Mina Kleppan, markedssjef hos Askjems

Slik fikk Askjems bedre effekt av FINN-annonsene sine

Bobil- og campingvogn-forhandleren Askjems har tatt videokurset Rubrikkskolen for motorannonsering som er en del av Schibsted annonseskole. Etter flere aha-opplevelser, har de nå fått enda bedre annonser som leder trafikk til deres nettsider. Schibsted annonseskole er et kostnadsfritt og heldigitalt kurstilbud for Schibsteds kunder.

Publisert 9. februar 2021 kl. 10.07

Askjems er Norges største frittstående forhandler av bobil og campingvogn. I tillegg til salg, tilbyr de også utleie av bobil, bobilhotell, og verkstedtjenester. Siden 2006 har de annonsert objektene sine på FINN, og har i dag mellom 100 og 130 aktive annonser ute. Det er deres fire selgere som har ansvar for annonsene. For å sikre at innholdet er optimalt og at de skal få mest mulig effekt av annonsene, valgte de å gjennomføre videokurset Rubrikkskolen for motorannonsering. Markedssjefen i Askjems, Mina Kleppan, forteller om deres opplevelse med kurset — selv om de egentlig vil holde hemmeligheten bak gode annonser for seg selv.

Hva gjorde at dere valgte å gjennomføre dette kurset?

Vi har lenge jobbet aktivt med å heve kvaliteten på FINN-annonsene våre. Slik vi opplever det, er det på FINN folk orienterer seg i markedet — særlig i disse dager. Når vi får besøk av kunder i butikken, har de allerede bestemt seg for hvilket objekt de vil se på fordi de allerede har sett annonsene våre på FINN. Dette betyr at annonsene våre en svært viktig salgskanal for oss.

Hos oss er det selgerne som legger ut annonsene, og da er det helt avgjørende at de er best mulig rustet til å selge inn objektet hos potensielle kunder. Derfor har vi valgt at alle våre selgere skal gjennomføre digital opplæring for å sikre at annonsene våre fanger oppmerksomheten og interessen til de som ser etter bobil eller campingvogn på FINN, og leder de videre til våre nettsider.

At kurset er utviklet av nettopp FINN, gjorde det lett å selge inn til våre selgere.

Hva har vært mest verdifullt å lære?

Det som var den store aha-opplevelsen med kurset, var hvor viktig det er å investere litt ekstra tid i å lage en god annonse.

Når kurset gir praktiske eksempler på hvordan folk søker etter et objekt, hvilke søkeord man bør bruke og hva som er god bildebruk, gjør det at vi lager bedre annonser og får mer trafikk til vår hjemmeside.

Vil du anbefale andre å ta kurset?

Absolutt! Dersom man ønsker å forstå viktigheten av å presentere objekter på en bra måte, vil jeg absolutt anbefale kurset.

At kurset er delt opp i korte videosekvenser, gjør det effektivt å gjennomføre — man kan starte og stoppe når det passer en selv. Og det gjør det også lett å repetere i ettertid. Jeg hadde aldri fått selgerne til å sette seg ned å se en 30 minutters video i ett strekk. Til det er hverdagen heldigvis alt for hektisk!

Vil du også lære våre aller beste tips til gode annonser? Kom i gang med Schibsted annonseskole i dag! Husk at du ikke trenger å gjennomføre hele kurset på én gang. Ta det i ditt tempo – når det passer deg!

Ta gjerne kontakt med oss på sas@schibsted.com dersom du har spørsmål om kurset.