Ida Lichtenthaler Flaaten, forretningsutvikler for FINN reklameprodukter. Foto: Gina Næss Korslund
Ida Lichtenthaler Flaaten, forretningsutvikler for FINN reklameprodukter. Foto: Gina Næss Korslund

Slik skal vi knekke koden for content på Norges største markedsplass

Hva er vel bedre enn å kunne spre salgsbudskap til en målgruppe som faktisk er i kjøpsmodus? Nå skal vi finne vinneroppskriften for innholdsmarkedsføring på FINN.

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er en populær markedsføringsstrategi. Gjennom distribusjon av relevant innhold for å engasjere og påvirke en definert målgruppe, er det overordnede målet å tiltrekke seg lønnsomme kunder.

Denne formen for markedsføring er ofte sett som mindre forstyrrende og mer verdifull for mottager enn tradisjonell reklame. Vi har sett en sterk vekst innen content marketing i Norge de siste årene, og Schibsted har bidratt til denne utviklingen gjennom satsingen på sitt eget innholdsbyrå Schibsted Partnerstudio. Primært har fokuset vært på innholdsmarkedsføring i nyhetsmediene, og nå gjenstår det å finne den riktige formen for content på markedsplassen FINN.

– Brukermønsteret i våre kanaler er ikke det samme som på VG og de andre nyhetssitene. Man har for eksempel helt andre hensikter når man ser på boligannonser enn når man leser dagens nyheter, forklarer Ida Lichtentaler Flaaten, forretningsutvikler for FINN reklameprodukter. – Derfor vil man ikke nødvendigvis lykkes med å bruke de samme inngangene og det samme innholdet i de to kanalene.

Dagens situasjon viser også at bransjene som annonserer mest i Schibsteds kanaler, er høyrelevante for FINNs markedsplasser — deriblant personlig økonomi. Derfor skal vi nå finne suksessoppskriften for content på FINN!

Folk er i kjøpsmodus på FINN

En prosjektgruppe bestående av ansatte fra både FINN og Schibsted Partnerstudio, er nå i gang med å forske på hva som fungerer best når det gjelder innholdsmarkedsføring på FINN. I første omgang tester de ut store, nasjonale kampanjer på FINN eiendom, hvor ulike plasseringer, innhold og innganger justeres løpende for å se hva som treffer best. Med seg på laget har de større aktører med en relasjon til eiendomsbransjen, som test-kunder.

– Fordelen med FINN er jo at mange av våre brukere er i kjøpsmodus når de besøker markedsplassen vår, så vi vet at det ligger mye gull her for annonsørene!, sier forretningsutvikleren.

Fra mars går test-kampanjene live, og i første omgang kun på FINN eiendom. Målet er å etablere et bærekraftig produkt som senere kan skaleres til de andre markedsplassene.

Muligheter for bank-, finans- og forsikringsaktører

Vi har kjørt mye content for bank og forsikringsselskaper i Schibsted, og det produseres stadig mer. Effekten er høy for disse kampanjene, så vi vet at det fungerer. For aktører som i stor grad opererer med tyngre produkter innen finansiering og forsikring, ser vi at content kan spille en desto viktigere rolle. Aktørene får mulighet til å komme med meningsfylt innhold og informasjon som treffer leserne av Schibsted-mediene godt, og også direkte til dem som er godt inne i kjøpsreisen på FINN.

– Annonsørene får verdifull tid med målgruppene sine — nok tid til å faktisk vise frem hva de er gode på, eller hva forbrukeren bør tenke på. De beste leverer virkelig på forbrukernes behov for “WIFM” (what’s in it for me), sier strategisk kundesjef i FINN personlig økonomi, Anna K. B. Hæhre.

  • Anna K. B. Hæhre, strategisk kundesjef i FINN personlig økonomi. Foto: Morten Vee/Videocation

    Anna K. B. Hæhre, strategisk kundesjef i FINN personlig økonomi. Foto: Morten Vee/Videocation

Hun forklarer at når content lages på en solid måte, med journalistisk krav til saklighet og korrekte opplysninger, i konteksten av Schibsted-medier, som igjen gir økt tillit til budskapet, står dette vesentlig sterkere enn tradisjonell nettmarkedsføring.

– Og som det meste annen god markedsføring, bør content tilpasses moduset til brukerne. I avisene kan vi eksempelvis bruke titlene til å målrette budskapet mot de gruppene vi ønsker å nå, og forvente høyere lesetid. På FINN kan vi treffe annonsørenes kunder direkte i kjøpsreisen og hjelpe dem med den situasjonen de står i — mer rett på sak og svært effektfullt.

– Dersom deres bedrift er blant de som enn så lenge har dette "til gode" i verktøykassen, så er det virkelig på tide å kaste seg rundt!, sier Hæhre.

Hvis du vil høre mer om content-muligheter for din bedrift, kan du ta kontakt med din kunderådgiver hos FINN personlig økonomi som vil hjelpe deg.