Ekspertens tips til annonsering på FINN torget

FINN torget hadde nesten 500 millioner besøk i 2020. Dette er et stort hav av potensielle kunder! Med noen enkle grep kan du sørge for at de finner akkurat dine produkter.

Gjør annonsene bedre og mer effektive!

Glenn Henriksen er Account Manager hos FINN torget. Hver dag hjelper han bedriftskunder med å gjøre annonsene sine bedre og mer effektive.

For at du skal lykkes med å øke omsetningen, er det viktig med gode annonser som skiller seg ut i mengden. Like viktig er regelmessige annonseløft for å sikre plassering øverst på resultatsiden. Ingen av disse grepene er spesielt tidkrevend‌e, så la oss ta en titt på våre 8 tips!

Punkt én:
Bruk beskrivende søkeord i overskriften

Overskriften er det aller første kunden ser. Denne bør derfor være så presis som mulig! Det er fint å ha med merke og modell, men pass på å inkludere hva produktet faktisk er. En god tommelfingerregel er å kalle et kjøleskap for et kjøleskap, og en stol for en stol – det er som regel dette kunden søker etter.

Punkt to:
Gode bilder gjør produktet attraktivt!

Du bør ha minimum tre bilder, gjerne tatt fra ulike vinkler. Bruk en helt enkel bakgrunn uten forstyrrende elementer eller andre varer. Finn et sted med godt lys (dagslys er best) og pass på at bildet blir skarpt. Usikker på hvordan du tar gode bilder? Ta en titt her for flere tips!

Punkt tre:
Bruk gjerne produktvideo i annonsen

Visste du at du kan laste opp video i FINN-annonsen? Dette er en fin måte å vise frem produktet, dens funksjoner og bruksområder på, i sin helhet. Mange velger også å presentere selve bedriften eller butikken sin med video. Dette er god merkevarebygging!

Punkt fire:
Ha gode og detaljerte produktbeskrivelser

Beskriv produktets mål og størrelse, vekt, farger, funksjoner og annen nyttig informasjon. Det er ikke alle som ønsker å ta kontakt for å få mer informasjon – du risikerer at en potensiell kunde velger et annet produkt over ditt dersom du ikke har en grundig produktbeskrivelse i annonsen.

Punkt fem:
Øvrig informasjon kan skille deg fra andre

Nederst i annonseteksten bør du legge inn generell informasjon, slik som åpningstider, muligheter for bytte og retur, kontaktinformasjon, samt garantitid for varen. Frakt- og hentemuligheter er også nyttig informasjon for kunden.

Punkt seks:
Husk å oppgi riktig pris på varene dine

Oppgi riktig pris på varen din! Ikke glem å endre den dersom varen kommer på tilbud. Da er det lurt å også inkludere ord som "tilbud", "nedsatt pris", "rabatt" eller "kampanje" i annonseoverskriften din.

Løft annonsene regelmessig for god synlighet

Legger du ut flere annonser, bør du spre disse over ulike dager slik at du jevnlig ligger øverst på resultatsidene. I tillegg anbefaler vi Automatisk annonseløft, som løfter annonsen opp i resultatsidene igjen etter en gitt tid.

Sist, men ikke minst: Bruk annonseklippene dine smart!

Som bedriftskunde har du mulighet til å kjøpe klippekort som du kan bruke til å publisere annonser på Torget, samt annonseløft. Klippene har en varighet på ett år fra kjøpsdato, og du kan velge mellom ulike klippekortpakker. Prisen per annonse blir rimeligere jo større pakke du kjøper.

Klippene bør spres utover de 12 månedene de er gyldige. Månedlige publiseringer eller oppdateringer av annonser gir deg fordelen av å ligge i toppen av resultatsidene, og du unngår å brenne inne med klipp mot slutten av året.

Topp 50 søkeord

Finn ut hvilke produkter du bør selge på Torget, eller legg inn populære søkeord i annonsen din – da har du større sjanse for å nå ut til potensielle kunder når de leter etter ting.

Har du spørsmål?

Her finner du alt du trenger av praktisk informasjon som bedriftskunde i FINN

Kontakt ossOfte stilte spørsmål