SOLGT

Bayliner 2755 Ciera Sunbridge

Prosjekt Selges - Fikse båten eller få tak i en rimeleg Yanmar?

Pris 75 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Cabincruiser
Merke
Bayliner
Modell
2755 Ciera Sunbridge
Årsmodell
1989
Lengde i fot
28 fot
Bredde
259 cm
Dybde
90 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Yanmar 4LHA-STZP
Motortype
Innenbords
Motorstr.
240 hk
Maks fart
33 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
3 000 kg
Reg.nummer
TAN858
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit med blått skrog
Sitteplasser
5
Soveplasser
4
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Båtprosjekt til salgs.


Plutseleg vart det aldri tid til å fullføre prosjektet. Hus, familie og ja, sorry, campinglivet tok overhand.


Båten vart tatt på land 2013 og ribbet innvendig på grunn av lekasjer rundt fenderlist. All velur trekk og innredning ble røsket ut og kastet. Skroget ble grundig vaska fri for jordslag og malt over med ett strøk grunning. Skroget er trekt opp igjen opp til fenderlist og litt videre noen plasser. Fenderlist, som orginalt er naglet på desse båtene, vart limt og skrudd med rustfrie skruer og deretter tett. De avlange vinduene ble skiftet. Der ble det brukt Lexan etter tips fra andre att noe annet tålte ikke sjø. Der fikk eg kun tak i blanke lexan plater så desse ble sotet med sotefilm på innsiden av ruten. Dette såg veldig bra ut heilt til det hadde gått ei uke. Resultatet ser du på bilde.
Septikk-systemet fikk seg en kraftig oppgradering. Der ble det montert inn en 103 ltr tank (tidligere 43 liter) i plast med ny kvern ut. Det ble i samme tid montert en tre-veis ventil bak veggen på toalettet der man kan avgjere om man vil kjøre innholdet i toalett-skåla rett på sjøen med ein gong eller om man vil lagre på det og tømme det ein gang seinare. Er og nivå-måler på septikk-tanken viss intressa for nivået skulle vere der. Dette systemet er kun testkjørt med vann og har enda ikkje sett gleden av bimmelim eller bommelom.
Det elektriske anlegget ble oppgradert og nye sikringspanel ble montert. Det vart og trekt fram tjukkere kabler til sikringspanel fra batteribank. Gjenstår nok litt på det elektriske for å få det 100%. Er laget klart for landstrøm i båten. Det er trekt ny kabel fra inntak til sikringsboks og noen kontakter. Er trekt ein kurs fra sikringsboks opp til batteri-lader.
Er montert 1 start batteri og 2 forbruksbatteri på babord side i motor-rom.


Ellers litt info:


Motor og drev er frå 2003 og har ca 1350 timer på telleverket (glømte jo å ta bilde av det når eg var i båten).
Båten vart sjøsatt igjen i 2016 for å teste att alt arbeid som var gjort i motor-rom fungerte og tanken på å fullføre båten når den låg på sjøen var ein..våt drøm. Den vart og satt ut for å sjekke om det fungerte å skifte styrepinne på transom som hadde lekket tidligere.
Etter sjøsetting og litt feilsøking og ein dårlig jording fungerte båten optimalt. Men, på samme tid kom det fortsatt litt vatn gjennom transom. Etter mykje om og men og litt forbannelse so fekk lommeboka eit godt innhugg og heilt ny transom ble bestilt og montert seinhøstes 2017.
Ny transom kom med både nye trimsylinderer, lager og alt. Den gamle kan følge med om ønskeleg. Etter det har det vært tett i akterspeilet.
Båten vart so brukt til litt fisking i fjorden her og ein kveld vi var ute so måtte jo madammen (slik som dame må) bruke toalett-fasaliten ombord. Smart som eg var so tenkte eg att eg kunne no sjå om den fungerte skikkeleg og hell i uhell so hadde kverna i toalettet bestemt seg for att nok er nok. Om det var ei bekymring for å oppleve bimmelim eller bommelom er uvist, men ny kvern frå TMC vart bestilt og montert.
Kartplottaren som er montert er frå 2003. Er ein Lorenz 11 SUN og fungerer heilt greit. Er nok i dagens samfunn i treigaste laget siden den må laste kart av og til. Og i cruise fart på 28-29 knop so har da hendt eg måtte slakke av litt for att kartet skulle laste seg fram igjen.
Båten fekk seg ny respirator (les turbo) i 2012 frå norsk turboservice. Denne vart optimalisert for å begynne å lade på ett lavere turtall (flowprep kalte dei da). Denne skyldes att når du har kjørt en stund så kan motor vere kranglete og ikkje gå over 1600 rpm der turboen slo inn for å komme i plan. Merk, det er store propeller montert på drev for mest mulig fart. Dette problemet ble kraftig redusert med ny turbo. Skulle du verte for utålmodig so kan du gå bak i motor-rommet og dra i ein hendel (opner røyk-begrenser) so maskina får litt meir suppe og kommer fortere på turtall, men da blir det mørk eksos bak båten til du er komt i plan. ( Men det er sikkert nok til att medlemskapet i MDG bør revurderast).
Har fleire plater som skal vere i stikk-kabin som er ferdig trukket og klar til montering som følger med. Har også noen plater som er ferdig-kappet og gjenstår bare å trekke om igjen.
Det kan følge med taktrekk og ønskeleg (hvitt)
Sittegruppe vart trekt opp igjen i 2010 men denne fekk fort skade og missfarging. Min plan der var å fikse den opp igjen med colourbound. Førerstol vart skifta på samme tid.


Motor og drev har fått service kvart år frå både meg og tidlegare eigar utenom dei siste åra. Følgande inngikk i service for kvar enkelt;
Motor: skift av olje, filter, dieselfilter, sink-anoder inngikk i vanleg service. Motor er ein 4 sylindret Yanmar på 240 hk. Betegnelse: 4LHA-STZP
Drev: Bravo 3 Duoprop. Skift av olje, sjekk/skift av belger, Greasing av knute, skifting av sinker. Alltid vært brukt orginal olje på drev og har aldri opplevd vann i oljen. Drev og transom var grodd når båten var tatt på land i sommer siden den har lagt i ro i ett par år på sjøen. men etter mye vasking og pussing så var resultatet bra.


Ellers litt som er nytt siste åra
Nytt eksosbend (miksebend)
Ny transom
Ny turbo
Rengjort ladeluft-kjøler
Nye lys i motor-rom
Ny varmtvannstank (isotemp 25 ltr)
Bunnpanne demonter og rengjort da motor var ute.
Noe deler på motor lakket opp igjen
Nytt septikk-system
Mye nytt elektrisk
Ny cd spiller/Dab
Ny Dab antenne
Ny pantry (ny vask og koke-apperat).
Ny motorroms-vifte
Nye lensepumper montert ved sjøsetting
Nye høgtalere montert i targa
+++


Ting som må utbedres i nærmeste framtid
Ny kalesje
Demontere avlange vinduer og skifte soting og tette lekasje
Legge ny plate i dørk utenfor toalett (Kryssfiner)
Skifte plater innvendig i Targa (se bilde).




Her er det fullt mulig å få seg en utrulig kjekk båt. Eg brukte den mykje før eg tok den på land og har kjørt frå Selje til Skien med båten. Lett å kjøre, Kjekk å bruke og har alt av fasaliteter ombord. Har bodd mange uker om bord.
Eg har ikkje målt men fekk beskjed att den brukte ca 1,6 l/nm på marsj-fart
Du må nok belage deg på litt arbeid før båten er 100% igjen. Kontakt meg gjerne på mail so skal eg ta kontakt med deg (reiser offshore igjen de neste dagene). Mykje utstyr følger med.




Båten blir seld som den er. Kan vere behjelpelig med levering. Kom gjerne med bud. Pris kan diskuterast ved kjapp avgjørelse

Utstyr

Ekkolodd CD/radio med Dab VHF Lyskaster Dusj ute/inne med varmt og kaldt vann Ankervinsj Kartplotter Dieselvarmer (Eberspracher D-4) Defroster med uttak på vindu og ved føttene ved førerstol Fjernstyrt lyskaster Kjøleskap Trimflaps

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Skaravegen 19, 6982 Holmedal

Annonseinformasjon

FINN-kode 191873619
Sist endret 1. nov. 2020 23:28

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.