Jeanneau Sun Odyssey 43
Langturrigget seilbåt - Jeanneau Sun Odyssey 43
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Jeanneau
- Modell
- Sun Odyssey 43
- Årsmodell
- 2001
- Lengde i fot
- 43 fot
- Bredde
- 419 cm
- Dybde
- 200 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Yanmar 4JH3E
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 56 hk
- Maks fart
- 8 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 9 500 kg
- Reg.nummer
- LK7460
- Materiale
- Glassfiber
- Farge
- Hvit
- Sitteplasser
- 14
- Soveplasser
- 8
Beskrivelse
For ganske nøyaktig 4 år siden ble et innfall til en beslutning - på samme dag. Siden den dagen så vi oss aldri tilbake. Nå er vi nettopp kommet tilbake etter 2 år på langtur. Vi er en familie på 5, med 3 gutter på 8, 12 og 14 år, som har seilet melkeruta til Karibien og tilbake. August 2020 dro vi fra Norge og videre tilbragte vi vinter, vår og høst 2021 på de 8 ulike Kanariøyene, Madeira, Porto Santo og 4 av Kapp Verde øyene, før vi seilte videre til Karibien i november 2021. Hjemreisen gikk via Azorene og Skottland. Vi ser tilbake på to unike år med takknemlighet.
Båten kjøpte vi i juni 2019. Den var i utgangspunktet ordinært utrustet for helge-og ferie seiling i hjemlige farvann. I tiden frem til avreise ble båten oppgradert for rundt 400 000kr og fremstår nå som en svært godt utrustet langtur båt. Mesteparten av turen har vi tilbragt for anker og vi har vært helt selvforsynt med både strøm og vann. Båten har 4 lugarer og hvert av barna har hatt sitt eget rom. Når vi nå har flyttet ut av båten og flyttelasset har hopet seg opp i huset vårt, innser vi for det første, at vi tok med oss alt for mye på tur og for det andre, at båten har godt med lagringsplass.
Hele turen har vært gjennomført med kun bagateller av tekniske/mekaniske problemer og båten er i god teknisk stand.
Vinteren 2019/2020 ble alt gammelt bunnstoff skrapt av inn til primer. Deretter fikk båten 3 strøk med 2-komponent epoxy primer. Behandlingen ble avsluttet med 4 strøk med Coppercoat. Dette er et epoxybasert bunnstoff som inneholder 2 kg kobberpulver pr liter og varer i minst 10 år uten ny påføring. Båten vår har nå vært 2 år sammenhengene på vannet og her helt fri for groe. Har byttet sinkanoder på propell og aksling 2 ganger med dykkermaske og svømmeføtter.
Samme vinter var masten nede og lå hos With Marine for oppradering og vedlikehold. Alt av stag og vant ble byttet ut. Det ble rigget et indre forstag/kutterstag (med tilhørende checkstag) for kutterseil og stormfokk. Kutterseilet har vi brukt mye og er svært glade for at vi gjorde denne oppgraderingen. I litt kraftigere vind er kombinasjonen kutterseil/ 2. rev i storseil en sikker vinner og gir en mye mer behagelig seilas enn med innrullet genoa.
I tillegg ble det montert en egen skinne i masten for storm-tryseil. Tryseilet kan da heises uten å fjerne storseilet. En del av den løpende riggen ble også byttet.
Storseilet var nytt og så og si ubrukt da vi kjøpte båten. Vi fikk seilmaker til å sy inn et 3. rev.
Ny offshore genoa 130%, med høy skjæring, ble bestilt fra Gran Seil.
I tillegg gikk vi til anskaffelse av en Parasailor på 125m2. Dette er et svært anvendelig down-wind seil som fungerer på vindvinkler mellom 90-180 grader. Seilet ble blant annet benyttet i 10 dager på vår atlanterhavskryssing fra øst til vest og gav oss en meget behagelig reise i både lett og litt friskere vind.
Sammen med stormseilene og kutterseilet er dette en helt komplett seilgarderobe for langtur seilas. Alle seilene er fremdeles i meget god stand og kan uten problemer gjennomføre en ny tilsvarende tur. Vår seile stil er konservativ og vi rever alltid tidlig. Ved medvinds seiling benytter vi enten kun genoa eller parasailor. På skarp slør og kryss benyttes kutterseilet i de tilfeller der det er behov for å reve genoa. Stormfokken har vi benyttet 3 ganger, blant annet da første forsøk på å krysse Biscaya ble avbrutt og vi endte opp med å ligge bi en hel natt. Så selv om vi har seilet over 15000 nm har belastningen/slitasjen blitt fordelt på mange seil.
Targabøyle ble bestilt fra Atlantic Towers i USA. På denne har vi montert 2 x 350W solceller, radar, Iridium Go antenne og AIS antenne. I varmere farvann har vi heiset jollen i targabøylen hver natt – både for å unngå groe og tyveri. Og barna har benyttet den flittig som stupetårn.
Solcellene i kombinasjon med Victron regulator og 400AH LiFePo batterier fra Scanbatt, har holdt oss selvforsynt med strøm, både for anker og under seil. I starten av turen monterte jeg en bryter som gjør at dynamo kan kobles fra forbruksbatteriene. Vi har aldri hatt behov for å starte motoren for å lade batteriene og dynamoen har så og si kun ladet startbatteriet på hele turen. På Kanariøyene, Kapp Verde og Karibien har vi hatt betydelig overskudd av strøm og har også benyttet elektrisitet til koking. Før avreise installerte vi en inverter med 1500w kontinuerlig effekt. I ettertid angret jeg på at jeg ikke hadde gått for modellen over på 2000w da denne kunne ha forsynt en induksjons plate. Vi kjøpte en konvensjonell kokeplate på 1400w og denne har fungert fint til feks å koke ris, men mangler litt effekt til å steke kjøtt ol. Så er det jo selvsagt gasskomfyr også.
Katadyn PowerSurvivor 40e er en watermaker som produserer 5-6 l/time. Med tydelige retningslinjer for forbruk og svært pliktoppfyllende barn, har det vært tilstrekkelig for oss 5. Watermakeren holdt oss selvforsynt med vann i godt over et år. Siste måneden i Karibien knakk en av boltene som som holder housingen til høytrykkspumpa sammen. Dette førte til at en av O-ringene i høytrykkspumpa ble ødelagt. Pga lang leveringstid fikk vi ikke tak i ny O-ring og bolt. En følgefeil av dette er at vi ikke fikk konservert høytrykksmembranen og antar at denne også må byttes før den tas i bruk. Delene ligger på rundt 5-6000 kr.
Et godt anker er viktig for en langturseiler. Vi kjøpte Rocna 33kg anker og ny 10mm kjetting på 50 meter før avreise. Etter 1,5 år for anker er mye av galvaniseringen på kjettingen borte og det er en del rust. Styrken er fortsatt inntakt, men ville nok vurdert ny kjetting før neste langtur. Ankeret er i topp stand og har livstidsgaranti.
Mens vi var i lockdown i Portugal, bestilte vi nytt vindror - WINDPILOT Pacific. Ved havseilas er dette suverent og løser både behovet for selvstyring og ekstra strømforsyning under seilas. Vi har benyttet dette på alle de lengre havseilasene og krysset Atlanterhavet begge veier uten å lade med motor. Dette hadde ikke vært mulig dersom vi benyttet autopiloten. Vindroret er lydløst og der autopiloten styrer på en litt stressende måte når sjøen blir grov, arbeider vindroret rolig og behersket.
Med båten følger en 10 fots Highfield ultralite jolle (50kg) med aluminiums bunn og 44 cm store pontonger. Motoren er en Yamaha 9,9 (15hk), to-takt på 36 kg, med påmonterte hydrofoiler. Denne kombinasjonen gjør at jolla planer med alle 5 ombord (samlet mannskapsvekt på 270 kg).
For de som er interessert i flere bilder og videoer er det mye tilgjengelig på Instagram (Sailing_Elane) og Youtube (Sailing Elane)
Utstyr
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Vadumveien Øst 16, 3159 Melsomvik
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.