Winga 31
Winga 31 seilbåt
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Winga
- Modell
- 31
- Årsmodell
- 1979
- Lengde i fot
- 31 fot
- Bredde
- 320 cm
- Dybde
- 120 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Vetus (2000 modell)
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 42 hk
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 4 000 kg
- Materiale
- Glassfiber
Beskrivelse
Hei! Bilder er dårlig da båten ikke er flyttet ordentlig ut av ennå. Hun står i Ollebukta i Tønsberg og har betalt plass ut sommeren. Skal nok være mulig å stå her kommende sesonger om man snakker med Tønsberg Båtforening. Kan selvfølgelig komme med bud når som helst i prosessen, alle bud mottas med takk selv om båten ikke selges til en vær pris.
Interiør:
interiør har noen skader på bysse og dør fra cockpiten og dør til doen - dette er under reparasjon av meg nå (jeg er båtbygger så det skal nok bli helt ok, vi får se hvor langt jeg kommer før båten blir solgt). Ellers er det noe slitasje som en kan forvente av en båt fra 79, men det er helt greit utenom skadene som kommer frem på bildene som jeg altså skal prøve å fikse før båten selges, om ikke kan pris reduksjon diskuteres. Det kan også sies at interiøret er veldig funksjonalistisk og en har mye mer lagringsplass enn en skulle forvente, som er relativt lett å komme til. Der man vanligvis har lite plass til å lage mat har denne båten relativt romslig kjøkken på bekostning av en eller to sitteplasser. Det er fortsatt 3 separerte soveplasser der 5 kan sove om man godtar noe intime soveforhold. Båten einer seg best å seile med 2-3 personer men jeg har hat opp til 8 personer om bord (det var trangt men alle fant sitteplass). Med auto piloten kan man også seile alene. Man kan stå helt oppreist inne. Forpiggen har jeg laget en palle seng (den er ikke så vakker men den er ikke synlig når madrassen er der), det er for at det ikke skal danne seg fuktighet under madrassen om en skal sove over i båten under lengre perioder. Det kan lett hives ut om en vil ha det originalt, putene som ellers er der om en ikke bruker madrass er i god stand og lite brukt da jeg har brukt madrass.
motor:
Båten er utstyrt med en Vetus motor fra 2000, den er ferskvannkjølt og er tatt veldig godt vare på. 2020 fikk den ny kjøleveksler og forgasser fikk syrebad, nye pakninger mm. Den er utstyrt med to dynamoer som lader opp den store batteri banken fort og starter alltid på første forsøk. Den går gjevt og fint etter 1-2 minutter på tomgang. Impeller og drivstoff filter er byttet i slutten av sesong 2020. Oljen må byttes årlig (ikke gjort i år) og det kan i den sammenheng lønne seg å bytte oljefelter da det som står i er 2 år gammel - men det er ikke prekært. Motoren er gått relativt lite (under 500 timer) det må du ta mitt ord på da det ikke finnes måler, men båten er i stor grad gått for seil.
Skrog
Båten er langkjølet og har veldig god stabilitet i vannet, trygge seilegenskaper. Den svinger også veldig godt, man har god kontroll i havna god svingradius. Den har vært ute i storm og på langtur over Nordsjøen i tøft vær, glassfiberen er tykk og den tåler nok mer enn de fleste nye båter. Båten har ligget på vannet i vinter, på tross av dette der det ikke vokst noe særlig under vannlinja. Det er noe voksende akkurat på vannlinja så det kan se ut som at det er noe, men det går bare 5-10 cm under vannlinja og under er det pent lite, kanskje ikke regatta klart, men det skal nok ikke ha så mye å si på koseseiling. Propellen er skrapet ren nylig mens den var i vannet. Men den må nok tas opp kommende vinter og smøres bunnstoff før sesong 2022.
seil og rigg:
Seil som følger med er storseil og Rulle-genoa fra Elvstrøm med furlex 100s system som fikk overhaling i år. Furlexen er nå noe demontert delene ligger i båten, det skal jeg sette på igjen , den fikk en fiks av riggeren til Elvstrøm i år er ingen problem med den lenger sier han (Hadde problem med at forstag "hoppet ut" det skal altså ikke skje igjen). Seilene fremstår i meget god stand da de ikke er brukt hardt, men har noe sol slitasje siden de er noen år gamle (holder mange år til). Genoaen fikk en forsterkning av Anker sails i 2020. Stående rigg er i god stand, løpende rigg er i god stand med unntak av noen tau som med fordel kan byttes iaf før langtur.
tanker
tankene er i god stand og er lette å holde ved like. Vann tanken er renset vært år og det er god smak og vannet / ingen alger. Alle pumper er manuelle som gjør at de krever minimalt med stell og er billige og enkle å reparere, og de er først og fremst et pålitelig system. Det har vært eklektiske pumper før, så systemet er der og det skal kunne kobles på om det er ønskelig, men det er ikke anbefalt. Sepik tanken er veldig enkel å bruke, den har kun en sluseventil og en manuell pumpe med tømming under båten, så man trenger ikke å vakuum tømme den, den skal man gjødsle havbunnen med. Om vinteren er det bare å tømme den, evt pumpe inn kjølevæske. Diesel tanken er ganske stor og den er lett å komme til, den ligger åpent under dørken. Diesel måler er noe rar og viser ikke alltid nøyaktig, men det har ikke vært noe problem for meg da jeg alltid har full tank for å unngå kondens i diesel-tank, jeg mener den viser halv tank når tanken er tom men det skjedde en gang for et par år siden, da går det luft i motoren og man må gjøre en liten jobb med muttere etc å "blø" lufta ut før den vil starte igjen jeg kan forklare sånne ting om det er ønskelig.
Sikringsskap og strøm
Sikringsskap er utdatert men fungerer. Noen av spakene et knekt men de er ikke i bruk uansett da de tilhørte elektrisk ankervinsj og pumper som er koblet ut. Noen lys bør nok byttes selv om de fungerer er lampene utdaterte og stygge i fargen, plastikken er litt brent på et par av dem og kan med fordel byttes ettervert. Båten er utstyrt med en radio, wifi, for det meste led lys og overdrevet gode batterier som gjør at en kan se på netflix i ukesvis på anker eller jobbe om det er ønskelig. Planen var å oppgradere dette av nettopp den hensikt. Da trenger man bare en ren sinus inverter 12V til 230V for under 1000.-
*PROBLEMET* hydraulisk gir (se video)
Båten er utstyrt med et hydraulisk gir system som i utgangspunktet holder veldig høy kvalitet. I vinter oppstod det et problem, da båten ikke vil gå i revers når den ikke står i fri. Dette er ikke min sterke side når det kommer til båt-problematikk. Kjøper anbefales å ha med kompis som kan gir system godt eller forhøre seg med før kjøp om en ikke kan dette. Dette er et system som brukes mye på fiskebåter og større motor-båter spesielt til industrielt bruk. Motormannen min mente problemet skyldes en defekt sleide ventil eller en knekt fjær da problemet er at spaken som sitter på gir-boksen (Monsun Tison HV06) ikke vil gå bakover og da i revers. (Se video) Jeg har ikke tid, ikke penger, og er i tre forskjellige jobber i forskjellige deler av landet som jeg ikke tjener penger på foreløpig, behovet for en bil er langt større nå og derfor må jeg dessverre vurdere å selge båten til redusert pris. Er jo mulig å bruke motor uten revers, og montere på en liten billig påhenger for manøvrering i havna om det viser seg at giret er dyrt å reparere. (Yamaha motoren som følger med til lossbåt er nok litt i minste laget for dette dessverre). Jeg selger ikke båten grunnet giret, men pga mangel på tid da det nok er tidkrevende å fikse dette (man må lete eter brukte reservedeler til HV06 eller få produsert en kopi av fjæra som er brukket, også må man få boksen ut - ())(hadde jeg likt å gjøre om jeg hadde hat pengene og tiden:( ) og jeg har heller ikke tid til å bruke båten etterpå denne sesong mest sannsynlig.
Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på, eller om du vil ha mer detaljer i problematikken rundt giret og diskutere dette. Er mulig å se på båten uten meg på Ollebukta i Tønsberg du må spørre meg om kode og plass og fortelle meg når du er der. (Beklager rotet, Badet og kjøkken er også ikke vasket ennå) Om interessen er der kan vi møtes neste omgang og jeg kan forklare rutiner , diskutere kjøpet og prisen.
Utstyr
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Ollebukta, 3126 Tønsberg
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.