FINN jobb

Effekt Pluss og Effekt Premium

Vil du ha ekstra god effekt av stillingsannonsen din? Og at relevante kandidater som ikke har sett annonsen, også skal se den? Med Effekt Pluss og Effekt Premium spres annonsen din i flere kanaler og vises til et enda bredere publikum med relevante kandidater.

Publisert 28. april 2020 kl. 11.40

Effekt av en stillingsannonse vil si hvor stor respons du som lyser ut stillingen får. Altså hvor mange som har lest annonsen, hvor mange som klikker på knappen for å søke, hvor mange søknader du faktisk mottar, og hvor mange av disse som faktisk er relevante kandidater. Denne effekten kan være avhengig av flere ting, som for eksempel:

Akkurat størrelsen på målgruppen er vanskelig å gjøre noe med. Vi kan for eksempel ikke styre hvor mange maskiningeniører som er tilgjengelig for oppdrag på en supplybåt utenfor Angola — satt på spissen — men vi kan hjelpe deg å nå ut til en relevant målgruppe hvor drømmekandidaten kanskje er.

Hvordan fungerer Effekt?

Elise og Karin leter etter samme type stilling, og har derfor sett på mange av de samme annonsene på FINN. Karin har enda ikke sett stillingen som rådgiver i Lånebanken selv om den passer perfekt for henne. Kanskje fordi hun ikke er på FINN akkurat når den annonsen er aktiv.

Effekt finner Karin i kanaler som Aftenposten, VG, E24 og Facebook, og viser stillingsannonsen til henne der hun er. Da går hun ikke glipp av det som kan være drømmejobben selv om hun ikke er FINN.

Dette får du med Effekt Pluss og Effekt Premium

Øverst i resultatlisten

Dette sikrer annonsen mer og lengre synlighet ved å ligge øverst i resultatlisten blant relevante stillingsfunksjoner og bransje, og innenfor et geografisk område. Annonsen har også sin opprinnelige plassering i tillegg til plasseringen øverst.

Eksempel: Lånebanken ser etter en ny rådgiver og publiserer stillingsannonsen på FINN jobb. Etter hvert som andre annonser legges ut, vil annonsen til Lånebanken rykke nedover i resultatlisten. Med Effekt får annonsen ekstra synlighet ved at den også ligger helt øverst i resultatlisten, merket med "Betalt plassering". Da blir den ekstra godt synlig for kandidater som er på utkikk etter akkurat slike stillinger.

God spredning i Schibsteds kanaler

Relevante kandidaters aktivitet er svært forskjellig — noen leter aktivt etter ledige stillinger, mens andre titter en gang i blant. Det er med andre ord lett å gå glipp av de rette kandidatenes oppmerksomhet.

Vi har tilgang på store mengder adferdsdata fra over tre millioner innloggede brukere på FINN. Blant annet vet vi hvilke kandidater som har sett på en spesifikk type stillingsannonse, og hvilke annonser de ikke har sett på. På denne måten kan vi målrette annonsen din til akkurat de kandidatene du er på jakt etter, men som enda ikke har sett akkurat din stilling.

Når vi kategoriserer en person som relevant kandidat for en type stilling, benytter vi Schibsteds brede nettverk, Facebook og e-postvarsler fra FINN for å forsikre oss om at de ser stillingsannonsen.

Siden FINN er en del av mediehuset Schibsted, kan vi bruke kanalene til våre søsterselskaper — Norges største og mest leste nettaviser. Dette gjør at vi kan spre annonsen din på nettsidene til VG, Aftenposten, og E24, og lokale nettaviser som Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, og Fædrelandsvennen.

Husk at det ikke er sikkert du selv kan se annonsen i disse kanalene siden du ikke nødvendigvis er i målgruppen som en relevant kandidat.

Målretting på Facebook

Vi viser også stillingsannonsen din med målretting på Facebook, basert på vår egen brukerdata fra FINN, og ikke Facebook sin målgruppe. Slik treffer vi med stor sannsynlighet de som er interessert i akkurat din annonse, og gir deg høy treffsikkerhet.

E-postvarsling til kandidater med lagret søk

Kandidater mottar e-postvarsler med tips om relevante stillinger basert på deres lagrede søk. Stillingsannonsen din blir sendt ut som e-postvarsel når den publiseres. Når Effekt Pluss eller Effekt Premium blir aktivert, sendes den til nye, relevante kandidater. Annonsen vises da som “Anbefalt stilling” i e-posten. Dette er stillinger som ligger utenfor det lagrede søket, men som likevel er en relevant stilling kandidaten ikke har sett enda.

Hver dag Effekt Pluss eller Effekt Premium er aktiv, enten 7 eller 12 dager, sendes annonsen som e-postvarsel hver gang en relevant kandidat legges til i målgruppen.

Hvor stor er effekten av Effekt?

Effekt Pluss
Dette produktet varer i 7 dager. Med Effekt Pluss kan du forvente 50 prosent flere klikk på annonsen din.

Effekt Premium
Dette produktet varer i 12 dager. Med Effekt Premium kan du forvente 100 prosent flere klikk på annonsen din.

Merk at resultatene kan avvike. Effekten påvirkes også av innholdet i annonsen.

Her får du tips til gode stillingsannonser fra vår ekspert

Slik følger du med på effekten av stillingsannonsen

Både mens stillingsannonsen din ligger ute og etter søknadsfristen har utløpt, kan du se effekten i Bedriftssenteret eller Admin. Der har du tilgang til en rapport som løpende dokumenterer resultatene av selve rubrikkannonsen og effektproduktet du har valgt. Du kan se hvor mange som har:

Slik bestiller du Effekt Pluss og Effekt Premium

Vil du også prøve Effekt Pluss eller Effekt Premium på dine stillingsannonser? Bestilling gjøres i FINN Admin eller Bedriftssenteret, der finner du priser også.

Trenger du hjelp eller vil du vite mer? Ta kontakt med oss på jobb@finn.no eller telefon 22 86 44 10 så hjelper vi deg gjerne.