Hanse 400e
Hanse 400e med båtplass i Strömstad
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Hanse
- Modell
- 400e
- Årsmodell
- 2007
- Lengde i fot
- 40 fot
- Bredde
- 405 cm
- Dybde
- 200 cm
- Motor Inkl.
- Nei
- Motorfabrikant
- Yanmar
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 40 hk
- Maks fart
- 7 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 8 000 kg
- Reg.nummer
- CBV349
- Materiale
- Annet
- Farge
- Hvit
- Soveplasser
- 6
Beskrivelse
En endret familiesituasjon - to barn har flyttet ut, og 15-åringen er ikke så klar for båtlivet lengre - gjør at vi vurderer å selge vår Hanse 400e (e-en står for epoxy. At hun er laget i det innebærer at hun 800 hundre kilo lettere enn tilsvarende båter i samme størrelse laget i polyester).
TimeOut, som er norskregistrert, ligger i dag i boblehavn i Strömstad, og den samme båtplassen er også reservert i sommersesongen 2024 (til og med 2025 om ønskelig). Det gir et perfekt utgangspunkt for å utforske både Koster og resten av kysten i Bohuslän og Hvaler. Selv på korte helgeturer.
Og om du bare vil være i båten på brygga, så ligger spa-hotellet, strender, golfbanen og Strömstad sentrum bare noen minutters gange unna.
Dette er en marina det er skikkelig rift om å få båtplass på. Det eneste kravet EU (les Sverige) har i forhold til at en norsk båt ligger der fast, er at hun går ut en tur av EU i løpet av 18 måneder. Det holder f.eks å fylle drivstoff på Hvaler, og ta vare på kvitteringen.
TimeOut er en godt utstyrt familieseiler vi har kost oss med i fire sesonger. Vi var sjøvante folk, men hadde ikke hatt seilbåt før. Likevel, selv om hun er hele 12 meter lang, har det gått helt fint. Hun er veldig stabil å legge til i med- og motvind. Litt mer utfordrende i sidevind, men ikke så voldsomt at vi har vurdert det som nødvendig å putte 100 000,- i en thruster.
Hun har tre gode kabiner, og to bad (2 toaletter). Vi har stort sett vært 2 voksne, tre store barn og en hund om bord.
TimeOut har storseil i lazybag, rullefokk med selvslåer og en 130% genoa. Seilene er de originale, men vi klarte å få henne opp i over 10 knop over "Gula Humpen" sommeren 2023, med tung jolle hengende bak. Så seilene funker, men er jo litt preget av tidens tann. Riggsjekk tatt i juni 2023.
TimeOut har B&G Zeus2 kartplotter, autopilot, bra med tauverk og fendere, elektriske vinsjer til bruce-anker både foran og bak. Nytt startpanel og all tilhørende elektronikk byttet i 2017 (verdi visst nok 60 000,-, i følge forrige eier). Nytt Lithium 125 A-batteri 2019, Nytt startbatteri 2020. Hun fikk også ny belg i april 2022.
TimeOut har også blitt leid ut noe de siste to årene. I 2023 ga det en brutto inntekt på ca 80 000,- (2 x 14 dager + en helg). Med litt bakgrunnssjekk, og et face-to-face-møte, så har dette vært "smooth sailing" og en fin måte å få dekket mye av driftskostnadene på.
Det er bestilt løft av henne på marinaen i begynnelsen av april. Da skal hun på land i en uke og få nye sinkanoder, ha service på seildrev og motor, få nytt bunnstoff, og poleres opp til rekka. Estimert kostnad 40 000,-
Vi mener hun er verdt 1 190 000,-. Det er knapt nok slike båter tilgjengelig i denne prisklassen. Om kjøper tar over planlagte forpliktelser denne sesongen - båtpuss/løft og båtplassen (25 000,- for sommersesongen 2024, 10 000 for vinter 2024/2025), kan vi strekke oss til 1 100 000,-
PS! Forsikring på en båt a la TimeOut er ca 12 000 i året.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Hovstegen 14, 1813 Askim
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.