Utløpt

Beneteau First 40

Godt oppgradert og vedlikeholdt First 40 - 2015 mod

Pris 2 090 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Beneteau
Modell
First 40
Årsmodell
2015
Lengde i fot
40 fot
Bredde
389 cm
Dybde
252 cm
Lystall
1.089
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Yanmar
Motortype
Innenbords
Motorstr.
40 hk
Drivstoff
Diesel
Vekt
7 600 kg
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Soveplasser
8
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Båten ligger hos KNS i Oslo, visning etter avtale. Noen bilder kan også sees på https://instagram.com/racingcrumbles


Oppdatering 13 august: vinteren nærmer seg, og har derfor justert prisen ned med hva det koster for vinteropplag (innendørs i varm hall, inkl stoffing og polering). :) (Tidligere pris: 2,2 MNOK)


En av de siste i serien som ble bygd (byggenummer 214). Ble levert høsten 2015 til en tysk Beneteau-forhandler, som brukte den frem til og med 2017 som regattabåt. Den ble tørrseilt, og tatt opp på land og satt inn i en hall mellom hver seilas. I denne tiden ble den påkostet store summer i seil, optimalisert ror og kjøl med CFD, samt flere løsninger for å lette vekten. Den ble optimalisert for baneseilas ORC med fullt mannskap, og har flere gode plasseringer i tyske mesterskap, såvel som VM og EM (jeg har aldri hatt tid til trening utover å delta i diverse distanse race). Seil ble løpende oppgradert, og det fulgte med ca 15 seil fra denne perioden. Flere er lite brukt og i god stand, også i dag (jeg har ikke heist flesteparten av disse).


Jeg importerte den til Norge sensommeren 2018, hvor jeg fikk påført bunnstoff for første gang (VC17) hos Amundsen på Nærsnes påfølgende vår. Foruten èn vinter utendørs har jeg også hatt vinterlagring i en varm hall innendørs. Oppgraderinger har vært løpende, og ettersom jeg foretrekker shorthanded regatta fremfor fullt mannskap - og helst distanse - har jeg kjøpt inn et komplett sett med asymmetriske spinnakere som er masthead. Dette har gitt opptil 40 kvm mer duk enn tidligere, samtidig som at håndtering har blitt enklere. Har også anskaffet en Code0 (kabelløs) og gjort noen modifiseringer ellers.


Det er en smal sak å konvertere båten tilbake til en seilkonfigurasjon med symmetriske spinnakere, avhengig av hva man ønsker å bruke den til.


Cruising/tur:

-Først: Selv om jeg har brukt båten til noe tur, må det nok noen tilpasninger til for å få den mer familievennlig, så sant man ikke er over snittet sportslig. Dette gjelder egentlig utelukkende å konvertere forstag til rulleforstag, og sy om et eller flere seil til rull. Jeg kan være behjelpelig med å få dette ordnet hos rigger/seilmaker.

-Jeg har tatt ut bordet i salongen for å minske vekt, denne inneholder også varmtvannsbereder. Bordet har noen kosmetiske transportskader på undersiden. Ca en halvtime til times arbeid å montere opp igjen.

-To ovner: stekeovn med to bluss fra ENO (står på lager, bruker normalt en koketopp med to bluss for å minske vekt).

-Blytau 40m, 5 meter kjetting, og 20kg rocna anker. Sovet meget trygt på dette. Båten har ikke ankervinsj, men original ankerrulle følger med (aldri montert). Har to stk Manson lettvektsanker i bagger til racing.

-2 stk 100 liter vanntanker (200l totalt)


Interiør og komfort:

-Nye spesialsydder puter i salong med trekk av Niroxx (2021)

-Springmadrasser med overmadrasser i hver lugar (2021), 3 stk lugarer med dobbeltseng.

-Belysning med bytte mellom rødt nattlys og vanlig lys i salong. Dimmer på salonglys.

-Victron inverter/lader (1200W inverter, 50A lader) (2020)

-115W fleksibelt solcellepanel (victron regulator). (Montert 2021)

-2x 150Ah/12V Makspower LiFePo4 batterier (2020)

-Victron-overvåkning av strøm, som kan varsle via SMS/epost om f.eks. landstrøm går eller om SoC går for lavt. (2020)


Elektronikk o.l.:

-Fullt B&G H5000 (Hercules), med autopilot.

-2x fjernkontroller for autopilot (nye 2020).

-Trådløst håndsett til VHF, håndholdt VHF, byttet VHF-antenne og kabel for å spare vekt men samtidig få bedre signal 2021.

-Elektrisk/hydraulisk akterstag med knapper ved ror (Reckmann).

-1x B&G Zeus2 12" plotter inne, 1x B&G Vulcan 7R ved ror.

-Fusion 650 stereo (ny 2020) - chromecast audio montert i tillegg.

-Bang&Olufsen høytalere i salong, Fusion høytalere ute.

-LTE antenner for mobilnett kan medfølge om ønskelig.


Rigg:

-Karbonmast fra Hall spars, rod rigg.

-Spinnakerbom i karbon (ikke vært i bruk av meg, og ligget på lager siden 2018).

-Nytt akterstag spesialbygd kabel fra Maffioli (2020 - eldre akterstag i PBO på lager)

-Ny halyard lock for fractional seil 2021 (brukes i dag til en flyvende genoa, som er et topp seil i lettvind upwind). Forsterkninger gjort med prepreg-karbon i samarbeid med Hall spars hos et proft verft.

-Alle fall er fortløpende byttet ut, storseilfall er 2020 resten er fra 2021. Det meste av tauverk langs dekk er nytt 2020/2021, med noen unntak.


Storseil:

-Onesails 4T Forte 2017 (er påsydd antal sliders, men også bolt rope, så kan konverteres til bolt rope for vekt om ønskelig)

-Onesails 4T Forte 2015 (antal slidere)


Forseil:

-Onesails 4T Forte medium fokk m/ rev (kroker) 2018

-Onesails 4T Forte Light Jib 2015

-Onesails 4T Forte Light Jib 2016

-Onesails 4T Forte Medium Jib 2015 (merk: spilene ble forlagt hos en seilmaker)

-Onesails 4T Forte Medium Jib 2016

-Onesails 4T Forte 3.5 Jib 2015 (kroker - kan konverteres mellom bolt rope og tilbake)


Spinnakere asymmetrisk (masthead):

-A2 Onesails 2018 (heist første gang 2019)

-A3 Onesails 2021

-A1 Onesails 2021


Spinnakere symmetrisk (fractional - for ORC med fullt mannskap):

-S1 One Sails Spinnaker 2015

-S1 One sails Spinnaker 2016

-S2 One sails Spinnaker 2015

-S2 One Sails Spinnaker 2016

-S4 One Sails Spinnaker 2015


Diverse spesialseil:

-Onesails Code0 IFS (masthead på rull) 2018

-Onesails 4T Forte Genoa 2016 (flyvende på rull, tilsvarer en upwind code/J0, bare at det er en overlappende genoa med skjøting på genoaskinner, brukes på maks kryss fra 2kn til 8kn vind, samt slør).

-Onesails spinnaker staysail 2016 (kan brukes til windseeker, og fungerer i både symmetrisk og asymmetrisk konfigurasjon)


Diverse:

-Kjøl og ror ble optimalisert av KND i Spania (et kontor som gjør designoppdrag for blant annet Open60, Americas cup-programmer, VOR, m.m.). Roret ble støpt nytt i pre-preg karbon (gammelt ror ligger lagret hos Beneteau-forhandler i Tyskland). Finnekjølen fikk en smalere profil, og vekten som ble tatt av for dette ble plassert under kjølen, og den er derfor noe dypere enn andre First 40.

-Belg ble byttet, og drev ble overhalt vinteren 2020/2021. Motor fikk også service med justering av dyser, samt vanlig bytte av kjøleveske og olje. Gjort av profesjonelle.

-Forstaget har en load-sensor fra 2020.

-Ultralydsystem for å jage bort alger er montert.

-Webasto AirTop Evo 55 (ny 2021)

-Ny furler for code0 og genoa 2021: KZ Racefurlers (går for å være markedets beste, sees normalt på VOR-båter eller supermaxier)

-Store mengder reservedeler i form av blokker og tauverk.

-Race computer - Mesa2 - med docking til 20k nytt i 2019 med Expedition (tåler å bli trampet på, samt å ligge ute i fuktig vær). Kan vurderes også å følge med, men legger nok også ut i egen annonse innen noen uker.


Med forbehold om at enkelte detaljer og annet av utstyr er glemt.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Dronning Eufemias gate 22, 0191 Oslo

Annonseinformasjon

FINN-kode 218250411
Sist endret 22. sep. 2021 15:52

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.