RS63 TORUNGEN - "55-fots klassen", bygget i 1960 på Stord Verft

RS 63 TORUNGEN i god stand - selges som fritidsbåt

Pris 1 850 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Yrkesbåt/Sjark/Skøyte
Merke
Andre
Modell
RS63 TORUNGEN - "55-fots klassen", bygget i 1960 på Stord Verft
Årsmodell
1960
Lengde i fot
55 fot
Bredde
520 cm
Dybde
260 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo TAMD 121 D
Motortype
Innenbords
Motorstr.
367 hk
Maks fart
9 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
75 000 kg
Reg.nummer
LNOG
Materiale
Annet
Farge
Hvit og rød
Soveplasser
5
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

  • BESKRIVELSE AV RS55 TORUNGEN:

Fra "Verditakst og tilstand" - Kenneth Evensen Båttakst og konsulenttjenester (14.nov20):

Undervannsskrog:

Skrog tykkelse :

I meget god stand, inspisert ved innvendig befaring

Skroget har en ca tykkelse pr i dag på 8mm over vannlinjen og under 25mm

Skroget er bygget meget solid og kan bryte i s vinterstid

Stål skroget i meget god stand farge hvit/rød. Overvannsskroget er epoxy belagt og

dermed ingen rust

Gjennomføringer er i god stand og etter forskriftene.

Dekket er i meget god stad, også over styrhus

Bruksvennlig innredning med innslag av mahogni.

All dekksutrustning er i bra stand.

Volvo Penta TAMD 121 D, 367 hk 1986 mod. Timetall 4282.

Det som er synlig uten demontering er i god bruks stand.

Luker er i bra stand.

Brann slokke midler er etter forskriftene for båttypen, tauverk/dregg.

Se ellers vedlagt utstyrsliste side 5.

Verdivurdering: Markedsverdi: Kr. 1.900.000.

Normal markedsverdi er ingen garanti for hva Farkosten kan omsettes for, men

er et forsiktig anslag i et fungerende marked.

--------------------------------------------------------------------------------------

(19.april 24): TORUNGEN SKAL PÅ LAND (slippsettes), og kan inspiseres om 3 dager!

Mandag 22. april trekkes Torungen opp på land i Promhavn/Nærsnes (Asker kommune) - for vedlikehold av undervannskroget (2-3 dager) . Det er en god anledning til å se/vurdere denne delen av båten som til vanlig er skjult under vann.

Du kan komme uanmeldt, eller du kan melde til Arnulf (99598964) om din ankomst.

-----------------------------------------------------

(3.april 24): HVA SKAL TIL - FOR Å FÅ INN BUD PÅ RS TORUNGEN?

Visninger er i gang, og skøyta skal slippsettes 22-24/4 for ordinært vedlikehold på undervannskroget. Skipperns (eiers) helse er imidlertid ikke blitt bedre etter denne vinteren. Skipper, matros og familie er vant til å gjøre mye av "jobben" selv, og tjenester er å få kjøpt på slippen, men .....

  • Er det interessenter som kan tenke seg å få REDUSERT KJØPESUMMEN ved å overta noe av den jobben som alltid må utføres med det ytre vedlikeholdet? (som alltid har vært fulgt opp på Torungen, og som fortsatt er i godt hold!).

VISNING/BEFARING av hele skøyta vil selvsagt være mulig for alle interessenter når den er oppe på slipp - primært 23/4 (Promhavn/Nærsnes i Asker).

TA KONTAKT med eier før du kommer!

__________________________________________

HISTORIKK:

"Torungen" er en 17,1 meters sveiset redningsskøyte fra 1960, bygget for Redningsselskapet. Skroget er i stål (...mm) og overbygget i aluminium.

Krysseren ble levert av Stord Verft A/S (byggenr 55) og oppkalt etter Torungen fyr ved Arendal. "Torungen" var i Redningsselskapets tjeneste helt fram til 1986. I denne perioden reddet hun 26 personer, berget 7 fartøy fra totalforlis og assisterte 455 fartøy.

1986 ble fartøyet solgt til Svenska Sellskap för Redding af Skeppsbrutne og fikk navnet "Østergarn", og etter hvert "Siv-Britt S".

I 1987 ble "Torungen" rigget om og gitt nytt styrhus. Hun var i svensk redningstjeneste og tjenestegjorde i Østersjøen fram til 1997. 

I 1998 ble fartøyet ble solgt til Dr. og Mrs. White fra Storbritannia - og "Torungen" fikk tilbake sitt opprinnelige navn. De tok også båten til Bremerhaven og utførte noen ombygginger om bord. Da ble også radiohytta utvidet, og ny propell ble skjermet slik at hun kunne fungere som isbryter av inntil 70 cm is.

Senere i 1998 ble fartøyet solgt til Michael Pieschewski i Stockholm, som hovedsakelig bodde om bord.

I 2005 ble Torungen solgt tilbake til Norge da Svein-Rune Børslid overtok fartøyet, og brakte henne til sin egen kai i Håkonshella (Bergen).

I 2020 (september) ble skøyta kjøpt av DAGENS EIER Arnulf Wibe og seilt til ny hjemmehavn i Oslo (Maritim/Bestumkilen).

---------------------------------------------------------

EIER/SELGERS BESKRIVELSE

Dagens eier har eid, vedlikeholdt og utviklet Torungen - (medlemsbåt i Den Norske Veteranredningsskøyteforening og Norsk Motorskøyteklubb) - siden høsten 2020, og seilt med den på langturer hver sommer. Totalt utseilt distanse på ca 7000 nautiske mil ( t/r Oslo-Lofoten i 2021 og 2023 og Sverige/Danmark/Vestlandet i 2022) - uten problemer! Omfattende reisebrev fra alle disse turene er publisert/offentliggjort på skipperns/Arnulf Wibe's Facebook-side, og i flere utgivelser av Skipperposten de seneste årene (Norsk Motorskøyteklubb/Skipperposten finnes på nett www.nmsk.no). Skøyta har fungert perfekt på alle turene !!! Nå skranter eier/skipperns helse - som dessverre framskynder salg.

MOTOREN (Volvo TAMB 121D er i god stand, og alle elementer i skøyta vedlikeholdes kontinuerlig (eier er ombord omtrent daglig ). Veteranredningsskøyta er under dagens eier slippsatt og spesielt vedlikeholdt i 2021 og 2022 (på Tau Slipp og Båtbyggeri AS ). Den skal også slippsettes ultimo april 2024 på Promhavn Slipp/Nærsnes. Da er det fokus på propell og skrog (gjennomføringer, anoder og bunnstoff).

Dieselforbruk (dagens eier) 2,4 l pr nautisk mil (18 l pr time) i snittfart 7,5 knop.

SKROGET (beskrevet i verditakst fra nov20) "har en ca tykkelse på 8mm over vannlinjen og under 25mm. Epoxybelagt. Det er bygget meget solid og kan bryte is vinterstid". Stål skroget i meget god stand farge hvit/rød. Overvannsskroget er epoxy belagt - dermed ingen rust.

VERDITAKST OG TILSTANDSRAPPORT (beskrivelse og vurdering) fra nov.2020 kan formidles, etter anmodning.

Hvis interessenter ønsker befaring , avtales det på forhånd med selger.

Utstyr

Radar, ekkolodd, kartmaskin, autopilot, VHF (inkl bærbar), 220V generator (Westerbeke), lyskaster, redningsflåte, Moderne utrustet BYSSE (nede) med stekeovn, mikrobølgeovn, 2 kokeplater, kjøl/frys, avtrekksvifte, oppvaskmaskin. Pentryet (i øvre salong) har kjøleskap og 2 kokeplater. Sentralfyr (diesel) og 6 radiatorer. "Storage" (stort stuerom) under akterdekk med stor/tung luke og trapp ned . Der er det også to primitive køyeplasser og en stor fryseboks. Jolle-krybbe på fordekket, Stor "nokk" (gangspill) på akterdekket. Tankkapasiteter: ferskvann 4,4 tonn og bunkers 5,2 tonn.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Hiltonveien 6, 1341 Slependen

Annonseinformasjon

FINN-kode 344162960
Sist endret 24. apr. 2024 08:00

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.