Voksent par ser på mobil på kjøkkenet

Stadig flere ønsker lån og forsikring fra våre partnere

Med sterk vekst i trafikk til bolig-, bil- og båtannonser på FINN i 2020, fortsatte vi å formidle leads til våre partnere innen bank og forsikring. Nå gjøres det stadig flere grep for at det skal bli enda enklere å realisere sine drømmer på FINN — sammen med dere i bransjen.

Bank-, finans- og forsikringstorgene (BFFT) er en tjeneste som beregner pris for forsikring og lån fra våre partnere, og brukes ofte i sammenheng med at man ser etter bolig eller kjøretøy på FINN. Vi ser en stadig økning i bruk av denne tjenesten, og i 2020 var det 16 prosent flere som besøkte torgene, og 9 prosent flere som klikket seg videre til partnerne våre, sammenlignet med året før.

— I dialog med brukerne våre ser vi at de ikke bare er interessert i totalprisen på et objekt, men også hva hva det vil si for deres privatøkonomi, og hva objektet vil koste dem per måned, forteller Marianne Heier Larsen, produktsjef hos FINN personlig økonomi.

Når kjennskapen til BFFT øker, øker også trafikken til våre partnere innen bank og forsikring. De som bruker FINN får løst sine behov for lån og forsikring på en enkel og trygg måte. Slik formidler vi gode leads og potensielle kunder til våre partnere, som igjen får ny og inntektsbringende business til seg.

— Dette er det vi i FINN liker aller beste, en “win-win-win situasjon”, sier Erik Kristiansen, salgsdirektør i FINN personlig økonomi. — Det er veldig morsomt å se at BFFT har økning i både besøk og klikk til våre partnere, år for år. Og 2020 var ikke noe unntak, selv om året var et unntaksår.

  • Antall besøk og klikk til partner BFFT

Larsen forklarer at den gode trafikkveksten i stor grad kommer fra nye innganger til lånetorgene våre, og høyere trafikk til annonsene på FINN motor og FINN eiendom. Hun forteller også at det nå jobbes med flere utbedringer som skal gjøre kundeopplevelsen enda bedre.

— Vi jobber med å personalisere tjenesten ytterligere, og i første omgang ønsker vi å tilgjengeliggjøre mulighet for at brukerne våre kan lagre egenkapitalen sin på bolig, slik at vi kan vise en personalisert pris på hvert enkelt objekt.

  • Pøs nyhetsbrev host 20202

Ved å hjelpe brukerne i enda større grad enn det vi gjør i dag, skal vi skape neste generasjons markedsplass. Produktsjefen forteller at det jobbes kontinuerlig med å tilpasse tjenesten, i godt samarbeid med bransjen.

— Akkurat nå jobber vi blant annet med en enda enklere integrasjon av bilforsikring ved kjøp av bruktbil. Dette gjøres i samarbeid med markedsplassene på FINN og våre partnere innen bank og forsikring. Målet er å tilgjengeliggjøre både lån og forsikring, som er en viktig del av reisen for at brukerne våre skal få realisert sine drømmer på FINN.

  • Pøs nyhetsbrev host 20203

Tallene fra 2020 viser en tydelig sammenheng mellom interesse for objekter, og behov for lån og forsikring. Båtmarkedet ble den store vinneren på FINN motor da de aller fleste tilbrakte sommeren hjemme. Faktisk ble 20 prosent av alle båtene som ble lagt ut i juni, solgt samme dag! Rekordmange ville ut på sjøen, og mange forhandlere gikk tomme for båter å selge. Kanskje det var de som ikke fikk seg båt som bidro til at “cabriolet” ble det mest brukte søkeordet på FINN bil i hele 2020?

— I 2020 formidlet vi godt over en million potensielle kunder til våre partnere. Det er det få andre her i landet som kan vise til, avslutter Kristiansen entusiastisk.