Eirik Håstein, produktdirektør i FINN motor

100 prosent økning for finansiering av båt på FINN

Bilmarkedet på FINN er tilbake på normalt nivå, mens interessen for båt beskrives som helt hinsides. Denne trenden betyr gode tider også for bank- og forsikringstorgene på FINN.

Eksplosiv interesse for båt til sommeren

Trafikken til annonsene på FINN gir oss god indikasjon på etterspørselen fra potensielle kjøpere. I april ser vi en kraftig økning i trafikk, og FINN motor totalt har 17,7 prosent mer annonsetrafikk enn samme måned i fjor. Halvveis inn i mai viser tallene at bilmarkedet begynner å nærme seg normalen og at båtmarkedet både har stort volum og høy trafikk. Det er gledelig at bilmarkedet ser ut til å normalisere seg og at vi nå etter første uken i mai sender like mange kunder til finansiering som tilsvarende periode i 2019.

- Interessen for båt har eksplodert så dette markedet er den store vinneren om dagen, sier produktdirektør for bank- og forsikringstorgene på FINN, Eirik Håstein. - Her var det 68 prosent trafikkvekst i uke 19 sammenlignet med samme uke i fjor, noe som ga mer enn 100 prosent økning i antallet potensielle låntakere vi sendte til finansiering hos våre partnere. MC følger like bak med en 50 prosent økning i klikk til partner i uke 19 sammenlignet med fjoråret.

  • Trafikk til annonser på FINN motor hittil i 2020

Mange kjøpere i markedet for bobil og MC

Bobil og MC er også markeder som nå opplever betydelig økning i oppmerksomhet, og skal man selge nå er det mange kjøpere i markedet.

- Bobilmarkedet har mye av den samme utviklingen som båt. Her er det også nedgang i antall tilgjengelige objekter, mens etterspørselen er skyhøy og hadde en økning på hele 27 prosent i april i år sammenlignet med i fjor.

MC skiller seg litt fra de øvrige kategoriene. Her startet året veldig godt med betydelig vekst i antall objekter på FINN i første kvartal. I april har det vært færre objekter annonsert, men totalt sett har markedet for MC vært større enn på samme tidspunkt i fjor.

Økning i bilsalget

Onsdag 6. mai presenterte Schibsted sin rapport for første kvartal 2020. Kvartalstallene for FINN totalt viste solide resultater med ni prosent flere annonsebesøk i år, sammenlignet med i fjor, og 16 prosent vekst i april. I tillegg kunne man rapportere om positiv utvikling i annonsepubliseringer, med 15 prosent vekst i første kvartal, og 25 prosent vekst i april, sammenlignet med samme periode i fjor. Når man bryter ned tallene ser man imidlertid at koronakrisen har påvirket de ulike markedsplassene på forskjellige måter.

- Markedene for bil, båt og MC på FINN har stor andel annonser fra private selgere, og vi har registrert nedgang her etter 12. mars, sier Håstein.

Smittefrykt og klare anbefalinger om å avstå fra kontakt med andre, har nok utsatt mange privatsalg. Mange har også blitt permittert fra jobbene sine og da er nok ikke kjøp eller salg av kapitalvarer som bil, båt eller MC første prioritet, ifølge produktdirektøren.

- Forhandlere har på sin side annonsert med samme trykk som tilsvarende periode i 2019, men det har vært rapportert om nedgang i salg av både nye og brukte biler. Dette bekreftes av statistikken for omregistreringer. Den siste tiden har imidlertid salget begynt å øke hos forhandlerne, og det ser vi også på antall solgte biler på FINN.

  • Publiserte annonser på FINN motor hittil i 2020