Colin Archer
Flott seil-skøyte med mye potensiale - Gis bort grunnet råteskade i skroget.
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Trebåt/Snekke
- Merke
- Colin Archer
- Årsmodell
- 1910
- Lengde i fot
- 34 fot
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- volvo
- Motortype
- Innenbords
- Drivstoff
- Diesel
- Materiale
- Tre
Beskrivelse
Flott seil-skøyte med mye potensiale.
Oppussingsobjekt som nå ligger på land i 1- 2 uker hos trebåtbyggere Hansen & Arntzen.
Den kan ses på land nå og vi kan bistå med kompentanse som kan fortelle om hva som skal gjøres med båten.
Inger Marie het opprinnelig Olga og er bygget i 1910 på Langesund Verft av Thor Martin Jenssen.
Thor Martin var formann hos Colin Archer før han startet for seg selv. Om Inger Marie er bygget etter
Archer`s tegninger er vi usikre på.
Vi mener hun opprinnelig ble bygget som losskøyte.
I en periode var hun arbeidsbåt på hvalstasjonen i Syd-Georgia før hun ble fraktet tilbake og fungerte
som arbeidsbåt i Langesund.
På slutten av 1970 tallet fant bestefar denne i Falkum elven i Skien og kjøpte den av daværende eier.
Det var da skroget, med dekk og en lite brakke om bord.
Han startet på restaureringen av dette og som ble til den seil-skøyta som bildene viser.
Det meste er utført på slutten av 70 tallet og utover på 80 tallet.
Dekket mener jeg ble lagt nytt på starten 90 tallet og byssa ble også byttet ut på denne tiden.
Skroget med spanter og hud er stort sett originalt. Kjøl og hud er bygget i eik og spanter i furu.
Det ble byttet noe av huden på slutten av 70, starten av 80 tallet. Mener også det ble byttet stevner
forut og akter på 80, starten av 90 tallet.
Alt som er lakkert er bygget av bestefar og tidligere rapporter forteller at dette er meget godt utført.
Dekket og hytte er laminert med epoksy.
Båten er bygget med styrhus, noe som er litt uvanlig med denne type rigg. Men dette gjør det til en
samlingsplass hvor selv kaptein kan være med på det sosiale under overfart. Dette er også en trivelig
plass og tilbringe kveldene på i dårlig vær, hvor du allikevel har oversikt over det som skjer rundt.
Styrhuset er trivelig innredet med bysse med god skapplass, gasskomfyr og gassbluss. Elektrisk
kjøleboks i sitte ved siden av byssa.
Ned i salongen finner vi en "hjørnesofa" med god skap- og hylleplass over. Sofaen kan legges ned og
bak ryggen er det da bygget seng ut til skrogsiden, denne gjøres da om til en dobbeltseng. Bordet har
klaffer på begge sider som gjør det til en romslig spiseplass eller det tar liten plass i overfarter.
For kalde høstkvelder er det installert en Jøtul vedovn, i bakkant er det laget vedkasse.
I skottet ved sengen på styrbord side er det bygget en "kjeller" for oppbevaring av tørrvarer etc.
På babord side er det bad med pumpetoalett, vask og dusj. Gråvannet går ned i en grovvannstank
med flottør. En kan da velge om denne skal pumpes automatisk ut når den er full eller en skal slå den
av og vente til en er ute i rom sjø.
Septiken går i egen septiktank.
I lugaren foran er det dobbeltseng på babord side og skap og hylleplass på styrbord side, samt en
liten sitte. Helt forut i baugen er det oppbevaringsplass samt at ankerkjettingen samles her.
Det er god tilgang til motoren via lem i gulvet fra styrhuset. Motoren er en Volvo industrimotor,
rekkesekser med ca 120Hk. Den ble marinisert når den ble montert i skøyta. Vi har dessverre liten
dokumentasjon på denne motoren. Den har fungert meget bra i alle de årene, men den trenger nå
sårt en service. Motoren går like over tomgang når båten har marsjfart, så denne er ikke kjørt hardt.
Skøyta har vribar propell. I starten var det ikke montert gir, da var det kun vridningen som bestemte
retning og hastighet. I sene år er det montert gir, men det vribare systemet er behold. Da med
hydraulisk overføring fra "originalt" ratt ved styreposisjon.
Det vribare systemet er ypperlig til å "justere ned" farten ved f.eks. dorgefiske eller lav fart i trange
farvann. Ved å snu retningen på propellbladene snur man også "godsiden" når en skal legge til. Ved
revers drar akterenden seg inn til styrbord side i "normal stilling"
I motorrommet er det også montert to vanntanker. Mener disse er på over 100 liter pr stykk pluss en
varmtvanntank på ca. 60-80 liter.
Det er også montert to stykk dieseltanker hvor jeg er usikker på størrelsen. Tankene er fordelt på
styrbord og babord side og er montert oppunder dekk.
Det er montert gaffelrigg tilsvarende som en finner på colin-archer skøyter.
Riggen er bygget i furu og det medfølger storseil, toppseil, fokk, storklyver og klyver.
Storklyver er laget av Dacron og resterende seil er laget av Duradon. (Tyngre duk)
Seilene drar på årene nå, men de er funnet i god stand og ettersett av en sakkyndig.
Dette var bestefar sitt hjertebarn og det er lagt mye tid og energi i skøyta, noe som gjenspeiler seg i
godt håndverk og detaljer.
Jeg vet om noe råte i skutesiden samt dekk.
Jeg kjenner båten godt, vet om noe som må utbedres og den trenger en generell oppussing hele
veien. Er nok også ting jeg ikke vet om og selger den derfor som et oppussingsobjekt.
Familien leter etter deg som kan se hvilken stand den er i og har evnen til å ta den tilbake dit den en
gang var.
Skøyta har gitt mine besteforeldre og familie utrolig mye glede og den er et blikkfang på sjøen. En
opplever mye oppmerksomhet når en er ute med henne.
Vi håper å kunne se den igjen en gang med fulle seil og blank i lakken.
Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har full oversikt over byggemetoder, valg av materialer eller
kunnskap til å gå i detaljer på tilstand eller spørsmål om byggemetoder etc.
Blant bildene finnes noen gamle dokumenter.
Utstyr:
VHF (merke?)
Kartplotter (merke?)
Ekkolodd (merke?)
Gasskomfyr
Dobbelt gassbluss
Stereo (Ikke DAB)
Integrert kjøleboks
Storseil
Fokk
Storseil
Storklyver
Klyver
Toppseil
Anker
Ankerkjetting
Manuell Ankervinsj forut.
Vann til luft varmevifte. (Kjølevann)
Jøtul vedovn
Elektrisk kjøleboks
Dusj
34 fot
395cm bred
Dybde, ca 170cm
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Øvre Vindalen 3, 3728 Skien
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.