SOLGT

Hurley 22

Lettseilt seilbåt Hurley 22ft med Honda 10HK 4t motor og dobbelkjøl

Pris 14 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Andre
Modell
Hurley 22
Årsmodell
1972
Lengde i fot
22 fot
Bredde
220 cm
Dybde
110 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Honda
Motortype
Utenbords
Motorstr.
10 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Bensin
Vekt
1 700 kg
Reg.nummer
Cay508
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sitteplasser
4
Soveplasser
4
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

NB : båten selges som den er.

Vår lettseilte og lettvedlikeholdte båt har ikke blitt brukt på noen år nå, og tiden er inne for å la noen andre ta over stafettpinnen på denne fine engelske kvalitetsbåten.


Båten er brukt jevnt og trutt i 51 år, både i England og her i Norge. Usikker på når den kom til Norge, men tidligere eiere hadde hatt den en god stund da jeg kjøpte den av de i 2001.


Den har dobbel kjøl, ved siden av hverandre - beregnet på engelske farvann, så båten kan stå på "egne ben" når lavvannet kommer. På grunn av dette stikker båten ikke så dypt som en singelkjøl, fordi det er to kjøler som gir samme nytten .

Dette medfører også at båten er en god del enklere i vinteropplag da man slipper krybbe. Båten står på egne kjøler (ben) - se bilder!


Har hatt utfordringer med tomgang på motoren i mange år, så jeg har en ‘tek’ der jeg holder den i fri for å holde tomgangen, så bytter til gir fort og gir gass for at den ikke skal stoppe. Ikke noe stress når man får teken på det, men litt ekkelt om man ikke får det til.

Motor på tomgang i gir må justeres, for den kan av og til stoppe, den går fint på tomgang i fri, så det er fordi tomgangen er litt for lav til å holde det gående med gir. Jeg har forsøkt litt med er ikke noe god på det, og har lært å leve greit med det- man må bare ruse motor litt før man skifter så går det greit uten at den stopper. Anbefaler en overhaling hos verksted på dette og gen. vedlikehold.


En annen unik funksjon med denne båten er utenbordsmotoren som lett kan skiftes ut eller tas ut for service. Den var sist på service i 2015 ca?

Siden da har jeg skiftet gearolje og malt med drevmaling samt skiftet sinkanoder og skylt med ferskvann før vinteropplag.

Motoren går fint i vanlig gange til sjøs, men kunne med fordel hatt en tuning av en kyndig.


Mast følger med, og er lett å heise opp for én person med kran, til nød to og en litt høy brygge.

Masten festes med to bolter nederst, ved heising festes kun den øverste, masten vippes opp m kran el lig og vips sette man i nederste bolt, så står den - men NB: man må jo stramme alle stagene som holder masten på plass før den er "trygg".

Stag osv har jg strammet etter beste evne tidligere - båten har dog aldri blitt brukt til skarpseiling, så det er sikkert mulig å optimalisere rigg m bedre stramming etc.

Mast er demontert og leveres ved siden av. Masten er komplett med strekkfisk og alt som kreves for å monteres på båten igjen.


Siden sist jeg hadde den på vannet har roret satt seg fast. Usikker på om det har bare har frosset fast eller om det er mer alvorlig.


Jeg har stort sett startet motoren med snorstart, som startet fin på to drag - et drag med choke og ett uten.


Det elektriske systemet er ikke i orden, tror det må gås over av en kyndig - lanterne funker derfor ikke - det følger ikke med batteri.

Jeg har ikke brukt det elektriske anlegget på ca 10 år. Tror ledningsnettet må skiftes og nye sikringer må til. Gjort på noen timer, siden masten er nede, men har ikke hatt stort behov for dette siden båten har kun blitt brukt til korte dagsturer de siste årene.

Enkelt å fikse for noen som klarer å erstatte gamle ledninger med nye og sette i nye sikringer.

Se fø bilder


Båten står nå på leca blokker i hagen, så transport med kranbil må påregnes. Kostet ca. 3500,- for transport fra Oppegård båtforening og 3 km til der den står nå i 2018.


Ny info av våren 2023 ifm med salget har det fremkommet mer informasjon:

1.Roret står fast, usikker på om det er rustet fast eller hva årsaken er men det er mulig dette er en jobb som krever at roret droppes ut og slipes ned. Det er en kjent feil ved disse båtene at det lekker vann inn nede og plastlagrene tar til seg vann og utvider seg. Men denne båten har hatt dette utbedret, så det er rat om dette skulle ha oppstått igjen. Om det skulle være dette, så er dette en kjent feil som det er beskrevet på nett hvordan man kan utbedre dette.


2.Motorren fungerer dårlig på lavt turtall/tomgang, stopper ved lavt turtall.

Ved seneste startforsøk fikk jeg ikke start på den, men mistenker det har med rått og kaldt vær å gjøre.




Utstyr

Honda 10 HK firetakter ca. 1995? Bensintank Bruce anker (dette er litt bøyd men funker fint) Rullefokk Storseil Stormseil Div opplags ting Vanntank ca 100L? Røbspritbluss dobbel Autopilot - defekt men kan følge med om noen kan fikse den? Akterdregg Badeplattform akter PumpeToalett i forpigg Manuell lensepumpe Elektrisk lensepumpe - trolig defekt Puter og gardiner i marint mønster

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

1166 Oslo

Annonseinformasjon

FINN-kode 219559457
Sist endret 7. jul. 2023 02:24

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.