Utløpt

Ja, vi sleger. (Se tekst) Hytte på sjøen - 33 fot clipper

Pris 260 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Andre
Årsmodell
1988
Lengde i fot
33 fot
Bredde
325 cm
Dybde
180 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Ferymann
Motortype
Innenbords
Motorstr.
30 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
8 500 kg
Materiale
Annet
Farge
Grønn
Sitteplasser
6
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Ja, et nytt eventyr løper avgårde med oss!

Vi må ikke selge i år, men nå som nye eventyr kaller og sommeren er på hell er det mer fristende. Prisen er i tilfellet den samme som nå; kr 260 000. (Noen har forøvrig etterlyst mer utførlige opplysninger om byggingen. Se Tillegg i byggebeskrivelse.)

Skrog og innredning. Skroget er bygd i ferrosement etter tegninger av amerikaneren Benford, sparklet med epoxy og slipt til plastbåtfinish. Derfra er den møysommelig bygd opp av forrige eier med stor dyktighet og sikker stilsans. Dekk og cockpit er i ubehandlet teak. Overbygg og rekke er i blanklakkert mahogny. Det er utvendig blykjøl og alt under vannlinjen er behandlet med tjæreepoxy.
Forpiggen er åpen og har sengeplass til en liten og en passe stor. Kabinen har sitteplass til 6 /sengeplass for 2. Fra salongen er det krabbevei gjennom stikk-køye (sengeplass til 1) til akterkabinen. I akterkabinen er det hyggelige sove- og sitteplasser (dobbeltseng). Innvendige rom er isolert under panel med 1cm isopormatter.

Tillegg i byggebeskrivelse (fra forrige eier):
Skrog: Ingen sertifikater på skroget, men ble bygget etter de spesifikasjoner tegningen viste. (Jeg har jo ikke støpt skroget, bare sparkla og slipt det.)
Mast/rigg: Hel furu i mast der alle sprekker ble tettet med epoxy. Laminert furu i bommer, eik i gaffel og kjakabein. Kommentar hel furu ; øvre del av mast (ca 1,5 m?) skjøtet inn som eget feilfritt stykke ved bygging.
Øvrig treverk: Teakstaver limt på epoxybelagt vannfast finér. Mener det var utenfra: teakstaver, epoxyduk, 12 mm finér, skum, 6 mm teakfinér. Dekk er: ferrosement, epoxy teakstaver. Hyttetak: laminerte bjelker, 2 lag 12 mm vannfast finér, epoxyduk og 12 mm teak. Karmene er mahogny limt og skrudd i betongkant og skrudd på tvers med lange gjenga syrefaste bolter. Skrog og overbygg har vært dønn stivt i kuling og storm uten den minste knirkelyd eller lekkasje. Kun knirkelyd rundt masta.

Og en ting vi som tok over har satt pris på: Takket være solid gjennomført og gjennomtenkt konstruksjon kan alt utvendig vedlikehold gjøres unna av to personer på et par dager. Innvendig har vi ikke trengt å gjøre noenting!

Seiling og turer: Båten er trygg og koselig å være ombord i. Forrige eiere seilte langt og lenge med den hver sommer. Den har vært mange ganger i Østersjøen, i Danmark og på Vestlandet.

Bobåt og eventyr. For oss landkrabber som har eid den de siste 7 årene, har båten fungert som bolig på sjøen i sommerhalvåret, - et eventyr i oppfyllelse! Stilen på skuta og skjønnheten i området vi har holdt til (Færder nasjonalpark) har sammen gitt oss de mest minneverdige og flotte årene vi har opplevd. Med stort solcellepanel (8A) og god tilgang på strøm (300Ah) har vi kunnet rive oss løs fra rutinene på land og bruke båten som hjemmekontor, - bo og arbeide, bade, fiske og hente østers, ta et glass vin i arbeidstiden eller gjøre en liten arbeidsinnsats i fritiden, ta lunsjen på svabergene og middagen i fjæresteinene. Det har vært syv år med "å våkne opp i enden av regnbuen". Vi selger henne nå for å flytte nordover, forlenge livsstilen vi har lært her og utvide den til hele året.

Mangler du båtplass? Plass på bøye for sesongen 2018 følger med! De som kjøper båten kan beholde plassen på bøya ut sesongen 2018. Om de ønsker kan de kjøpe bøya med moring av oss (2000,- kr), ta den med seg og legge den ut hvor de vil. (70 kg stålmoring + 10 m kjetting + bøye, montert i 2011. Systemet var da i følge tabell hos forhandler dimensjonert for båt opp til 10 tonn i beskyttet farvann.)

-----------------

Utstyr
Navigasjon:
Kompass,logg, kartplotter, dybdemåler og Robertson autopilot.
Motor:
Farryman 2 sylindret 30 hk. (Byttet topper i 2014, skiftet simmering i 2018). Enkel og grei motor som aldri "tuller". Kan startes med sveiv (har aldri vært nødvendig.) 70 A dynamo og to gode batterier, på tilsammen ca. 220 Ah. Fast tobladet propell.
Rigg:
Letthandterlig gaffelrigg med Lazy Jack på storseil, selvslående fokk og klyver på rulle. Gennaker på forenklet rulle. Mast og bommer er i furu.
Vanlig seilføring med storseil, fokk og klyver er på ca, 65 m2. Rever ved frisk bris/liten kuling. I lett vind settes genakker ( ca 70m2 ) og toppseil (10m2)
Med autopilot kan båten lett seiles av en person under de fleste forhold,
Bomtelt:
Bomteltet dekker hele cockpit med god margin og gjør at eventyret ikke regner bort. Glidelåsene på hver side gjør det lett å komme inn og ut.
Pantry:
Spritbysse og kjøleboks samt oppvaskkum med kaldt vann fra tank med trykkpumpe.
Vaskerom :
Elektrisk toalett med septiktank. Vask med kaldt vann fra tank med trykkpumpe.
Tanker:
Dieseltank på 120 liter
3 vanntanker på tilsammen ca. 160 liter
Fortøyning:
2 anker med kjetting og tau.
Oppvarming:
Wallas luftvarmer.
Ekstra Strøm-forsyning:
Solpanel: SunWind effekt 140W, ladestrøm 8 A, plassert på toppen av davitene.
Fritidsbatterier: 2 syrefrie AGM ”DEEP CYCLE” BATTERIER,-, til sammen 300 Ah (brukes til kjøleboks + 2 små PC’er (40 Watt))
Tilbehør: Shunt, regulator, konverter og monitor.
Styringsenhet der sol-energien fordeles etter ønske mellom fritidsbatterier og startbatterier. Det gjør at behov for lading ved bruk av motor er redusert. For oss som bor langt unna opplagsplassen har det vært spesielt kjekt. Vi har ikke trengt å etterfylle startbatterier med landstrøm i løpet av vinteren, - vi har skråstilt solpanelet og gitt styringsenheten beskjed om å etterfylle for oss.
Kjente mangler:
- Det følger med en gammel GPS. Den virker, men er ustabil og moden for utskiftning / oppgradering.
- Kråka på opplagsplassen syntes ikke om bladene på vindmåleren, vindmåleren er ødelagt og må byttes.
- Varsellampe for temp slukker ikke som den skal etter start. Det arbeides med saken

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Berganveien 102, 3138 Skallestad

Annonseinformasjon

FINN-kode 123599612
Sist endret 29. aug. 2018 11:50

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.