Sportling 610 Cruiser. Kampanjepriser!

Pris 595 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Ny
Type
Daycruiser
Merke
Andre
Årsmodell
2024
Lengde i cm
610 cm
Lengde i fot
20 fot
Bredde
235 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Mercury/Honda
Motortype
Utenbords
Motorstr.
115 hk
Drivstoff
Bensin
Vekt
950 kg
Materiale
Glassfiber
Farge
Blågrønn/hvit
Sitteplasser
7
Soveplasser
2
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Sportling 610 Cruiser er en allsidig og tidløs daycruiser med meget gode sjøegenskaper. Produksjonene av båtene, som foregår i Norge, er påkostet med sjenerøse skrogtykkelser og laminater. Mer enn det som er vanlig i denne båtstørrelsen. Dette gir solid båt som tåler røff sjø og aktiv kjøring. Rett og slett en fornuftig kjøremaskin med stort og variert brukspotensialet.

Vi tar nå i mot bestillinger på fabrikknye Sportling Cruiser med eksklusivt blågrønt skrog og hvit overdel. Båtene er nå under siste monteringsfase og nærmer seg ferdigstillelse. Leveres med motorer fra Mercury eller Honda. Båtene kan også leveres uten motor.

Ta gjerne kontakt for en hyggelig båtprat og for pristilbud med ønsket motorstørrelse. Nettside: Stormermarine.no. E-post: post@stormermarine.no. Vi har vårt lager i Lier utenfor Drammen, hvor båtene kan besiktiges etter avtale.

Skrogkonstruksjon
Sportling 610 er "storebroren" til Fjordling og Vesling. Skroget har mye felles med disse båtmodellene. Båten er sportslig med et skrog der sjøegenskaper og komfort står i høysetet. Skroget som er konstruert av den legendariske båtkonstruktøren og designeren J.H. Linge. Båten er kompromissløst utformet med tanke på farts- og enskaper, uten at innredning eller andre elementer har fått være med på å bestemme skrogets form. Første prioritering har hele tiden vært et komfortabelt og sikkert skrog, som gir utrolige egenskaper også i urolig sjø og relativt høye bølger. Sportling 610 Cruiser har et slankt og hypermoderne skrog med dyp V-bunnskonstruksjon (GT, 24 grader), kraftig utheng/flaire i baugen og markerte steglister for godt grep i sjøen. Disse elementene bidrar også til båten gode fartspotensiale. Det sier at det er produsert over 5000 Sportlinger fra båten i sin tid ble lansert, noe som sier mye om kvaliteten i denne konstruksjonen. Et velprøvd og anerkjent skrog som var forut sin tid og fremdeles er hypermoderne, med klassisk linjeføring. Skroget har et optimalt lengde og breddeforhold. Det innebærer at undervanns-skroget ikke er for bredt, som sammen med lengden og den dype v-bunnen sørger dette for et effektivt skrog med riktige egenskaper.

Fart og motorisering
Båten oppnår god fart med moderat motorisering, samtidig som båten tåler stor motor. Det effektive skroget gir også god drivstofføkonimi. Med en 115 hk motor og riktig ståplpropell er farten i underkant/opp i mot 40 knop. Med 150 hk og optimal propell er farten rett i underkant av 50 knop, og over 50 knop med 200 hk. Med andre ord kan den som ikke er så opptatt at fart og ikke skal laste båten tungt velge mindre motor (100 hk), med den prisreduksjonen det innebærer. Den som ønsker god fart kan velge "medium" motor og få mye for pengene. De som ønsker maks fart kan velge det største motoralternativet, og også her få relativt mye for pengene. Det finnes ikke mange båter i denne størrelsen som kan matche disse resultatene. Sportling ble tidligere også brukt i racing med hastigheter opp mot 60 knop (se foto bakerst i billedkarusellen under "tidligere modeller").

Innredning
L-formet sittegruppe i front med 2. stk. faste køyer som benyttes uten at en trenger utfyllingsplater eller ekstra deler før bruk. Stilren og delikat retrofuturistisk vindskjerm. Brede dollbord rundt hele båten. I front er det enkel adkomst fra dollord over sidefeltet av vindskjermen (lav passasje her) og ned på sofahjørnet. Flere oppbevaringsrom i benkene. Førersete, passasjersete og frittstående styrekonsoll. Konsollen er sportslig og utformet slik at den også innbyr til stående kjøring. Styrekonsollens plassering midt i båten gir en oversiktlig og sosial førerplassering, da fører enkelt kan ha kontakt med personer som sitter i den fremre delen av båten. Plasseringen av konsollen bidrar også til en sportslig opplevelse, da det på generelt grunnlag er mer komfortabel jo lenger akter en befinner seg i båten, spesielt ved aktiv kjøring. De høye fribordene og førerplasseringen gjør at man sitter relativt lunt og godt beskyttet mot fartsvind, og man føler seg ommsluttet av båten. Bord med innfelte koppholdere er plassert mellom passasjersete og fremre L-fomede benk. Bordet kan også benyttes akter i båten i forbindelse med akterbenken. Stolene kan vendes rundt og det dannes en sosial sittegruppe. Bred akterbenk med stigtrinn på hver side til de brede dollbordene som løper langs hele båtens side. Kalesje med ståhøyde og store vindu-felter. Stilren vindskjerm med rammeløs frontrute. Enkel passasje opp til fordekket via frembenken og over vindskjermens lave sidefelt. Her finnes brede dollbord og passasjen skjer i fremre hjørnet av vindskjermen der dollbord og fordekk møtes.

Kombinert badeplattform og motorbrakett
Båten har et kombinert motorbrakett og badeplattform. Plattformens størrelse og at det oppleves som enkelt å beveges seg rund i dette området, gjør at denne delen av båten i praksis fungerer som et lite akterdekk. Denne sonen fungerer også ypperlig i forbindelse med vannsport, fisking og bading. Her kan man sitte på den lille benken/sidefeltet på hver side. Badeplattformløsningen gjør ombord-stigningen fra brygge enkel. Løsningen gjør også at motoren kan monteres noe høyere på akterspeilet (setback). Dette gir litt mindre vannmotstand, som fører til bedre drivstofføkonomi og noe høyere toppfart.

Norsk produksjon
Båten produseres i Norge med norske designere og underleverandører, og føyer seg inn i den stolte norske båtbyggertradisjonen. Vi benytter kjente norske leverandører som Ertec for produksjon av vindskjerm og Hansenprotection leverer stoler, puter og kalesje for å nevne noen. Båter utviklet av entusiaster for kvalitetsbevisste som ønsker en allsidig båt med stort brukspotensialet. Båten har et "retrofutiristisk" designutrykk der klassiske linjer møter moderne elementer som sammen danner et "distinkt" og harmonisk designutrykk. Stormer marine AS kjøpte i 2009 produksjonsrettigheter og støpeformer til flere av J.H.Linges motorbåter. Vi har i snart 15 år utviklet og produsert båter fra Linge-design. Andre modeller vi produserer og selger er blant annet Musling og Vesling.

Byggdetaljer
Innerliner er limt til båtens bunnstokk/dragermodul/skrogavstivninger for ekstra avstivning av bunn-konstruksjonen. Store områder har kjernematerialet (bl.a Divinycell) i laminatet, og alle flater er godt dimensjonert, mer enn det som er vanlig i denne størrelsden. Det blir blant annet benyttet biaksial matte. Bunnstokker med ekstra høyt parti inn mot akterspeil stiver opp konstruksjonen og akterspeilet. Båten har en optimal vektfordeling der mye av tyngden ligger lavt, noe som gir gode kjøre-egenskaper. Intrikat og proffesjonell spec/byggdetaljoppsett benyttet under produksjonen.

Jan Herman Linge
Jan Herman Linge er kanskje Norges mest kjente båtkonstruktør, og en internasjonalt anerkjent designer med en imponerende merittliste bak seg av forskjellige båtkonstruksjoner. Linge er kjent for å ha konstruert og designet mange suksessfulle båter, både for motor og seil. Linge-seilbåtene Soling og Yngling har begge vært internasjonale klasser og OL-båter. Klassikerene Fjordling og Vesling har begge mye til felles med Sportling, og de har alle den dype v-bunnskonstruksjonen som nærmest ble Linges varemerke på hans motorbåtkonstruksjoner. Linge-båtene er mer enn et industriprodukt. Bak ligger en viktig historie, fra Linges liv som motstandsmann, innovatør og båtkunstner. Stikkord som kjennetegner Linges konstruksjoner er: Klassiske, minimalistiske, funksjonelle og tidløse, uten unødvendige elementer og motepregede løsninger som raskt blir utdatert. Linge var en båtkunstner som på oppsiktsvekkende vis forenet kunst og vitenskap i ett og samme produkt.

Tekniske data:
Lengde: 6.10 m (20 fot)
Bredde: 2.35 m
Vekt: Ca. 950 kg
Antall personer: 6
Soveplasser: 2
Motor: 100-150-200 hk xl stamme
Fart: Ca. 28-46-50+ knop
CE: kategori C
Konstruktør: J. H. Linge
Design: J. H. Linge, P. Thorsen, J. S-Colberg

Utstyr

Standardutstyr Sportling 610 Cruiser:

Farget skrog (Deep Saxe Blue)
Kartplotter/GPS (Garmin Echomap UHD 92sv)
Kalesje
Havnepresenning
Brannslukker
Kraftig hydraulisk styring (SeaStar)
Fast drivstofftank
Elektrisk lensepumpe
12V strømuttak
komplett putesett inkludert pute forpigg (R-design)
Badeleider
Dørkbelegg (Eva Foamdeck)
Bord
Koppholdere
Bunn-behandling/primer/bunnstoff

Bildene i annonsen kan avvike noe fra annonsert båt.

Det tas forbehold om feil i annonsen.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler

Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Annonseinformasjon

FINN-kode 342325026
Sist endret 13. mar. 2024 14:57

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.