Polar Polar 22
POLAR 22 - Norges fineste?
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Trebåt/Snekke
- Merke
- Polar
- Modell
- Polar 22
- Årsmodell
- 2013
- Lengde i fot
- 22 fot
- Bredde
- 225 cm
- Dybde
- 60 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Lombardini 4 cylinder
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 40 hk
- Maks fart
- 12 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 1 100 kg
- Materiale
- Glassfiber
- Farge
- blå
- Sitteplasser
- 10
- Soveplasser
- 2
Beskrivelse
LAYOUT:Innredningen i denne båten er helt annerledes enn original Polar. Hovedtanken er at 6 personer kan sitte godt rundt et bord (akter) og spise middag/lunsj med god plass. Ellers er det ikke noe problem å sitte 10 personer uten å sitte trangt.
SKROG:
Skrogsider pusset ned og avrettet med 2 komponent epoxy for å oppnå perfekte skrogsider p.g.a. blå farge som krever perfekt finish (200 timer). 3 lag med 2 komponent epoxi-lakk (stahl-blau).
Det eneste originale igjen på skoget er roret og ror-stammen. Alt ennet er helt nytt, ingen brukte deler.
MOTOR:
4 sylindret Lombardini (1.4 liter) 40 hk max turtall: 3500 ca 190 gangtimer. Forbruk ca 1l /time v/ 1450 omdreininger (5 knop). Max fart ca 12 knop.
Trimplan gjør at båten selv på full fart ikke løfter seg nevneverdig. Trimplanet er større en standard.
De fleste Polarbåter leveres pr d.d. med Yanmar- motor (3 cylindret 30 hk). Dette er etter min mening en gammeldags motor med høyt støy-nivå og vibrasjoner sammenlignet med moderne dieselmotorer ifra Lambardini. Motoren er kjøpt ny i Norge.
DRIVLINJE:
Standard er det montert 25mm aksel, men min båt er montert med 30mm aksel for å unngå vibrasjoner grunnet kast i aksel.
BAUGPROPELL:
Sleipner - litt overdimesjonert for å unngå splinter som ryker.
KJØLESKAP:
Isotherm 40 liter m/åpning på topp. Danfoss kjølesystem.
GASSBLUSS:
Innebygget under mahogny konsoll babord, 1 bluss m/ 3 lukkemekanismer. (Aldri brukt)
BATTERI:
2 stk, start og drift m/ automatisk vende-bryter for lading.
DØRK og DEKK:
Teak - Sandøy Båtbyggeri Tvedestrand som leverte original dekk og dørk til Polar når de ble produsert i Arendal.
INNREDNING:
Mahogny lakkert 7 -10 ganger 2-komponent epoxy (UV resistent) profiler på benker og bord levert av Najad. Inne i båten er alle sider garnert med Mahogny.
VINDSKJERM:
Litt mere linjelekker enn original Polar (lavere i bak-kant) i massiv Mahogny. Forsterket i skjøter gjort av Klings vinduprodusent i Hamburgsund. Lakkert 10 ganger m/ 2 komponent epoxy (UV resistent) lakk.
De påstår at dersom båten lagres inne om vintern at dette skal være vedlikeholdsfritt de neste 10 år.
TOALETT:
Nedfelt i benk på babord side. Porta Potti - Aldri brukt.
PUTER:
Spesialsydd i mørke blått (10cm tykk) med pyntekant i samme farge som kalesje. Kjøper får også med ett helt nytt sett med puter.
KALESJE:
Laget av Rössy i Smøgen som er sveriges beste. 2 delt og med delbare rustfrie bøyler som kan legges fremme under dekk (usynlig).
Hele kalesjen kan demonteres på under 5minutter.
TANK:
ca 60 liter i rustfritt stål m/ inspeksjonsluke.
BUNNSTOFF:
3 lag anti-pest 2 komponent primer. 2 lag rødt bunnstoff - Jotun Surpreme.
ANNET:
Badstige, anker 6kg m/ kjetting, 4 fendre, fortøyningliner, båtshake, teak flagstang m.m. medfølger.
Avslutningsvis er det vel å nevne at mange flere detsljer er gjort, men dette er det jeg ifarten kommer på av de viktigeste detaljene.
Båten har ligget innendørs ifra august til juni hvert år. Båten ble hel-restaurert i 2013 og fremstår som ny.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
0271 Oslo
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.