Nordkapp Vitesse 850
Meget velholdt Nordkapp Vitesse 850
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Cabincruiser
- Merke
- Nordkapp
- Modell
- Vitesse 850
- Årsmodell
- 2009
- Lengde i fot
- 28 fot
- Bredde
- 270 cm
- Dybde
- 90 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Volvo Penta D4
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 300 hk
- Maks fart
- 37 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 3 200 kg
- Reg.nummer
- ABU949
- Materiale
- Glassfiber
- Farge
- Hvit
- Sitteplasser
- 8
- Soveplasser
- 4
Beskrivelse
Båten ble solgt i slutten av mars, men kjøper viste seg ikke seriøs. Derfor lagt ut pånytt 21 april. Nordkapp Vitesse 850, 2009-modell, men sjøsatt første gang i 2011. Vi har hatt båten i tre sesonger, og har kun positive erfaringer med den. Grunnen til at vi nå litt motvillig ønsker å selge den, er ønske om større båt.
Båten er av høy kvalitet tvers igjennom og kan best beskrives som en romslig sports-/weekend cruiser.
Nordkapp Vitesse 850 ble testet av Båtliv da den kom i 2008 (Båtliv 8/08). Testen foregikk i "nesten tre meter høye bølger", ... "utenfor Garnholmene ved Hankø, ..... hvor sjøene fra Skagerrak står rett inn". Konklusjonen var at: "Nordkapp 850 Vitesse klarer dette med glans. Det skal mye til å finne en båt som presterer like godt i både med-, mot- og sidesjø."
Vi har ikke vært mye ute i 3m bølger, men kan i høy grad bekrefte at båten oppleves som stabil og trygg i sjøen. Den er i tillegg utstyrt med Volvo Penta’s QL Boat Trim System, som fungerer utmerket de få ganger det er behov for det. Toppfarten er målt til ca 37 knop, mens økonomisk marsjfart ligger på 22-25 knop.
Førermiljøet svarer mot sjøegenskaper og toppfart, med et oversiktlig instrumentpanel med lite reflekser, kartplotter rett foran fører, og et behagelig førersete med god sidestøtte.
Motoren er en Volvo Penta D4, 300 hk, med duoprop VP-drev. Gangtid ca 485 timer. Service på motor og drev er utført av Oslo Maritim Service i de årene vi har hatt den. Eieren fra 2018-våren 2020 hadde eget bilfirma i Larvik, og utførte servicer iht VP rutiner med egen mekaniker (kvitteringer på alle deler foreligger). Fra 2009 til 2011 var båten demobåt hos Frydenbø i Bergen, til den ble solgt til første eier i 2011. I perioden 2011 til 2017 ble alle servicer tatt ved Fure Mekaniske AS i Fjaler (dokumentasjon foreligger).
Båten har meget god plass i cockpit, og rommer 8 personer rundt et stort bord. Alle puter/stoler i cockpit ble omtrukket med Silvertex i 2021 av Doxa Interiør (se bilder). Fire sengeplasser, med to i hovedkabin og to i stikkkabin. Madrassen i stikkabinen er på ca 125x220cm og gir god plass til to voksne, men er pga takhøyden best egnet som en hyggelig "hule" for to barn. Hovedkabinen har nedsenkbart bord. Med den gode uteplassen og full ståhøyde i cockpit har vi kun benyttet hovedkabinen for å sove og skifte klær. Sengen har en ekstra formsydd overmadrass. Eget toalettrom med el-toalett med septiktank, vask med varmt og kaldt vann, samt avtrekksvifte.
På fordekket er det dekksmadrass i Silvertex (ny i 2021, se bilder) med ekstra puter som gir god liggekomfort i finvær, og beskyttelsestrekk når båten ikke er i bruk. Kalesjen er vasket og impregnert senest i august 22, og fikk samtidig nye og større "vinduer" rund baut. Havnekalesje, ny i 2021, medfølger.
I cockpit er det pantry med varmt og kaldt vann, kjøleskuff og skap for kjøkkenutstyr, samt nytt gassbluss med gassalarm montert i år. Det er oppbevaringsmuligheter under den L-formede sofaen, pluss et skap og noe stueplass under senga i kabinen. Rom for fendere og tauverk i baugen. Den bakre sofaen gjør også tjeneste som kalesjegarasje. Kalesjen har glidelåser som gjør det mulig å åpne alle sider, slik at bare taket står oppe. .
Skroget er bygget med vinylester. Mens polyester er utsatt for vanninntregning og plastpest om man får riper/skader gjennom gelcoaten, har vinylester langt bedre motstandskraft mot vanninntrengning. Dette gjør plastpest til et problem man i praksis kan se bort ifra.
Som en del av et prøveprosjekt i regi av firmaet FjordTech, ble undervannskroget sandblåst i juni i 2022, og påført en giftfri og ultraglatt epoxy (Intersleek 1100SR fra International) som man har over 20 års erfaring med for skip og ferger. Arbeidet ble utført av Total Coating i Drammen, og de bemerket at undervannsskroget etter sandblåsing så ut som det var nytt. Epoxybelegget gjør at groe, slim og rur i løpet av sommeren kunne strykes bort med hånda, og kun krevde lett spyling da båten ble satt på land i fjor høst. Tilgjengelige kilder oppgir at Intersleek-belegget har en levetid (før dokking og rebehandling) på 10 år eller mer for skip og ferger. Teknisk dokumentasjon fra epoxybehandlingen foreligger. At det ikke gror på skroget er naturligvis gunstig både for drivstofføkonomi og toppfart.
I vår eiertid har båten fått oppgraderinger for i rundt 200.000 kr. Dette omfatter:
2020: Ny kartplotter.
2021: Omtrekking interiør i cockpit og formsydd dekksmadrass m/puter (alt i Silvertex), ny havnekalesje.
2022: Nytt startbatteri, ny båtvarmer, nytt gassbluss med tilbehør, sandblåsing og epoxybehandling av undervannsskroget, formsydd overmadrass i kabin, oppgradering kalesje.
Båten ligger i vinteropplag hos Hero Marin i det gamle sandtaket på Storsand i Hurum fram til 28 april, deretter i Leangbukta. Visning kan avtales når som helst. Ellers er det bare å ta kontakt om du har noen spørsmål.
Utstyr
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Andrenbakken 19C, 1392 Vettre
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.