SOLGT

RM-Yachts RM1200

Oppgradert og påkostet RM1200 selges.

Pris 1 850 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
RM-Yachts
Modell
RM1200
Årsmodell
2007
Lengde i fot
39 fot
Bredde
420 cm
Dybde
180 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta D2-40B, 2015 mod.
Motortype
Innenbords
Motorstr.
40 hk
Drivstoff
Diesel
Vekt
7 000 kg
Reg.nummer
LD6964
Materiale
Annet
Farge
Blå
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Nye planer gjør at "BLUEBIRD" er til salgs. 

Den er blitt betydelig påkostet og oppgradert de siste to årene, er godt utstyrt, og i god stand. Tenker du på å dra på langtur, så er det er bare å sette av gårde. 

Båten er registrert i NOR.

RM1200 er en unik båt. Ideen til verftet var å bygge en trygg og stabil langturseiler som seiler raskt, og er enkel å vedlikeholde. Kombinasjonen av plywood og epoxy er suveren i så måte, da det er gir et meget sterkt og stivt skrog, uten noen fare for plastpest. Ett av hovedpoengene var å lage innredningen slik at det er enkelt å komme til alle installasjoner for vedlikehold og evt. reparasjoner. Feks så kan en tom vann, septikk eller dieseltank enkelt demonteres og tas ut av båten om den trenger rengjøring. Båten oppleves lys og luftig, og en har i praksis 360 grader utsikt fra byssa og navigasjonsplassen, og har store lufteluker både i salong og forkabin, (begge ble byttet i vår). 

Selv om båten først og fremst er bygget for seiling i temperert sone, så gjør tre separate varmesystem ombord at vi kan nyte seiling i kalde farvann, eller forlenge sesongene på vår og høst, med tørt og varmt inneklima. De tre systemene er; Dickinson "Antarctica" dieselovn i salongen, Webasto EVO 5 Kw vannvarmer (ny 2022) til radiatorer med vifter i alle rom, og Isoterm 10 kw air heater (fra motorens kjølevann). Varmtvannstanken varmes av motor, Webasto eller 220V. 

Båten har to finnekjøler med bulb som gjør at den kan tørke ut i havner med stor tidevannsforskjell. Da står den stødig på kjølene og roret. Veldig praktisk, også ved vårpussen, da en ikke trenger bukker eller annen støtte, bare å sette den fra seg der det passer. Er man på langtur, og trenger å komme under vanlinjen på båten er det bare å finne seg et sted med flat sjøbunn, og så la tidevannet gjøre resten. 

Skroget er belagt med blue metallic folie. I vår ble det under vannlinjen smurt primer og to strøk Hempel Mille selvpolerende bunnstoff. Begge kjølene ble slipt ned til epoxyen, og nye 4 lag med epoxy påført, før primer og to lag bunnstoff. 

Knekkspant, og stor bredde akter gjør båten meget stabil, og den oppleves som en mye større båt enn sine 39 fot, både under seilas, og å bo i. 

Innredningen har en noe minimalistisk stil, men er meget vel fungerende, og det er utrolig god plass inne i båten, med mange stuverom. Det er 6 køyeplasser fordelt med dobbelt køye foran, og på babord side akter, bak hver sofa i salongen er det en loskøye med leduk. Salongen fikk nye puter i vår.

Bakenfor toalettet som ligger bak navigasjonsplassen på styrbord side, er det et stort teknisk rom hvor det også er to enkeltkøyer. Disse er omgjort til lager for genakker og code seil, samt reol for kasser med verktøy og div utstyr. Her er det virkelig godt med stuveplass. 

Helt akter er det to store lasterom, med adkomst via to store Lewmar 70x70 luker som gjør det enkelt å komme til rommene.

Fordi båten har rorkult er det veldig god plass i cockpit. Med forlenger kan man sitte helt ute i borde å styre, noe som gir unik oversikt. Storseilskjøte er montert på enden av bommen, og skjøtevogna går bakenfor rorkulten og er ikke i veien i cockpit. En stor fordel med rorkult er at hele styremekanismen er veldig enkel og solid. Autopilotdriver er montert tørt under dekk, og virker direkte på rorakslingen. Lett å komme til for inspeksjon og service.

Det er totalt 7 vinsjer ombord, en på masta, to på taket ved nedgangen, og 2 på hver side i cockpit. Skjøtevinsjene er sentralt plassert, noe som gjør det både trygt og utrolig enkelt og slå, og båten er godt tilrettelagt for shorthanded/ solo seiling. Storseilet heises fra cockpit med Ewincher (elektrisk vinsjehåndtak), revelinene kontrolleres fra cockpit, mens revekrokene hukes på ved masta. Storseilet har lavfriksjons ringer montert for revelinene, så de er lett å dra inn når en rever. 

All stående rigg (ikke mast og bom) ble byttet I 2021 og er high performance 1x19 10mm Compact strand stainless steel wire og tilsvarende kvalitet strekkfisker.  Den originale sammenkobling mellom bom og mast som var i aluminium, er byttet ut med en forsterket type i rustfritt stål. Feste for sprederne og stag på masten er forsterket.

Storseil, genua og fokke er UllmannSail Cruising- US Radial WrapDrive, alle tre nye i år. Storseilet er fullspilet med 3 rev. Det følger også med et code seil på Seldén rulle, og restene av en spjæret genakker (eldre modell) med Facnor FX2500 rullesystem som var nytt 2021. SISTE: Ny genakker er bestilt. Ocean vang (kick) ny i år. Masten har trinn som kan felles inn. Spribommer for genua og fokke lagres på dekk. En av dem kan settes permanent på masta om man ønsker det. Grannybars på begge sider av masta gjør det trygt å jobbe der, selv med mye sjø. 

Motoren er Volvo Penta D2-40B fra 2015. Nytt eksosbend, ny vannpumpe og Racor 500 dieselfilter montert i vinter. Foruten den originale dynamoen som lader startbatteri og batteriene til ankervinsj og baugpropeller, ble det i forbindelse med skifte til Lithium batterier montert en 130Ah Mastervolt dynamo for lading av forbruksbanken (2022). 

Et nytt (brukt) seildrev 130-S-D (hadde gått 50 timer) komplett med girboks ble satt inn i juni. Gummimenbrannen er derfor å betrakte som ny. 

Den vridbare propellen (2022) gir i motsetning til foldepropeller meget god effekt i revers så båten er derfor lett å håndtere i trange havner. Propellen har "Hydroaxe" taukutter. Den gamle 3 bladet flex-o-fold propellen følger med. 

I vinter ble det satt inn 550 Ah Lithium forbruksbank, og 3 stk Optima Blueline 55Ah AGM batteri (1 start og 2 til baugpropeller og ankervinsj). Det er 6x100 watt solcellepaneler på targabøyle som lett holder batteriene på topp når motoren ikke er i bruk.

Ankervinsjen er Lofrans X-2 1000watt med brytere på dekk og trådløs fjernkontroll, baugpropeller er nedsenkbar type, Sleipner SR80/185T med fast betjeningspanel i cockpit og trådløs fjernkontroll. 

Sarca Ex-cel 30 kg anker, 100 meter 8mm high tensile G-70 kjetting (BL-7 ton), Ultra flip swivel UFS13-60, gjør det mulig med ankring på dypere vann, og å legge ut god lengde om det blåser hardt. Det kom virkelig til sin rett i 42 knop (storm) på Jan Mayen i sommer. Ankeret er relativt nyutviklet fra New Zealand, og har kommet meget godt ut tester. Spesielt blir ankerets gode evne til raskt å finne nytt feste om det blir revet løs fremhevet. Baugspyd med ankerrulle og baugbeslag ble ombygget og forsterket i vinter. 

All navigasjonselektronikk og autopilot ble byttet i 2021, og erstattet med B&G Zeus3s plotter (kartbrikker for nord og vest europa), autopilot med fastmontert og trådløs fjernkontroll, B&G NAC-3 computer, B&G Precision-9 kompass, B&G DD1 driverenhet, B&G V3100 AIS klasse B-SODTMA, B&G V-100 VHF med kontroll og høytalere både inne og ute, B&G Ekkolodd m/ forward scan og 3-D structure scan integrert i plotter, B&G Halo 24 radar m/ gimbal feste i masta, B&G WS310 Speed, dybde og temp sensor, B&G W300 vindmåler, 6 stk B&G Triton2 display (2 i forkabin, 1 på nav plass nede, 3stk ute i cockpit, B&G ZG100 GPS. Alt B&G utstyr og N2K nettverk montert av autorisert B&G forhandler. Den gamle Raymarine autopiloten er komplett og beholdt som backup. Den kan enkelt settes i drift. Furuno GP3 display og RM3 display på hhv nav plass og i akterkabin. Digital Yacht 4GConnect mobil bredbåndruter med antenner på første saling (har fungert fantastisk, selv så langt som 15-20 nautiske mil langs norskekysten). IridiumGO for satellitt overføring av mail og vær filer. 

Plotteren er montert på skottet ute i cockpit, sammen med kontrollene for autopiloten noe som gjør det veldig enkelt å følge med når man seiler. Autopiloten har også trådløs kontroller. Plotteren speiles på en iPad som en kan ta med seg hvor en måtte ønske, og med trådløs kontroll av autopilot er det mulig å ha god kontroll, selv om man sitter på do.

Dieseltanker:  2x75 liter til motor (4x20 liter ekstra i kanner i lasterom akter) og 1x90 liter til oljeovnen. Vann 2x220 liter + 1x90 liter. Manuel pumpe til ferksvann med kullfilter, alternativt sjøvann i tillegg til varmt og kaldt trykkvann, det er ett toalett/ bad m/dusj. Manuel do-pumpe. I byssa er det en stor kjøleboks, gass komfyr med 2 bluss. 

Ny sprayhood og heldekkende kalesje over cockpit montert i vinter.

Redningsflåte SEAGO 6 manns resertifisert i 2022. Seabrake GP30 slepeanker komplett m/ tau(2021). Sjøvanns spylepumpe med uttak ved ankervinsjen for rengjøring av dekk/ anker/kjetting montert i vinter. Eldre, men vel fungerende gummibåt m/ Suzuki 2hk (2021). 

Dette er byggenr. 15 av totalt 44, designet av Marc Lombard, bygget av FORA Marine i Frankrike.

Link til beskrivelse av byggeprosessen av RM båtene:  

https://no-frills-sailing.com/at-rm-yachts-of-la-rochelle/

Utstyr

Ny genakker bestilt. Stående rigg (ikke mast og bom) bytte i 2021 All navigasjons elektronikk (B&G) inkl radar og autopilot byttet i 2021. Storseil, genua og fokke ny 2022 Ewincher elektrisk vinscjehåndtak ny 2021 Alle batterier ny 2022, 500 Ah Lithium forbruksbank og ekstra dynamo montert 2022. Sprayhood og kalesje over cockpit ny 2022 Puter i salong ny 2022 Volvo Penta D2-40B, 2015 mod. (1650 timer) Seildrev m/ gir som var brukt i 50 timer (2021 mod) montert i sommer. Darglow 4 bladet vribar propell med "Hydroaxe" taukutter ny 2022 Spylepumpe sjøvann for rengjøring på dekk montert 2022 VV tank med doble sløyfer ny 2022 Sarca ex-cell 30 kg anker og 100m high tensile G70 kjetting montert 2021 Isotem heater fra montert 2022 Dickinson Oljeovn med 90 liters dieseltank 6 manns redningsflåte sertifisert 05/22 Alle fall i Dynema, ny 2021 Suzuki 2 hk ny 2021

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Rødskrubbvegen 4, 7340 Oppdal

Annonseinformasjon

FINN-kode 270990429
Sist endret 25. feb. 2023 21:00

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.