Marit Tryger Danielsen og Jan Arve Brendberg fra Personalhuset. Foto: Gina Næss Korslund
Marit Tryger Danielsen og Jan Arve Brendberg fra Personalhuset. Foto: Gina Næss Korslund

Personalhuset: – Kan ikke være foruten disse produktene i dagens marked

Å bruke effektprodukter fra FINN har blitt en suksessoppskrift når Personalhuset skal rekruttere til sine stillinger. Her deler de sine erfaringer og forteller om hvordan de lykkes med stillingsannonsering.

Publisert 27. juni 2022 kl. 13.22

Personalhuset er et av Norges største, landsdekkende byråer innen rekruttering og bemanning. De er helt i toppen når det gjelder rekrutteringsvolum, med over 500 annonserte stillinger til faste rekrutteringer i året. I 2018 tok Personalhuset et strategisk valg for å sikre seg at de tilbyr de beste annonseløsningene til sine kunder. Et tett samarbeid med rådgiver Petter Larsen fra FINN, og Schibsted ble etablert.

– Helt i starten av samarbeidet inviterte vi Petter på besøk til avdelingskontorene våre for å knytte bånd med våre rekrutteringsrådgivere. For Personalhuset er det viktig å ha annonseløsninger som fungerer like godt i Tromsø som i Kristiansand, forteller Marit Tryger Danielsen, leder for digital markedsføring i Personalhuset.

Et klart råd fra Larsen var å bruke FINNs effektprodukter på stillingsannonsene deres, som skulle gi flere kvalifiserte søkere. Personalhuset testet dette på flere av sine annonser, og resultatet var så gode at de i 2020 gjorde et strategisk valg om å legge produktene inn som et fast element i deres markedspakker.

Tall fra FINN jobb viser at ca 40 % av alle stillingsannonser fra rekrutteringsbyråer har et effektprodukt. Enkelte stillinger er særlig krevende å finne kandidater til, og da er det ekstra viktig at annonsen blir sett av flest mulig relevante kandidater.

Her kan du lese mer om Effekt Pluss og Effekt Premium

– Et kraftfullt verktøy som gir svært gode resultater

– For eksempel er spesialistroller som ingeniører og geologer, og roller innen samferdsel og økonomi, krevende å finne kvalifiserte kandidater til, forteller Jan Arve Brendberg, avdelingsleder for Search & Selection i Personalhuset region øst.

– For oss er vinneroppskriften målrettet annonsering kombinert med å bruke effektproduktene fra FINN. At annonsene våre blir vist til akkurat de kandidatene vi vil nå, på noen av landets mest besøkte nettsteder, gir oss et kraftfullt verktøy som sammen med search-arbeid gir svært gode resultater!

Personalhuset opplever å ha et ekstra godt kort på hånden med effektproduktene, særlig ved rekruttering av fagspesialister og ledere der kunden deres ikke har kommet noen vei på egen hånd.

Det siste året har det blitt publisert rekordmange ledige stillinger på FINN, og det kombinert med lavere tilfang nye kandidater, gjør konkurransen om de beste søkerne enda større. Brendberg peker derfor på viktigheten av å optimalisere annonsene sine for å få best mulig resultater.

– Det hjelper ikke å bruke penger på stillingsannonse og effektprodukter hvis innholdet i annonsen ikke er godt. Man må bruke tid på optimalisere innholdet i den, og derfor mener vi at FINNs annonsekurs burde vært obligatorisk for alle som jobber med rekruttering.

Psst! Ble du nysgjerrig på annonsekursene våre? På YouTube finner du flere kurs som hjelper deg å lykkes med rekrutteringen på FINN. Sjekk blant annet ut kurset “Slik skriver du gode stillingsannonser” her.

Færre, men mer kvalifiserte søkere med smarte annonser

– En direkte konsekvens av et krevende marked med høy etterspørsel, er at vi får færre søkere. Takket være effektproduktene opplever vi at nivået på de som søker er veldig høyt. For oss er dette en fordel fordi vi sparer tid når vi skal gå gjennom kandidatene, og vi vet at de vi har i bunken er godt kvalifiserte, sier Brendberg.

Personalhuset jobber med aktivt kandidatsøk for å hente inn aktuelle kandidater som ikke nødvendigvis er på jobbsøk. Brendberg forteller at langt flere av disse kandidatene allerede har sett annonsen for stillingen i Schibsteds kanaler, enn tidligere.

– De har kanskje tittet litt på FINN for en stund tilbake, og slik vet teknologien bak effektproduktene at kandidaten er relevant, forklarer Larsen i FINN jobb.

Danielsen er tydelig på viktigheten av å velge kanalmiks ut fra hvem man leter etter.

– Med arbeidstagers marked som vi har i dag, vil jeg nesten si det er et «must» å gjøre flere tilpassede markedsaktiviteter i tillegg til å ha en aktiv stillingsannonse. Som rekrutteringsbyrå jobber vi aktivt for å finne rett person til stillingen vi annonserer, og da må vi sørge for at den relevante målgruppe blir eksponert for jobben. Effektproduktene fra FINN bidrar i stor grad til dette. Vi kan ikke være foruten disse i dagens marked, påpeker hun.

– Personalhuset har gått fra å tenke at kandidatene skal finne annonsene våre, til at annonsene skal være smarte og faktisk finne kandidatene for oss, skyter Brendberg inn. – Og hvis det er viktig for deg som rekrutterer å få på plass riktig person i stillingen, bør du vurdere å bruke effekt, avslutter han.