styrbord side til et større toalett-rom med egen håndvask, ekstra ferskvannstank, og nytt toalett. Vi har også montert en ny og mer brannsikker komfyr, og nytt skap for VHR-radio og AIS mm. Vi har fått ny vegg mellom kabin og motorrom, og ny trapp i eik fra dekket og ned i kabinen. Den nye komfyren er meget brannsikker og diesel-drevet, og kan også fungere som kupe-varmer. 

2021: 

Eksosmanifolden er sveiset og forbedret. Ny selvstarter er kjøpt inn og montert. Ny og bedre AIS-antenne er kjøpt inn og montert. Ny og bedre batterilader 230V til 12 volt er kjøpt inn og montert. Klyverbommen er pusset ned, gjort litt slankere og oljet med mange lag trekkfastolje. Baug-ringen til klyverbommen er dessuten påmontert skinnforing for å beskytte bommen mot slitasje. Toppseil-spiren er forlenget med ca. 50 cm og er nå bedre tilpasset resten av riggen. Begge ferskvannspumpene er flyttet ned til laveste vanntank -nivå for å kunne utnytte alt vannet i tankene bedre, og for at de ikke skal bli fulle av luft mellom hver gang de brukes. Vi har montere ny ekstra 12V lensepumpe som sikkerhet i forhold til risiko for eventuelle tekniske feil på den gamle lensepumpa.

2022: Bakre del av stråkjølen er skiftet ut. Ny, i eik, er montert. 

Innredning av hytta: Vi har benyttet vår gode snekker til å fortsette med ominnredningen av hytta, slik at vi på det nærmeste har fullført å gjøre Karen Sophie til en båt der speidere og andre grupper ungdom kan fungere sammen som én gruppe under dekk, både til å spise sove, ha sosialt samvær osv. Konkret har sitte/ligge-benkene foran blitt flyttet bakover, og ned til samme høyde som de bakre

benkene, slik at vi kan sitte i en hesteskoform rundt bord og mast, som en samlet gruppe. Et nytt lite bord er montert i framkant av masten, slik at alle som sitter i hesteskoen har spisebord-plass. Nytt skap er bygget opp helt framme i baugen. Vi har også investert i ny "skreddersydde" dreggkasse og kartplotterhus, begge i eik, og satt godt inn med Owatrol 1 og 2.

Vaterbordet foran babord fremre pullert er skiftet. Fjernstyring av vribar propell sviktet plutselig og er nå skiftet ut med nytt wire-anlegg. Nytt lanternefeste til akterlanterne er bygget og tilpasset. Redningsflåten har vært i Skien for 3-årig kontroll/vedlikehold, og er da godkjent fram til våren 2025. Fester for fokkeskjøtene, i dekket, er endret noe, og da er også vinkelen for fokka blitt litt skarpere. En spristake til fokka er laget, for utprøving av beslag og lengde.

2023: Ny lagerhall kjøpt inn, for å enklere drive vedlikehold or reparasjoner i vinterhalvåret.

Båten kan besiktiges i marinaen Sandtangen AS i Kjølebrønd i Kragerø Kommune, nå før sjøsetting.

Ta kontakt for å avtale tid.


Utstyr

VHF, Kartplotter, hånd-holdt VHF biapparat Standard horizon HX870E, AIS-sender og mottaker, Dieseldrevet 2 -kokeplater og kupevarmer, oppvaskkum m. 12V vannpumpe og ferskvannstank, Toalett og håndvask, livbøye, redningsflåte for 12 personer, 4 seil, nytt drivanker,

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Kloppkjærv.34, 3766 Sannidal

Annonseinformasjon

FINN-kode 346741418
Sist endret 2. apr. 2024 23:16

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.