Bildet viser fire bobiler på rekke, isblått hav i bakgrunnen og store fjell med snø på toppen.
Foto: azgek / iStock / Getty Images

Hvordan var sommeren hos FINN caravan?

– I løpet av sommeren hadde vi 6,3 millioner besøk på Bobil, og ca. 6 millioner besøk på Campingvogn, en nedgang på henholdsvis 16 prosent og 19,8 prosent mot tilsvarende måneder i fjor, sier Ole Martin Larsen.

En varm og hektisk sommer er over, og i den anledning ønsker vi å dele noen tall med dere! Strategisk kundesjef i FINN og bransjeansvarlig for bobil- og campingvognmarkedet, Ole Martin Larsen, er godt fornøyd med månedene som har vært. Tallene viser at de fleste var i kjøpemodus de fire første månedene av året, før trafikken stabiliserte seg noe inn mot sommeren.

– I løpet av sommeren hadde vi 6,3 millioner besøk på Bobil, og ca. 6 millioner besøk på Campingvogn, en nedgang på henholdsvis 16 prosent og 19,8 prosent mot tilsvarende måneder i fjor, sier han.

– Ser man på 2021 totalt, så ligger trafikken på Bobil kun 2 prosent bak fjoråret, og Campingvogn bare 6 prosent bak. Dette synes vi er bra, sett at verden begynner så smått å åpne seg igjen!

Vi lå godt foran fjoråret på begge markeder med henvendelser (meldinger), men også her roet det seg noe fra mai. I mai-august ble det sendt 51 487 meldinger i år mot 56 113 i fjor hos Bobil, og 62 746 meldinger i år mot 63 586 i fjor hos Campingvogn. Dette tilsvarer henholdsvis en 4 % og 0,2 % nedgang.

Antall annonser lagt ut på de forskjellige markedene ligger også noe bak fjoråret: 11,8 % ned på Bobil og 1,6 % ned på Campingvogn.

Trender

  • Våre nye brukere på Bobil og Campingvogn er noe yngre enn tidligere, dette er en trend vi også ser jevnt over hele bransjen
  • Det er noe økning i antall private annonser på begge markeder sammenlignet med tidligere
  • Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef i FINN og bransjeansvarlig for Caravan

    Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef i FINN og bransjeansvarlig for Caravan

  • Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB)

    Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB)

Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB), ser tilbake på sommeren med litt blandede følelser. I sommer hadde salget av nye bobiler en nedgang på over 18 %, og brukte en nedgang på 6,8 % i Norge.

– Totalt ligger vi 7,4 prosent bak 2020 på nybilsalget, og 5,6 prosent foran på brukt, så det har ikke vært helt bonanza blant norske forhandlere. Hva som er årsaken til dette er nok sammensatt.

Noen av grunnene, sier Holm, er leveranseproblemer, få nye og brukte enheter ute hos forhandlere, og markante prisøkninger fra toppåret 2018 og frem til i dag.

– Det som er gledelig å se, er at salget av nye campingvogner har hatt en oppgang siden i fjor! I sommermånedene ble det solgt over 12 prosent flere enn på samme tid i fjor, og totalt ligger vi nesten 12 prosent foran fjoråret ved utgangen av august, sier Holm.

Blant de mest populære er de små kjørevognene, og flere norske forhandlere forteller at de er utsolgt for disse.

– Salget av brukte enheter og salget av rekvisita har vært overveldende, og gjør at bransjen ser optimistisk på utgangen av året. Mulige mørke skyer på caravanhimmelen er produsentenes evne til å levere bestilte bobiler og campingvogner i tide i 2022 og 2023. Men, en hel verden er i samme situasjon som oss, det er ingen "quick fix", og i følge prognoser og analyser vil situasjonen vedvare ut de neste to-tre årene, sier Holm.

Vi i FINN motor er veldig spent på hva høsten 2021 bringer, og vi kommer til å følge nøye med på utviklingen i både trafikk, antall annonser publisert og annen viktig innsikt!