Hilde Sommerstad

- En bedriftsprofil på FINN er viktigere nå enn tidligere

Mens de aktive kandidatene søker på jobber uansett, er det gjerne bedrifter med en sterk merkevare som kan få passive kandidater til å flytte på seg.

Publisert 9. desember 2019 kl. 13.29

- Dette henger nok sammen med at de passive kandidatene er mer selektive, sier forretningsutvikler i FINN jobb, Hilde Sommerstad. Det er naturlig at en ny jobb må matche eller overgå den som kandidaten allerede har, dersom man egentlig trives godt der man er.

I Universums kåring over de mest attraktive arbeidsgiverne blant erfarne kandidater innen IT, troner kjente merkevarer som Google, Microsoft, FINN, Evry og DNB på toppen av listen.

Utfordringer lokker

De passive kandidatene er mulige å flytte på, hvis muligheten bare er spennende nok.

– Dette er gullalderen for teknologene. Det er stor bevegelse på feltet, og kandidatene har mange valgmuligheter. Innsikt vi har gjennom intervjuer med kunder og kandidater, tilsier at kandidatene tiltrekkes av oppgaver som virkelig utfordrer. Gjerne samfunnsoppdrag der man virkelig gjør en forskjell. De store merkevarene er drevne på å få fram slike historier, og har ressurser til det, sier Sommerstad.

Synlig og tydelig

Spørsmålet blir dermed hvordan man må vekke begeistring hos de passive kandidatene.

– Det grunnleggende er å være synlig og tydelig, slik at kandidatene får et forhold til din bedrift over tid. Stillingsannonsen synliggjør de konkrete mulighetene, men i dag er det nødvendig å gjøre mer. Bedriftsprofil på FINN og tilstedeværelse på sosiale medier er viktigere nå enn før, fordi det gir kandidatene et rikere bilde av hvordan det er å jobbe nettopp hos dere, sier Sommerstad.

Hva er de store merkevarene gode på?

  1. De har god internkultur som skaper stolthet, identitet og fellesskap, og som bidrar til å skape begeistring på utsiden.
  2. Mange av dem har spennende satsinger og nye prosjekter bidrar til å trigge nysgjerrighet, også blant passive jobbsøkere.
  3. De har godt omdømme og kommuniserer et troverdig budskap over tid. Det bidrar til å bygge en sterk merkevare for bedriften.