Beskrivelse
Langtur-/ekspedisjonsbåt.
Ikke den største, ei heller en strømlinjeformet "diva" men en solid sjøbåt:
a) Slangeinstallasjoner ett tilgjengelige
Trinn i mast.
Har seilt Nordsjøen/Shetland og Skagerrak/Danmark og Vestlandet.
Dekket er tett. Oljet ved behov med tyri- produkt (mørk).
Selve teak-dekket som er skrudd inn i det dobbelte glassfiber-dekket med divinycell imellom er ikke bort-slitt, men en del steder er skruehoder synlige, og er holdt tett ved vanlig vedlikehold.
Det har aldri vært observert lekkasjer ifbm dekkets beskaffenhet.
Dekket er fast og kontant i "tilsvar". Alle montasjer i etterkant på dekk er utført forskriftsmessig.
Totalt er det investert 200 000 NOK i oppgradering/vedlikehold i mitt eie (14 år).
I 2012-14 ble undervannsskroget strippet.
Alle punkter i ytre del av skroget som viste antydning å kunne utvikle mulig plastpest over tid ble fullstendig fjernet med el-høvel.
Hele skroget fikk et totalrenovering, der også fabrikknye matter også ytterligere forsterket konstruksjonen (som var sterk fra før!) ved å benytte
EPOXY som bindemiddel i nyfiber-delen i tillegg til avsluttende epoxy-sparkel - stedet for polyester. (polyester er ikke helt tett, selv om polyester er det som fortsatt benyttes i stor-produksjon.
Fordelen med DENNE båten er total tykkelse på opprinnelig støp.
MYE kraftigere enn dagens norm, både over og under vannlinjen.)
Det ble oppnådd 2 ting:
1) Fysisk sett sterkere konstruksjon. (som i så måte var mer enn sterk nok fra før.)
2) Kjemisk sett en tetthet som effektivt motarbeider og hindrer en eventuell osmose-trussel en gang i framtiden. (Alle "glassfiber"-båter uten epoxy-beskyttelse løper en viss risiko for osmose-relatert "plastpest".)
I tillegg er det lagt et utvendig trippel-strøk med Jotun "Antipest" før primer og lagene med selvpolerende bunnstoff til slutt ved hver "båtpuss" når hun har vært landsattt.
Blykjølen er innstøpt glassfiber.
Motor: 1 av de tre sylindrene kommer i gang litt etter de andre to. Men alle tre sylindrene sviver og går godt etter oppstart.Mulig dyse-justering?
Båten har aldri grunnstøtt i mitt eie.
Kjølvekten ligger på rundt 40% av lettvekt: GZ-/KY-kurve gir god sekundærstabilitet.
Ble Spylt ren på land høst-23.
Ligget i vinterhavn - skal opp for ny stoffing + ny sink-anode før bruk i sommer.
Motorolje/filter/reimer/kjølevæske byttet 2022/23.
Ligger på Fjærholmen i Nøtterøy-skjærgården.
Selges "as is" på kjøpers fulle ansvar.
Ingen garanti, da dette er en gammel erverdig (men meget solid) dame, uansett hvordan vi "pynter" på det. Uansett: Meget tykk støp ifht nysøpte båter i dag.
Har selv seilt henne i liten storm utenfor Jæren, single-handed.
Ta kontakt for hyggelig båtprat og mulighet for visning.
Morten
Utstyr
- Furuno 9 GHz radar m/ antenne-dome i "Monkeytop" akter.
- 1 VHF, Icom 91, håndholdt m/lader
- 1 VHF, fastmontert ved kartbord under dekk, Icom 505 med:
a) Slave-apparat i cockpit.
b) Egen maste-antenne.
c) Hailer på dekk forut.
d) Vakt-purre-funksjon høyttaler på skott i forpigg, v/seil-garderobe og forre køy i fore peak.
e) DSC-/Voice-funksjon.
- GPS-antenne
- AIS Garmin 800-boks TX/RX m/ egen separat AIS-antenne. ( AIS sender/mottar kontinuerlig, og avbrytes ikke av VHF- bruk ombord slik vanlige løsninger med felles antenne og splitter gjør.)
- Zodiac 7' lettbåt.
- Redn flåte 4 pers (Må resertifiseres)
- Manuell Lofrans ankervinsj.
- 60 m galvanisert 8mm ankerkjetting, merket for hver favn (1,85 m) og hver 10. favn (18,5 m).
4 separate batt banker:
Bank #1 (Vanlig bly, Bosch)
/"START":
- Tilkoplet 70 A reimgenerator-lading fra maskin.
- Tilkoplet landstrøm via separat CTEK-lader.
.........
Bank #2 (Kraftig AGM)
/"NAVIGASJON":
Forsyner:
1. Lanterneføring
2. AIS
3. Radar (Cockpit)
4. Sounder/ekkolodd Garmin
5. Plotter #1 Garmin (Cockpit)
6. Plotter #2 Garmin (Kartbord)
7. Plotter #3 Garmin (v/ hoved-køy, BB salong)
8. Dobbelt USB-uttak v/plotter i cockpit (for mobil- og iPad-lading samtidig).
9. Kartlampe (R/W) #1/Kartbord, under dekk.
10. Lader, håndholdt VHF.
Lading:
1. Landstrøm via separat CTEK-lader.
2. 60W vindgenerator (Rutland 913) på monkey-top akter via regulator m/ avlesnings-panel v/kartbord.
3. 70 A reimgenerator-lading fra maskin.
4. 60 W solcellepanel på monkey-topp akter via laderegulator m/ avlesningspanel v/kartbord.
...........
Bank 3 (2 parallell-koplede vanlig blysyre = Tot 240 Ah)
"FORBRUK":
Forsyner:
1. Kartlampe (R/W) #2, kartbord under dekk.
2. Kartlampe (R/W) #3 fra salongg-himling, over salongbord.
3. All belysning under dekk.
4. Vifte-/start-styring + dieselpumpefunksjon for 2kW dieselvarmer (m/ 7 innblåsnings-steder, inkl forpigg og toalett-rom).
5. Inverter (300W) m/230V uttak v/ kartbord under dekk.
6. Inverter (1 kW) m/ 230V uttak i salong-hjørnet.
........
Lading:
1. Landstrøm via separat CTEK-lader.
2. 60W vindgenerator (Rutland 913) på monkey-top akter via regulator m/ avlesnings-panel v/kartbord.
3. 70 A reimgenerator-lading fra maskin.
4. 60 W solcellepanel på monkey-topp akter via laderegulator m/ avlesningspanel v/kartbord.
...........
Bank #4 (AGM)/"VHF":
Forsyner:
1. VHF Icom 505 (Innkommende signal-linje i selve apparatet må renoveres)
2. VHF Icom 221 fastmontert v/kartbord m/separat VHF-antenne på monkey-topp, akter.
..........
Lading:
1. Landstrøm via separat CETEK-lader.
2. Solcelle-panel 20W på monkey-top akter m/ laderegulator og avlesnings-panel v/kartbord.
.....
.....
- Drivanker, kraftig i egen brønn på fordekk m/ kraftig 3-slått tau + egen line m/ kraftig kasteblokk for lateralvinkel-justering ifht bølgetog-innslag mot skroget. Justeres fra cockpit.
- 1 bluss sprit i pentry
- 2 Solcellepaneler
- Vindgenerator 60W
- Gode lanterner.
- Separat førings-hjul for ankerkjetting.
-Sepatat førings-hjul for stor drivanker-line.
- Separat halv-bølge AIS-antenne.
- VHF-antenne både i mastetopp og på hekken/"Monkeytop"-stativet.
- 2 kW Eberspracher dieselvarmer m/ dagtank og elektronisk termostat-styring i salong
- 2 manuelle lensepumper
- 1 elektrisk/auto lensepumpe. (1 kabel mellom pumpe og flottør-sensor må byttes, ingen stor operasjon.)
- Trinn i mast m/ utvendige støvel-sikringsbøyler.
- Windex.
-Avtagbart kutterstag.
...
Seil:
- Genoa 1/2/3
- Kryssfokk
- Liten genaker m/ ny-sydd snuffer
- Stormfokk
- Trysail
Alle seil er brukte.
...
Samtlige skrog-gjennomføringer er i kopper så vidt jeg kan se, og aldri byttet.
...
2 kraner ifbm 2 kryssende lensehull-slanger fra cockpit bør skiftes ut med nye.
...
Reserve rorkult følger med.
....
Halegatt og kryssholt rund baut på dekk (både i skanse, forut og akterut) er komplett med forsterkede oppbygde versjoner.
Så her kan jeg fortøye med kraftigere saker enn vanlig "fritids-/godværshyssing" - med både baug, hekk, også med både spring og brest.
...
Storseilet er fullt brukelig, og syorspilet. 2 rev. (Hadde planlagt å legge inn et rev nr 3 om jeg må beholde båten )
...
Toalett: Jabsco pumpetoalett. Alle pumpepakninger nye 2021.
Holding tank + separat ut-pump av tank.
...
Alle forseil (forstag + kutterstag) er STAGseil. (Bedre profil enn rulle, men selvsagt håpløst gammelmodig for en god del som foretrekker å sitte å dra i en rullegardin fra cockpit.)
Så her MÅ mannskap fram for å bytte (eller reve) forseil. Ett forseil er revbart med revelisser.
...
Framdrift, maskin:
Originalt 2 syl Volvo diesel.
>Byttet ut til fordel for Yanmar 3 syl diesel. Dermed relativt trangt armslag for å komme til tidligere omtalte kraner på lenseslanger (som jeg ville ha byttet om jeg hadde beholdt båten).
Propell går venstre.
Rak Aksel, med akselfett-påfylling og tilstramming-prosedyre gjennomført i PS locker, cockpit.