Sjøverdig seilbåt vurderes solgt 180 000 NOK/BUD

Pris 180 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Andre
Årsmodell
1979
Lengde i fot
30 fot
Bredde
300 cm
Dybde
160 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Yanmar 3GMF
Motortype
Innenbords
Motorstr.
27 hk
Maks fart
6 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
5 500 kg
Materiale
Glassfiber
Farge
Blå
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Langtur-/ekspedisjonsbåt.

Ikke den største, ei heller en strømlinjeformet "diva" men en solid sjøbåt:


a) Slangeinstallasjoner ett tilgjengelige


Trinn i mast.


Har seilt Nordsjøen/Shetland og Skagerrak/Danmark og Vestlandet.


Dekket er tett. Oljet ved behov med tyri- produkt (mørk).

Selve teak-dekket som er skrudd inn i det dobbelte glassfiber-dekket med divinycell imellom er ikke bort-slitt, men en del steder er skruehoder synlige, og er holdt tett ved vanlig vedlikehold.

Det har aldri vært observert lekkasjer ifbm dekkets beskaffenhet.


Dekket er fast og kontant i "tilsvar". Alle montasjer i etterkant på dekk er utført forskriftsmessig.


Totalt er det investert 200 000 NOK i oppgradering/vedlikehold i mitt eie (14 år).


I 2012-14 ble undervannsskroget strippet.

Alle punkter i ytre del av skroget som viste antydning å kunne utvikle mulig plastpest over tid ble fullstendig fjernet med el-høvel.

Hele skroget fikk et totalrenovering, der også fabrikknye matter også ytterligere forsterket konstruksjonen (som var sterk fra før!) ved å benytte

EPOXY som bindemiddel i nyfiber-delen i tillegg til avsluttende epoxy-sparkel - stedet for polyester. (polyester er ikke helt tett, selv om polyester er det som fortsatt benyttes i stor-produksjon.

Fordelen med DENNE båten er total tykkelse på opprinnelig støp.

MYE kraftigere enn dagens norm, både over og under vannlinjen.)


Det ble oppnådd 2 ting:


1) Fysisk sett sterkere konstruksjon. (som i så måte var mer enn sterk nok fra før.)


2) Kjemisk sett en tetthet som effektivt motarbeider og hindrer en eventuell osmose-trussel en gang i framtiden. (Alle "glassfiber"-båter uten epoxy-beskyttelse løper en viss risiko for osmose-relatert "plastpest".)


I tillegg er det lagt et utvendig trippel-strøk med Jotun "Antipest" før primer og lagene med selvpolerende bunnstoff til slutt ved hver "båtpuss" når hun har vært landsattt.


Blykjølen er innstøpt glassfiber.

Motor: 1 av de tre sylindrene kommer i gang litt etter de andre to. Men alle tre sylindrene sviver og går godt etter oppstart.Mulig dyse-justering?

Båten har aldri grunnstøtt i mitt eie.


Kjølvekten ligger på rundt 40% av lettvekt: GZ-/KY-kurve gir god sekundærstabilitet.

Ble Spylt ren på land høst-23.

Ligget i vinterhavn - skal opp for ny stoffing + ny sink-anode før bruk i sommer.

Motorolje/filter/reimer/kjølevæske byttet 2022/23.

Ligger på Fjærholmen i Nøtterøy-skjærgården.

Selges "as is" på kjøpers fulle ansvar.

Ingen garanti, da dette er en gammel erverdig (men meget solid) dame, uansett hvordan vi "pynter" på det. Uansett: Meget tykk støp ifht nysøpte båter i dag.

Har selv seilt henne i liten storm utenfor Jæren, single-handed.

Ta kontakt for hyggelig båtprat og mulighet for visning.

Morten

Utstyr

- Furuno 9 GHz radar m/ antenne-dome i "Monkeytop" akter. - 1 VHF, Icom 91, håndholdt m/lader - 1 VHF, fastmontert ved kartbord under dekk, Icom 505 med: a) Slave-apparat i cockpit. b) Egen maste-antenne. c) Hailer på dekk forut. d) Vakt-purre-funksjon høyttaler på skott i forpigg, v/seil-garderobe og forre køy i fore peak. e) DSC-/Voice-funksjon. - GPS-antenne - AIS Garmin 800-boks TX/RX m/ egen separat AIS-antenne. ( AIS sender/mottar kontinuerlig, og avbrytes ikke av VHF- bruk ombord slik vanlige løsninger med felles antenne og splitter gjør.) - Zodiac 7' lettbåt. - Redn flåte 4 pers (Må resertifiseres) - Manuell Lofrans ankervinsj. - 60 m galvanisert 8mm ankerkjetting, merket for hver favn (1,85 m) og hver 10. favn (18,5 m). 4 separate batt banker: Bank #1 (Vanlig bly, Bosch) /"START": - Tilkoplet 70 A reimgenerator-lading fra maskin. - Tilkoplet landstrøm via separat CTEK-lader. ......... Bank #2 (Kraftig AGM) /"NAVIGASJON": Forsyner: 1. Lanterneføring 2. AIS 3. Radar (Cockpit) 4. Sounder/ekkolodd Garmin 5. Plotter #1 Garmin (Cockpit) 6. Plotter #2 Garmin (Kartbord) 7. Plotter #3 Garmin (v/ hoved-køy, BB salong) 8. Dobbelt USB-uttak v/plotter i cockpit (for mobil- og iPad-lading samtidig). 9. Kartlampe (R/W) #1/Kartbord, under dekk. 10. Lader, håndholdt VHF. Lading: 1. Landstrøm via separat CTEK-lader. 2. 60W vindgenerator (Rutland 913) på monkey-top akter via regulator m/ avlesnings-panel v/kartbord. 3. 70 A reimgenerator-lading fra maskin. 4. 60 W solcellepanel på monkey-topp akter via laderegulator m/ avlesningspanel v/kartbord. ........... Bank 3 (2 parallell-koplede vanlig blysyre = Tot 240 Ah) "FORBRUK": Forsyner: 1. Kartlampe (R/W) #2, kartbord under dekk. 2. Kartlampe (R/W) #3 fra salongg-himling, over salongbord. 3. All belysning under dekk. 4. Vifte-/start-styring + dieselpumpefunksjon for 2kW dieselvarmer (m/ 7 innblåsnings-steder, inkl forpigg og toalett-rom). 5. Inverter (300W) m/230V uttak v/ kartbord under dekk. 6. Inverter (1 kW) m/ 230V uttak i salong-hjørnet. ........ Lading: 1. Landstrøm via separat CTEK-lader. 2. 60W vindgenerator (Rutland 913) på monkey-top akter via regulator m/ avlesnings-panel v/kartbord. 3. 70 A reimgenerator-lading fra maskin. 4. 60 W solcellepanel på monkey-topp akter via laderegulator m/ avlesningspanel v/kartbord. ........... Bank #4 (AGM)/"VHF": Forsyner: 1. VHF Icom 505 (Innkommende signal-linje i selve apparatet må renoveres) 2. VHF Icom 221 fastmontert v/kartbord m/separat VHF-antenne på monkey-topp, akter. .......... Lading: 1. Landstrøm via separat CETEK-lader. 2. Solcelle-panel 20W på monkey-top akter m/ laderegulator og avlesnings-panel v/kartbord. ..... ..... - Drivanker, kraftig i egen brønn på fordekk m/ kraftig 3-slått tau + egen line m/ kraftig kasteblokk for lateralvinkel-justering ifht bølgetog-innslag mot skroget. Justeres fra cockpit. - 1 bluss sprit i pentry - 2 Solcellepaneler - Vindgenerator 60W - Gode lanterner. - Separat førings-hjul for ankerkjetting. -Sepatat førings-hjul for stor drivanker-line. - Separat halv-bølge AIS-antenne. - VHF-antenne både i mastetopp og på hekken/"Monkeytop"-stativet. - 2 kW Eberspracher dieselvarmer m/ dagtank og elektronisk termostat-styring i salong - 2 manuelle lensepumper - 1 elektrisk/auto lensepumpe. (1 kabel mellom pumpe og flottør-sensor må byttes, ingen stor operasjon.) - Trinn i mast m/ utvendige støvel-sikringsbøyler. - Windex. -Avtagbart kutterstag. ... Seil: - Genoa 1/2/3 - Kryssfokk - Liten genaker m/ ny-sydd snuffer - Stormfokk - Trysail Alle seil er brukte. ... Samtlige skrog-gjennomføringer er i kopper så vidt jeg kan se, og aldri byttet. ... 2 kraner ifbm 2 kryssende lensehull-slanger fra cockpit bør skiftes ut med nye. ... Reserve rorkult følger med. .... Halegatt og kryssholt rund baut på dekk (både i skanse, forut og akterut) er komplett med forsterkede oppbygde versjoner. Så her kan jeg fortøye med kraftigere saker enn vanlig "fritids-/godværshyssing" - med både baug, hekk, også med både spring og brest. ... Storseilet er fullt brukelig, og syorspilet. 2 rev. (Hadde planlagt å legge inn et rev nr 3 om jeg må beholde båten ) ... Toalett: Jabsco pumpetoalett. Alle pumpepakninger nye 2021. Holding tank + separat ut-pump av tank. ... Alle forseil (forstag + kutterstag) er STAGseil. (Bedre profil enn rulle, men selvsagt håpløst gammelmodig for en god del som foretrekker å sitte å dra i en rullegardin fra cockpit.) Så her MÅ mannskap fram for å bytte (eller reve) forseil. Ett forseil er revbart med revelisser. ... Framdrift, maskin: Originalt 2 syl Volvo diesel. >Byttet ut til fordel for Yanmar 3 syl diesel. Dermed relativt trangt armslag for å komme til tidligere omtalte kraner på lenseslanger (som jeg ville ha byttet om jeg hadde beholdt båten). Propell går venstre. Rak Aksel, med akselfett-påfylling og tilstramming-prosedyre gjennomført i PS locker, cockpit.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

3158 Andebu

Annonseinformasjon

FINN-kode 319315141
Sist endret 22. apr. 2024 01:40

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.