Video
SOLGT

Skarpnes 9100

Skarpnes 9100

Pris 550 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Cabincruiser
Merke
Skarpnes
Modell
9100
Årsmodell
2003
Lengde i fot
29 fot
Bredde
300 cm
Dybde
95 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Volvo Penta AD41P
Motortype
Innenbords
Motorstr.
200 hk
Maks fart
28 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
3 500 kg
Reg.nummer
HAS267
Materiale
Glassfiber
Farge
hvit / blå
Sitteplasser
10
Soveplasser
4
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Skarpnes 9100 er en norskbygget båt fra sørlandet. Disse ble i stor grad levert halvfabrikat, og dermed vil man se det er store forskjeller på hvordan de er fullført, både hva gjelder løsninger, materialer og kvalitet på innredning.

Man kan se linjene i båten tar inspirasjon fra andre klassiske norske båter som Scand Baltic, selv om Skarpnesen er nettere og mer sportslig. Denne båten gjorde vi 28 knop med over Nordsjø i fjor sommer da vi var en tur oppover Telemarkskanalen. I høst hadde jeg to runder med bunnstoff fjerning på båten, så om man kan få enda en knop eller to nå, det tør jeg ikke si for sikkert.

Skroget under vannlinjen ser svært likt ut som Joda 290 Sport og 310 Monaco, jeg vil tro at sjøegenskapene dermed kan sammenlignes med disse båtene, kanskje mer likt 290 da disse er tilnærmet like i størrelsen.

Vi tittet en del etter Bavaria 29 Sport da vi så etter båt, men pga prisforskjellen så falt vi for denne da den kom for salg i fjor sommer.

Så vi har ikke hatt båten mer enn en halv sesong selv, og årsaken er at jeg gikk på en liten 3-fot smell i vinter, så nå har vi en båt for mye :-D


I høst var jeg dog av den oppfatningen at denne båten skulle vi ha i mange år, så da vi så toppakningen lekke litt kjølevann ut på styrbord fremre side, så valgte vi å løfte motoren ut og sende denne til en Volvo Penta mekaniker her i kommunen. Her ble toppen fjernet, og motoren ettersett. Da jobben var ferdig foretok vi også en hellakkering av motoren for å forsegle den, dette er ikke kun kosmetisk, men vil forlenge levetiden i et marint miljø.


Selv fjernet jeg som tidligere nevnt 14 lag med bunnstoff, etterså tilstanden på skroget, gikk over med gelcoatsparkel og primer der dette var nødvendig, samt påførte nytt bunnstoff.

Båten er polert og vasket


Manøvreringsmessig så er denne svært fin å ha med å gjøre, dette var vår første båt i denne størrelsen, og hoppet fra en 22fot Antares med påhengsmotor gikk overaskende greit, med baugthruster og hekkaggregat er båten svært manøvrerbar og lett å håndtere.


Den sosiale sittegruppen, kombinert med en bysse man sjelden finner i så små båter har man her ganske mye plass på 29 fot. Som du kan se av bildene kan kjøkkenbenken vippes opp, eller skyves til sides avhenging av om man lager mat eller vasker opp. Da får man plutselig mye mer plass enn hva som er vanlig på sjøen. Og når man i tillegg har komfyr, kan man starte dagen med nystekte rundstykker, eller ha inn en Grandiosa om det frister på en regnværskveld.


Toalettrommet er også svært pent gjort i båten, generellt pent arbeid av byggeren, og også her er det ekte teak dørk. Det elektriske toalettet fungerer utmerket og kværner avfallet før det ledes i septik. Septik tømmes forøvrig i fart, man holder minst 8 knop og åpner en ventil under dørken, enkelt og greit.


Sove plassene er svært romslige, sentercabinen er 160cm bred, og ca 240 lang. Denne har man tilgang til fra under trappen nede i cabinen, samt en egen rømningsvei under puten i sittegruppen. Man kan se metallet i luken på bilde nr 3. Lugaren oppleves som luftig og fin når man har kommet inn, og har godt med utlufting og et lite glass ut mot sjøen.


Hoved cabinen, forut.

Denne kan man jo gjøre om til en sittegruppe med bord i midten, vi har ryggputene som skal kneppes på, og disse følger selvfølgelig med. Vi har dog valgt å vise denne som køye da dette er det vanligste. Her har vi brukt en 180cm bred overmadrass som vi har tilpasset i baug, ved fot-enden er det enda bredere enn denne madrassen, så det er rikelig med plass til to voksne.


Pentry nede i cabinen, her har vi en god del oppbevaringsplass, skaffetøy og tørrlager. I tillegg kan speilet i baugen på båten vippes ned, og man kan ha svært mye tørrvarer i dette rommet.


Badeplattformen er helt nede ved vannet, og er romslig for størrelsen. Her kan to stk sitte i hver sin klappstol og drikke morgenkaffen. Ta en titt på videoen linket i annonsen, dette er fra tampen på sesongen 2020.


All informasjon er skrevet i god tro, og full ærlighet så langt min kunnskap rekker. Forebehold om feil og skrivefeil i annonsen taes.


Detaljer for arbeidet gjort av mekanikeren:

Drevet har fått service, ny sink, olje opphengsforinger og knutebelg.

Motoren har fått ny toppakning, slipt ventiler og frest ventilseter. Det er byttet dysespisser og eksoskrøk. Servet og lakkert.

Utstyr

Komfyr. 2x Gassbluss koketopp. Gass hovedbryter. Egen gasstank med utluftning. Elektrisk toalett. Varmtvann både ved motorgange og landstrøm. Dusj på badeplattform, varmt og kaldt vann. Wallas diesel varmer. Baugthruster Elektrisk ankervinsj, med fjernkontroll. Ekkolodd GPS Landstrøms anlegg.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

storevahrveien 314, 3160 Stokke

Annonseinformasjon

FINN-kode 214308394
Sist endret 10. jul. 2021 20:12

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.