Gul bil kjører i fjellandskap

Sommerprat med Rune Hegstad fra RSA BIL

At de ikke har elbiler i sine butikker er en utfordring for RSA BIL. Riktig fokus, gode rutiner, og omstillingsvilje er avgjørende for å lykkes. Vi har tatt en sommerprat med direktør Rune Hegstad som har klare tanker om dagens bilbransje, og hvor man bør dra på bilferie.

Publisert 13. november 2019 kl. 13.50

Du har uttalt at dere ikke vil konkurrere på bildeling. Hvordan vil RSA BIL møte endringene i bransjen? Hvilke muligheter ser dere med endringene som bransjen påvirkes av?

- Jeg er ikke enig i at endringene er så store. Mye av den «støyen» har vi laget selv. Vi må bli bedre på innkjøp, være kostnadsbevisste, «never run out of cash», og ikke minst være en smidig organisasjon som raskt kan omstille seg og se løsninger.

Hvordan kan forhandlere lykkes med å selge bilene sine raskere uten nødvendigvis å dumpe prisen?

- Gode rutiner ved inntak, god beskrivelse av bilen med gode bilder ved salg, og ikke minst at vi er tilgjengelig for kunden når han/hun ønsker å kontakte oss – også kveldstid.

Hvordan har 2019 vært for RSA BIL så langt?

- Med tanke på at vi ikke har elbiler så har vi klart oss bra. Det er utfordrende, men nå har vi fått en flott el-varebil fra Kina som vi skal lykkes med!

Ser dere noen trender i år som dere ikke har sett tidligere?

- Dagens markedet er styrt av avgifter. Trenden er elektrisk i byene, mens vi ser at diesel er på vei tilbake i distriktene.

Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway, sier at 80 prosent av kundene oppsøker forhandlere langt senere i kjøpsprosessen nå. Dette fordi de har skaffet seg all nødvendig informasjon på nett på forhånd.

Dersom dette er tilfelle, hvordan bør bilforhandlere møte denne utfordringen?

- Den utfordringen, eller muligheten, har vi 100 prosent fokus på. Ingen «ramler» inn i en RSA BIL-butikk. Kommer det en mulig kunde inn i vår butikk, så skal vi selge der og da. Går kunden ut døra uten å ha signert kontrakt anser vi den kunden som tapt!

Dere forhandler og booker alle annonser og kampanjer selv. Har du et eksempel på en god kampanje RSA BIL har hatt?

- Alle våre kampanjer er gode! Vi har jo verdens beste rådgivere hos FINN.no og lykkes alltid.

Hvilken bil kjører du?

- En ny flott Suzuki Vitara S manuell med hele 140 spreke japanske hester. Den er “Perlemor hvit”.

Hvilken bil er den ultimate sommerbilen, og hvorfor?

- Vel, det er jo den jeg kjører i dag! Jeg har jobbet med Suzuki i 23 år, så merket ligger derfor i mitt hjerte.

Hvor ville du helst ha dratt på bilferie?

- Jeg er veldig glad i Miami-området, så jeg må nesten svare det.