SOLGT

Nordkapp Vitesse 850

Meget velholdt Nordkapp Vitesse 850

Pris 870 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Cabincruiser
Merke
Nordkapp
Modell
Vitesse 850
Årsmodell
2009
Lengde i fot
28 fot
Bredde
270 cm
Dybde
90 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta D4
Motortype
Innenbords
Motorstr.
300 hk
Maks fart
37 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
3 200 kg
Reg.nummer
ABU949
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sitteplasser
8
Soveplasser
4
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Båten ble solgt i slutten av mars, men kjøper viste seg ikke seriøs. Derfor lagt ut pånytt 21 april. Nordkapp Vitesse 850, 2009-modell, men sjøsatt første gang i 2011. Vi har hatt båten i tre sesonger, og har kun positive erfaringer med den. Grunnen til at vi nå litt motvillig ønsker å selge den, er ønske om større båt.

Båten er av høy kvalitet tvers igjennom og kan best beskrives som en romslig sports-/weekend cruiser.

Nordkapp Vitesse 850 ble testet av Båtliv da den kom i 2008 (Båtliv 8/08). Testen foregikk i "nesten tre meter høye bølger", ... "utenfor Garnholmene ved Hankø, ..... hvor sjøene fra Skagerrak står rett inn". Konklusjonen var at: "Nordkapp 850 Vitesse klarer dette med glans. Det skal mye til å finne en båt som presterer like godt i både med-, mot- og sidesjø."

Vi har ikke vært mye ute i 3m bølger, men kan i høy grad bekrefte at båten oppleves som stabil og trygg i sjøen. Den er i tillegg utstyrt med Volvo Penta’s QL Boat Trim System, som fungerer utmerket de få ganger det er behov for det. Toppfarten er målt til ca 37 knop, mens økonomisk marsjfart ligger på 22-25 knop.

Førermiljøet svarer mot sjøegenskaper og toppfart, med et oversiktlig instrumentpanel med lite reflekser, kartplotter rett foran fører, og et behagelig førersete med god sidestøtte.

Motoren er en Volvo Penta D4, 300 hk, med duoprop VP-drev. Gangtid ca 485 timer. Service på motor og drev er utført av Oslo Maritim Service i de årene vi har hatt den. Eieren fra 2018-våren 2020 hadde eget bilfirma i Larvik, og utførte servicer iht VP rutiner med egen mekaniker (kvitteringer på alle deler foreligger). Fra 2009 til 2011 var båten demobåt hos Frydenbø i Bergen, til den ble solgt til første eier i 2011. I perioden 2011 til 2017 ble alle servicer tatt ved Fure Mekaniske AS i Fjaler (dokumentasjon foreligger).

Båten har meget god plass i cockpit, og rommer 8 personer rundt et stort bord. Alle puter/stoler i cockpit ble omtrukket med Silvertex i 2021 av Doxa Interiør (se bilder). Fire sengeplasser, med to i hovedkabin og to i stikkkabin. Madrassen i stikkabinen er på ca 125x220cm og gir god plass til to voksne, men er pga takhøyden best egnet som en hyggelig "hule" for to barn. Hovedkabinen har nedsenkbart bord. Med den gode uteplassen og full ståhøyde i cockpit har vi kun benyttet hovedkabinen for å sove og skifte klær. Sengen har en ekstra formsydd overmadrass. Eget toalettrom med el-toalett med septiktank, vask med varmt og kaldt vann, samt avtrekksvifte.

På fordekket er det dekksmadrass i Silvertex (ny i 2021, se bilder) med ekstra puter som gir god liggekomfort i finvær, og beskyttelsestrekk når båten ikke er i bruk. Kalesjen er vasket og impregnert senest i august 22, og fikk samtidig nye og større "vinduer" rund baut. Havnekalesje, ny i 2021, medfølger.

I cockpit er det pantry med varmt og kaldt vann, kjøleskuff og skap for kjøkkenutstyr, samt nytt gassbluss med gassalarm montert i år. Det er oppbevaringsmuligheter under den L-formede sofaen, pluss et skap og noe stueplass under senga i kabinen. Rom for fendere og tauverk i baugen. Den bakre sofaen gjør også tjeneste som kalesjegarasje. Kalesjen har glidelåser som gjør det mulig å åpne alle sider, slik at bare taket står oppe. .

Skroget er bygget med vinylester. Mens polyester er utsatt for vanninntregning og plastpest om man får riper/skader gjennom gelcoaten, har vinylester langt bedre motstandskraft mot vanninntrengning. Dette gjør plastpest til et problem man i praksis kan se bort ifra.

Som en del av et prøveprosjekt i regi av firmaet FjordTech, ble undervannskroget sandblåst i juni i 2022, og påført en giftfri og ultraglatt epoxy (Intersleek 1100SR fra International) som man har over 20 års erfaring med for skip og ferger. Arbeidet ble utført av Total Coating i Drammen, og de bemerket at undervannsskroget etter sandblåsing så ut som det var nytt. Epoxybelegget gjør at groe, slim og rur i løpet av sommeren kunne strykes bort med hånda, og kun krevde lett spyling da båten ble satt på land i fjor høst. Tilgjengelige kilder oppgir at Intersleek-belegget har en levetid (før dokking og rebehandling) på 10 år eller mer for skip og ferger. Teknisk dokumentasjon fra epoxybehandlingen foreligger. At det ikke gror på skroget er naturligvis gunstig både for drivstofføkonomi og toppfart.

I vår eiertid har båten fått oppgraderinger for i rundt 200.000 kr. Dette omfatter:

2020: Ny kartplotter.

2021: Omtrekking interiør i cockpit og formsydd dekksmadrass m/puter (alt i Silvertex), ny havnekalesje.

2022: Nytt startbatteri, ny båtvarmer, nytt gassbluss med tilbehør, sandblåsing og epoxybehandling av undervannsskroget, formsydd overmadrass i kabin, oppgradering kalesje.

Båten ligger i vinteropplag hos Hero Marin i det gamle sandtaket på Storsand i Hurum fram til 28 april, deretter i Leangbukta. Visning kan avtales når som helst. Ellers er det bare å ta kontakt om du har noen spørsmål.

Utstyr

Ilas ankervinsj akter som betjenes både fra dashbord og fjernkontroll – syrefast Bruce-anker med syrefast kjetting - Sleipner baugthruster med joystick – Seafire automatisk brannslukker i motorrom – Trimflaps VP QL - Autoterm Air 4kW dieselvarmer (ny 2022) – Raymarine Element kartplotter med ekkoldd (ny 2020) – Kompass - To batterier 110 Ah (start- og forbruk, hvorav et nytt i 2022) - Landstrømsanlegg med Trident lader – egen ventilasjon i motorrom og toalett – Brannslukkingsapparat i cockpit - Toalett med elektrisk pumpe og elektrisk tømming tømming av septik - Pantry med kokebluss, Isotherm kjøleskuff og vask – Isotemp varmtvannsbereder – To Boss Marine høyttalere i cockpit og to i kabin – 220V stikkontakter i hhv kabin og cockpit (for bruk med landstrøm) – USB-kontakter for lading av mobil etc i dashbordet - Dusj med varmt og kaldt vann på badeplattform – Utfellbar badestige – fire fendere - tauverk

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Andrenbakken 19C, 1392 Vettre

Annonseinformasjon

FINN-kode 270072913
Sist endret 14. jun. 2023 10:28

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.