Racing Sailboats Van de Stadt Pionier 10

Classic cruiser-racer Pioneer 10 (VAN DE STADT - FastNet Winner) for sale

Pris 123 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Racing Sailboats
Modell
Van de Stadt Pionier 10
Årsmodell
1974
Lengde i fot
32 fot
Bredde
300 cm
Dybde
180 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta 2003-serie (1985)
Motortype
Innenbords
Motorstr.
28 hk
Drivstoff
Diesel
Vekt
4 100 kg
Reg.nummer
RCA264
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Soveplasser
5
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Start en ny era med Nera!


(For English, Dutch and other interested parties, you are very welcome to contact me for a nice chat about this amazing boat and I will be happy to provide all details in English along with information concerning travel, regulations, insurance, taxes and purchasing in Norway. Ad is being continually updated and more photos will follow).


Denne fantastisk seilbåten, kalt Nera -som jeg brukte som bobåt i 2023 i tillegg til jevnlig seiling- vurderes solgt. De siste årene har jeg hatt noen helseutfordringer som gjorde at jeg valgte å bli landkrabbe over vinteren. Kombinert med en del andre hobbyer og prosjekter ser jeg at det blir lite energioverskudd fremover til seiling. Jeg trenger å rydde opp litt rett og slett, mentalt mest av alt. Da vil jeg heller slippe noen andre til og gi Nera oppmerksomheten hun fortjener. Nera er 100% seilklar.


'Racing sailboats' er valgt fordi finn.no krever at man velger noe, Van de Stadt (av grunner som er uforståelig for meg) var ikke et alternativ, kanskje fordi det finnes så ytterst få av disse båtene i Norge grunnet deres popularitet på kontinentet. Racing sailboats er likevel en passende kategori da modellen er en rask og sjødyktig offshore cruiser-racer som vant, blant andre regatta, klasse 4 av Fastnet-race i 1971 og 1973.


Nera (Ny Era, 'sort' på portugisisk og 'lys' på hebraisk) er en ekte klassiker og svært populær seilbåt blant kjennere spesielt i England og Nederland. Båten er designet i Nederland (historiens beste innen skipsbygging) av E. G. Van de Stadt som av mange regnes som faren av moderne båtbygging. Det anbefales å lese om han og hans arbeid.


Legg merke til hvor dyp og tung Nera er ift. bredde og lengde sammenlignet med andre båter. Disse målene og forholdet mellom dem er alfa og omega fordi de sier noe om båtens stabilitet, evne til manøvrering og motstandsdyktighet mot hard sjø.


Nera har finnekjøl (i motsetning til lang kjøl) og er utrolig enkel å manøvrere. Hun kan omtrent snus rundt sin egen akse! Dette er perfekt for trange fjorder og sund og tilkomst til kai og ankring. Jeg seilte en gang med full seilføring (tre seil) på vei inn Puddefjorden da hevebroen for gående begynte å senkes, noe jeg oppdaget med kanskje 10 meter før kollisjon. Jeg klarte da, alene, å bremse båten og snu den 180 grader uten problemer uten å gjøre noe med seilene.


Med Nera får man engelsk skipsverftkvalitet fra 70-tallet hvor de ikke var gjerrige på glassfiberen som de er i dag. Skroget er tykt og dette også har enormt mye å si - det kan ses på litt som husbygging. Om man sammenligner hus bygget for 100 år siden med dagens hus, vil man se store forskjeller på årringer og annet i tømmeret som sier noe om kvaliteten og alderen til det opprinnelige treet. Dette har har stor betydning blant annet for styrke og evne til å motstå råte - et gammelt hus varer ofte mye lengre enn et nytt. Ute på det store hav er veggen av glassfiber (skroget) alt som skiller deg fra det kalde og utilgivelige mørket.


Modellen er blant de første som ble bygget på verft i glassfiber, første modell (Pionier 9) ble bygget i 1969, derav navnet. Nera ble bygget på Southern Ocean skipsverft i England i 1974, som en slags "build the rest yourself"-pakke, dette finner man også i dag. Som resultat er interiøret i disse båtene svært sprikende, men i Nera har det blitt gjort en enormt god jobb med tykt og solid, mørkt og gammelt engelsk tre som gir en lun, trygg og varm følelse. I tillegg har sertifisert rørlegger og tidligere eier installert pumpetoalett med septiktank.


Neras motor er fra 1986 som kan virke gammelt, men om man kan noe om motor vet man at denne spesifikke motoren er en evighetsmaskin som vil vare lengre enn mange nyere motorer. Dette er direkte sammenlignbart med andre typer motor f.eks. i biler. Eldre motorer er ikke bare bygget for å vare med en helt annen kvalitet, de har en simplisitet og fravær av alle mulige sensorer og politisk-kapitalistisk påtvungede flaskehalser og dippedutter som gjør dem i praksis umulig å feilsøke eller reparere selv; som fører til enormt kostbare reparasjoner om det kan gjøres i det hele tatt. Flere deler betyr at flere ting kan gå i stykker og må byttes.


Motoren med 28 hester er overdimensjonert ift. størrelsen på båten, opprinnelig ble Nera levert med 14 hester. Sammenlign igjen gjerne med andre båter på markedet. Motoren er blitt vedlikeholdt og oppgradert både av meg og av forrige eier, og den er ferskvannskjølt som er det beste for en båt. Det fungerer enkelt forklart slik at kaldt sjøvann pumpes inn og kjøler ned en blanding av ferskvann og kjølevæske (indirekte via en varmeveksler), denne blandingen kjøler ned motoren. Kjølevæsken forhindrer også rust, samt frost. Ferskvannet beveger seg i en lukket krets og brukes flere ganger, mens det varme sjøvannet pumpes ut av båten og nytt kaldt sjøvann pumpes inn. Dette forhindrer rust som er tilfellet i en saltvannskjølt motor hvor sjøvann kjøler motoren direkte.


Varmeveksleren i Nera er fullstendig overhalt på verksted av profesjonelle. Ekstra grov/for-filter er installert (totalt tre dieselfiltre som renser dieselen for vann og rusk før den når motoren), mange båter har bare ett slikt filter. Nytt sjøvannsfilter er installert (som renser sjøvannet før det når varmeveksler. Ny matepumpe (som får diesel frem til motor) samt nye slanger der de gamle var morkne er installert.


I februar 2023 opplevde jeg motorstopp midt i en regnstorm utenfor Bergen med to passasjerer og jeg klarte ikke å få liv i motoren igjen. Vi var på vei mot noen klipper, som gjorde at jeg tilkalte Redningsselskapet som berget oss i siste liten; ikke en drømmesituasjon. Dette førte til at jeg brukte en god måned på å gå over hele motor og hele dieselsystemet for å fikse motor og forhindre at noe sånt kunne skje igjen. Jeg er undervannsingeniør og tenkte at jeg skulle prøve å ordne saken selv.


Det viste seg at dieseltanken var full av rusk og vann. Her er det viktig å være klar over at dieselmotorer, til tross for å være seige og fantastiske arbeidshester, er ufattelig ømfintlige for elementer annet enn diesel. Det være seg vann, rusk, alger eller ørsmå luftbobler. En liten slangeklemme som sitter løst og dermed skaper en lekkasje, for eksempel, kan gjøre at motor ikke starter; uansett hvor bra, ny, dyr og vedlikeholdt hele systemet er ellers.


Det kan derfor være svært utfordrende å feilsøke (finne problemet) og utbedre/reparere en motor som ikke vil starte eller går dårlig. Ta en runde i en hvilken som helst havn og se hvor mange som har en død motor og har blitt liggende.. Dette er for mange en grunn til å selge hele båten. Du vil finne mange relativt fine/nye båter på bruktbåtsmarkedet som har den "lille skavanken" at det er noe galt med motoren. Disse er det russisk rulett å kjøpe, så pass på.


Jeg gikk grundig til verks og tok tanken helt ut (en svært slitsom jobb som ikke er mulig på mange båter uten å kutte hull i skroget). Tanken ble rengjort fullstendig innvendig og utvending. Alt av deler og slanger, inkludert luftfilter, termostat m/hus (dette måler temperaturen på motor og tilfører kjøleblanding ved behov), matepumpe og hele dieselsystemet ellers mellom motor og tank er demontert og rengjort (helt ny termostat, alle tre dieselfiltre og motorojlefilter er også helt nytt). Motoren går nå fullstendig knirkefritt og starter enkelt i alle temperaturer. Den har blitt kjørt i minst 15 minutter ukentlig, også i vinter.


Veldig mange båteiere kan ingenting om motor og enda mindre om diesel, er mitt inntrykk. Totaloverhalingen av dieselsystemet m/tank er et stort pluss ettersom drivstofftanker generelt fylles opp av vann over tid grunnet kondens (og urenheter i tilførsel), spesielt om de ikke fylles helt opp før lagring over tid. Dette gir grobunn for bakterier og andre mikroorganismer (populært kalt dieseldyr) som kan føre til en død motor. Dette er et problem som ikke diskriminerer og påvirker alle båter, store og små, billige og dyre. Du kan lete lenge etter båter som i det hele tatt har oversikt over tilstand på tanken sin, den har gjerne ikke blitt sjekket på mange år.


Neras tank og hele dieselsystem er altså blitt rengjort og oppgradert, og tanken holdes konstant full for å hindre kondens. I tillegg brukes kun marin diesel med lavest mulig innhold av "biodrivstoff", som igjen forhindrer fukt. Vanlig diesel fra en bensinstasjon (for biler) må aldri brukes da denne inneholder betraktelig mye mer biodrivstoff som gir grobunn for dieseldyr. Dette er ikke et problem i biler fordi de fylles og tappes såpass ofte. Marin diesel er også billigere fordi den er avgiftsfri, tilsatt grønn farge.


Seil er i grei og mer enn brukbar stand. Det som medfølger båten er ett storseil, samt tre genoa hvorav ett er ment å festes på cutterstaget, båten er altså konstruert for å kunne bruke tre seil, noe som er nokså sjeldent og veldig kult. Cutterstaget kan enkelt tas av om man ønsker mer åpenhet på dekk, installere selvslående fokk eller lignende.


Ser man på annonser på nett ser man at prisen på Neras brødre og søstre der ute ligger på rundt 150-250 tusen, avhengig av tilstand og utstyr. Planen var egentlig å seile den rundt Storbritannia og selge et eller annet sted på veien. Men dette er litt typisk meg og nå velger jeg altså å prioritere helsen.


Nera kunne godt blitt påkostet noen oppgraderinger for å bli mer offshore-verdig og komfortabel for tur, selv om hun er helt seilklar. Se utstyrliste for mer info om dette.


Ettersom dette arbeidet ikke er påbegynt for sesongen, vurderes salg til _kraftig_ redusert pris. Jeg kommer til å gjennomføre dette arbeidet fortløpende og i eget tempo, og om det ikke kommer gode bud på banen innen rimelig tid kommer jeg nok bare til å beholde henne, eventuelt selge til en langt høyere pris på et senere tidspunkt. Da jeg fant henne var det folk på vei fra England for å kjøpe, no joke. Men siden jeg var lokal og kunne komme på dagen ble hun min, da selger måtte prioritere hurtig salg. Dette er heldigvis ikke situasjonen for meg. Jeg seiler Nera jevnlig og ønsker egentlig ikke å skilles fra henne. Samtidig prøver jeg å prioritere helsen og attpåtil er jeg er en ekte materialist som mener at ting skal bli brukt for hva det er verdt og ikke samle støv (eller alger).


Nera er en unik seilbåt med fantastiske seilegenskaper. En båt for kjennere og for dem som verdsetter tradisjon, simplisitet og kvalitet fra en tid hvor ikke alt handler om penger og instagram.


Dette er en allsidig båt med god takhøyde og ekstremt mye lagringsplass til tross for at den er slank, ikke den mest romslige båten å bevege seg rundt i sammenlignet med med andre båter men likevel helt grei å bo i. To soveplasser i forpigg (foran i båten), to i salong og den mest romslige soveplassen er i akterkahytt styrbord (bak i båten). Den er ikke laget for komfort, og om du kun ser etter en båt å bo i, eller mest mulig elektronikk, IKEA-puter og kjøkkenutstyr til en lav pris er ikke dette båten for deg. Du betaler for båten, ikke for utstyret.


Utstyr kan enkelt kjøpes og installeres på enhver båt, det krever i grunn bare penger (som er alt noen folk har, dessverre). Men selve båten er det verre å gjøre noe med. Motor, seil og rigg er i god stand og alt av jobber som eventuelt kan gjøres er av typen de fleste kan gjøre uten profesjonell hjelp, litt verktøy og google/youtube er nok. Nera tilbyr et solid fundament man kan bygge videre på slik man ønsker i mange år fremover.



Prisen som er oppgitt er veiledende. Bud ønskes. Bilder og info oppdateres fortløpende.

Jeg kan vurdere å levere båten sjøveien etter avtale.

Båtplass på Florvåg, Askøy er betalt frem til slutten av sesongen.

Her fins alt av fasiliteter og høy sikkerhet til en svært overkommelig pris, med tre (!) båtverksted og slippfasiliteter som nærmeste nabo og biltilgang helt til landgang 24/7.

Nera er tilgjengelig per i dag og ingenting er solgt/reservert før avtalt kjøpesum er overført eller situasjonen min skulle endre seg.

Div dokumenter og kvitteringer finnes og jeg svarer på spørsmål om jeg kan, men jeg kommer av hensyn til meg selv å prioritere kjøpere som i størst mulig grad vil gjennomføre en smertefri handel under "selges som hun er"-prinsippet.

Ta kontakt for ryddig handel og hyggelig båtprat!

Utstyr

Oppdateres fortløpende. Bilder likeså. I utgangspunktet selges denne båten uten mer enn det mest grunnleggende utstyr, som fendere, anker, tauverk og seil. Jeg skal få en oversikt fortløpende. August 2023 ble sprayhood reparert (inkludert helt nye vinduer) og alt av treverk på dekk og i cockpit ble pusset og oljet. Båten er i grei stand hva gjelder skrog, seil og motor, den er med andre ord klar for å seile umiddelbart noe jeg gjør regelmessig. Under er en oppsummering av hva som må utbedres før båten er tipp topp. Jeg har kjøpt inn markedets sterkeste autopilot (Simrad TP32), denne er nesten overdimensjonert men er garantert å få jobben gjort. Sammenligne med andre båter og se at de gjerne har en svakere autopilot som er helt i grenseland ift vekt på båten. Denne er ikke blitt montert. Det fins 2stk startbatterier og 2stk forbruksbatterier med laderegulator som sørger for at motorens dynamo kan lade samtlige (ikke koblet opp). Oppgradering av forbruksbatterier til litiumjernfosfat hadde vært optimalt. 90L vanntank er installert men ikke tilkoblet vask. Helt ny dieselvarmer er kjøpt inn men ikke koblet opp. Nera er årlig blitt tatt opp og bunnsmørt og skiftet sink, med unntak av 2022 (siste året forrige eier hadde den) og 2023. Mai 2023 hadde jeg en dykker i vannet som har skrapt båten for vekster og sjekket sink, gjennomføringer, propell og belg på seildrev. Han mente alt var i grei stand og at båten klarte seg en sesong til. Derfor lot jeg det bli med det ettersom jeg hadde en del andre prosjekter å ta meg av, blant annet å reparere en nyere motor i en Hanse 370 (etter flere mekanikere hadde feilet) og transportere den Bergen-Stavanger. Båten bør påkostes bunnsmøring og zinkbytte denne sesongen (kostnad ca 16 tusen hos profesjonelle). I tillegg ville jeg personlig likt, i en perfekt verden, å sjekke tilstand på og evt utbedre/oppgradere gjennomføringer m/ventiler, seildrev/belg, generelt elektrisk, og smøre opp en av winsjene som ikke fungerer. Jeg har også ekstra wincher liggende så blir muligens bare å erstatte den. Norskprodusert River Boat 290 i plast (solid dingy) som aldri vil punktere, og ligger oppå vannet i plan under slep kontra en gummibåt som vil klistre seg til vannet) med toppfungerende Yamaha 5hk-påhengs kan medfølge ved avtale. Ellers har jeg offshore flytedrakter, dregger mm som kan medfølge etter avtale.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

5305 Florvåg

Annonseinformasjon

FINN-kode 307294192
Sist endret 15. mar. 2024 17:59

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.