Adams 45DS
Stål Adams 45 DS, vurderes solgt, langturbåt til alle farvann, Malaysia/Thailand
- Båten står i
- Utlandet
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Andre
- Modell
- Adams 45DS
- Årsmodell
- 1987
- Lengde i fot
- 45 fot
- Bredde
- 450 cm
- Dybde
- 180 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Perkins 72 HK
- Motorstr.
- 72 hk
- Maks fart
- 8 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 20 000 kg
- Reg.nummer
- LK6288
- Materiale
- Annet
Beskrivelse
Oppdatering 30.08.2022:
Siden denne annonsen ble lagt ut i 2020 har jo endel skjedd.
Videre seilas ble stoppet av Coronaen, så Morild ligger fremdeles på Rebak Marina, Langkawi i Malaysia.
Jeg var der nede i fjor høst og det ble gjort en omfattende jobb ombord. Kan nevne: oppmaling med tokomponent fra bunn til topp, nye bronse bunnventiler, allt treverk i cockpit fjernet og stål rengjort og oppmalt, nye madrasser i salong og madrass i lugar, +++
Jeg reiser nedover til Langkawi først på oktober. Da ble det først nytt bunnstoff, anoder og et sett med nye fendere før sjøsetting. Deretter blir nytt treverk montert i cockpit og et nytt storseilfall kommer på plass. Storseil og genoa ble ettersett av seilmaker der nede tidligere og ikke brukt etterpå. Så om det ikke blir noe salg der innen januar 2023 blir kursen satt mot Indiske hav og etterhvert Suez.
"Morild" er også lagt ut for salg hos SYS Langkawi for 85 000 USD. (Se: monohull +40 for å finne annonsen)
Interesserte kan lese fra min seilas på FB: S/Y "Morild"
Ta gjerne kontakt for ytterlige opplysninger.
Jeg lar teksten fra 2020 stå slik den var:
Jeg kjøpte "Morild" i 2005 med det formålet å seile i Stillehavet. Tok ut pensjon i 2015 og dro ut.
Har nå satt ned prisen noe. Det er vanskelig å vurdere hva markedet er villig å gi, det er ikke så mange slike å sammenligne med. Jeg er uansett ikke i en "Må selge" situasjon. Gjør oppmerksom på at det ikke er enkelt å importere et slikt fartøy inn til Norge etter dagens regelverk.
Registrert i NOR, Norsk Ordinert Skipsregister, LK 6288
Ut fra tidligere erfaringer var det nettopp et slikt fartøy jeg var ute etter, solid, langkjølet, stål. Rigget og utstyrt for langtur, 1200 liter ferskvannstank, 800 liter diesel kan nevnes.
Fra november 2017 til juni 2018 var jeg i Cairns i Australia der det ble gjort nødvendig vedlikehold og oppmaling.
I år har jeg seilt fra Solomonøyene til Port Moresby i Papua New Guinnea, videre gjennom Torres Strait til Debut i Indonesia. Fire mnd. Rally i Indonesia, deretter til Malaysia og opp Malakka Stredet til Lankawi der jeg ligger nå når dette skrives. Det meste av dette soloseilas.
Det blir antagelig en tur opp til Phuket i Thailand til Jul/Nyttår.
I Pankor Marina, Malaysia ble det nå i november gjort en oppmaling av skrog/overbygg/bunnstoff, alt med Jotun 2 komp.
"Morild" er isolert og utstyrt for seilas også i kalde klima. Forrige eier seilte til både Antarktis og Arktis (Svalbard).
På fb: S/Y "Morild" kan interesserte se bilder fra min seilas, henvendelser kan også gjøres der for info. Kontaktinformasjon utenom fb er min kones epostadresse og telefon, og hun videreformidler eventuell interesse.
Legger ved en uttalelse fra i SPILLERS QUALITY CORROSION CONTROL 9th December 2017, Cairns Cruising Yacht Squadron - reference "S/Y Morild" etter UHP Water blasting: ett
Good afternoon Captain Helge,
RE: WORK CARRIED OUT BY SPILLERS QUALITY CORROSION CONTROL 9th December 2017
Remove all old coatings below water level; these coatings had heavy build up and past their use by date! We ultra-high-pressure water blasted this area and removed all old coatings back to bare steel, the hull/steel was in exceptionally good condition. Areas above the water line were spot blasted on any spot corrosion areas back to rust free bare metal. There were minimal spot areas! The blasted areas were then coated by Helge in a Jotun high-build epoxy.
In general, a ship shape vessel!
Kind regards,
Nigel Spiller
Director Spillers Quality Corrosion Control, 36 Buchan Street, CAIRNS QLD 4870
Her er en oversikt på engelsk:
Length: 45 ft. 13,7 m
Beam: 4,45 m.
Draught: 1,73 m.
Displacement: 20 t.
Keel type: Long keel, and rudder on solid extension of keel.
Yer launched: November 1987
Designer: Adams
Builder: Jon Fredric Flynn
Where built: Maryborough Australia
Construction:
Hull: Steel. Keel 38 mm., Keel sides 6 mm., freeboard-hull 5 mm., deck forward and
back and deck-hose
4 mm., rest 3 mm. Round-Bilged with 12,5 mm. x 38 mm. stringers.
Engine: Perkins 4236, 72 HP. 4 cyl.
Fuel: Diesel.
Condition: Very good. Have had no major problems. New starter in 2017. Practically no
oil consumption or leaks
Cooling system: Closed circuit, no salt water, dry exhaust. Cooling liquid runs in-side of keel. Hours: 10660 hrs.
Speed max: 8 kn. Cruise 5 kn.
Fuel consumption: Aprox. 3 l. pr. hr. at 1400 RPM, 5 kn. in calm.
Fuel tanks: 3 tanks in keel, 425, 200, 160 liters + day tank 80 l = 865 liter total + 20 liters on day tank oven.
Gearbox: Newage PRM 160
Drive: Straigt. Shaft out and new brass bearings mounted in Cairns Desember
2017.
Propellor: 3 blade
Steering: Wheel in cockpit. Aries Wind Steering.
Electrics: 12 v.
Batteries: 2x200 amp. house, new in August 2019. Starting and anchor winch 200 amp. new in May 2019
Radioes: VHF: Simrad RD68, Hand-held: Standard Horizon NX 571 and one battery hand-held VHF.
SSB: Icom IC-M710
Sounder: Furuno. New transducer 2018.
GPS: Furuno.
Autopilot: ComNav 1440
Radar: Furono (Magnetron renewed by Furuno September 2018)
Compass: Magnetic in cockpit, Furono GPS Compass. (antennas renewed June 2018 by Furuno)
Solar-panels: 2
Windmill: Eclectic Energy D 400
Navigation: Furuno Navnet 3D, intergrated radar, AIS, sounder.
AIS: Class B (Sender-eciever)
Sat-phone: Iridium GO
Galley:
Stowe: Broadwater, 4 burner and oven.
Sink: 2
Refrigdgeration: Waeco. 3 large boxes, freeze-cooler-temperated.
Acommodation:
Interior finish: Very well built in good quality. Always get good comments on interior. Lots of stowing room.
Headroom: 193 cm.
Cabins: 2
Berths: 4 + possible for 2 in saloon.
Single: 2 forward
Double: In cabin.
Shower: Gas heated water.
Toilet: Jabsco.
Water system: 12 v.
Water tank: 1 in keel.
Capacity: 1200 l.
Heating: Dickinson Diesel Owen, 3 radiators. Also use heat from motor-cooling system, then 90 degree c. on radiators.
Rigging:
Mast: Aluminium, 18 m. above WL.
Rigging: Stanlies.
Winches: 2 self-tailing in cockpit, 2 on mast.
Sails: Furling genoa, staysail on wishbone-self tacking, main. All covered in UV
protection new in 2015. Extra: 2 genoa, 1 main, drifter, storm-sails.
Anchor: Rocna 33 kg. Spare cqr.
Chain: 110 m. 10 mm.
Winch: Lofrans Falcon 1500 w. 12 v.
Bilge pumps: 2x12 v., 3 manual.
Safety equipment: EPIRB, battery expire May 2020.
Liferaft: 4 person
Life-belts: 4, and 4 floating-insulated-dresses.
fire extinguisher: 2
Dingy: Alu-botton, new 2016.
Outboard: Mercury, 3,3 HP, new July 2018.
Extras: Hard to list, but will be sold with all I have onboard what I found to be important for a serious tour. Lots of ropes, tools, wires and so on. Ready to go.
Utstyr
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Drakestranda 538, 7125 Vanvikan
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.