Mann slapper av foran PC

La annonsene dine oppdatere seg selv

Hele 80 prosent av effekten på en annonse kommer den første uken etter publisering. Med automatisk oppdatering sørger du for at varene dine har god plassering uten at du trenger å gjøre noe selv.

En ny annonse som legges ut på FINN torget blir plassert helt øverst i resultatlisten, men etter hvert som andre annonser legges ut, vil den rykke lengre ned. Som bedriftskunde har du mulighet til å oppdatere annonsen slik at den plasseres i toppen igjen.

- Dette gjøres enkelt ved å velge “Oppdater” på annonsen i Admin, forklarer Thomas Riis, salgskonsulent i FINN torget.

Admin er systemet der bedriftskunder administrerer sine annonser. Her finner du også muligheten for automatisk oppdatering.

Som kunde har du tilbud om å kjøpe annonseklipp. Dette er et slags “klippekort” du bruker når du administrerer dine annonser. Velger du automatisk oppdatering koster dette ett klipp per oppdatering. Sett gjerne en sluttdato for oppdateringene slik at du ikke faktureres for enkeltannonser når du er tom for klipp.

Du kan velge ulike intervaller av automatisk oppdatering; hver 3., 5., 7., 14. eller 30. dag. Da blir annonsen liggende ute i nye 60 dager som er makstid for en annonse.

80 prosent av effekten første uka

- Med automatisk oppdatering plasseres annonsen din øverst i lista etter det antall dager du velger. Den vil da fungere som en “ny” annonse, og alle som har lagret søk for denne typen vare får varsel hver gang annonsen oppdateres, sier Riis. - Vi ser at annonsen mister effekt jo lengre ned på lista den flyttes.

  • Thomas Riis, salgskonsulent i FINN torget

    Thomas Riis, salgskonsulent i FINN torget

- I de fleste kategoriene på Torget kommer 80 prosent av effekten på en annonse i løpet av den første uka etter en publisering eller oppdatering, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for FINN torget. - Dette gjør det attraktivt og nyttig å oppdatere annonsen hyppig. Ved å bruke automatisk oppdatering sikrer man at dette blir enklere i stedet for at man manuelt må gå inn på hver enkelt annonse.

Når skal du velge automatisk oppdatering?

Har du en vare som ligger fast i ditt sortiment kan du med fordel velge automatisk oppdatering. Da kan annonsen ligge ute uten at du trenger å tenke på sletting i tilfelle varen blir utsolgt.

- I tillegg sørger man for kontinuerlig god trafikk inn til nettbutikken sin ved at stadig nye brukere ser annonsen, sier salgskonsulenten.

I noen kategorier annonserer det mye. Her bør du velge et kortere tidsintervall som sørger for flere visninger og potensielt hyppigere salg. I kategorier hvor det annonseres sjeldnere, kan det holde med automatisk oppdatering for eksempel hver 30. dag.

Det kan også være lurt å spre annonsene ut over ukedagene slik at de oppdaterer seg på forskjellige dager. På denne måten har du alltid en annonse blant de øverste resultatene.

Å tenke på FINN som en kanal for markedsføring, gjør at du kan nå potensielle kunder over hele landet. Med automatisk oppdatering sørger du for at varen din blir synlig også for nye brukere som kan ha lagret søk etter at annonsen ble lagt ut første gang.

Gode virkemidler til suksess

Et godt tips til suksess på FINN er å lenke til egen nettbutikk i hver annonse slik at hele sortimentet blir tilgjengelig for brukeren. Om noen er inne på annonsen din er de kanskje også interessert i andre varer du selger.

Du kan også velge å lage din egen FINN-butikk. Her samles alle annonsene dine, og brukere kan følge butikken din og motta push-varsler når du legger ut nye varer. Å lage en slik butikk koster ingenting!

Planlegger du en kampanje på FINN? Våre selgere har tilgang til søkeordstatistikk og kan se når det lønner seg å kjøre kampanje for dine varer. Ta kontakt med din kundekontakt på FINN torget. Du kan også nå oss på telefon 22 33 32 33 eller e-post til annonsering-torget@finn.no.