FINN til skyen

FINN flyttes til skyen — spørsmål og svar

Natt til 16. september tas FINN ned for å flytte all data til en skyløsning. Her er alt du trenger å vite om prosessen.

Publisert 7. september 2020 kl. 13.26

Generelt

Hva er det vi gjør?

Svært forenklet betyr skyflyttingen at hele nettstedet FINN.no flyttes fra datamaskiner som kjører i vårt nåværende datasenter (D7) til en skyløsning med andre datamaskiner eid og driftet av Google (GCP).

Hvorfor gjør vi dette?

Kortversjonen er at skyløsningen fra Google gir oss bedre muligheter til å skalere utvikling og trafikk enn hva vi får ved å fortsette med nåværende infrastruktur. Vi vil lettere kunne skalere opp våre krav til datamaskinkapasitet for å bygge enda bedre og mer brukervennlige markedsplasser i tiden som kommer. Det vil også være lettere for oss å skalere for økt trafikkmengde fra brukerne våre.

Hva betyr det egentlig for meg som kunde/annonsør?

At FINN.no flytter til skyen betyr at nettstedet vil være helt eller delvis nede i flere timer natten 15. til 16. september.

Utover dagen den 16. september forventer vi at deler av tjenesten kan være ustabil, men vi har alt tilgjengelig mannskap på plass for å redusere nedetiden og konsekvensene flyttingen har for våre kunder og partnere.

Hvorfor gjør vi det på denne måten, altså flytter alt på en gang?

Fordi å ta ting stegvis vil ta for lang tid, øke kompleksiteten på selve flyttingen, og påvirke stabiliteten til FINN.no over et lengre tidsrom.

Hvor havner all informasjonen?

All data som FINN hittil har lagret i eget datasenter, vil fremover være lagret hos Google. Google er en partner som FINN har databehandleravtale med, og som er forpliktet til å etterleve gjeldende lovverk knyttet til GDPR. Rent fysisk vil FINN-data lagres i Googles datasentre i Finland, og under transport dit vil all data være ende-til-ende kryptert for å ivareta datasikkerheten til FINN og brukerne våre.

Selv om dataene blir liggende på datamaskiner eid av Google, så vil ikke Google ha lov til å bruke disse dataene til sine egne formål.

Har appen samme nedetid?

Appen vil i stor grad være dysfunksjonell samtidig med våre nettsiders nedetid.

Annonser

Annonsen min er borte, hva gjør jeg?

Dersom du etterlyser en annonse med gyldig publiseringsstatus, vil denne igjen bli tilgjengelig etter at alle systemer er tilbake i normal drift.

Får jeg kompensasjon for den tiden annonsen min ikke er synlig?

Nedetiden for alle annonser på FINN skal være minimal i forhold til hvor lenge annonser generelt ligger ute. I tillegg så er det stort sett på natten at annonsene ikke er tilgjengelige og det er erfaringsmessig lite trafikk på FINN om natten.

Når kan jeg forvente å få annonsen min opp igjen?

Alle annonser publisert på FINN vil bli flyttet på natten fra 15. til 16. september. Å kunne opprette og vise annonser er vår høyeste prioritet etter at flyttingen er gjennomført, så vi snakker om få timer til vi forventer normal drift.

Får man som kunde anledning til å publisere annonser 15. og 16. september?

Den 15. september er alt som vanlig. Så fort FINN er oppe og står igjen på morgenkvisten 16. september, kan man publisere annonser igjen.

Bør man som kunde la være å legge ut annonser 15. og 16. september?

15. september vil alt være som vanlig. Ambisjonen er at FINN skal være tilbake til klokken 07.00 16. september, men man kan oppleve noe smårusk i maskineriet denne dagen. Hvis du likevel skulle oppleve problemer kan du kontakte kundeservice eller din kundekontakt i FINN eller Schibsted.

Jeg eier en stillingsannonse på FINN.no med søknadsfrist 15. september. Vil jeg eller kandidater kunne oppleve problemer knyttet til nedetiden når søknadsfristen 23:59 nærmer seg?

Den 15. september vil man ikke merke noe før FINN blir tatt ned ved midnatt. Det vil si at kandidater kan søke som normalt frem til det tidspunktet. Annonser som har utløpsfrist 16. september vil potensielt kunne miste søknader fra kandidater som har utsatt å søke til siste frist. Den planlagte nedetiden er på natten, og tjenestene kommer opp i løpet av 16. september, slik at det også vil være mulig å sende inn søknad i løpet av den dagen.

Hvordan vil flyttingen til skyen påvirke overføring av annonser fra meglersystemene til FINN?

Når hele FINN er nede vil vi heller ikke kunne ta imot annonser via import.

Hvordan påvirker dette annonser med BLINK som skal aktiveres mens FINN er nede?

BLINK-kampanjer som skulle vært aktivert når FINN er nede, vil bli aktivert når tjenesten er oppe igjen. Det er ikke nødvendig å foreta seg noe ekstra for at de skal sette i gang. Kampanjeperioden forlenges ikke selv om det mangler noen timer de skulle vært aktive. Vi leverer samme effekt totalt sett selv om det mangler noen timer i kampanjeperioden.

Er det en mulighet for at annonser som overføres via et tredjepartssystem på natta, kan forsvinne?

Overføringer som sendes oss mens FINN er nede på natta, vil ikke bli tatt imot og må sendes på nytt etter at vi er klare til å motta annonsene. Leverandører av disse systemene er informert om at FINN har nedetid i dette tidsrommet.

Informasjon og sikkerhet

Har noe informasjon gått tapt?

FINN har som tydelig suksesskriterium at ingen informasjon skal gå tapt. Det vil likevel kunne oppstå behov for at bedriftskunder med integrasjoner mot FINN kjører faste jobber på nytt, dersom man i samråd med FINN finner ut at innhold ikke overføres som ventet.

Hvorfor har dere ikke varslet meg om dette?

For bedriftsmarkedet har vi hatt en tydelig ambisjon om å varsle alle kunder om arbeidet som pågår i dette tidsrommet. Det kan likevel være at vi ikke har lyktes med å nå fram til alle på en god nok måte, og det beklager vi naturligvis.

Private brukere har vi valgt å informere via FINN.no i det aktuelle tidsrommet, siden forventet nedetid er planlagt til nattestid. Det har også ligget informasjon om dette diverse steder på FINN.no to dager i forkant.

Blir personopplysningene mine sikret i prosessen?

Ja. I flytteprosessen er dine data sikret med kryptering som vil forhindre at uvedkommende kan få tilgang til dem.

Vil jeg som kunde oppleve FINN på en ny måte etter migreringen?

Etter migreringen skal FINN fungere på akkurat samme måte som du er vant til fra før migreringen. Dersom du opplever trøbbel med deler av tjenesten vår, oppfordrer vi deg til å melde dette inn til Kundesenteret, slik at du får gode svar og vi har mulighet til å rette eventuelle feil.

Lurer du på noe mer?

Dersom du har spørsmål eller ønsker mer informasjon kan du ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 22 86 44 10 eller på chat på via knappen under. Kundesenteret har utvidede åpningstider fra 16.-18. september fra kl. 9.00-23.00. Du kan også snakke direkte med din kundekontakt i FINN eller Schibsted.