Windy 8000

Norges fineste? Strøken Windy 8000 -KAD 42 Diesel - Alltid lagret innendørs

Pris 399 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Daycruiser
Merke
Windy
Modell
8000
Årsmodell
1997
Lengde i fot
26 fot
Bredde
280 cm
Dybde
80 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Kad42
Motortype
Innenbords
Motorstr.
240 hk
Maks fart
37 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
2 250 kg
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sitteplasser
7
Soveplasser
4
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Båten er strøken/i meget god stand. Noe spor etter bruk, men vil påstå dette er den Windy 8000 i Norge som er i best stand og helt original! Båten i denne tilstand er rett og slett en klassiker som bare blir mer ettertraktet med årene.

Som bildene viser, har den unike detaljer, som ved instrumentpanel, da denne båten i sin tid ble laget til leder i Windy. Kun 2 eiere. Nåværende eier har hatt båten siden 2001. Selger med stort vemod da vi ikke skal ha båt lenger.

Båten har alltid vært lagret frostfritt og innendørs om vinteren. Har kjørt vinterkonservering og servicer før/etter hver sesong. Nåværende eier har kun brukt båten mellom mai-oktober hvert år.

Motor (delvis) og drev (helt) overhalt i 2017.

Kalesje ny i 2019 - sydd etter originale tegninger/mål av Hansen Protection.

Båt ligger nå på land etter vinterlagring innendørs utenfor Stavanger. Blir satt på vann i løpet av april og vil være tilgjengelig i i Stavanger for besiktigelse og prøvekjøring.


Litt om Windy 8000 - Historikk

Windy 8000 vekket stor oppmerksomhet da den ble lansert i 1988. Her ble enda en vellykket konstruksjon fra Jan H. Linge tilgjengelig for det båtelskende folk, og den var ikke ufortjent "best in show" ved flere båtutstillinger. Båten var en av bærebjelkene i Windy´s flåte i over 10 år, og erstattet daværende Windy 25 FC - som også var en meget ettertraktet båt. Windy 8000 er produsert i et antall av 306 - og siste båt ble levert 16/4 1999* 

*2 stk 8000 var planlagt produsert i år, (2003) men av tidsmessige årsaker ble dette ikke gjort.

Da Windy 8000 kom på markedet, ble den ansett for å være "Rolls-Roysen" blant day-cruiserene. Særlig interesse vakte båten på det utenlandske markedet, og det er ikke få leveranser som har skjedd til Windys forhandlernett rundt omkring i Europa. Noen eksemplarer av arten er også observert under mer eksotiske himmelstrøk. Den ble den gang den var ny vurdert som en day-cruiser for en familie som ønsket seg en spesiell og litt avansert dagstur-båt. 

Innredningen er tradisjonell med stor uteplass, en liten salong, en brukbar bysse og et trangt, men funksjonelt toalett. Båten ble bygget på tradisjonelt vis, og kvaliteten ble ansett for å ligge over gjennomsnittet. 

Vi har studert den internasjonale båtpressens omtale av båten da den ble lansert, og inntrykket vi sitter igjen med etter den opplevelsen er at båten fikk ualminnelig god kritikk. Motor Boat & Yachting syntes nok det var forbausende at en norsk båtprodusent satset på åpne day-cruisere, tatt i betraktning klimaet og våre spesielle værforhold i Norge. De syntes det var rart at båttyper som en vanligvis finner i Middelhavet hadde slik gryende popularitet i våre farvann. 

Tyske, engelske, spanske, italienske og skandinaviske båtjournalister var invitert til visning av nye båter i regi av Norges Eksportråd og Norges Båtbransjeforbund på Holmen i Asker, og felles for alle var positiv omtale av Windy 8000. 

Designmessig ble Windy 8000 ansett for å være en lekker båt, og den vekket uten tvil oppsikt. Fra baugen og akterover, omtrent til avslutningen av vindskjermen, var det ikke mye å utsette på dekksløsningen. Antiskli-belegget er bra, dollbordet bredt nok og pulpiten gir brukbar støtte. Det er enkelt å entre båten over baugen. Dreggluken kunne med fordel vært større, men det er god plass til tauverk og lignende forut. 

Badeplatformen er en naturlig del av skroget, og gir definitivt ikke inntrykk av å være "påklistret". På siden av den integrerte badeplatformen er det montert en enkel hånddusj. 

Som flere av de utenlandske båtjournalistene ga uttrykk for, har Windy 8000 en typisk "middelhavs-cockpit", med en stor solseng over hele motorrommet. Det er grei dørkplass å bevege seg på, en del av plassen er okkupert av to stoler i fartsretningen, en U-sofa akter, og et lite, men stødig bord med to klaffer. Hele sofaryggen er løs, og kan flyttes akterover ved solplassen. Plassen kan utvides ytterligere ved å felle ned bordet og legge på løse puter. 

Stueplassen i cockpit er meget bra med rom under benkene og i dørken, samt "lommer/vannskirom" i skrogsidene. På innsiden av vindskjermen sitter en solid håndrekke som er forlenget akterover, helt ned til badeplatformen. Kalesjen gir ståhøyde (190), og det går greit å komme om bord via badeplatformen med kalesjen oppe. 

Under dekk 

Windy 8000 er først og fremst en "day-cruiser". Hvis man allikevel skulle føle seg fristet til å tilbringe noen dager om bord, så er det ikke noe problem. Riktignok er det lav takhøyde forut i kabinen, men ikke lavere enn at man kan sitte komfortabelt ved bordet i salongen. Bordet er stødig, og stort nok for tre personer. 

Rett nedenfor trappen ned til kabinen finner man et pantry med kokeplate, vaskekum og vask. Stueplassen er god, blant annet fordi kjøleboksen med Supercoolagregat er plassert under dørken i cockpiten ved nedgangen til kabinen. 

På styrbord side "under" instrumentpanelet finnes et toalett. Belysningen - og ventilasjonen er god. Stueplassen, en åpen hylle med en lav kant, pynter opp, men gir ikke plass til mange ting som skal oppbevares. 

Gelcoatfarger 

Windy 8000 ble først laget i 1988 i en beige/ benhvit lignende farge som har koden 1029 (Jotun nummer) Denne fargen ble beholdt i 1989, 90, 91, 92 og delvis i 93, før den ble erstattet av fargen 1041 som er en mye "hvitere" farge og ble beholdt frem til og med 1997. I 1998 kom fargen NGA 199S Nordpol-hvit, før de siste båtene ble produsert i 1999- med fargekoden 10020.

Utstyr

Pantry (Rødsprit) Utedusj Toalett/vask (eget rom) Kjøleskap (trenger service) Hydraulisk dempet passasjersete Trim flaps Stereo (original) Kaldtvannstank Havnekalesje Teak på badeplattform To 12V batterier

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

4071 Randaberg

Annonseinformasjon

FINN-kode 310540682
Sist endret 11. apr. 2024 00:11

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.