SOLGT

Nordsee swing 47

Langturbåt til salgs

Pris 2 650 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Andre
Modell
Nordsee swing 47
Årsmodell
2000
Lengde i fot
47 fot
Bredde
410 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Yanmar 4JH3E
Motortype
Innenbords
Motorstr.
100 hk
Drivstoff
Diesel
Reg.nummer
LK6985
Materiale
Aluminium
Farge
Grå
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Klargjort for eventyr... Solid langturseiler i rå usminket aluminium til salgs.
Båten er designet av Judel&Vrolijk, og ble i 2000 bygget og utrustet for sikker seilas på alle hav ved verftet Dübbel&Jesse i Tyskland. Den har mange gode løsninger for å operere trygt på selv de mest avsidesliggende steder. Vi kjøpte båten i 2009 av første eier, og har siden oppgradert båten betydelig. Forrige eier tok båten til Påskeøya i Stillehavet og rundt Kapp Horn. Med oss har den flere Nordsjøkrysninger og 8 kryssinger av Barentshavet, og den har vist oss at den er utrolig stødig og trygg på havet, uansett vær. Den fremstår nå slik at det bare er å proviantere og kaste loss.
Vi har lenge gledet oss til å legge ut på langtur med båten, imidlertid har sykdom gjort at langturplanene må skrinlegges, så vi legger derfor båten ut for salg.
Båten er registrert i skipsregisteret, og kan evt belånes.

Båten er først og fremst bygget for å være trygg på havet. De relativt små vinduslukene sikrer at det skal svært mye til for at de blir slått inn. Den solide døren ut i cockpit gjør sjansen minimal for at det kommer store mengder vann inn i båten om man skulle være uheldig å få mye sjø inn i cockpit, eller ennå verre bli snudd opp ned. Den faste rekka rammer inn den delvis overbygde cockpiten, og gjør at man føler seg veldig trygg selv i mye sjø.

Innredningen er solid bygget i teak og laget slik at man selv i hardt vær kan bevege seg trygt ombord, med rikelige muligheter til å holde seg fast. Det er 4 faste køyeplasser i to lugarer, med ytterligere mulighet for 2 soveplasser i salongen. Båten har et dedikert utstyrs/ verktøy rom, fast navigasjonsplass, 2 toaletter hvorav ett med dusj, bysse med kjøleskap og separat fryser, v/k trykkvann, manuell ferskvann pumpe samt manuell sjøvannpumpe i oppvasken. Ferskvannstank er på ca 600 liter, og varmtvannstanken 40 liter. Taylors primuskomfyr med to kokebluss og stekeovn, Det geniale med primuskomfyren er at den kan brukes til å varme opp båten innvendig når man seiler på havet. Den er svært nøysom i drift, og vår erfaring er et forbruk på ca 1 liter/ uke. I motsetning til gass eller spritflamme som avgir store mengder fuktighet under forbrenningen, gir primusflammen bare tørr og varm luft og er derfor svært godt egenet til generell oppvarming. Fritidsparafin som brennstoff er enkelt å få tak i, oser ikke og er helt luktfri. En av de stor utfordringene for langturseilere er de utallige forskjellige gassflaskekoblingene som finnes. Parafin derimot er enkel å oppdrive over hele verden, og man er helt ubekymret eksplosjonsfaren som kan følge med gass.

Umalt aluminium har den store fordelen at det gjør vedlikeholdsarbeidet svært lettvint. Det er en kjensgjerning at finishen på lakkert aluminium har begrenset levetid, og det er omfattende å skulle pusse det opp. Polering og gnikking av skrog og dekk er ukjent arbeid for den heldige eier av en umalt aluminiumbåt. Brygger og grove kaianlegg med svarte bildekk er helt uproblematisk, og den matte grå fargen som den umalte aluminiumen har, gir en rustikk patina. Aluminium har en fantastisk styrke og overgår langt en hvilken som helst karbon/ glassfiberbåt ved en kollisjon eller grunnstøting.

Rigg og alt av utstyr er solid dimensjonert. I tillegg til storseil på Harken vogner, har den fokke og genua på rulleforstag, stormfokk som kan settes på fokkerulla, Code zero på stagfri rulle, genaker og Parasailor i strømpe. Bommen har lazy-rail og liner som gjør berging av storseilet enkelt.
Noe som gjør båten ekstra spesiell er svingkjølen, som kan svinges opp fra 3m til 1m dybde. I tillegg har den har 2 motorer og 2 ror, og en solid diesel kapasitet på hele 2000 liter. Hver motor har flere nivåer av diesel filtrering, som i kombinasjon med en dagtank sikrer tilgang på ren diesel til motorene.
Svingkjøl må ikke forveksles med senterbord uten vekt. Kjølen veier 4 tonn, som gjør båten svært stabil, og den bærer riggen (ca 21m fra vannflaten) godt og er velseilende. Svingkjølen, som opereres elektrisk/ hydraulisk gjør at man kan forsere grunne dybder, noe som åpner for mange flere gode ankringsplasser og flere steder blir tilgjengelige. Med Maxprop 4 bladet vribar propellere foran hvert ror, og baugpropell er båten enkel å manøvrere selv i trange havner.

Skrog og dekk har 5 cm isolasjon, og med flere forskjellige oppvarmingskilder som Taylors oljeovn, Webasto vannbåren varme med radiatorer, og luftvarmer fra motorenes kjølevann er båten svært godt egnet for seiling i kalde farvann. De relativt små vinduslukene gjør at det er lett å holde båten varm og tørr inne, samtidig bidrar dette også til at båten ikke blir så varm inne under en tropesol. Den delvis overbygde cockpiten sikrer ly og beskyttelse under seilas. Den er bygget i 5mm aluminium og har herdede ruter. Med kalesjen oppe har vi hele cockpiten lun og tørr.

Elektrisk forbruksbank er på 600Ah 24V og nødstrømsbank 200Ah 24V. Hver motor har både 12V og 24V-150 Ah dynamoer. Hver motor har sitt eget 12V startbatteri som er helt adskilt fra forbruksbanken. Uansett om man kjører en eller begge motorer, så lades forbruksbanken. Videre så sørger SuperWind vindgenerator og Watt&Sea slepegenerator for lading når en seiler.

Båten er rigget med det meste av nødvendig sikkerhets og nødutstyr;
Viking RescYou4 redningsflåte, Tron 60S EPIRB montert inne og Tron 40S MKII freefloat EPIRB montert ute, Seabrake drivanker, Jordan series drouge, isolerte overlevelsesdrakter, Danboy livbøye m/signal lys, kasteline, og pyrotekniske signaler (signalraketter/bluss/røyk).

Videre har den følgende kommunikasjonsutstyr: Iridium Pilot fastmontert satellitt telefon/ modem, Icom IC-M801E DSC 125W HF radio med Pactor modem, Icom M601E VHF radio på nav plass nede, med fjernkontroll i cockpit, WIFI via Mobilt bredbåndruter med ekstern antenne og mulighet for 2 simkort.

For ankring er båten utstyrt med Lewmar Ocean3 ankervinsj med 55 kg Spade anker og 110 m Aqua7 RINO sertifisert 10mm kjetting som sikrer trygg ankring. EasyRoll båndtrommel med 120m 8 tonns ankerline, 35 kg Spade reserveanker. Vi ankrer mye, og med dette oppsettet har vi aldri dregget, selv i hardt vær.

Navigasjonsutstyret er Furuno i nettverk som består av: NavNet TZT14 plotter (ny i 2017), FA-150 AIS klasse-A, Solid State DRS4D-NXT radar (ny i 2018), DFF1 ekkolodd/ fishfinder, Satellitt compass SC30 (ny i 2017), Navpilot 711-C autopilot (ny 2018) m/ Simrad HLD2000 24V driverenhet (nyoverhalt i 2018), stasjonær pc med Maxsea kartprogram i nettverk med plotter, intergrert Echopilot foroverseende ekkolodd, elektronisk barograf, B&G vind/ speed dybde, Airmar 200WX værstasjon, Furuno GP-33 gps med 3 stk RD-33 remote display.

Videre finnes: FilterBoss/ MLS fuelpolish system, Windpilot Pacific Pluss vindror, Katadyn Powersurvivor 80e watermaker, cockpit kalesje x 2, en oppblåsbar og en sammenleggbar jolle, 2 stk påhengere hhv Suzuki 2,5 hk og Tohatsu 6 hk begge med få gangtimer, 3 stk bærbare vhf, 2 stk EasyRoll tautromler, hver med 100m landtau. Opplegg for spyling av sjøvann på dekk og rengjøring av anker/ kjetting, Magma kasserollesett og gass grill.

Båten selges med en mengde reserve og slitedeler, deriblant ny 12V dynamo, ny startmotor, div. elektriske pumper, komplett Simrad HLD2000 24V linjær styringsenhet til autopiloten, ekstra stasjonær VHF, komplett sett med dysespisser til en motor, termostat, div drivremmer, starter rele, olje og diesel filtre, samt en rekke forskjellige tau, blokker, sjakler, og fendere.

Se mer teknisk info og fra våre turer med Gyda på: www.gyda.biz

Selger kan kotaktes på mobil: 95880319

Utstyr

2 x Yanmar 4JH3E motorer (52 hk) 2 ror Svingkjøl Genakker Parasailor Code zero Tri-radial seil på Facnor FastFX 4500 stagfri rulle

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Lindsgate 8, 8480 Andenes

Annonseinformasjon

FINN-kode 155968287
Sist endret 6. des. 2019 09:08

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.