SOLGT

M/Y Evlyn (Selvbygd båt av Terje Nilsen i Bøvågen)

NY PRIS: Unik plattgatter selges! Båtbygger Terje Nilsen, Bøvågen.

Pris 70 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Trebåt/Snekke
Merke
Andre
Modell
M/Y Evlyn (Selvbygd båt av Terje Nilsen i Bøvågen)
Årsmodell
2013
Lengde i fot
37 fot
Bredde
433 cm
Dybde
160 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Sabb
Motortype
Innenbords
Motorstr.
85 hk
Maks fart
8 knop
Drivstoff
Diesel
Reg.nummer
RCH868
Materiale
Tre
Farge
Tre, hvit
Sitteplasser
8
Soveplasser
1
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

M/Y Evlyn

  • Lengde: 11,2 meter
  • Bredde: 4,33 meter
  • Aktre løftestropp må settes mellom rekkestøtte 2 og 3 sett bakfra for å gå klar propellakslingen og roret.
  • Ror og propellaksling er mellom rekkestøtte 1 og 2.
  • Dybde under vannlinja: Ca 1,6 meter
  • Avstand fra vannlinja og opp til toppen av den hvite beltemalinga: Ca 25 cm.
  • Skroget er belagt med 2,5 mm lag med epoxy under vannlinja, på grunn av at skroget sto på land i 13 år, i byggeperioden, før båten ble sjøsatt.
  • Motoren er en 2013 modell Iveco/SABB 85 hk diesel. Starter umiddelbart uten problemer.
  • ZF Marine Arco gearkasse.
  • OBS! Lanterner mangler!


Båtbyggeren het Terje Nilsen (Notat fra tidligere eiger, Henning Thorbjørnsen)

Terje han bodde i 5937 Bøvågen, på Radøy.

Terje bygde båten høyt oppå land, på Rossneset på Radøy.

2 av bildene ovenfor viser halvmodell av båten, i tre.

Denne halvmodellen ble brukt som plugg for glassfiberform.

Glassfiberforma ble skåret opp i skiver og skalert opp i full størrelse, som mal for spanta.

Alle tak er av glassfiber. Dekket mellom styrehuset og forkabinen er av glassfiber, med treverk oppå der og epoxy på toppen.

Dollborda er også av glassfiber, med et tynt, parkettlognende lag av tre oppå.

Dollbordet akterut er fjernet allerede.

Dollborda forut er ødelagt og må byttes ut.

Skutesida er epoxybelagt med ca 2,5 mm tjukkelse under vannlinja.

Terje Nilsen borra hull i kortenden på alle spanta og fylte dem opp med terpentin/linolje i blandingen 4-1.

Når oljenivået sank, fylte han etter, helt til treet var metta.

Skutesida og alt trehvitt, furu på furu, ble behandlet med tilsammen 800 liter terpentin og 200 liter linolje 4/1 og mange lag Benarolje med UVR-filter til slutt.

Hele dekket er sandwich med glassfiber tak og treverk oppå der, med epoxy på toppen.

Styrehuset er bygd av glassfiber.

Tak og aktervegg på forkabinen er glassfiber.

Dollborda på sidene av forkabinen og akterut, er tynn furu oppå glassfiber.

Alt grønnfarget på esinger og tak er glassfiber. På grunn av all bruk av glassfiber, er båten ekstremt vanntett.

Alle bolter som ble brukt ombord, var syrefaste bolter fra bedriften til Asle Kåre Rikstad.

Båten ble løftet ut og sjøsatt med kranlekter fra Eide Contracting i 2013.

Dette ble visstnok omtalt i ei lokalavis.

Byggetiden var 13 år (2000 til 2013, mange tusen arbeidstimer) og derfor måtte undervannsdelen av treskroget bakes inn i epoxy for at det ikke skulle tørke helt ut og lekke som ei sil når båten skulle sjøsettes.

Byggekostnad utenom arbeidspenger, dvs. Byggematerialer, motor, gear, propell, propellaksling og elektro/elektronikk: 1,3 millioner kroner i 2013.

Terje jobbet i bedriften til Asle Kåre Rikstad i 17 år, fram til Terje døde.

Da Terje døde, ble båten kjøpt fra Terje sin familie av Asle Kåre Rikstad.

Terje bygde båten og Asle Kåre kjøpte Raymarine elektronikken (radar, kartplotter og multidisplay) og fikk lagt opp elektrisk anlegg i båten.

Elektrikeren heter Johnny Marøy og jobber hos Helland Elektro på Lindås.

Asle Kåre trodde hydraulikkstyringen var Tenfjord fabrikat.


Oppussing vår/sommer 2020 (Notater fra Tidligere eiger, Henning Thorbjørnsen)

Blåmann ble fjernet med Kaustisk soda fra Biltema, blandet 1:5 med vann.

2 strøk med tørk imellom.

35% hydrogenperoksid fra Frederiksen Scientific. 3 strøk, eller til ønsket farge er oppnådd.

Nøytraliser Kaustisk sofaen til slutt med 1:2 blanding av 35% eddik fra Europris og vann.

Skyll lenge med vann til slutt.


All teak ble mettet med 1 del kokt linolje fra Jotun (Obs Bygg) og 4 deler balsam terpentin fra Biltema.

Toppstrøk var først 1 strøk ren linolje og deretter 2 strøk Benar Marine.

Det var nok en tabbe å bruke ren linolje der, fordi den boblet.

50% hadde sikkert vært bedre.


Epoxydekket ble malt med 2-komponent epoxy-primer fra Biltema og deretter Shipolin dekksmaling.

Alt hvitt over dekk ble malt med Bengalakk.

All teak, akterspeilet, dollbord og alle skader på skroget ble sprøytet med sopp og algedreper fra Europris, mettet med 1:4 kokt linolje og terpentin.

Aktersspeilet og skader på skroget ble til slutt smørt med flere strøk Benar olje med UVR filter.

Dype skader under vannlinja ble reparert med grøt av mikrofiber (oppmalt glassfiberduk) og epoxy fra www. trebaaten.no

Jeg fikk det av Geir Steinnes, Veabuen med den 57 fots selvbygde seilbåten.

Overflateskader under vannlinja ble reparert med epoxy, glassfiberduk og til slutt 2-komponent epoxy-primer fra Biltema (samme som på dekk).

Den er sterk og vanntett.

Bunnstoffet var 10 liter (4x 2,5 liter) Hempel Mille NCT.

Beltemalinga var høyhastighets bunnstoff fra Biltema.

Zinkanodene ble kjøpt på trålbøteriet.

10,5 kg under propellen.

3 kg de 4 andre plassene.

40 mm propellaksling fikk kort anode.

Propellen ble pusset med flapdisk og sprayet med konserveringsspray fra Biltema.

Dollborda hadde tørkesprekker som ble sparket med beige farger TEC 7.

Overskuddet av TEC 7 ble skrubbet vekk med kjøkkenskrubb, dynket i White Spirit.

Allt sandpapir som ble brukt til nedpussing var 40-50.

Finpussen var 80 papir.


PS:

Se datomerking på bilder, noen er fra 2019, resten fra september 2022.

Tilsynelatende kjøpt for 140.000 i 2019 - Påkostet 65.000kr (+ 35.000kr i arbeidstimer) i bytte av diverse deler i 2020 (ta kontakt for mer info)


Dette er dødsbo - Prisen er satt ned vesentlig.

På grunn av omstendighetene og at vi etterlatte ikke er like båtkyndig som tidligere eigere må vi med dette ta forbehold om feil i annonsen.


Kan ikke leveres, kjøper må hente.

Utstyr

- Hydraulisk styring - Raymarine radar - Raymarine kartplotter - Raymarine touch Multidisplay - Gass kokeapparat med 3 bluss - Stor varmtvannstank ( ikke tilkoplet/brukt) - Eget rom for dusj og toalett på styrbord aktre hjørne av styrehuset. - 2 stk dissel tanker på 400L hver. - Vask både (toalett og pantry). - 2 stk elektriske lensepumper, og 1 stk manuell lensepumpe.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

5546 Røyksund

Annonseinformasjon

FINN-kode 271554971
Sist endret 1. des. 2022 23:12

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.