Trintella IV ketch
Trientella IV ketch seilskute til salgs (NY PRIS)
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Trintella
- Modell
- IV ketch
- Årsmodell
- 1974
- Lengde i fot
- 40 fot
- Bredde
- 350 cm
- Dybde
- 155 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Perkins M90
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 82 hk
- Maks fart
- 8 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 12 000 kg
- Reg.nummer
- LK8944
- Materiale
- Glassfiber
- Farge
- Hvit og rød
- Soveplasser
- 7
Beskrivelse
Skuta er en bluewater cruiser klar for langtur, og fremstår som både ærverdig og oppdatert på samme tid. Den har i vårt eie fått en solid oppgradering, og vi, en småbarnsfamilie på 4, kom i august 23 hjem fra en vellykket seilas fra Hellas til Trondheim på 6000 nautiske mil.
Den har solentrigg og sentercockpit, er langkjølet med kjølinnfestet ror, er solid og romslig, og dermed svært egnet til lengre ferder.
Båten er designet av E.G. Van de Stadt, og bygget i 1974 av det nederlandske verftet Anne Wever, som én av 100 eksemplarer i verden. Motoren, Perkins M90, er fra 2004. Båten er totalt 15.5 meter høy (fra vannlinje til toppen av antenne i mast).
Innhold og utforming:
*Nye integrerte instrumenter fra Raymarine: Kartplotter Axiom9+ med Navionicskart over Europa, autopilot, vind, dybde og fartsmålere, AIS sender og mottaker samt kamera i toppen av masten. Alt snakker sammen. Denne pakken koster 100.000,- + installasjon og commissioning.
*Elektrisk ankervinsj både forut og akter
*Fremre forstag med lettvindsgenoa på rull, og indre forstag med kryssfokk.
*Spredebom
*Bimini
*Teakdekk
*Gummibåt/RIB med glassfiberkjøl, med davitoppheng
*Motor fra 2004: Perkins M90
*Fastinstallert VHF: Sailor RT144 med antenne i hovedmast
*Baugtruster
*Ekkolodd
*700 liters dieseltank, 300 liters vanntank
Boforhold:
*Jabsco pumpetoalett forut, elektrisk toalett med septiktank akter.
*Webastovarmer
*Soveplass i forpigg med tykk madrass
*Nedsenkbart spisebord i bysse som muliggjør dobbeltseng
*Sofarygg kan henges opp og bli sjøkøye
*Salong i akterkabin med to sjøkøyer
*Bysse: vann, dobbel kum, gassbluss. Liten stekeovn for 230V uttak følger med.
*God skapplass
Båten er norskregistrert, men kjøpt i Hellas oktober 2022 - hvorpå den ble satt på land og et betydelig arbeid ble lagt ned før den igjen ble sjøsatt april 2023:
* 11 skroggjennomføringer erstattet med kompositt
* Akterstag og vant til hovedmast erstattet (med basis i profesjonell riggsjekk okt 22)
* Alt tauverk til rigg samt fortøyning erstattet med nye tau i dynema og nylon
*Alle lys- og lufteventiler byttet
*Nye lukeglass i plexiglass
*Stige på hekken og dykkestiger midtskips styrbord og babord montert
* Under vannlinjen: Rengjort, to lag primer og to lag bunnstoff
* Over vannlinjen: Gelcoatsparklet, slipt og tre lag polyuretanmaling
* Kraftig 8mm rekkewire (laget av erstattet akterstag)
* Montering av ny logg og dybdegiver (erstattet av blindplugg pr nå for å unngå groe)
* Nye instrumenter i hovedmast: Hella led topplanterne, vindgiver, windex og kamera
* Installasjon av nytt Raymarine-system: autopilot, kartplotter, vind, dybde og fart og AIS-sender/mottaker.
* Installasjon av inverter, Victron Multi Compact 2000W
*Nytt forbruksbatteri 250Ah, samt nye batteri til ankervinsj og baugtruster forut
Etter sjøsetting/i løpet av turen fra Hellas til Trondheim er følgende gjort:
*Cockpittelt sydd etter våre spesifikasjoner, Hellas mai 23
*Natemasse erstattet i såfremt som alle fuger på fordekk. Dekket er så slipt ned.
*Ny fokk (genoa 3), mai 2023
*Standard vedlikehold som motoroljeskift, giroljesjekk, impellerbytte, alle drivstoffilter byttet, grease i propellaksellager byttet, kjølevæske byttet.
*Ny eksospotte, juli 23
*Ny dynamo, juli 23
*Ny dykkvannspumpe, august 23
Gjort etter vi kom hjem til Trondheim:
*Nytt messanseil, mars 24
*Nytt elektrisk toalett akter, mars 24
Tingenes tilstand:
Skrog: Skroget ble osmosebehandlet i 2007/8, av tidligere eier. Båten sto på land til tørk i ca 9 måneder før profesjonelt arbeid ble utført. Vi har dessverre ikke rapport på dette, men et bilde av prosessen kan oversendes. Vi undersøkte skroget ved behandling på land vår 23, og noterte oss ingen områder med osmose.
Ror: I ganske god kondisjon. Det er en svak asymmetri mellom babord og styrbord side, men vi har følt oss trygg på at integriteten er god. Rorskoen er også i god stand.
Propell: I veldig god stand. Forsiktig og nøye slipt ned vår 23. Propellen ble byttet i 2007.
Motor: Veldig god stand. Ny eksosmuffe juli 23. Ny dynamo juli 23. Vanlig motorvedlikehold, som drivreimbytte, impellerbytte, oljeskift er blitt gjort i vårt eie.
Dieseltanker: Styrbord tank renset april 23, babord tank renset nå i mars 24.
Rekka: en liten del av rekka knakk av under en unkontrollert jibb i den engelske kanal, men dette er nå i mars 24 reparert profesjonelt.
Det er spesialbestilt og installert nytt oppheng til startmotor og bolter til dynamo mars 24.
Reparasjoner som venter:
Utseende:
Vi har fokusert på funksjonelle reparasjoner, og det gjenstår derfor noe på det estetiske:
-veggen på badet har noen sjatteringer fra tidligere maleforsøk
-takplaten på badet forut bør byttes
-veggen i forpiggen har også noen sjatteringer. Her har vi kjøpt inn tynn gummimatte og lim som kan brukes dersom det er ønskelig.
-det er blitt fjernet gammel gummi fra styrbord takplate i byssa og her må det gjøres noe med finishen
Funksjon:
-det er noen små lekkasjer fra et eller annet sted, men det er veldig lite vann som samler seg i bunnen.
Båten har tidligere vært forfatter og Seilasjournalist Jon Winges stolthet. https://cappelendamm.no/forfattere/Jon%20Winge-scid:25459
Nylig hjemkommet fra langtur ønsker vi heller at denne skuta skal bli brukt enn at den ligger ubrukt i påvente av muligheten for å komme seg på ny langtur.
Besiktiges i Trondheim.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Marienbergveien 6A, 7020 Trondheim
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.