Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør Manpower
Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør Manpower. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Manpower ble Årets rekrutteringsbyrå på The Hunt 2021

Manpower er allerede et anerkjent rekrutteringsbyrå med lang fartstid i bransjen. Etter at de imponerte juryen på årets FINN jobb Awards med sine resultater, kan nå også smykke seg med tittelen Årets rekrutteringsbyrå.

På The Hunt 2021 — vårt største arrangement for alle som jobber med HR, bemanning og rekruttering — hedret vi de aller beste prestasjonene i bransjen gjennom prisutdelingen FINN jobb Awards. Prisen for Årets rekrutteringsbyrå var det til slutt Manpower som stakk av med.

Juryens begrunnelse:
Årets rekrutteringsbyrå er en arbeidsmarkedsekspert, som gjennom solid erfaring, nye digitale verktøy og innovasjon i rekrutteringsprosessen, hjelper virksomheter med å nå sine mål. Gjennom samarbeidsavtaler og kampanjer er de også en døråpner for de som ønsker seg inn på arbeidsmarkedet. 2020 var for mange et spesielt dramatisk år i arbeidsmarkedet, og der enkelte fagområder og bransjer trengte færre mennesker i en periode, var det andre som trengte mange nye. Som eksperten i et arbeidsmarked i endring, matcher selskapet jobbsøkere med bedrifter hver dag, og suksessen gjenspeiles i de mange, gode kunde- og kandidatreferansene.

Vi tok en prat med konserndirektør Sølvi Spilde Monsen for å høre mer om deres arbeid.

Gratulerer så mye med seieren! Hvordan har dere feiret?

— Tusen takk! Feiringen har foregått på Teams, men vi har unnet oss eplejuice fra glass med stett, da! Og så har vi fått mye positiv oppmerksomhet både internt og fra kunder, så det er veldig hyggelig. Seieren ble annonsert på LinkedIn, intranett, og Facebook, i tillegg til nyhetsbrev til kundene våre.

Hva har dere fokusert på det siste året?

— Det siste året har jo vært veldig annerledes enn alle andre år. Selv om vi har fortsatt å bemanne både faste stillinger og nye stillinger, har det vært særlig fokus på helsesektoren, varehandel og logistikk, altså bransjer som har hatt mer å gjøre enn tidligere.

— Som de aller fleste har også vi måttet tilpasse oss en mer digital hverdag, hvor det stort sett er videointervjuer som gjelder. Vi har utviklet en egen vaktliste-app der kunder kan legge ut vakter og booke kandidater, og tatt i bruk en app der vi innhenter referanser for kandidatene. Faktisk opplever vi at referansene blir bedre via appen! De sender oss mer detaljer, og tar seg litt bedre tid til å formulere mer utfyllende svar. Stor forbedring av kvaliteten!

Hva har vært utfordrende for dere?

— Smitte, smittevern og karanteneregler har vært krevende. God nok onboarding av nye i arbeidslivet har også vært vanskelig, men jeg er veldig imponert over hvor godt de klarer å tilpasse seg, særlig nyutdannede som går ut i sin første jobb fra hjemmekontor i små hybler. I Manpower oppfordrer vi alle til fysisk aktivitet, for eksempel “walk & talk” i stedet for videomøter, og vi sender fredagsmail til alle hver uke, der vi deler gode og morsomme historier, og minner alle om å ta ekstra godt vare på seg selv.

Er det noe dere er spesielt fornøyd med?

— Vi oppfordrer faktisk kandidater, særlig de yngre, til å sette spillerfaring på CV-en. Dette har vi fått positive tilbakemeldinger på, for mange ser at dette har verdi også i arbeidslivet. Ikke alle ser hvordan dataspill kan lære oss nyttige ting, men strategi, logisk tenkning og teknisk forståelse kan komme godt med i flere stillinger.

— En annen ting jeg vil trekke frem, er sertifiseringer. Manpower har flest DNV-sertifiserte rekrutterere blant norske byråer, og det er vi stolte av.

Mye har endret seg det siste året. Hva tror du skal til for å hevde seg i bransjen fremover?

— Kompetanseutvikling innen nye testverktøy, og å være oppdatert på nye digitale løsninger blir nok viktig. Vi møtes ikke ansikt-til-ansikt nå, og den nye hverdagen gir større rom for maskinlæring og AI for å gjøre rekrutteringen så rettferdig som mulig. Bruk av assessment-sentre gjør at vi kan teste og sammenligne grupper med kandidater i mer utstrakt grad enn før.

Vi liker jo alltid å høre hva kundene våre syns om FINN. Hvordan fungerer samarbeidet med oss?

— Veldig fint! Jeg er selv med i årlige statusmøter der vi ser på resultater, og vi får innsikt og rapporter på hvordan annonsene våre leverer gjennom året. Våre ansatte får opplæring i hvordan vi skriver gode stillingsannonser og hvilke søkeord vi bør bruke, og det gir god verdi for rekrutteringsarbeidet vårt.

The Hunt er et arrangement som blir mer kjent og mer populært for hvert år. Hvor viktig er det for dere at vi hedrer prestasjonene i bransjen?

— Kjempeviktig! Særlig at dere har en egen pris for HR-arbeid siden det ikke finnes fra før, men alle de fire prisene er med på å bygge stolthet for faget vi jobber med.

Nå er det sikkert flere som blir inspirert til å nominere arbeidet sitt til neste års prisutdeling. Har du noe tips til hvordan de kan vinne?

— Gode referanser fra kunder og kandidater kommer godt med! Vi fikk god omtale fordi vi publiserer innsikt om rekrutteringsmarkedet til kunder og kandidater, og gjennom dette skaper vi tillit som en rådgiver i bransjen. Så ett tips er å være villig til å dele kunnskap man sitter med, avslutter Spilde Monsen.