Utløpt

Colin Archer Sandwich

Havseiler - Colin Archer - GODT utrustet

Pris 1 750 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Colin Archer
Modell
Sandwich
Årsmodell
1994
Lengde i fot
49 fot
Bredde
500 cm
Dybde
240 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Deutz BF6M 1012E
Motortype
Innenbords
Motorstr.
160 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
40 000 kg
Reg.nummer
LN6350
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Soveplasser
8
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Motorseileren Meridian er nå til salgs.

Dette er en skikkelig trygg havseiler som tar deg dit du måtte ønske. Skroget er skumisolert med 65mm hardfoam, og dette isolerer godt både sommer og vinter.

Meridian er bygget I Fredrikstad i 1994 etter tegninger fra Sjøfartsmuséet av Colin Archers RS 22. Noen justeringer ble gjort, og produktet er veldig robust og sjøsterkt. Den var først et dødsbo da byggherren gikk bort før den var i full drift, og så har den vært bobåt i Oslo/København før den i 2009 gikk til en fangstmann på Svalbard som brukte den til å serve noen av verdens fremste forskere på marine pattedyr. Ny kontrakt med Norsk Polarinstitutt på 4 år + 2 år opsjon gjeldende fra 2020 ble signert i 2019. Dette er noe som kan medfølge om ønskelig, gitt at kvalifikasjoner og erfaring møter Svalbard og NP's krav.

De siste 10 årene har båten vært brukt som base for feltarbeid for forskere på marine pattedyr på Svalbard. Normal besetning på et 6 ukers feltarbeid i farvannene rundt Svalbard er 6 stykker inkl skipper.

Dette er en stor båt, og vanskelig å systematisere i en god annonse, så jeg tar for meg rom for rom.

Skroget:
Skroget er knappe 15m langt og 5m bredt. Det er skumisolert sandwich på totalt 79 mm tykkelse (8+65+6). Skuta har vært slippsatt hver vår for inspeksjon og vedlikehold undervanns, med nytt bunnstoff, kontroll av skroggjennomføringer og bytte av sink. I 2019 installerte vi nytt baugspyd i aluminium.

Dekk:
-Skutas bredde på hele 5 meter gjør dekket rommelig samtidig som det er god plass i innredningen under dekk. I tillegg til stepfendere og nødleider er det spesiallaget en leider i aluminium til å henge over rekka. Denne gjør det kurant å entre båten om man faller i vannet eller skal bade. Når man ligger stille om natta på Svalbard tas denne inn slik at ikke svømmende isbjørn i området ser sitt snitt til å klatre ombord.
-Rekkene er robuste og passelig høye for å sikre personell i dårlig vær.
-Rekkestøttene er i syrefast og rustfri utførelse og i entresonen midtskips er rekkestøttene forsterket. -Davit og rigg akterut er spesialbygget i 6" syrefaste rør og benyttes også til oppheng av 14 fots gummibåt med motor under tokt.
-Seilriggen er levert av Elvstrøms sail og bygget i 2010. Den er kraftig og enkel i bruk. Rulleforstaget gjør at forseilet alltid kan manøvreres enkelt.
-Andersenvinsjene er det 7 av, selftailing 46 og 52.
-Ankervinsjen er en kraftig og pålitelig Lofrans 24V og 2000W. Den har to kabelarer og en nokk, lett å bruke. Ankeret er 50kg Bruce, med 100m 13mm kjetting. Det finnes også reserve anker ombord.
-Det er rikelig med tauverk, fendere og annet dekksutstyr.

Doghouse:
Doghouse ble bygget i 2010 og er bekvemmelig i all slags vær. Her er det sitteplass til omtrent 7. Når hele Barentshavet kommer frådende opp over rekka så er det fortsatt tørt og fint inne i doghouse. Båten var opprinnelig ketch-rigget med to mastre og hadde styrebrønn med sprayhood. Doghouse er derfor godt drenert om det skulle vær nødvendig med en halvmeter opp til nedgangsluken feks. Det er bygget opp et instrument og manøverpanel ved styreposisjonen bak. Instrumentene tåler en sprut. Doghouse er bygget i finerplater som er påført polyester og duk og det er satt inn vinduer på sidene og forover. Det er kalesjevegger rundt om på akterste halvdel.

Styremaskinrom:
Helt akterst i skuta kommer man greit til for å smøre rorstamme og annet inspeksjonsarbeid. Her står også dagtanken til generatoren i syrefast stål (som fylles vha kuleventiler fra returdiesel). Foruten styremaskin og noe elektronisk utstyr er det mest benyttet til lagringsplass for smøreolje,vaskeutstyr etc. Styremaskin ble montert i 2010 og ny og forsterket rorstamme tilpasset styremaskinen ble støpt inn i 2011.

Verksted/"maskingang"
Verkstedet inneholder det meste som er nødvendig supply ombord. Reserve starter, dynamo, pumper, slanger, impellere, kabling, såpe, fett, alt av verktøy osv. En 6kwh Onan generator står og manøvreres herfra. Her står også vindmøllekontrollen, ladere, inverter, sikringsskap osv. Det er sittehøyde i verkstedet. Under verksted kommer man til startbatterier (2x240 amp), aksling, manuell lensepumpe og automatisk lensepumpe. Aksling er smurt fra verksted, så man slipper å åle seg ned der. Aksling var sist ute og byttet i 2014. Ingen grader eller skader på den gamle akslingen, men den ble nå bytta når man alt hadde den ute for kontroll og hadde ny aksling tilgjengelig. Gammel aksling er på lager.

Maskinrom:
Her står den trauste og stillegående maskinen, Deutz BF6M 1012E. Forbruk ca literen/nm. Maskinen er godt vedlikeholdt, og årlig service utføres enkelt sittende overskrevs på motoren. Vedlikehold har vi vært nøye med, og sjøvannsiden har blitt konservert i frostvæske før stilleligge og vinteropplag. I 2019 skiftet vi alt på sjøvannssiden for å forebygge nedetid i Arktis. Dette merket vi også ombord på sentralvarmen at det ble svært effektivt. Ellers har vi hatt kvalifisert Deutz personell ombord for ytterligere ettersyn av og til, sist i 2017. I brønnen på maskinrom er det en lensepumpe.

Bestikk akterut på styrbord:
Her er det fint plass til de formelle gjøremål som navigasjon, e-post, dataarbeid osv. Belysningen justeres etter behov fra natt til veldig godt arbeidslys. Her er det en ytterligere VHF, AIS, Iridium satellittelefon. Bærbare vhf, pyroteknisk utstyr, kart, dokumentasjon, og annet som naturlig passer inn her. Det er også et vindu som kan åpnes inn til doghouse.

"Rederlugaren" akterut på babord:
Dobbeltkøy med vindu inn mot doghouse, og vindu ut i skutesiden. Godt med skapplass

Bad akterut på styrbord:
Her er det elektrisk toalett med kvern, vask og dusj, og skapplass. Inni benken her sitter sirkulasjonspumpen til sentralvarmeanlegget.

Dagrom/messe/bysse:
-Midtskips er dagligrommet og byssen. Ute i borde på babord er det to stikklugarer som begge har vindu ut. Ute i borde på styrbord står dagtanken til pyroovnen i syrefast stål skjult, denne fylles også med kuleventilstyrt returdiesel. I samme rom er det mye lagerplass.
-Det er to sittegrupper i dagrommet, en som blir mer som en kontorplass med plass til to stykker og et bord med plass til et par laptoper. Den akterste sittegruppen har normalt plass til 5, men har en ekstra lem for å forlenge så det er plass til 8. Det er selvfølgelig et hemmelig rom i bordet med nødvendige fasiliteter. Over sittegruppen er det en foajé med bokhylle og god belysning.
-Under benkene, under stikklugarene og i skap på babordsiden er det masse lagringsplass. Her har vi blant annet lagret dykkerutstyr, glassfiberutstyr, stemplingsutstyr osv.
-Pyroovnen (Pyro P15 med varmeveksler) står akterut på styrbord, og holder bekvemmelig temperatur i innredningen selv på den kaldeste vinterdag.
-Forut er byssa med en primus koketopp med fem bluss og en whirlpool stekeovn (vanlig størrelse). Det er halvannen vaskekum, kjøleskap, god benkeplass og plenty med skap og skuffer til lagring. Byssa har veldig arbeidslys. Over dagrommet er det 3 dekksluker for lys og lufting.

Tankrom/batterirom under messa:
Her er det enkel tilgang til forbruksbatterier (2 x 240 amp pluss 2 x 220 amp til reserve), dieseltank med mannlokk og til tidligere nevnte transfermuligheter, septiktank og bunnventiler. Varmeveksler for kjølevann fra motoren til oppvarming finnes også her. Her er septiktanken, også med mannlokk, plassert ned mot bunnen av skroget.

Stores forut på babord:
Her er det god plass til all tørrproviant, dopapir, og det som måtte være kjekt å lagre.

Forlugar:
Køyeseng på babordsiden med ganske store køyer. I forpiggen ligger kjettingkassen. På styrbord er det skap og en sittebenk. I skapene her har vi lagret fallsikringssele, redningsvester og lignende. I et skap akterut på forlugaren fordeles 24 volten til forskipet. Under dørken er det et lite lagerrom som passer til ting som skal holdes litt kjølig.

Lugar styrbord forut:
Køyeseng, 2 køyer. Dekksluke for lys og lufting.

Gang forut:
Her er leider opp til dekksluken forut, og under dørken er alt av reserve tauverk og anker lagret. Her kommer man også til ferskvannstank med mannlokk og hydroforpumpe.

Hva mangler?
-Vindusviskere
-Kvalifisert kalibrering av seilrigg er nok på tide
-Oppsett av strøm (start/forbruk)
-TV

Det var en gjennomgang. Hvis vi skulle fortsatt å hatt båten ville vi nok intensivert gjøremålene en del, med økt aktivitet på Svalbard og hvalsafari/ski+sail/Nordlys etc. Her er det store muligheter med godt oppi 7-sifrede inntekter. Og som nevnt tidligere, om dette hadde vært riktig tidspunkt i livet hadde det ikke hefta meg et sekund å kappa trossene og seilt via Shetland/Island/Grønland/Canada til USA osv. Dette er riktig fartøy for eventyr og operasjoner i havet, og det er med tungt hjerte Meridian vurderes solgt.

Øvrige spørsmål, ønske om visning, bilder og sånn kan ta kontakt med undertegnede.

Utstyr

Broutrustning: -Garmin kartplotter 4012 -Garmin GMR radar -Garmin ekkolodd -Silva Nexus ekkolodd -Garmin vindmåler -Furuno SC-30 GPS kompass -Simrad Robertson AP20 autopilot med trackpilot -Robertson hydraulisk styring med ratt eller spak -Seiwa Explorer kartmaskin med Simrad Glassbridge skjerm -Integrert Iridium satelittelefon med ekstra batterier (nye) -Plastimo Olympic 130 magnetkompass -Jotron friflyt Epirb 60 GPS -Icom VHF med lang rekkevidde -RadioOcean RO4800 VHF med DSC -3 stk håndholdte Icom VHF -RFD 8 manns flåte ISO 9650 -Lofrans 2000w ankervinsj (og nokk) med 50kg Bruce anker - 100 meter 13mm kjetting (+reserve) Bysse: -Coolmatic kjøleskap med frys, 24volt 80l -Primus gasstopp med 5 bluss -Whirlpool 230v stekeovn -Varmtvann fra varmeveksler Teknisk: -Fremdrift 1999 Deutz BF6M 1012E, svært godt vedlikeholdt. Har gått med ca 1550 omdr som marsjfart i 6 knop. Motoren er gått ca 5500 timer. -Gear PRM 402 D3 3:1 -Propeller 2014 Sleipner 29" 20"stign -Generator Onan 6.0 DKD 6kw - 230v/50Hz -Victron Skylla 24v lader -Newmar phase three 12v lader -1500w 230v inverter -Vindmølle -6 x 240 amp batterier + 2 stand by i reserve til 24 volt -1 x 60 amp startbatteri til generator. -Seldèn robust seilrigg fra 2010, med fastmonterte trinn og med stag for HF antenne -Skikkelig rulleforstag med Furlex -Storseil, genoa og gennaker, Elvstrøm fra 2010 -Store Andersen totrinns-vinsjer Kapasiteter: -Ferskvann ca 1100 liter -Diesel 1200 liter -Septik 600 liter Øvrig: -Pyro P15 dieselovn med varmeveksler -Sentralvarmeanlegg med radiatorer -Elektrisk toalett med kvern -Dusj -10 fot Aquaquick gummibåt i sterk syrefast davit -Effektiv vifte med varmeveksler til oppvarming/defrosting av doghouse -Fastmonterte lensepumper -230v nødlensepumpe -Komplett dykkerutstyr med ny flaske og ny ventil -Mye reservedeler medfølger (starter, dynamo, batterier, alt av pumper, filtre, impellere etc)
Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Galtungs veg 3, 3731 Skien

Stort kart Hybridkart Flyfoto

Annonseinformasjon

FINN-kode 185691158
Sist endret 25. okt. 2020 08:44

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.