Video
SOLGT

Beneteau Evasion 34

AVTALE OM SALG INNGÅTT. Totalrestaurert motorseiler - Beneteau Evasion 34

Pris 590 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Beneteau
Modell
Evasion 34
Årsmodell
1983
Lengde i fot
36 fot
Bredde
348 cm
Dybde
160 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Perkins 4.108
Motortype
Innenbords
Motorstr.
49 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
5 500 kg
Reg.nummer
ABQ742
Materiale
Glassfiber
Farge
Off-white
Sitteplasser
6
Soveplasser
8
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Oppdatering tirsdag 22. September:
Bud på prisantydning er mottatt. Båten selges i morgen, onsdag 23. september, og budfrist settes til kl 12.00 med 30 min forlengelse ved nye bud. Takk for all interesse og til alle som har vært på visning.


Oppdatering onsdag 16. sept:

Bud like under prisantydning har kommet inn. Jeg vil kontakte alle som har sett båten og meldt konkret interesse, i løpet av neste uke. Jeg er på jakt fra og med onsdag 16. og fram til mandag 21. september og SVARER IKKE på telefon eller meldinger i denne perioden. Siste mulighet til å se båten er trolig tirsdag 22. september. Er du interessert i visning må det være denne dagen. Ta kontakt via meldingstjenesten på Finn.no dersom du har spørsmål eller vil bli oppringt før jeg selger båten. Utleie er slik det ser ut nå ikke aktuelt.


FAQ - oppdatert 16. sept:
  • Ståhøyde er gjennomgående 1,80-1,85 m
  • Dusj er ikke montert per nå, men kan lett monteres både på bad og i cockpit. Det er drenering for dusj på badet, og det har vørt dusj her originalt.
  • Båten seiler overraskende godt for båttypen, men jeg har tonet ned seilegenskaper i annonsen da jeg har siktet meg mer inn mot båtboere og de som ønsker hytte på sjøen. Kjøper du en brukt genoa med kroker, så får du fort fart på skuta:)
  • Det er veldig lite kondens i båten under bruk. Jeg opplever det bare ved matlaging eller på luker/vinduer i kabiner dersom man lukker dørene og ikke har på mye varme. Fordamper fort om morgenen. Ingen kondens på innsiden av skroget der jeg har isolert.
  • Nei, jeg tar ikke oppdrag:)

Norges fineste bobåt vurderes solgt!

Jeg overtok denne herlige båten i 2016 og har brukt fire år på å totalrenovere den. Alt av oppussing og renovering har blitt gjort med kun ett mål for øyet: lage den ultimate helårs bobåt!

Jeg er sivilingeniør, møbelsnekker på hobbybasis, verktøy-nerd, perfeksjonist og over snittet glad i kreative løsninger som er tidkrevende og vanskelige å lage. Dette er gode nyheter for den som overtar denne båten, men ekstremt dårlig timesbetaling for meg.... Jeg har nok lett brukt 250 000 kr bare i materialer og utstyr siden jeg kjøpte båten i 2016, og sikkert et helt årsverk i oppussingstimer. Jeg har blitt veldig glad i båten og har lært veldig mye. Venner og familie reagerer med vantro når de får høre at jeg nå vurderer å selge båten, men jeg velger å lufte den for et salg ettersom jeg nå har kjøpt meg leilighet. Denne båten fortjener rett og slett å bli bodd i året rundt!


Båten har hjemmehavn på Fornebu og jeg har fast båtplass her med bobleanlegg. Jeg har derfor ikke hastverk med å selge den, og vil vurdere å leie den ut fram til neste vår og selge den da dersom det er liten interesse nå. Vurderer du å bo i båt i Osloområdet og vil leie en båt for en kortere periode? Ta kontakt.


Dersom du ønsker å kjøpe båten kan vi komme til enighet om at du kan bruke min båtplass over vinteren.


Jeg gleder meg til å vise båten til de som er seriøst interessert. Prisen er vanskelig å fastsette synes jeg, så jeg har kommet med et utgangspunkt. De som har kommet og sett på båten kan gjerne komme med bud, men skambud er ikke interessant. Det er kun en håndfull av denne båttypen i Norge, og det er neppe en finere Evasion 34 i hele verden som er ombygget og oppgradert på denne måten. Båttypen ligner mer på Nauticat og Sirius DS enn tradisjonelle seilbåter.


Båten ble min etter en hektisk budrunde høsten 2016 der jeg i forkant hadde lett aktivt på Finn.no i over to år for å finne en bra bobåt. Jeg falt pladask for denne båten. Den er helt unik med tanke på volum, planløsning, ståhøyde, vinduer etc. Dette er ikke en "kjellerbåt" med trang salong og små kabiner. Det kjennes mer ut som en 40-foter enn en 36-foter. Modellen heter Evasion 34, men den er faktisk 36 fot lang etter hva jeg har hørt. Båt og rigg er av den "gamle typen" og fremstår veldig solid og velholdt. Innvending er båten totalrenovert og isolert.


Generelt i alle rom:
  • Alle skott, skaper, kriker og kroker er pusset ned, grunnet og malt med to strøk Trestjerners Gulvmaling for økt slitestyrke.
  • Dørken er slipt ned og lakkert i 4 strøk med Trestjerners Gulvlakk supermatt.
  • Alle trelister og detaljer er slipt ned og lakkert med Trestjerner Gulvlakk i 3 strøk.
  • Hele skroget et isolert innvendig med Armaflex 15mm og 10mm isolasjon og trukket med ny skai. Alt trepanel langs skrogside er isolert i bakkant. Alt er limt med Tec7 eller CascoFlex lim for gulvbelegg. Dovre faller før denne skaien.
  • Alt av takflater er trukket om med hvit skai.
  • Alle vinduer i båten ble byttet av forrige eier (2016)
  • Alle vinduslister inne er lakkert hvite og tettet utvendig og innvendig (pynt) – ingen lekkasjer her – (2020)
  • 230V stikkontakter i alle rom (totalt 8 stk doble uttak i båten).
  • Moderne panelovner i alle rom.
  • Alt av innvendig belysning er byttet til LED-spotter og LED-strips (skjult i overkant av hyller og skaper). Trådløse dimmere i alle rom. Varmhvitt lys.

Salong:
  • Alle puter ble trukket om av forrige eier (2015)
  • Nytt salongbord i heltre eik – lakket med 4 lag matt gulvlakk (2020) – kan senkes.
  • Styreposisjon inne fungerer fint. Rattet er koblet på roret og ratt i cockpit via wire.
  • Girvelger inne er ikke koblet på, men gasspådrag er koblet på. Jeg har alltid styrt utenfra inn og ut av havn og bare styrt inne ved dårlig vær (har derfor ikke sett på girtilkobling, men tror det skal være enkelt å få koblet det til - alle deler er der)

Bysse:
  • Bygd ny benkeplate som har større overflate. Malt med epoksymaling. Forhøyede kanter i bakkant og rundt koketoppen.
  • Erstattet gamle skapdører med uttrekkbare skuffer som utnytter volumet maksimalt. Kvalitetsskinner og låsemekaniske i håndtak.
  • Kildesortering under vask.
  • SMEV gasskomomfyr med elektrisk tenner og belysning. Steker veldig jevnt. Ny rundt 2010-2015 tror jeg. God vippemekanisme.
  • Mekanisk gassbryter direkte ut til forseglet utvendig propanskap (3x2kg flasker inkludert).
  • Nye gasslanger og utskiller (2018).
  • Nyere ferskvannspumpe og saltvannspumpe. Spyleslanger ved kum.

Bad:
  • Septiktank i syrefast stål laget etter mål og bygd inn i ny innredning (ca 170 liter!). Fritt fall tømming slik at ingen pumper kan gå i filler. (2017)
  • Nye skroggjennomføringer (2016) Fjernet all gammel innredning og snekret opp nytt etter mitt design (2017). Heltre eik behandlet med Osmo hardvoksolje.
  • Dometic elektrisk toalett med kvern (2016). Funker veldig bra.
  • Doen har armlene og gir rom for å løse verdensproblemer.
  • Gulvet er drenert og det kan monteres dusj ganske enkelt (jeg har alltid dusjet på land).

Midtkabin / forpigg /akterkabin:
  • Bygd om hyller og laget nattbord med innfelt belysning.
  • Trukket om takplater med hvit skai
  • Enormt med lagerrom under alle senger.
  • Alle plater/lokk har jeg frest ut en rekke hull i for å gi bedre luftsirkulasjon og mindre kondens.
  • DryWeave lufteduk under madrasser i forpigg (har rester nok til en kabin til tror jeg).
  • Madrassene er originale med i god stand. Gode å ligge på. Trekket er originalt, og ikke helt tidsriktig (ved mindre du bor på Grünerløkka?), men jeg har ikke giddet trekke de om da jeg alltid bruker madrassbeskytter og laken oppå de uansett.
 

Motorrom:
  • Motoren går som en klokke. Har alltid startet på første forsøk, selv etter vinterlagring. Perkins 4.108 går for å være veldig pålitelig, og det er lett å finne deler til denne motoren.
  • Timetall motor: 1709 timer
  • Dieseltank i syrefast stål på 200l. Tankmåler er defekt. Jeg har bare fylt litt ofte for å være safe. Forbruk er ca 3 liter i timen.
  • Eksosbend bytte av forrige eier (2015/2016).
  • Eksosslangens siste stykke i akterenden bør byttes – ble reparert i sommer og holder nok en del år, men jeg ville byttet den neste år.
  • Giret ble overhalt og alle slitedeler innvendig ble byttet (2018). Har kvittering.
  • Girolje, olje, oljefilter, dieselfilter ++ byttet i 2020.
  • Ny impeller, pakning og skruer (juni 2020).
  • Nytt sjøvannsfilter (juni 2020)
  • Hadde en oljelekkasje i 2018 og 2019 som jeg ikke fant ut av før i sommer – det viste seg å være oljetrykksensoren! Den jævelen er nå byttet, og siden da har jeg ikke sett en dråpe og oljepinnen viser minimalt med forbruk etter en hel sommer!
  • Ny lensepumpe montert (2020).
 

Seil/rigg:
  • Storseil er av eldre årgang, men funker helt fint.
  • Fokk med kroker på forstaget. Funker helt fint, men skal du seile mye har du mye å hente på å skaffe en bruke genoa med kroker eller bytter til rulleforseil. Det vil gi mye glede.
  • Liten fokk til kutter/babystag som går på selvslående skinne.
  • Spinnaker som fortsatt er crispy i duken (mistenker at den er fra 90-tallet og mer eller mindre ubrukt)
  • Rigg og mast virker å være i bra stand. Har ikke oppdaget noen problemer. Solide dimensjoner på stag.
  • Vinsjer trenger en overhaling. Jeg har ikke tatt meg bryet enda, da de jeg har trengt har funket greit.
  • Seilene heises fra masta.
  • To gode selvskjøtende vinsjer til forseilet.

Utvendig:
  • Bruce 15kg anker i baugen. 30m 8mm kjetting + 30m tau.
  • Elektrisk Engbo vinsj med fjernkontroll og blytau akter - 15kg Bruce anker.
  • Sprayhood (2017)
  • ENORMT cockpittelt (2017)

Annet:
  • Ingen lekkasjer fra dekk. Jeg byttet ut noen dårlig mastegjennomføringer med en svanehals i 2019.
  • Hele båten ble rubbet, polert og vokset i 2020. Gelcoat ser veldig bra ut og er ekstremt velholdt for alderen!
  • Ingen tegn til osmose i skroget da jeg hadde den på land juni 2020. Den ble skrapt nesten helt ned, primet og påført 3 gode lag med selvpolerende bunnstoff. Den kan fint ligge ute til 2022 (jeg lå ute fra 2017-2020 med samme behandling!)
  • Har aldri vært på grunn i mitt eie (eller i forrige eiers eie så vidt jeg vet!). Skulle du være uheldig tror jeg båten vil tåle myyye altså. Kjølen er veldig skrå og lang i forkant og er godt festet inn.
  • Offeranoder byttet og propell polert grundig (juni 2020)
 

Annet utstyr som følger med:
  • ENORMT kapelltelt spesiallaget til båten. Laget for å bo i båten. 2,5m takhøyde nede i brønnen, og 2,0 m ståhøyde når du står OPPÅ benkene i cockpit. Du kan gå inn stigen bak uten å krumme ryggen. Store vindusflater.
  • Raymarine Autopilot sett med EV100 og P70 display – splitter nytt – alle deler følger med. Motorenheten på rattet er montert, mens computer, kompass og display er i esker. Jeg hadde tenkt til å snekre et nytt cockpitbord og en brakett til dette, men rakk ikke. Nypris nå er 17 000kr.
  • 3x100 W = 300W solceller med 30A MPPT solcelleregulator gir masse ladestrøm ved fint vær.
  • Startbatteri og forbruksbatteri på 110 Ah hver. Funker greit, men skal du på lange turer ville en større forbruksbank vært en god investering.
  • Ladac 15A landstrømlader av eldre type. Funker fint.
  • Vanntank 200 L
  • Alt av "nytt" utstyr har jeg montert til et nytt elektrisk anlegg (har ikke villet overbelaste det original). Det er oversiktlig gjort og følger boka. Her er det lett å bygge videre, og å koble inn en større batteribank om du ønsker.
  • Zodiac jolle med Mercury 6hk 4-takt. Ca 2014-modell begge. Rep.kit, hjul til jolle og pakksekk. Har mistet én åre og årebladet på den andre... Du trenger med andre ord et nytt årepar fra Zodiac.
  • Varmtvannstank av nyere dato – veldig stor! Varmes med landstrøm eller via motorens kjølesystem.
  • En ekstra kjøleboks/fryser er montert under salongen – Isoterm kompressor sitter i midtkabinen. Jeg har ikke brukt denne, men antar den funker (trenger kanskje ny gass?.
  • Ebersprächer D3L (3,2kw). dieselvarmer av eldre type er montert i lagerrom i cockpit. Den var ikke i bruk av forrige eier og må overhales og plundres litt med vil jeg tro. Jeg har ikke rørt den. Slanger er montert og trukket til alle kabiner og kan gjenbrukes dersom varmeren overhales eller byttes ut. De har løsnet her og der, men er nok bare å koble til og stramme slangeklemmene igjen.
  • Kartplotter: Lowrance LC-X25c 7toms
  • Vindmåler og vindpil: Tacktick med trådløs giver (2015-2016?). Måleren på mastetoppen bør smøres opp (eller det har kommet noe rusk i den, den går litt treigt nå.
  • Ekkolodd
  • VHF radio er kjøpt inn, men ikke montert. Ledninger fra mast til kontrollpanel er klare, men må trekkes gjennom svanehals.
  • Fendere
  • 2 stk Amok Segl hengekøyer som passer utmerket foran på båten (fordi du fortjener der). Rekorden så langt er 4 hengekøyer på én gang forøvrig.
  • Diverse tauverk, reservedeler, malingsrester, skairester og slikt for fremtidige reparasjoner.
  • Spesiallagde isolasjonsmatter og en rekke ekstra Rockwool-vintermatter, samt tilpasset presenning som dekker båtens dekk. Båten holder god temperatur selv i -20 grader!

Med forbehold og feil og mangler i annonsen. Oppdateres fortløpende.

 

Kontakt meg helst via meldingstjeneste på Finn.no eller SMS.

Videovisning av båten:

https://youtu.be/dbugyq-87kE


Søkeord:

Nauticat 33, Sirius 35 DS, Dekksalong, Deck saloon

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Tornsangerveien 9, 1360 Fornebu

Annonseinformasjon

FINN-kode 190913617
Sist endret 24. okt. 2020 21:52

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.