To menn ser på nettbrett

FINN-annonsen din

Til enhver tid ligger det rundt 60 000 annonser ute på FINN motor. Sørg for at din annonse er utfyllende slik at potensielle kjøpere får et godt inntrykk av objektet ditt. Her er våre beste tips til en god FINN-annonse.

Publisert 29. juni 2020 kl. 9.32

FINN.no er det første stedet de aller fleste leter etter sin neste bil, båt, motorsykkel eller bobil, og en stor og viktig del av researchingen skjer nettopp her. Derfor bør du se på FINN-annonsen som din første, initielle samtale med kunden. Tenk på hva en helt ny kunde som kommer inn i butikken spør om første gang, og presenter dette i annonsen.

En viktig ting å vite om de som ser på annonsene, er hva de faktisk er ute etter og hvilken informasjon de søker. Mange begynner for eksempel med å se på brukte biler på FINN, selv om de ender opp med å kjøpe en ny bil. Vi hører ofte at forhandlere unngår å skrive så mye i annonsen fordi de ønsker at potensielle kunder skal ringe for mer informasjon. Dette er en god tanke, men dessverre skjer ikke dette alltid. Når vi har snakket med våre brukere sier de at dersom en annonsetekst er mangelfull, ser de heller på neste annonse, eller at de kontakter forhandler kun for å bekrefte inntrykket de har fått fra annonsen. La derfor annonsen være selgeren og gjør den så god at kjøperen kan ta avgjørelsen fra sofakroken.

Bilder

Hovedbildet spiller en stor rolle for om en potensiell kjøper går inn på annonsen eller ikke. Dette bildet skal friste han eller henne til å ville se og lese mer om bilen. I tillegg sier 93 prosent av våre brukere at bildene er det første de ser på når de går inn på en annonse. Så vår oppfordring er: legg litt kjærlighet i bildene! Husk å legge det beste bildet først og sjekk at dette ser bra ut på mobil, det er der de fleste ser annonsen. For bil er de utvendige bildene viktigere enn de innvendige, for caravan og større båter er derimot innvendige bilder like viktige som utvendige bilder.

Brukerne våre forteller oss at de bruker bildene til å:


Eksteriør

Alle sidene av objektet må være med i bildene. Husk å få med utsatte områder som hjørner og større flater. Bilkjøperen forventer å kunne se eventuelle skader i form av små “handlevognbulker” og “koffertriper”. Bildene bør også vise hva slags utstyr som finnes. For eksempel bør bilens avtagbare hengerfeste, eller båtens elektrisk styrte dregg, vises med bilder.

Interiør

Den viktigste årsaken til at man bruker tid på interiørbildene, er for å orientere seg om utstyret, og gjerne i bruk. Glem ikke å ta bilde av knappen til den elektriske bakluken og forklar gjerne i teksten under bildet hva bilkjøperen faktisk ser.

Generell presentasjon og inntrykket du gir med bildene kan være avgjørende. En bobil eller campingvogn som står utstilt på Caravanmessen på Lillestrøm er ofte pent pyntet med puter og blomster, og plasten er fjernet fra kjøleskap, seter og seng. Det ser direkte innbydende ut og man får lyst til å reise på tur der og da. Dette er ofte ikke tilfellet når man ser den samme bilen eller vognen på FINN. Da er det generelt brukt lite tid på å få objektet til å se innbydende ut. Om du tar bildene selv eller om dere bruker fotograf; husk at du skal gi brukerne på FINN det samme gode inntrykket som du gjør i butikk eller på messe.

Få ekspertens tips til hvordan du tar gode bilder av bil

Video

Stadig flere benytter video i sine annonser. Dette kan du gjøre enten ved å lenke til en reklamefilm eller en video du har lastet opp på YouTube eller Vimeo, eller ved vår nylig lanserte løsning for videochat. Med denne løsningen kan du chatte eller snakke med kunden, og vise frem undersiden av bilen eller stupebrettet på båten du skal selge.

Se hvordan Bil i Nord har hatt suksess med videovisning av bilene sine

Søkeord

En økende trend på FINN motor er bruken av søkeord. I fjor ble det skrevet inn om lag 400 millioner søkeord på FINN motor — det høyeste antallet noensinne. “Googling” skjer ikke bare på Google, også på FINN ønsker brukerne å søke etter akkurat det de er ute etter og forventer da å få opp alle relevante annonser.

At brukerne i større grad bruker søkeord for å finne frem til kjøretøyet de vil ha, stiller strengere krav til deg som annonserer. Husk at beskrivelsen du lager brukes som grunnlag til søkeord som potensielle kunder bruker for å finne relevante objekter.

Beskrivelse av bilen

Her er det viktig at du som annonsør snakker til kunden. Han eller hun skal få lyst på nettopp ditt objekt ut ifra hvordan du beskriver det. Bruk et språk som er lett å forstå og styr unna “stammespråk” og uforståelige forkortelser. Flesteparten av de som er på biljakt på FINN har relativt liten inngående kunnskap om bil og utstyr, så ord som for eksempel “ACC” kan lett forvirre dem. Du kan heller skrive “denne bilen er utstyrt med adaptiv cruise control som betyr at bilen ikke bare holder farten du ønsker, men også en fast avstand til bilen foran — definert av deg som sjåfør.” Det brukerne er interessert i å lese om er selve bilen de vurdere å kjøpe og beskrivelsen spiller en viktig rolle for om de tar kontakt med annonsør eller ikke.

Tenk gjerne på hva kundene i butikken deres ofte spør om og få med dette i annonsen.

“Hvordan er bilen på vinterføre?”

“Hvor mange barneseter er det plass til i baksetet?”

“Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?”

“Tar dere bilen min i innbytte?”

… og lignende.

Disse punktene anbefaler vi at du beskriver i annonseteksten:

Eksempel på hvordan du kan lage en god beskrivelse

Her er et eksempel på hvordan du kan forklare begreper for en potensiell kjøper.

Flott og velholdt bil med en gjerrig dieselmotor på 116hk. Massevis av utstyr som bl.a. panorama glasstak, skinnseter, navigasjon og mye mer! Her har du mulighet til å skaffe deg en bil som du sitter høyt i, samt at du får en god kjørekomfort. Sommer- og vinterhjul følger med, og servicer er fulgt.

Xenon hovedlykter: gir deg spesielt godt lys på mørke høstkvelder, og kan ikke sammenlignes med halogenlamper.

Cruisekontroll: trykk på knappen, og bilen holder selv den farten du ønsker. Denne funksjonen er meget behagelig å bruke ved langkjøring, samt at den er drivstoffbesparende.

Ekstra mørke vinduer fra B-stolpe og bakover: dette gir bilen et eksklusivt preg. I tillegg begrenses innsynet til kupéen, samt at den innvendige temperaturen reduseres på varme og solrike dager.

Ryggekamera: når bilen settes i revers vil du via et integrert kamera ha full oversikt over hva som befinner seg i området bak bilen. Dette vil også forenkle lukeparkering, samt gjøre det enkelt å finne riktig posisjon ved tilkobling av tilhenger eller campingvogn.

Handsfree med bluetooth: her kobler du opp din mobiltelefon til bilens “blåtannsystem”. Via bilens stereoanlegg snakker du i telefonen — helt lovlig. Du har også tilgang til telefonens adressebok, inngående, utgående, og tapte samtaler via radioenhetens display.

Navigasjon: på multifunksjonsskjermen får du via piler og stemmeveiledende informasjon om kjørerute til ønsket destinasjon.

Keyless/nøkkelløs lås/start: her trenger du ikke bruke bilens nøkkel. Denne kan du oppbevare i lomma eller vesken. Bilen oppfatter selv når nøklene er i nærheten, og du kan låse opp og igjen døren via en knapp på dørhåndtaket. Inne i bilen er det en egen knapp for start og stopp av motoren.

Streaming/overføring av musikk: her kan du overføre musikk trådløst fra din mobiltelefon til bilens lydanlegg. Har du en iPod eller annen type MP3-spiller, kan du spille av denne via tilkobling til USB-inngang i bilen.

Pris

Dynamisk prising av bilen på FINN er flott, men her må man følge veldig nøye med. Har du noen gang regnet på kostnadene ved å ha en bil stående på butikkgulvet over flere måneder? Det er ikke bare i verdi bilen taper seg og koster penger.

Norges Bilbransjeforbund (NBF) har gitt et forsiktig estimat at det koster 300 kroner per dag å ha en bil stående. Vår erfaring viser at mange priser bilen for høyt når den legges ut. Benytter du deg av dynamisk prising, bør du følge med på markedet uke for uke. Se på visningstallene og hvor mange som lagrer bilen. Har du god effekt av annonsen, er du sikkert innenfor. Forsvinner visningene og favorittlagringene, bør du vurdere en prisjustering.

Trygghetselementer

Trygghet er noe av det FINN-brukerne verdsetter høyest når de skal handle, men mange synes det er vanskelig å skille ting fra hverandre. I brukertester slet flere med å skille garanti fra reklamasjonsrett, tilstandsrapport fra EU-kontrollskjema, og service fra EU-kontroll. Derfor har vi laget trygghetselementer — inntil syv ikoner med forklarende tekst som vises på annonsen, basert på informasjonen du har lagt inn. For eksempel får du ikonet “garanti” hvis du har lagt inn informasjon om dette. I tillegg til selve ikonet, får de potensielle kundene se en forklarende tekst som sier hva dette faktisk betyr for dem. Stadig flere brukere forstår forskjellen på elementene og søker også aktivt etter objekter med trygghetselementer. Faktisk er det slik at dersom en bruker klikker på et trygghetselement, tar de kontakt med annonsøren i 28 prosent av tilfellene.

Trygghetselementene er nøye utvalgt av Faggruppe bilsalg, et samarbeid mellom FINN og Norges Bilbransjeforbund, og med bakgrunn i undersøkelser der vi har avdekket hva norske bilkjøpere verdsetter høyest. Forklaringsteksten på de enkelte ikonene er en helt objektiv FINN-forklaring som er skrevet slik at flest mulig skal forstå hva som menes med det enkelte ikon.

Slik får du ikonene for trygghetselementer

Reklamasjon: Dette ikonet får alle biler som blir annonsert på FINN. Annonsen får “5 års reklamasjonsrett” hvis den er annonsert av en forhandler, og “2 års reklamasjonsrett” hvis den er annonsert av en privatperson

Garanti: Dette ikonet får en annonse hvis bilen er annonsert med garanti for seks måneder eller mer. I tillegg viser vi hvor mange måneder og kilometer annonsøren har oppgitt at garantien varer i den blå boksen under ikonet. Her finnes også en lenke til FINNs hjelpesenter hvor man kan lese seg opp på de forskjellige garantityper som finnes.

Tilstand: Dette ikonet får en annonse dersom en godkjent tilstandsrapport (PDF) er lastet opp og medfølger annonsen. Man får ikke dette ikonet hvis man kun har angitt at tilstandsrapport foreligger.

Service: Dette ikonet får en annonse der det er angitt at bilens vedlikeholdsprogram har blitt fulgt. Dette blir da et løfte som annonsøren gir til kunden om at bilen har fulgt det angitte vedlikeholdsprogrammet fra fabrikken.

Bytterett: Mange bilforhandlere tilbyr en bytterett til den som kjøper bilen. Dette er en god tjeneste for brukeren og gir han eller henne en trygghet i at de kan bytte bilen sin i en annen bil (innenfor angitt tidsperiode/antall kilometer) dersom den viser seg å ikke dekke deres behov eller lignende. Dersom det er angitt at en bil selges med bytterett, får annonsen dette ikonet.

Medlem: Alle forhandlere som er medlem av Norges Bilbransjeforbund (NBF) har dette tilknyttet profilen sin på FINN og alle deres annonser vil få dette ikonet. En forhandler som er medlem av NBF er forpliktet å følge deres retningslinjer og gjennomgå er sertifisering. Dette gir den potensielle bilkjøperen en ekstra trygghet når han/hun skal handle bil.

Programbil: Det finnes en rekke bruktbilprogrammer på markedet og disse bilene selges med ytterligere goder for kjøperen, samt at de har gjennomgått mer omfattende tester enn de alminnelige bruktbilene. En bil som annonseres som en programbil får dette ikonet, samt en lenke til det
aktuelle merkets eller forhandlerens informasjonsside, og til en egen side hvor man kan lese om bruktbilprogrammer generelt.

Publisering av annonsen

Når annonsen er satt opp med tekst og bilder, er det tid for publisering. Siden motorbransjen opplever raske endringer anbefaler vi at du følger godt med på effekten av annonsen. Dersom antall visninger slutter å øke, bør du sjekke om prisen er på nivå med sammenlignbare objekter på FINN.

Du kan også velge å republisere annonsen. Da får den plassering høyere opp i resultatlisten igjen. Vi anbefaler at du følger med på statistikken for annonsen din. Her ser du hvor lenge den har ligget ute, antall visninger og hvor mange som har lagret annonsen.