Utløpt

Hanse 430e

Drømmen om langtur? Vårt velutstyrte hjem vurderes solgt! (Hanse 430e)

Pris 1 400 000 kr
Båten står i
Utlandet
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Hanse
Modell
430e
Årsmodell
2007
Lengde i fot
43 fot
Bredde
418 cm
Dybde
223 cm
Lystall
1.0305
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Yanmar
Motortype
Innenbords
Motorstr.
55 hk
Maks fart
9 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
10 400 kg
Reg.nummer
NOR12530 / LG2069
Materiale
Glassfiber
Farge
Lys grå
Sitteplasser
10
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Har du drømmen om å seile i Karibia? Eller kanskje du vil ha en båt i middelhavet?
Eller kanskje du bare vil ha en velutstyrt, romslig og rask båt hjemme i Norge? Ta en titt på vårt fine hjem - “Hello World”!

“Hello World” er en Hanse 430e fra 2007 som er godt utstyrt for langtur (ARC godkjent) og som er blitt veldig godt holdt. Hun er en moderne, romslig og rask turseiler. Den er støpt med epoxy og er derfor lettere og stivere enn de rimeligere modellene støpt med polyester. Hun er en fasjonabel båt med fullt teakdekk, stor seilgarderobe og masse tilbehør som står i stil - en riktig utstyrt båt! Ta med dine egne klær og flytt rett inn. Mesteparten av elektronikk er byttet eller oppgradert siden 2017 - se full liste i bunn.

OBS! Her er det mye følelser og personlighet i teksten og har forståelse for dere som ikke vil lese alt. Vi har derfor laget en kort oppsummering helt i bunn som skal oppsummere alle detaljer. Hello World er ikke bare en seilbåt for oss - hun er også et hjem. Det er en tøff beslutning å i det hele tatt vurdere å selge henne.


---



HISTORIE - Båten var som ny en utstillingsbåt og har derfor fra dag én vært ekstra godt utstyrt. Vi er båtens fjerde eiere. Første eier brukte båten i Oslofjorden til blant annet regattaseiling. Den andre eieren hadde planer om jordomseiling, men så seg nødt til å kaste inn håndkleet i Las Palmas i 2018. Båten ble derfor overtatt av en seiler-trio som tok med båten til Karibia og tilbake til Norge hvor vi tok over stafettpinnen. Før turen gjorde forrige eier en svært grundig jobb med sjekk av båten og gjorde en rekke kostbare oppgraderinger og reparasjoner før avreise.

Vi overtok båten i Norge i juni 2019 og etter to uker var “Hello World” i gang med runde nummer to til Karibia. Båten har i alle år vært i norsk eierskap, registrert i norsk skipsregister, og vi håper jo det norske flagget kan fortsette å flagre bak båten etter vårt eierskap er over.

SEILEGENSKAPER - Båten har svært gode seilegenskaper, og utmerker seg særlig som en langdistanseseiler hvor hun kan seile svært fort og komfortabelt over lange distanser. Hun seiler lett i 7 knop, og går opp i 8-9 knop med litt mer aktiv seiling. Hun går svært godt i lett vind, og er en drøm å seile med code zero eller gennaker (begge seil følger med). Vi må skryte på oss at vi vant klassen vår og endte opp på 10. plass totalt av alle 250 båter i ARC-regattaen som går fra Las Palmas til St. Lucia hvert år. Mellom øyene her i Karibia holder vi en komforthastinghet mellom 6-7 knop. Vi seiler konservativt, men setter stor pris på at båten er så lett å få opp i fart. I mange sammenhenger betyr dette forskjellen på å komme frem til neste ankringsplass før det blir mørkt.

SEILGARDEROBE - Båten kommer med storseil, kryssfokk på selvslåerskinne, genoa (140%), code zero på rull, gennaker i strømpe og spribom. Hanse er kjent for å ha en høy rigg og vi er ofte en av de høyeste mastene på ankringsplassen eller i havna da hun er 22m høy. Hun har også en lang bom som gir et rikelig seilareal.

Storseilet er fra båten var ny, men bærer ikke nevneverdig preg av slitasje. Seilmakeren i Stavanger sa at dette var et seil dimensjonert til båter på 70 fot og hadde ikke noe problem med å sende oss ut på en ny runde over atlanteren. Seilet ble sist servicet i Stavanger 2019 og er for tiden inne hos en seilmaker for å få sydd noen ekstra sømmer som solen har slitt bort. Seilet er blitt litt blåst, men har mange gode år igjen forann seg om du ikke skal seile profesjonelt i regatta.

Når det kommer til seilene i front så har hun i Europa kledd seg med en selvslående kryssfokk. Da vi kom til Lagos i Portugal byttet vi denne ut med vår 140% genoa som vi er blitt veldig glad i. I medvind bruker vi spribommen med genoaen på lo side og bruker selvslåerskjøtet som nedhal. Rullesystemet har også to skinner, så det er mulighet for å kjøre med doble forseil dersom man skulle ønske det!

I lite vind kan en pryde seg med en code zero (i spinnakerduk) og en gennaker. Code zero tar oss fortere enn vinden og i 5-6 knop vind kom vi opp i hele 7 knop - det er helt magisk når sjøen er så stille og båten kan suse så fort. Gennakeren er litt mer allsidig og med strømpe er den lett å bruke. Den lar seg trolig også montere på spinnakerbommen og kan brukes som en spinnaker, men dette har vi aldri prøvd.

MOTOR OG DREV - Motoren er en 55 hk Yanmar 4JHE4 som har gått knirkefritt i ca 2500 timer. Siden vi fikk båten har vi full servicelogg og alt vedlikeholdes og sjekkes fortløpende. Full service hver 250t med skift av olje, oljefiltre, dieselfiltre. For å sikre at båten blir forsynt med ren diesel er det montert dobbelt dieselfilter, hvorav to grovfiltre er montert i parallell, slik at man enkelt kan bytte mellom de dersom det ene skulle tette seg. Seildrevet er av typen Yanmar SD50. Drevet har også fått ny olje hver 250 t så lenge vi har hatt båten.

PROPELLER - Hello World er ikke bare en skikkelig langdistanseløper under seil, men hun går også svært godt for motor. Når det kommer til dieselbruk er hun ikke en tenåring som spiser deg ut av huset heller da dieselbruk er beskjedent 2L på 1500rpm som gir en marsjfart på 6.5-7 knop. Ikke dårlig - eller hva? Hemmeligheten er en god og kraftig motor sammen med en svært god propell: Autoprop, en propell med selvjusterende propellblader. Propellen bakker derfor like godt som den går forover og den er svært godt egnet for motorseiling. Man trenger ikke å gi mye gass for å “ta igjen” båten under seil, å sette båten i gir på tomgang vil gi deg 1-2 knop ekstra.

TAUVVERK OG VINSJER - Båten har seks vinsjer, hvorav én elektrisk. Samtlige tau på hyttetak kan benytte den elektriske vinsjen, da det er montert et hjul (spinlock) på babord side som lar deg føre tau over til styrbord. Båten har to ekstra fall foran, hvorav det ene er et masthead-fall. Reveliner for storseilets 2. og 3. rev er ført tilbake til cockpit slik at reving skjer uten at noen trenger å gå på dekk. Tauverk er godt dimensjonert. Storseilfallet er 12 mm dyneema. Vi valgte også å oppgradere mastheadfallet til 10 mm dyneema for å kunne seile med enda strammere forlik på vår Code 0. Bomopphalet er oppgradert til 12 mm slik at det kan brukes som storseilfall dersom det andre skulle ryke.

Preventere for bom er permanent montert og trukket tilbake til cockpit. Dette er et oppsett vi er svært glad i som hjelper oss med å seile sikkert! Systemet kan også brukes som en slags løygøng/tyskerskjøte for å få ut tvist av seilet. I tillegg bruker vi preventerne for å dra bommen litt ut på siden når vi ligger for anker eller i marina.

Akterstaget er justerbart og kan strammes og slakkes ved bruk av den hydrauliske akterstagsstrammeren.

ELEKTRONIKK - I 2017 ble alt av elektronikk oppgradert. Hun har nå fire Raymarine display i cockpit - to bak hvert ror. Tre i70 multifunksjonsdisplay og én autopilot P70 (styrbord). Sentralt i cockpit finner du den råeste plotteren til Raymarine, Axiom Pro 12 Pro RVX, som faktisk er fra 2019, byttet som en garanti-sak da touchen på den gamle plotteren sluttet å fungere. Det er en hybrid touch som har navigasjonshjul og veldig bra touch skjerm. Touch skjerm er ikke like greit å bruke når regnet og sjøsprøyten står på så er derfor veldig greit å kunne ha begge deler. Kartplotteren har også PredictWind, Spotify og Netflix! Inne er det også en Raymarine 7” kartplotter (repeater) som er helt fantastisk å ha når en er på passasje.

Radaren, en Raymarine Quantum Q24c, også fra 2017, har vi brukt mye! Vi har blant annet gått flere etapper med tåke i den engelske kanal hvor den problemfritt plukker opp andre båter og hindringer, og til og med fiskeutstyr! Den har vært til god hjelp ved oppankring på trange ankringsplasser i karibia i mørket. Viktigst av alt har nok vært dens evne til å oppdage og tracke retningen på squalls (lokale regnsystemer med kraftig økning av vind) over Atlanterhavet.

Av andre ting, nevnes det at kontrollenhet for autopilot (Raymarine EV1/ACU400), drivenhet for autopilot (Raymarine Hydraulic Linear Drive E12207), AIS (Raymarine 650), VHF (Raymarine RAY60) og bus (ITC5) er også byttet ut i 2017. Båten har et skikkelig ekkolodd/sonar som er koblet til plotterne, i tillegg til logg og dybdemåler.

KOMMUNIKASJON - Båten kommer med en Raymarine RAY60 VHF montert innendørs, hvor antennen er montert i masten. I tillegg følger det med en håndholdt enhet som vi pleier å ha i cockpit under seilas. Det følger også med en sammenleggbar reserveantenne som kan monteres på dekk dersom uhellet skal være ute.

Det følger også med en Iridium GO satelittelefon. Den er et must for oss på havkryss da vi har lastet ned vær og kommunisert med familie underveis via mail, SMS og telefon. På ARC sende vi bilder og blogget via satellittelefonen også. Vi kjøpte iridium go abonnement med uendelig med data og har et betalt predict wind abonnement for å kunne få offshore data.

Til slutt nevner vi at båten er utstyrt med SSB-radio som vi aldri har brukt. Det er et kontrollpanel inne, en transceiver montert i lasarett, og en antenne på akterstaget. Vi har så langt greid oss med satellittelefon, men SSB kan være et godt og billig alternativ, særlig for Stillehavet.

BAUGPROPELL - I baugen finner du en flott, nedfellbar, elektrisk baugpropell med 6 hk. Dette er en skikkelig råtass som vi har lært oss å sette pris på. Veldig godt å ha når vinden står på og man skal legge til. Styringspanelet til baugpropellen ble byttet i 2019.

OPPVARMING - Når du har kaldt vann under kjøl og lufta enda kaldere er det godt å ha noe som kan varme litt ekstra. Båten er derfor utstyrt med en webasto som var ny i 2016. I tillegg er det en elektrisk varmeovn i kabinen som kan brukes dersom en ligger på landstrøm eller har tilkoblet aggregatet. Båten har også en ny varmtvannstank fra 2018 på 25 L, selvfølgelig koblet til både motorvarme og strøm dersom du er i marina.

SOLCELLER, BATTERI OG LADING - Båten har rikelig med strøm. Forbruksbatteriene på 440Ah ble kjøpt i Las Palmas i november 2019. Batteriene er vanlige blybatterier da disse er lettere å få tak i i karibia om noe skulle skje - samt om du tar vare på dem er det ikke noe problem! Startbatteriet på 95ah ble byttet i februar 2019. De fire solcellepanelene på totalt 435W er av den fleksible typen og er montert bak på biminien. De er koblet til en 40A MPPT laderegulator og batteriovervåker, og her i Karibia produserer de et sted mellom 1,5 og 2 kW som mer enn dekker forbruket. Skulle man ha behov for litt ekstra har båten en 30A batterilader som kan brukes med landstrøm eller generator, i tillegg til motorens 30A dynamo. Solcellesystemet er fra 2018 og batteriladeren er fra 2019.

VANN - Hello World har er vanntank i forpiggen på 320 L vann. Båtens vannbeholding forsynes av en Schenker 30 Basic 12V watermaker (ny 2018) som produserer 30 L med vann i timen. Dette har spart oss for mye bæring av vannkanner og dårlig marina-vann! Den kjører på 12V, og kombinert med solcelle- og batterikapasiteten nevnt ovenfor, er det uproblematisk å holde båten full med vann uten å kjøre motor eller aggregat. Vannet til watermakeren kan føres ut i vasken i byssa for kvalitetskontroll, så vi smaker alltid på vannet før det går ned i tankene.

En watermaker, mener vi, er et must for langtur og de er dyre i innkjøp og tidkrevende å installere. Vi var strålende fornøyd med at dette allerede var installert for oss og håper neste eier vil ha like stor glede av den som vi har hatt.

LAYOUT - Båten har en 3-lugars layout med plass til 6 mennesker (7 om noen sover på sofa). Madrassene har en oppgradert overmadrass som ikke ødelegger ryggen - for la oss være ærlig - de fleste båtmadrasser er jo ikke til å sove på! Båten har også to bad - ett stort med separat dusj og et ekstra privat bad i fremre lugar (med dusj, men ikke separat). Separat dusj i akter er relativt romslig og har sittebenk - på passasje er det fint å kunne sitte å dusje når båten er i bevegelse. Begge bad har ekstra store toaletter. Ellers har man manuell pumpe på begge bad - vi som langturseilere vet å sette pris på å ha minst mulig elektronikk og ting som kan gå galt på langtur, vi ønsket derfor ikke elektriske toaletter. Begge bad har også septiktank over vannlinjen slik at septik ikke må pumpes ut. Vi har ikke kastet dopapir i do siden vi tok over og har aldri hatt noe problem. Begge tanker er av metall og er på 50 L hver.

Når det kommer til byssa har vi en 2- bluss komfyr med ovn. Skapene har rikelig med plass og har god dybde. Kjøleskapet er innfelt i benk med tilgang fra før nedenfra og luke fra topp. Kjøleskapet har også en liten fryser. Vasken er romslig for oppvask og er utstyrt med en elegant kran som også har forlengelse med slange. Ved vasken har vi en også tappekran for vann fra watermaker. Benken har grei plass - den kan også utvides med bord helt på enden som vippes opp (hvorfor har ikke alle båter sånn?!). Det er en liten detalj med den ekstra benkeplassen, men den er helt genial om vi er flere som lager mat eller om vi trenger ekstra plass til oppvask. Sjøvannspumpa er koblet fra, men den gamle fotpumpa er fortsatt der om en skulle ønske å koble om (Whale foot pump innfellbar i gulv). Sjøvannsinntaket er heller blitt brukt til en elektrisk saltvannspumpe med slange vi har bak i cockpit. Det er her vi tar den groveste oppvasken før vi tar avslutter inne med ferskvann.

INTERIØR - Alle puter i stue og lugarer er trukket med mørk grå alcantara - beste stoffet du kan ha på puter i en båt. Det ser velstelt og relativt nytt ut. Treverket i båten er av typen Mahogny som er relativt mørkt treverk, men Hanse har heldigvis en rekke hvite vegger så designet føles ikke mørkt og virker moderne for sin tid. Noen Hanse 430e startet å komme med lyse gulv som ble levert sammen med mørkt interiør. Vi er veldig glad at gulv er vanlig stripete skipsgulv som har en classic look som går godt sammen med annet interiør i båten.

LAGRINGSPLASS - Siden vi snakker layout må vi også legge med at båten har ekstremt mye lagringsplass! Vi solgte vår leilighet og flyttet rett inn i en seilbåt og var ganske bekymret for lagringsplass - det er ikke et problem og vi har i grunn for mye plass (om det er lov å si?!).
Hello World er en formfull dame med bred midje - noe som også gir ekstra dype skap. Alle synlige skap har en skikkelig bra volum til lagring også har du alle kriker og kroker med gode store rom. Hele dørken har også godt med lagringsplass. Ikke minst må vi få skryte litt av “garasjen”! Hele hekken er et stort lagringsrom (lasarett) som er gigantisk. Her oppbevarer vi aggregat, svømmeutstyr, propanflasker, sjøanker, osv. Lagringsrommene under setene i cockpit er begge romslige og her lagrer vi blant annet 130 L diesel og 50 L bensin, i tillegg til mye annet tauverk og utstyr. Når det kommer til annen oppbevaring som klær er det 2 store, dype og romslige klesskap i forpiggen. Hver akterlugar har også egne klesskap. Akterlugar på styrbord side har også et rør med varmluft fra webastoen gjennom seg slik at skapet kan brukes til tørking av våte klær.

COCKPIT - Hanse var forut sin tid når det gjelder utforming av cockpit. De fleste båter i samme størrelse og årstall lukker bak med rekkestøtter og deler av skroget, som går utover uteplassen. Vi var i utgangspunktet på utkikk etter en båt med badeplattform, noe som var vanskelig å oppdrive i dette segmentet, men nå fungerer dekket i cockpit som vår badeplattform hvor vi kan sitte med beina dinglende i vannet. I starten var vi skeptisk til den åpne løsningen med tanke på havkryss, men dette har gått helt utmerket! En sjelden gang har det kommet litt vann inn fra bølger, men dette renner like fort ut igjen. Forøvrig vil de to rattene gjøre det enkelt å komme seg rundt i cockpit, noe som ikke alltid er tilfelle med båter med ett ratt. Ved badestigen er det tilgang til både salt- og ferskvann.

KANVAS - Hello World kommer med en spesiallaget todelt bimini som var ny i 2018. Den bakre delen dekker styreposisjonene. Her er solcellepanelene montert. Den fremre delen dekker resten av cockpit og kan enkelt slåes opp eller ned etter behov. I 2018 ble det også laget ny lazybag og -jacks, nye puter til benkene i cockpit, kanvas som dekker åpningen i hekken samt rekkene ved cockpit. I 2020 byttet vi vinduet til sprayhooden da det gamle var slitt og vanskelig å se igjennom.

ANKER - Fremme i baugen er båten utstyrt med et flott baugspyd i teak sammen med et Rocna 25 kg anker, 50 m 10 mm galvanisert kjetting som ligger på ankerrulle og en Lewmar H2 ankervinsj som er montert under dekk i egen ankerluke. I ankerluken finner du også to andre ankre (bruce til hekk og opprinnelig delta-anker). Her i karibia brukes bare vårt Rocna (som vi elsker!) og vi har aldri dratt anker, selv i mye vind og dårlige bunnforhold. Heller ikke de forrige eierne drog anker en eneste gang.

På hekken finner du en Engbo Maxi ankervinsj med 25m blytau. I vår eiertid har vi aldri benyttet oss av dette, men det er flere steder i Karibia det er så trangt at man trenger det. I Norge vil det være fint å bruke sammen med fortøyning i land i baugen. Vinsjen styres med panel på styrbord i cockpit.

ROR OG AUTOPILOT - Siden båten er fra 2007 er det allerede blitt gjort en rekke vedlikehold og oppgraderinger. Roret ble byttet ut med et nytt i 2018. Det nedre rorlageret ble også byttet i 2019. Hun er utstyrt med en hydraulisk autopilot som er koblet rett på rorstammen. Autopiloten ble byttet i 2017. Skikkelige saker som ikke har gitt oss eller forrige eier noe problemer! Man er avhengig av en kraftig autopilot når vi krysser hav og vi seiler stort sett alene. I tillegg vil dette oppsettet fungere dersom kjedene fra rattene skulle ryke.

SKROG OG KJØL - Kjølen er ganske dyp og stikker 2.23m - noe som vi har satt pris på under lengre passasjer der båten holder seg stabilt i vannet. Vi har ikke følt oss begrenset av dybden, men for Nederland og noen havner i den engelske kanal er den for dyp, men det er ikke så mye som skal til for det. Det som er greit å vite om kjølen er at den er festet med noen skikkelig dimensjonerte bolter - bolter kan virke til å bli mindre og mindre med årene på produksjonsbåter, men Hanse har med denne båttypen ikke spart på pengene.

Skroget er av epoxy (derav e-en i modellbetegnelsen), noe som gjør båten stivere og lettere enn båtene som er støpt med ordinær glassfiber. Det er også mye mer motstandsdyktig mot osmose og plastpest. Samtlige skroggjennomføringer ble byttet i 2018.

RIGG - Båten har en stor og kraftig rigg fra Sparcraft. Båten fikk en fullt dokumentert riggsjekk i Las Palmas i 2018, og har siden den tid vært jevnlig inspisert av oss og riggere. Det er etter vårt kunnskap aldri vært byttet stående rigg på båten, men det er ingen tegn til slitasje selv sine lange turer og havkryss, og vi har ingen reservasjoner om å krysse et nytt hav slik riggen er nå.

BUNNSTOFF - I oktober 2019 kalkblåste vi hele båten under vannlinja - la på 3 lag med Jotun antipest epoxy primer (som gir garanti mot plastpest av jotun) - og sprayet på 15 L Jotun nonstop supreme. Om du fortsatt skal ha på selvpolerende bunnstoff kan du være sikker på at du skal slippe drittjobben med å skrape ned for hånd selv. Her er det bare å spyle og legge på nytt lag når det skulle trenges.

KART OG KOMPASS - Skal en ha båt må en ha rikelig med utstyr - spesielt rikelig med kart! Vi har kart som dekker hele Karibien, store deler av Europa og noe fra Stillehavet (noen hadde en gang større planer for henne tydeligvis). Full liste over alle papirkart kan etterspørs. Båten kommer også med fullt kartutstyr som passer, parallellforskyver, og forstørrelsekule. Viktigst er vel kanskje at det også følger med kartbrikker som har kart for både Europa og Karibia.

BØKER - der er kanskje ikke en veldig essensiell del, men båten er rikelig utstyrt med nyttige bøker - spesielt for langtur. Når en seiler i karibia er det ikke alltid en har internett og det er ikke alltid all info ligger tilgjengelig på nett. Vi har derfor en nesten full bokserie av Doyle’ Cruising Guides som detaljert dekker alle øyene i Karibia. De ser ganske brukte ut, men det er fordi de faktisk er med oss overalt og de er så nyttige at de blir brukt. Masse verdi i disse fortsatt og jeg tror neste eier vil sette like mye pris på disse som oss. Vi vil nok også legge igjen en del skjønnlitterære bøker og andre for ren underholdning - kjekt å ha dersom man har litt tid til overs.

HUSHOLDNING - Båten er fullt utstyrt med dyner, puter, sengetøy, tepper, kluter, håndklær, bestikk, service i plast, plastglass, vinglass i plast, skåler, oppbevaringsbokser, kjøkkenredskaper, kniver, fruktnett, handleposer og engangsbestikk/service. Du kan i grunn flytte rett inn! Det følger også med mange smarte oppbevaringsløsninger. Blant annet har vi en rekke bokser som henger på diverse rekkverk. Vi har laget vårt eget system med labler for hvor alt skal ligge som funker skikkelig bra for å holde system. En må ha system når en bor i båt :)

BELYSNING - Alle pærer er byttet ut med LED. Ute er båten også utstyrt med ekstra belysning på hekk, i lasarett, i cockpit og på dekk. Disse lysene er flotte å ha når man jobber eller seiler i mørket. Flere av LED lampene inne er byttet ut med 2-farget lys - rødt og hvitt. Når vi er på passasje har vi satt pris å kunne ha på lys inne uten å miste nattesyn!

SIKKERHET - på langtur bruker vi skikkelige redningsvester og investerte i nye Spinlock Deckvest 5D med sikkerhetsliner. Krokene er av 2 lengder - 1m og 1.5m - 2 m med strikk. Det er 3 stk av disse. Hver vest er utstyrt med personlig AIS, noe som er helt essensielt sikkerhetsutstyr. På dekk er det sikkerhetsliner trukket på begge sider. Båten kommer med EPRIB. Redningsflåten er for seks personer og var ny for tre år siden.

Ellers har vi oppfylt alle ARC sikkerhetskrav som er veldig strenge med full inspisering ombord. Alt utstyr montert vil spare deg for mye penger og tid da alt er inkludert.

Vi montert røykvarsler i salong og motorrom, samt gassvarsler ved byssa. Når det kommer til brann har vi pulverapparater og et skumapparat. Vi har fordelt dem på lugarer, bysse, og et ute om en skulle trenge å komme seg inn utenfra ved brann. 2 branntepper henger også ved byssa sammen med en mindre brannspray som er lett tilgjengelig. I tillegg er det montert et automatisk brannslukkingsanlegg i motorrommet.

JOLLA - Båten har en rib som kan romme 4 -5 voksne med en Yamaha 4 HK fra rundt år 2000. Det følger med årer, dinghy anker og reparasjonssett til jolla om noe skulle skje. Det første vi tenkte når vi kjøpte båten var at jolla og motoren så litt kjipe ut, meeeen....den styggeste på dinghy docken er den som blir stjålet sist. Mange blir frastjålet jolla som sykler blir i Oslo. Vi har ikke hatt noe problem med det, samt at jolla og motoren funker helt utmerket! Vi har vurdert en sprekere 2-takter, men de er dyre, vanskelige å få tak i og ikke lov i EU. Vi har tatt godt vare på vår 4 HK og den har fått ny motor og drevolje flere ganger i løpet av det siste året. I Hello World ligger det også diverse reservedeler sånn at en kan reparere selv om noe skulle skje. Det beste er at det er en rib - er helt glimrende når en må opp på stranda med båten. Vi har testet større motorer på den og vi kom raskt i plan med en 9HK, men for oss blir det for tungt å løfte. Noen steder i karibia må en reise langt for å sjekke inn og den har blitt tatt med på lange strekk - noen ganger i mye sjø - uten problem.

DYKKERUTSTYR - om du reiser langt vil en kanskje dykke. Evt kjekt å ha om en skal gjøre vedlikehold under vann. Det følger med to sett med BCD, tank og blybelter. Tankene bør få en service og må fylles opp. Dette kan gjøres på de fleste dykkersenter. I karibia er det mange av disse! For å bruke utstyret
bør en ta padi open water eller lignende. Er ikke noe krav, men det er vår anbefaling.


---


VÅR SITUASJON

I 2019 forelsket oss i Hanse 430e og vi fant 3 stk på markedet - alle røk dagen etter visning og noen med budrunde som er sjeldent. Hello World var den eneste som ikke forsvant med en gang fordi den lå i utlandet og var derfor vanskelig å se den. Vi tok en sjans og kjøpte den usett fordi vi skulle ha en sånn båt - også var den jo knallfin og den var så utrolig godt utstyrt. Vi sier det så enkelt som at vi har ikke angret et sekund!

Hvis vi er så glad i båten - hvorfor skal dere da kvitte dere med den spør du? Jo, på grunn av COVID-19 er verden annerledes. Vi ligger her i Karibia og planene våre for hjemreise via USA, Canada, Grønland og Island ser ut til å gå i vasken. Vi har derfor blitt tvunget til å tenke alternative løsninger og en av disse løsningene er å se om noen har lyst til å overta stafettpinnen her i Karibia.

For øyeblikket er situasjonen i Karibia at de aller fleste grenser er stengt. Noen steder får man heller ikke sjekke ut. Vi har derfor lagt oss for anker i franske St. Martin for å avvente situasjonen. Vi antar at situasjonen vil normalisere seg i løpet av noen måneder, i alle fall til neste sesong. Da tenkte vi at det kanskje var noen som var interessert i å seile Hello World videre her i Karibia, siden vi selv er nødt til å reise hjem til jobb og andre forpliktelser.

Av andre planer vi vurderer, vet vi at det er flere norske båter som skal reise direkte til Azorene herifra. Dette er også et alternativ for oss. Denne reisen skjer i så fall i mai-juni. Herfra kan vi eventuelt vurdere å seile båten mot Middelhavet for salg dersom det skulle være av interesse for noen. Båten kan avleveres andre steder i Europa og kan også vurderes solgt i Norge når vi kommer hjem.

Akkurat nå er det veldig vanskelig å komme å se på båten, så hva bør du gjøre? Selv kjøpte vi båten usett. Vi utformet en kontrakt med forrige eier slik at den ble inspisert skikkelig på land, og det som ikke var på plass ble dekket av forrige eier dersom det var større feil, alt i henhold til norsk kjøpslov. For oss gikk dette greit, og det var kun noen småtterier som forrige eier har betalt oss for i ettertid. Selv skal vi selvfølgelig også være behjelpelig med å fasilitere takstmenn her i St. Martin dersom det blir aktuelt. Når det er sagt, ønsker vi selvfølgelig at alle interessenter får se Hello World i virkeligheten og at hun får noen nye eiere som er like glad i henne som oss!

Dersom båten blir solgt her i Karibia, skal vi selvsagt være behjelpelige med å få båten transportert til en sikker havn for orkansesongen. Vi har også fått et tilbud om å lagre båten på land her på St. Martin dersom det er aktuelt.

Alt i alt så er vi svært fleksible og ønsker å komme i kontakt med alle som kunne tenke seg å kjøpe Hello World. Kanskje du hadde planlagt en langtur, men som nå blir avlyst på grunn av stengte havner i Europa? Kanskje du ikke ønsker å krysse atlanterhavet, men vil cruise i Karibia? Kanskje du ikke får fri fra jobb til å ta hele turen fra Norge? Eller kanskje du bare har lyst på en Hanse 430e? Vi er fleksible og håper vi kan finne en fornuftig løsning både for deg og for oss.


---


DEN "KORTE" OPPSUMMERINGEN

Prisen er satt til 1.400.000 og en langturseiler vil se at dette er en veldig god pris med tanke på hva som er inkludert. Båten har ekstrautstyr for mange hundretusen, og i tillegg tar det svært lang tid å montere alt sammen. Her er det mye båt og moro for pengene :)

Om du ikke skal på langtur kan vi diskutere å strippe ned noe utstyr mot en lavere pris.

GENERELT:
- Båt: Hanse 430e, 2007,
- Motor: Yanmar 4JHE4 55HK, 2500 motortimer
- Seildrev: Yanmar SD50
- Motorstyringspanel - Yanmar med turteller og målere for temperatur og oljetrykk
- Drivstofftank: rustfritt stål 230 liter
- Propell – Autoprop, selvjusterende pitch
- Leveranssesteder: karibia, middelhavet/vest-Europa, UK, (Norge).
- Leveringsdato: fleksible og samarbeidsvillige
- Vinsjer: 6 stk lewmar 46 - derav 1 elektrisk + spinlockhjul for å føre alle tau på hyttetak til elektrisk vinsj
- Kjøleskap - Isotherm 130 liter lydløst med åpning fra benkeplate og dør i benkeskap. Liten integrert fryseboks.
- Bunnstoff: Full kalkblåsing i oktober 2019, 3 lag med Jotun Antipest, 15 L med Jotun NonStop Supreme
- Registrert i Norsk ordinært skipsregister som Hello World med reg.nr NOR12530 og Call Sign LG2069. Kjøpt ny i Norge. Ikke charter. Norsk mva. er betalt.
- Rocna Vulcan 25kg galvanisert, Bruce 15kg rustfritt, Delta 15kg galvanisert)

SEILGARDEROBE:
- Storseil (lazybag med lazy jacks),
- Kryssfokk - ny i 2017
- Genoa
- Genakker
- Code Zero - ny i 2017
- Spribom

VVS:
- Dusj med varmt og kaldt vann på begge bad og i cockpit
- Watermaker Shencker 30 Basic 12V – ny 2018
- Varmtvannsbereder Nautic 25L – ny 2019
- Septiktanker i rustfritt stål 2x50 liter
- Jabsco manuelle toaletter med stor skål
- Blandebatteri i rustfritt stål på begge bad - ny 2018
- Saltvannspumpe med høyt trykk i cockpit for spyling av dekk, anker og annet - ny 2018
- Ferskvannstank plast 320 liter
- Alle skroggjennomføringer byttet i 2018

ELEKTRONIKK:
- Landstrømlader 30A - Ny 2019
- Kartplotter cockpit – Raymarine Axiom Pro 12” RVX (12”) - Ny 2019
- Kartplotter salong – Raymarine es75 (7”) - Ny 2017
- Instrumenter styreposisjoner – 3 stk Raymarine i70s - Nytt 2017
- Baugpropell - MaxPower Compact Retract
- Autopilot (Styringsenhet Raymarine EV1/ACU400, Drivenhet– Raymarine Hydraulic Linear - Drive E12207, Kontrollpanel – Raymarine p70)
- Ankervinsj og anker: Lewmar H2 montert under dekk med 50m 10mm galvanisert kjetting
- Ankervinsj hekk: Engbo Maxi med 25m blytau
Inverter - WAECO SinPower MSI412 400w
Bluetooth høytalere i Cockpit og salong + CD/Radio i salong
SeaTalk styringsenhet – ITC5 - ny 2017
AIS – Raymarine 650 - Ny 2017
VHF – Raymarine RAY60 - Ny 2017
Radar - Raymarine Quantum Q24c - Ny 2017

SIKKERHET:
- Nødpeiliesender/EPRIB - McMurdoc G5 V2 Pluss - ny 2017
- Spinlock redningsvest, sikkerhetsliner + personlige AIS (3 fulle sett) - ny 2019
- Danbouy - ny 2018
- Redningsliner, hestesko (med sjøanker, lys og fløyte) etc
- Kasteline - ny 2019
- Satelittelefon Iridium Go
- Skipsapotek/Medikamenter (med liste og bruksområder). Noe utgår på dato, mens mye kan føres videre.
- Søkelys - ny 2019
- Ekstra VHF antenne - ny 2019
- Redningsflåte - Plastimo Transocean for 6 personer - ny 2017.
- Automatisk gassbasert brannslukningsanlegg i motorrom - ny 2018
- 1 pulverapparat + skumapparat i salong, 1 pulverapparat akter soverom, 1 pulverapparat forlugar, 1 pulverapparat sidegarasje ute.
- 2 x Branntepper
- Gassalarm (montert gulv ved byssse)
- Røykalarm (montert over spisebord)
- Ekstra wire + clips til nødrigg

ANNET UTSTYR:
- Aggregat Honda EU10i (1000W)
- Jolle: rib 2,5m med 4hk 4-takst Yamaha påhengsmotor. Jolleanker og årer. 1 benk.
- Webasto varmeapparat - nytt 2016
- SSB-radio (ICOM IC-7000 ) med antennetuner og antenne på akterstag (Er ikke blitt brukt de siste 2år og trenger nok en service og teknisk gjennomgang)
- Magma gassgrill for montering på rekke
- Fiskeutstyr for atlanterhavsfiske
- Flagg med flaggstang
- Div gjesteflagg for de fleste land i karibia
- Badestige
- Sengetøy og håndklær
- Planleggingstavle
- Diverse papirkart og kartbrikker for Europa og Karibia
- Dykkerutstyr til 2 personer (Ventilsett, BCD vester, blybelter, flasker 12l 200bar).
- Madrassunderlag i alle køyer
- Fortøyningstau
- Fender (2 store kuler, 2 store avlange, 2 små, fenderstep)
- Reserveskjøter og reservefall
- Div gassflasker og regulatorer
- Div papirkart for Europa og Karibia
- Vifter
- Klatrestol
- Ekstra kanner for diesel og bensin
- Printer, Vakuum maskin, strykejern, lamineringsmaskin, stavmixer, kaffekvern
- Omnia
- Strekkavlastere
- Avfukter

---


For å se reisen vår så langt i Hello World kan du ta en titt på vår instagramkonto "sailinghelloworld"

https://www.instagram.com/sailinghelloworld/


---


ENDA KORTERE OPPSUMMERING:

Pakk med deg klær og toalettsaker - kjøp deg flybilletter når flyene starter å gå - flytt rett inn på sjøen i karibia og la vinden bestemme hvor veien går.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

55555 St-Martin / St Maarten

Annonseinformasjon

FINN-kode 173885981
Sist endret 8. okt. 2020 17:28

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.